ترفند کامپیوتر

نحوه ریمپ کلیدهای میانبر در ویندوز 10

نحوه تغییر کلید های میانبر در ویندوز 10

در این مقاله قصد داریم تا در مورد نحوه تغییر کلید های میانبر در ویندوز 10 و یا تعریف مجدد برای بعضی از Keywords در این ویندوز را بررسی کنیم. ویندوز 10 به نسبت سیستم عامل های ویندوز قبل از خودش، ویژگی های زیادی را پوشش می دهد. این ویژگی های به نوعی ناکارآمدی هایی که در ورژن های قبلی وجود داشت را هم از بین می برد. در ویندوز 10 اکثر میانبر هایی که به طور معمول از طریق کیبور قابل دسترسی بودند وجود دارد. اما مواردی وجود دارد که شما می خواهید برای انجام یک کار خاص، Shortcut یا میانبر دسترسی خودتان را داشته باشید. در طی این مراحل یاد خواهیم گرفت که چطور کلیدهای دسترسی را باز تعریف کنیم یا میانبر های جدیدی را ایجاد نماییم.

مراحل تغییر کلیدهای کیبورد در ویندوز 10

مدیریت برنامه ها در ویندوز 10 مراحل سختی ندارد و به راحتی می توان به تنظیمات در این ویندوز دسترسی پیدا کرد. گذشته بازتعریف کلید های کیبورد در ویندوز 10 کار آسانی نبود و باید از یک برنامه دیگری برای این کار استفاده می شد. اما این روزها، مایکروسافت این کار را به وسیله ابزار رایگان آنلاین برای کاربر آسان کرده است. ابزار PowerToys به شما امکان می دهد تا با استفاده از آن میانبرهای جدیدی را برای کیبورد خود ایجاد یا میانبرهای قبلی را باز تعریف کنید.

مرحله اول: ابزار پاور تویز را باز کنید و به بخش تنظیمات بروید

اگر قبلا این ابزار را بر روی ویندوز 10 خود نصب نکرده بودید، کافیست آن را به صورت رایگان دریافت کنید. بعد از نصب آن، این برنامه را باز کنید و بر روی گزینه Keyboard Manager کلیک کنید تا منوی آن برای شما باز شود. قسمت کیبور منیجر در ساید بار این ابزار قرار دارد. بعد از کلیک بر روی Keyboard Manager باید گزینه Remap a Key را کلیک کنید.

ابزار پاور تویز را باز کنید و به بخش تنظیمات بروید

ابزار پاور تویز را باز کنید و به بخش تنظیمات بروید

مرحله دوم: بر روی علامت + بزنید تا میانبر جدید تعریف کنید

هنگامی که در بخش Remap Keyboard قرار گرفتید برای اضافه کردن هر کلید و تعریف جدید برای کلی کیبورد گزینه + که در پایین سمت چپ تصویر قرار دارد را بزنید.

بر روی علامت + بزنید تا میانبر جدید تعریف کنید

بر روی علامت + بزنید تا میانبر جدید تعریف کنید

بعد از این قسمت شما می توانید تعریف کنید که کدام کلید را باز تعریف یا Remap کنید (در زیر ستون Key) و کدام کلید یا میانبر را اجرا خواهید کرد (در ستون Mapped To).

مرحله سوم: انتخاب و جایگزین کردن کلیدها در ستون مخصوص آنها

در ابتدا کلیدی را که می خواهید آن را باز تعریف کنید را با کلیک کردن در زیر ستون و در قسمت Type انتخاب کنید تا کلید نشان داده شود و سپس برای انتخاب بر روی آن کلیک کنید. همچنین می توانید آن را از لیست انتخاب کرده و در قسمت لیست بکشانید. برای مثال در تصویر زیر کلید Scroll Lock انتخاب شده است چون به نظر می رسد این کلید زیاد کاربردی ندارد. سپس کلیدی یا میانبری را که می خواهید این کلید بر روی آن اجرا شود را در زیر ستون روبرو یعنی ستون Mapped To می نویسیم. برای یک کلید تک شما می توانید زمانی که منو در زیر ستون باز شد کلید مورد نظر را از بین منو انتخاب کنید. یا اینکه با کلیک بر روی دکمه Type نام دکمه مورد نظر را بنویسید.

انتخاب و جایگزین کردن کلیدها در ستون مخصوص آنها

انتخاب و جایگزین کردن کلیدها در ستون مخصوص آنها

مرحله چهارم: استفاده از میانبرهای ترکیبی در کیبورد ویندوز 10

برای اینکه از کلیدهای میانبر ترکیبی استفاده کنید دکمه Type را بزنید، و سپس آن کلیدهای ترکیبی را بر روی کیبورد خود انتخاب کنید. برای مثال در اینجا Ctrl+C را برای دسترسی به میانبر Copy بر روی کیبورد تایپ کنید.

استفاده از میانبرهای ترکیبی در کیبورد ویندوز 10

استفاده از میانبرهای ترکیبی در کیبورد ویندوز 10

مرحله پنجم: بعد از انتخاب دکمه ها بر روی Ok کلیک کنید

بعد از انتخاب هر دو گزینه در ستون Key و ستون Mapped To بر روی گزینه Ok کلیک کنید تا کار به اتمام برسد.

بعد از انتخاب دکمه ها بر روی Ok کلیک کنید

بعد از انتخاب دکمه ها بر روی Ok کلیک کنید

مرحله ششم: بر روی گزینه Continue Anyway در پیام هشدار ظاهر شده کلیک کنید

اگر در این مرحله یک پیام اخطار بر روی صفحه ظاهر شد که نشان می داد میانبری که تعریف کردید قابل تایید نیست بر روی گزینه Continue Anyway کلیک کنید. این گزینه به این معناست که شما قادر نخواهید بود تا به کاربرد اصلی آن کلید پیش از Remap دسترسی پیدا کنید.  در شکل زیر (برای مثال) هیچ راهی وجود ندارد تا شما از Scroll Lock استفاده کنید مگر اینکه کلید دیگری را برای این عملکر باز تعریف کنید.

بر روی گزینه Continue Anyway در پیام هشدار ظاهر شده کلیک کنید

بر روی گزینه Continue Anyway در پیام هشدار ظاهر شده کلیک کنید

مرحله هفتم: مشاهده تغییرات ایجاد شده در Keyboard Manager

در این مرحله شما می توانید نتیجه تغییر کاربرد آن کلید را در قسمت Keyboard Manager و در بخش Setting مشاهده کنید. دیدن این تغییرات به ان معنی است که تغییراتی که انجام داده اید ذخیره شده و میانبر جدید شما فعال است.

مشاهده تغییرات ایجاد شده در Keyboard Manager

مشاهده تغییرات ایجاد شده در Keyboard Manager

بعد از این مرحله برای اضافه کردن هر کلید میانبر دیگری می توانید با زدن بر روی + یک Remap دیگر را برای کلید های کیبورد خود در ویندوز 10 تعریف کنید. وقتی کار شما به اتمام رسید با خیال راحت می توانید ابزار PowerToys را ببندید و مطمئن باشید که تغییراتی را که اعمال کرده اید ذخیره شده اند. می توانید هر زمانی که خواستید تنظیمات را به عقب برگردانید و از حالت قبلی کلید های میانبر استفاده کنید.

مرحله هشتم: نحوه غیرفعال کردن یک کلید ری مپ شده جدید در ویندوز 10

بعد از تمامی این مراحل در صورتی که خواستید کلیدهایی را که بازتعریف کرده بودید به حالت اول برگردانید باز هم با استفاده از تنظیمات در  PowerToys وکلیک بر روی Keyboard Manager کلید جدید را ری مپ یا باز تعریف کنید. بر روی لیست کلیدهای باز تعریف شده بر روی علامت Trash یا زباله بزنید تا کلید تعریف شده حذف شود.

نحوه غیرفعال کردن یک کلید ری مپ شده جدید در ویندوز 10

نحوه غیرفعال کردن یک کلید ری مپ شده جدید در ویندوز 10

بعد از زدن بر روی علامت سطل زباله از شما خواسته می شود که بر روی گزینه OK کلیک کنید تا ضمن تایید، پنجره باز شده در این قسمت، برای شما بسته شود. بعد از بستن ابزار پاور تویز این تغییرات بر روی آن ذخیره شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *