ترفند, ترفند کامپیوتر

نحوه اسکرین رکورد در سیستم مک

در این مطلب نحوه گرفتن اسکرین شات در کامپیوتر مک را بررسی خواهیم کرد. اسکرین رکورد کردن یا ضبط ویدئو از روی صفحه یک ویژگی خوب است که برای آموزش یک سری از موارد از طریق ویدئوی آموزشی یا دیگر استفاده ها، کاربرد دارد. اسکرین رکورد کردن در سیستم عامل مک او اس اولین بار در سال 2018 معرفی شد. این ویژگی به صورت یک برنامه داخلی برای مک عرضه شد. شما از طریق آن می توانستید صدا، حرکت موس و تغییرات و حرکات صفحه و موارد دیگری را ضبط کنید. نحوه Screen Record کردن در سیستم عامل macOS در ادامه بررسی می شود.

مراحل اسکرین رکورد کردن از طریق مک

گاهی نیاز است که نحوه کار یک برنامه یا روند یک کار را در کامپیوتر برای فرد دیگری در قالب یک فیلم توضیح بدهید. این ویژگی در گوشی های موبایل هوشمند و تبلت ها از طریق یک برنامه ثالث عرضه شده بود و بعدها این ویژگی به صورت برنامه پیش فرض در گوشی آیفون و آیپد هم روی کار آمد. اما از سال 2018 اپل این ویژگی را به مک و کامپوترهای اپل هم اضافه کرد.

مرحله اول: ابزار اسکرین شات را در مک باز کنید

در مک یک ابزار ویژه برای این کار وجود دارد به نام take Screenshots که می توانید با استفاده از آن اسکرین رکورد را هم انجام دهید. با استفاده از فرمان های زیر می توانید این ابزار را استفاده کنید:

  • با نگه داشتن Command+Shift+5
  • با استفاده از اسپات لایت یعنی زدن Command+Space و سپس سرچ ScreenShot. بعد از آن از بین نتایج موجود این برنامه را باز کنید
  • باز کردن فولدر ابزار ها با استفاده از Finder در مک از طریق منوی Go>Utilities و سپس انتخاب گزینه Screenshot
ابزار اسکرین شات را در مک باز کنید

ابزار اسکرین شات را در مک باز کنید

مرحله دوم: تنظیم گزینه های Screen Recording

وقتی شما برنامه screenshot را باز کردید، یک تولبار در پایین صفحه خواهید دید. سه گزینه سمت چپ مربوط به اسکرین شات گرفتن است که در این مطلب با آنها کاری نداریم. دو گزینه دیگر که در شکل زیر هم نمایش داده می شود مربوط به گرفتن Screen Record است.

تنظیم گزینه های Screen Recording

تنظیم گزینه های Screen Recording

مرحله سوم: انتخاب نحوه گرفتن اسکرین شات تمام یا قسمتی از صفحه

یکی از گزینه های اسکرین رکورد در این قسمت مربوط به ضبط فیلم از کل صفحه است. اگر بر روی گزینه Record Entire Screen بزنید از تمام صفحه نمایشگر در مک ویدئو ضبط می شود. گزینه دیگر فقط قسمتی را که انتخاب کرده اید برای ضبط انتخاب می کند. اگر می خواهید فقط بخشی از تصویر نمایشگر را رکورد کنید می توانید بر روی گزینه Record Selecting Portion بزنید. سپس نقطه چین ها را برای تعیین مکان ضبط بر روی تصویر با موس جا به جا کنید. با گرفتن گوشه های خط چین ها از طریق موس می توانید کادر را ری سایز کنید.

تنظیم گزینه های Screen Recording

تنظیم گزینه های Screen Recording

مرحله چهارم: بر روی گزینه Options بزنید

قبل از شروع رکورد بر روی گزینه Options کلیک کنید. در بالای لیستی که برای شما باز شد می توانید یک مکان را برای ذخیره ویدئو انتخاب کنید. سپس می توانید یک سری از گزینه ها برای استفاده از ویژگی های ویدئو را نیز در این قسمت استفاده کنید.

بر روی گزینه Options بزنید

بر روی گزینه Options بزنید

مرحله پنجم: زمان بندی شروع ضبط در اسکرین رکورد مک

اگر به یک زمان کوتاه قبل از ویدئو احتیاج دارید، می توانید با زدن بر روی گزینه تایمر از بین گزینه های 5 و 10 ثانیه یکی را انتخاب کنید. سپس چند ثانیه وقت دارید تا صفحه را برای ضبط آماده کنید.

زمان بندی شروع ضبط در اسکرین رکورد مک

زمان بندی شروع ضبط در اسکرین رکورد مک

مرحله ششم: فعال کردن گزینه ضبط صدا بر روی ویدئو

اگر می خواهید که صدای شما نیز بر روی ویدئو باشد باید گزینه Built-in Microphone را انتخاب کنید. این گزینه می تواند آنچه را که بر روی ویدئو توضیح می دهید را ضبط کند.

فعال کردن گزینه ضبط صدا بر روی ویدئو

فعال کردن گزینه ضبط صدا بر روی ویدئو

مرحله هفتم: مشاهده نحوه اسکرین رکورد از روی تصویر

گزینه Show Floating Thumbnail ویژگی هایی را در اختیار شما قرار می دهد که موقع گرفتن اسکرین رکورد، یک تصویر کوچک از آن در گوشه تصویر برای شما نمایش داده می شود.

مشاهده نحوه اسکرین رکورد از روی تصویر

مشاهده نحوه اسکرین رکورد از روی تصویر

مرحله هشتم: ضبط حرکت موس در هنگام ضبط

اگر نیاز دارید که حرکت موس هم بر روی تصویر نمایش داده شود می توانید با زدن بر روی گزینه Show Mouse Clicks این گزینه را فعال کنید. هر کدام از کلیک هایی که با موس می زنید با یک دایره کوچک در تصویر نشان داده می شود. با این گزینه مخاطب شما می تواند تمام مراحل را با جزئیات بیشتری در حد کلیک های شما بر تصویر ببیند.

ضبط حرکت موس در هنگام ضبط

ضبط حرکت موس در هنگام ضبط

در هر مرحله اگر تصمیم شما از ضبط تصویر عوض شد می توانید با برنامه اسکرین شات را ببندید. یا بر روی علامت ضربدر در گوشه تصویر در حال ضبط بزنید. گزینه Escape بر روی کیبورد هم همین کار را انجام می دهد.

مرحله نهم: بر روی گزینه Record ضربه بزنید

وقتی تمام مراحل را تنظیم کردید و زمان ضبط فرا رسید می توانید بر روی گزینه Record در تولبار بزنید تا ضبط آغاز شود. اگر شما از قبل تایمر را فعال کرده بودید، می توانید مشاهده کنید که چقدر زمان برای شما باقی مانده است تا زمانی که ضبط تصویر انجام شود.

بر روی گزینه ضبط بزنید

بر روی گزینه ضبط بزنید

مرحله دهم: برای توقف بر روی گزینه Stop بزنید

یک دکمه کوچک بر روی تولبار در زمان ضبط تصویر نشان داده می شود. وقتی ضبط تصویر شما به پایان رسید بر روی این گزینه کلیک کنید. سپس به قسمتی بروید که از قبل انتخاب کرده بودید ویدئوی شما در آن قسمت ذخیره شود.

برای توقف بر روی گزینه Stop بزنید

برای توقف بر روی گزینه Stop بزنید

اگر از کاربران محصولات اپل هستید به راحتی می توانید با استفاده از اپل آی دی خود دستگاه های دیگر اپل خود را نیز به کامپیوتر مک خود سینک کنید. در مورد نحوه متوقف کردن اتصال خودکار ایرپادز به مک قبلا در کوک موبایل صصحبت شده است. همچنین می توانید در مورد نحوه مخفی کردن حساب کاربری اضافی در سیستم مک هم در وبسایت ما مطالعه کنید. این مطالب می تواند برای کاربری بهتر مک به شما کمک کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *