ترفند ویندوز

نحوه آپدیت و مدیریت برنامه ها در ویندوز 10

نحوه آپدیت و مدیریت برنامه ها در ویندوز 10

عناوین این مقاله

نحوه آپدیت و مدیریت برنامه ها در ویندوز 10 به صورت تصویری و کامل در این مقاله بررسی می شود.

اگر تازه ویندوز 10 را نصب کرده باشید ممکن است در ابتدای امر، در مدیریت برنامه ها با چالش هایی روبرو شوید. یک سری از برنامه ها به صورت پیش فرض بر روی این ویندوز قرار دارند و یک سری دیگر از این برنامه ها را باید از Microsoft Store دانلود کنید. همچنین ممکن است بخواهید بدانید که چطور برنامه ها و اپ ها قدیمی تر بر روی دسکتاپ را مدیریت کنید. در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را در مورد نحوه یافتن، نصب، آپدیت و غیرفعال کردن برنامه ها در ویندوز 10 را بررسی کنیم.

نحوه آپدیت و مدیریت برنامه ها در ویندوز 10

برنامه های مدرن یا Metro-Style برای اولین بار در ویندوز 8 معرفی شدند. سیستم عامل ویندوز 8 برخلاف ورژن های دیگر ویندوز با استقبال خوبی مواجه نشد چرا که این برنامه ها اغلب کاربردی نبودند و همین باعث شد افراد ویندوز 8 را نادیده بگیرند و به سراغ ویندوز 10 بروند. اغلب برنامه هایی که مدیریت آنها در سیستم عامل قبلی جدید و دشوار به نظر می رسید در ویندوز 10 تا حد زیادی بهبود یافتند و گسترده تر شدند. ویندوز 10 را به عنوان یک پلتفرم فراگیرتری می شناختند و به اصطلاح آن را Universal Windows Platform یا به اختصار UWP می شناسند. این برنامه ها در ویندوز استور به صورتی به روزرسانی شدند که با اغلب دستگاه ها سازگاری داشته باشند.

برای مثال این برنامه های فراگیر حالا در دسکتاپ کامپیوتر ها به سادگی و مانند تمام برنامه های دیگر قابل نصب و باز شدن هستند. در ویندوز 8 آنها به صورت فول اسکرین باز می شدند. شما به یک برنامه ثانویه نیاز داشتید تا می توانستید تمام برنامه ها را به درستی اجرا کنید. در ویندوز 10 این برنامه ها این برنامه ها در تمامی سیستم کامپیوتری مانند دسکتاپ، تبلت یا در یک دیوایس مبتنی بر تاچ مثل سرفیس مایکروسافت به خوبی و درستی اجرا می شوند.

البته که شما می توانید برنامه های قدیمی تر خود را نیز، که برای سال ها و بر روی ورژن های قدیمی تر ویندوز هم کار می کردند بر روی ویندوز 10 نصب و اجرا کنید و با آنها کار کنید. برای مثال نرم افزارهایی مثل Gimp و یا فتوشاپ به درستی بر روی این سیستم عامل قابل اجرا هستند.

ویندوز 10 در طول سالها در حال تکامل بوده و برنامه ها تحت عناوین مختلفی با این تکامل پیش می رفتند. عناوین و اسامی مانند Metro،  Modern، UWP یا PWA از طرف مایکروسافت برای کاربران استفاده می شود. به عنوان یک کاربر چه از برنامه های دسکتاپ قدیمی استفاده کنید چه از این برنامه های مدرن، می توانید آنها را اپ (برنامه) بنامید.

مشاهده لیست برنامه های ویندوز 10

اگر شما به تازگی در حال استفاده از ویندوز 10 هستید با برنامه هایی مواجه می شوید که از پیش نصب بر روی این سیستم عامل نصب شده بودند.فقط کافی است که دکمه استارت را بزنید تا این برنامه ها را بیابید. یا اینکه می توانید دکمه ای که علامت پنجره یا ویندوز را بر روی کیبورد دارد بزنید تا قسمت استارت کامپیوتر برای شما باز شود. این برنامه ها یا به صورت پیش فرض روی ویندوز قرار دارند یا در مایکروسافت استور هستن و می توانید با توجه به نیازتان هر برنامه ای را که خواستید دانلود و نصب کنید.

مشاهده برنامه های پیش فرض بر روی ویندوز 10

از برنامه هایی که از پیش بر روی ویندوز 10 و به انتخاب مایکروسافت نصب شده اند می توان به برنامه Mail یا برنامه پیش فرض سیستم برای ایمیل، تقویم، نمایش عکس ها، اخبار مایکروسافت  فیلم و تلویزیون اشاره کرد. توجه داشته باشید که ممکن است با توجه به برند کامپیوتر خود برنامه های از پیش نصب شده دیگری نیز در کامپیوتر خود ببینید.

پیدا کردن برنامه ها در ویندوز 10

طریقه پیدا کردن برنامه ها در ویندوز 10

مشاهده برنامه های قابل نصب بر روی ویندوز 10 در مایکروسافت استور

شما می توانید برنامه های بیشتری را در مایکروسافت استور ببینید. برای دسترسی به این قسمت از طریق مسیر Start>Microsoft Store می توانید پیش بروید. یک راه دیگر این است که بر روی آیکون برنامه های مایکروسافت استور که بر روی تسکبار از پیش پین شده اند هم به آنها دسترسی پیدا کنید.

پیدا کردن برنامه های ویندوز 10 در مایکروسافت استور

پیدا کردن برنامه های ویندوز 10 در مایکروسافت استور

پیدا کردن برنامه های ویندوز 10 و اطلاعات آنها در مایکروسافت استور

در این فروشگاه یا پلتفرم عرضه برنامه می توانید برنامه های اختصاصی، برنامه های برتر رایگان و یا برنامه های پولی، برنامه های پیشنهادی و دیگر موارد را مشاهده نمایید. شما می توانید توضیحات مربوط به هر برنامه را بخوانید، دیدگاه دیگر کاربران را ببینید.

وِیژگی های برنامه های ویندوز 10 در مایکروسافت استور

می توانید وِیژگی ها و نظرات کاربراندیگر را در مورد برنامه های ویندوز 10 در مایکروسافت استور بخوانید

درست مانند آنچه در بقیه پلتفرم های عرضه برنامه ها مانند برنامه های گوشی موبایل شاهد آن بودید. در حقیقت خود این فروشگاه، به عنوان یک اپ و برنامه وجود دارد. در مایکروسافت استور شما چیزی فراتر از برنامه ها را می بینید.

نصب برنامه ها از طریق Windows 10 Store

همانطور که گفته شد شما می توانید برنامه هایی را که به صورت پیش فرض بر روی ویندوز 10 قرار ندارند را از مایکروسافت استور جستجو، دانلود و نصب کنید. فقط کافیست نام برنامه را سرچ کنید.

1) جستجوی برنامه در Microsoft Store و دریافت آن

اگر شما یک برنامه را در مایکروسافت استور خواستید فقط کافیست آن را انتخاب کنید و بر روی گزینه Install یا نصب، Get یا دریافت و یا Buy یا خریدن کلیک کنید. این گزینه در بالای توضیحات مربوط به برنامه قرار دارد. باید ذکر شود که اگر شما در جستجوی برنامه های پولی هستید، به طور معمول این برنامه ها یک نسخه رایگان اولیه برای تست و ارزیابی در اختیار کاربر قرار می دهد تا پس از اطمینان از خرید آن را تهیه کند.

نصب برنامه های ویندوز 10 از طریق مایکروسافت استور

2) مشاهده مراحل دانلود برنامه ویندوز 10

سپس می توانید مراحل دانلود برنامه را ببینید. در طول زمان دانلود، شما می توانید دریافت برنامه را پیش از دریافت کامل، متوقف و یا کنسل کنید.

مشاهده پروسه دانلود برنامه ها در ویندوز 10

مشاهده پروسه دانلود برنامه ها در ویندوز 10

3) مشاهده برنامه های تازه نصب شده در ویندوز 10

زمانی که برنامه نصب شد شما می توانید از همانجا یعنی در مایکروسافت استور آن را باز کنید تا به صورت اتوماتیک برنامه در منوی Start ویندوز شما دیده شود. برنامه تازه نصب شده در زیر مجموعه ای تحت عنوان Recently Added یا برنامه تازه نصب شده و در بخش بالا سمت چپ منوی استارت دیده می شود.

برنامه های نصب شده در منوی استارت ویندوز 10

برنامه های نصب شده در منوی استارت ویندوز 10

4) جستجوی برنامه ها در ویندوز 10 بر اساس حرف اول برنامه

برنامه ها در منوی استارت بر اساس حروف الفبا و در سمت چپ قرار گرفته اند. می توانید با اسکرول کردن به سمت پایین اپ یا برنامه مورد نیاز خود را پیدا کنید. بر اساس حرف اول برنامه و تایپ آن در منوی جستجو هم می توانید زودتر به برنامه مورد نظر خود برسید.

پیدا کردن برنامه ها در ویندوز 10 با حرف اول برنامه

نحوه پیدا کردن برنامه ها در ویندوز 10 با استفاده از حرف اول برنامه

غیرفعال کردن یا Uninstall کردن برنامه ها در ویندوز 10

در مواردی پیش می آید که شما باید یک برنامه را غیر فعال کنید یا بخواهید با Uninstall کردن آن از برنامه دیگری استفاده نمایید. به راحتی و در چند گام ساده می توانید برنامه هایی را که نمی خواهید غیر فعال کنید.

1) انتخاب گزینه Uninstall با کلیک راست بر روی نرم افزار ویندوز 10

آنینستال کردن یک برنامه هم در ویندوز 10 به سادگی غیر فعال کردن یا Uninstall کردن برنامه در گوشی آیفون شماست. در جایی که برنامه در لیست قرار گرفته و بر روی نام برنامه کلیک راست کنید و گزینه Uninstall را بزنید.

غیرفعال کردن برنامه در ویندوز 10

غیرفعال کردن برنامه در ویندوز 10

2) تایید نهایی برای غیرفعال کردن برنامه در ویندوز 10

در این مرحله پیامی ظاهر می شود که در آن از شما می خواهد تایید کنید که می خواهید برنامه غیرفعال شود. توجه داشته باشید که شما می توانید همه برنامه هایی را که قبلا دانلود کرده بودید را مجددا نصب نمایید.

تایید غیر فعال کردن برنامه در ویندوز 10

برای Uninstall شدن برنامه از شما یک سوال برای تایید پرسیده می شود

3) استفاده از روش قدیمی برای غیرفعال کردن برنامه در ویندوز 10

همانند آنچه در ورژن های قدیمی تر ویندوز انجام می دادیم می توانید با رفتن به منوی Programs and Features در سیستم کلاسیک کنترل پنل، برنامه ها را به صورت کامل ببینید و هر کدام را که خواستید غیر فعال نمایید.

روش قدیمی برای نصب و یا غیر فعال کردن برنامه در ویندوز 10

روش قدیمی برای نصب و یا غیر فعال کردن برنامه در ویندوز 10 با استفاده از Programs and features

نکته: مشکلی که در Uninstall کردن برنامه ها به صورت قدیمی و از طریق منوی کنترل پنل و Programs and Features وجود داشت این است که بعد از غیرفعال کردن آن اطلاعات برنامه ها به صورت فایل Junk در سیستم باقی می ماند. می توانید در مورد نحوه متوقف کردن برنامه ها در پس زمینه ویندوز 10 بیشتر بخوانید.

آپدیت کردن نرم افزارها در ویندوز 10

ویندوز 10 به صورت اتوماتیک و بر اساس پیش فرض برنامه هایی که شما از مایکروسافت استور خریداری کرده بودید را در پس زمینه آپدیت می کند. اما شما می توانید تنظیماتی را فعال نمایید که از آپدیت شدن برنامه ها به صورت خودکار جلوگیری کنید.

1) متوقف کردن آپدیت برنامه های ویندوز 10 به صورت خودکار

برای انجام این کار برنامه Store را باز کنید، بر روی گزینه See More کلیک کنید، سپس بر روی سه نقطه در پایین صفحه کلیک کنید. علامت سه نقطه در کنار آیکون پروفایل شما قرار دارد. بعد از باز کردن منوی این قسمت بر روی Setting بزنید.

آپدیت کردن برنامه ها در ویندوز 10

آپدیت کردن برنامه ها در ویندوز 10

2) فعال یا غیر فعال کردن آپدیت برنامه های ویندوز 10

در بخش تنظیمات این قسمت (Settings) در زیر گزینه به روز رسانی برنامه ها، دکمه را در حال Off قرار دهید. البته در صورتی که می خواهید برنامه ها در ویندوز 10 به صورت خودکار آپدیت نشوند. در غیر این صورت این گزینه به صورت خودکار بر روی دکمه On قرار دارد.

غیرفعال کردن آپدیت خودکار برنامه ها در ویندوز 10

غیرفعال کردن آپدیت خودکار برنامه ها در ویندوز 10

3) فعال کردن دستی آپدیت تمامی برنامه ها در ویندوز 10

حتی اگر گزینه آپدیت کردن برنامه ها بر روی دکمه On قرار دارد شما باید دستور آپدیت کردن برنامه ها را به صورت دستی در این قسمت تنظیم نمایید. برای این کار برنامه Store را باز کنید، بر روی سه نقطه که در کنار عکس پروفایل شما قرار دارد بزنید و بر روی گزینه Downloads and Updates کلیک کنید.

دانلود و به روزرسانی دستی برنامه ها در تنظیمات ویندوز 10

دانلود و به روزرسانی دستی برنامه ها در تنظیمات ویندوز 10 در بخش Download and Updates

4) نظارت بر به روز رسانی برنامه ها در ویندوز 10

سپس بر روی دکمه Check For Updates کلیک کنید. نظارت کردن بر آپدیت برنامه ها کار مهمی تلقی می شود در زمانی که شما ویندوز 10 را تازه نصب کرده اید و یا می خواهید از ویژگی های بعضی برنامه ها زودتر برخوردار شوید.

نظارت بر به روز رسانی برنامه ها در ویندوز 10

نظارت بر به روز رسانی برنامه ها در ویندوز 10

 

در هر صورت ویندوز 10 یک سیستم عامل کاربردی است که هم می توانید برنامه های جدیدی را بر روی آن نصب کنید و هم می توانید از برنامه های قدیمی تر خود در ویندوز های قدیمی تر بهره بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *