ترفند کامپیوتر

تنظیم روشنایی صفحه کامپیوتر به صورت دستی و اتوماتیک

در این مطلب نحوه تنظیم دستی و اتوماتیک روشنایی صفحه کامپیوتر را بررسی می کنیم. همه کاربران کامپیوتر، لپتاپ و تبلت، به طور مرتب نیاز دارند که روشنایی صفحه نمایش خود را تغییر دهند. برای مثال وقتی در نور روز کار می کنید یا وقتی شما در جایی هستید که نور زیاد است، روشنایی صفحه نمایش را باید طوری تنظیم کنید که بتوانید آن را ببینید. همچنین وقتی شما در یک اتاق تاریک هستید، شما باید نور نمایشگر را کاهش دهید که چشم در تاریکی و با نور نمایشگر کامپیوتر کمتر اذیت شود.  کاهش نور نمایشگر از جهتی هم می تواند کمک کند که میزان انرژی باتری کمتری مصرف شود. اگر با لپ تاپ کار می کنید کاهش نور آن مدت زمان بیشتری انرژی باتری را نگه می دارد.

تنظیم روشنایی نمایشگر در لپتاپ یا تبلت به صورت دستی

همانطور که می توان به صورت تنظیم دستی روشنایی و نور صفحه مانیتور را کم و زیاد کرد می توان تنظیماتی را در ویندوز اعمال کرد که توسط آن به صورت خودکار و با توجه به نور محیط روشنایی خود به خود تنظیم شود. ویندوز می تواند روشنایی صفحه را نسبت به میزان شارژ باقیمانده باتری لپتاپ تنظیم کند. در صورتی که لپ تاپ به شارژ متصل باشد یا خیر و اینکه باتری دستگاه چقدر شارژ دارد توسط یک سنسور داخلی قابل شناسایی می باشد.

تنظیم روشنایی صفحه مانیتور با استفاده از کلیدهای کیبورد

بر روی کیبورد اکثر لپتاپ ها یک سری کلید میانبر قرار دارد که می توان با کمک آنها روشنایی صفحه را در لحظه نیاز کم و زیاد کرد. در اغلب کیبورد ها این کلیدهای میانبر بالای کلیدهای اعداد قرار دارند و بخشی از کلید های F که از F1 تا F12 را شامل می شوند. برای تنظیم روشنایی صفحه به دنبال کلیدی باشید که با نماد خورشید بر روی آن (یا چیزی شبیه به آن) مشخص شده باشد. به طور معمول دو کلید با این علامت وجود دارد که با علامت بالابردن و پایین آوردن روشنایی صفحه مشخص می شوند. این کلیدها، کلید های کاربردی بر روی کیبور هستند که با فشار دادن و نگه داشتن بر روی آن می توان عملکردی را تنظیم کرد و به معمولا در گوشه پایین سمت چپ کیبورد قرار دارند. باید توجه داشت که این کلیدها در کیبوردهای مختلف در نقاط مختلفی واقع شده اند.

تنظیم روشنایی صفحه مانیتور با استفاده از کلیدهای کیبورد

تنظیم روشنایی صفحه مانیتور با استفاده از کلیدهای کیبورد

تنظیم روشنایی صفحه مانیتور با استفاده از تنظیمات ویندوز

تنظیم روشنایی صفحه از طریق تنظیمات ویندوز هم امکان پذیر است. این مورد مخصوصا در مواردی که کیبورد شما کلیدهای تنظیم نور را بر روی خود ندارد کاربردی می باشد. همچنین وقتی در حال استفاده از تبلت با پشتیبانی از ویندوز هستید و معمولا در این مورد از کیبورد استفاده نمی کنید، می توان از تنظیمات داخلی برای تغییر میزان نور روشنایی صفحه بهره برد. در ویندوز 10 شما می توانید یک دسترسی سریع برای تغییر میزان روشنایی را در Action Center پیدا کنید.

برای دستیابی به این قسمت، بر روی آیکون خالی که نوتیفیکیشن ها بر روی آن نمایان می شوند بزنید. این آیکون در گوشه پایین سمت راست تسکبار و در کنار ساعت قرار دارد. اگر شما این آیکون را نمی بینید می توانید بر روی گزینه Expand که در بالای مربع های مرتب شده هنگام زدن بر روی Action Center بزنید. اسلایدر مربوط به تنظیم روشنایی را کلیک کنید و آن را تا رسیدن به نور و روشنایی صفحه تنظیم کنید. در مانیتورهای لمسی همچنین می توانید با کشیدن روی صفحه از سمت راست Action Center را باز کنید و گزینه تنظیم نور را بیابید.

تنظیم روشنایی صفحه مانیتور با استفاده از تنظیمات ویندوز

تنظیم روشنایی صفحه مانیتور با استفاده از تنظیمات ویندوز و Action Center

استفاده از گزینه تنظیم نور در Setting ویندوز 10

شما همچنین می توانید این گزینه را در برنامه Setting یا تنظیمات در ویندوز 10 هم بیابید. گزینه Setting را در منوی استارت یا استارت اسکرین باز کنید. وارد قسمت System بشوید و گزینه Display را انتخاب کنید. بر روی اسلایدر Adjust brightness level کلیک کنید یا بزنید تا بتوانید روشنایی را تنظیم کنید.

گزینه تنظیم نور در Setting ویندوز 10

گزینه تنظیم نور در Setting ویندوز 10

استفاده از گزینه تنظیم نور در Setting ویندوز 7 و 8

اگر از ویندوز 7 و ویندوز 8 استفاده می کنید، به جای Action Center در ویندوز 10 شما این گزینه را در قسمت Control Panel خواهید یافت. در Control Panel گزینه Hardware and Sound را انتخاب کنید، و بر روی دکمه Power بزنید. شما اسلایدر Screen brightness را در پایین گزینه های Power Plans Windows خواهید دید.

گزینه تنظیم نور در Setting ویندوز 7 و 8

گزینه تنظیم نور در Setting ویندوز 7 و 8

استفاده از گزینه تنظیم نور مانیتور از طریق Windows Mobility Center

شما می توانید این گزینه را در Windows Mobility Center هم ببینید. برای دسترسی به این گزینه با کلیک راست بر روی دکمه استارت در ویندوز 10 و ویندوز 8.1  می توانید گزینه Mobility Center را انتخاب کنید. در ویندوز 7 با نگه داشتن بر روی علامت +X می توانید به همین منو برسید. گزینه Display Setting بر روی مانیتور نمایش داده می شود و می توانید آن را تغییر دهید.

گزینه تنظیم نور مانیتور از طریق Windows Mobility Center

گزینه تنظیم نور مانیتور از طریق Windows Mobility Center

تنظیم خودکار تغییر روشنایی صفحه نمایش لپ تاپ و تبلت

با توجه به اینکه لپتاپ یا تبلت به شارژ متصل هستند یا خیر، شما می توانید سطوح مختلفی از روشنایی را تجربه کنید. اگر دستگاه شما به برق متصل باشد و در حال شارژ شدن باشد شما می توانید از حداکثر روشنایی صفحه هم بهره ببرید. برعکس اگر شارژ تبلت یا لپتاپ رو به اتمام باشد یا به برق متصل نباشید می توانید از کمترین میزان روشنایی صفحه استفاده کنید. در این حالت روشنایی صفحه به صورت اتوماتیک تنظیم می شود.

تنظیم روشنایی صفحه با استفاده از منوی Control Panel

برای تنظیم این مورد قسمت Control Panel را باز کنید. گزینه Hardware and Sound را انتخاب کنید. روی گزینه Power Option بزنید و بر روی Change plan settings کلیک کنید. این گزینه در کنار لینک Power Plan که در حال استفاده از آن هستید قرار دارد. احتمالا Power Plan که در حال استفاده از آن هستید بر روی حالت Balanced قرار دارد. می توانید سطوح مختلف روشنایی را با استفاده از آپشن هایی که در این قسمت قرار دارند تنظیم کنید.

تنظیم با استفاده از منوی Control Panel

تنظیم با استفاده از منوی Control Panel

تنظیمات مختلفی برای زمانی که دستگار به برق متصل است و یا در حال استفاده از شارژ باتری است، در این قسمت قرار دارد. شما می توانید در این قسمت تنظیمات مختلفی را بر روی لپتاپ یا تبلت خود قرار بدهید. به این صورت در زمان های مختلف میزان روشنایی بنا به تنظیمات شما می تواند تغییر کند.

تنظیم روشنایی صفحه بر اساس شارژ باقیمانده باتری لپتاپ و تبلت

در تنظیمات این بخش شما می توانید میزان روشنایی را بر حسب شارژ باقیمانده باتری لپتاپ یا تبلت تنظیم کنید. در ویندوز 10 این گزینه را می توانید در Use the Battery Saver feature تنظیم کنید. برنامه تنظیمات یا Setting را باز کنید. بر روی گزینه System بزنید و گزینه Battery را انتخاب کنید. مطمئن شوید که گزینه Lower screen brightness while in battery saver که در پایین صفحه قرار دارد فعال است. سپس در صد روشنایی مورد نیاز خود را در بین گزینه ها انتخاب و تنظیم نمایید. به طور پیش فرض ویندوز این میزان را بر روی 20 درصد قرار دارده است اما اگر شما این درصد را افزایش دهید روشنایی پس زمینه در صفحه نمایش شما وقتی شارژ را از باتری می گیرید بیشتر خواهد بود.

تنظیم روشنایی صفحه بر اساس شارژ باقیمانده باتری لپتاپ و تبلت

تنظیم روشنایی صفحه بر اساس شارژ باقیمانده باتری لپتاپ و تبلت

نحوه تنظیم خودکار روشنایی نمایشگر کامپیوتر بر اساس نور محیط

در اکثر دستگاه های لپتاپ و تبلت جدید، سنسوری وجود دارد که با کمک آن، نور دستگاه با توجه به نور محیط به صورت خودکار تنظیم می شود. این سنسور که Adaptive Sensor نام دارد در اکثر تبلت ها یا مدل های گوشی موبایل قرار دارد. در مواقعی که نور محیط بالاست این سنسور روشنایی صفحه نمایشگر را با توجه به آن بالا می برد و وقتی در یک مکان تاریک هستید نور نمایشگر را پایین می آورد. هرچند این گزینه برای استفاده راحت و کاربردی است اما ممکن است برخی افراد بخواهند این تنظیمات را غیر فعال کنند. می توانید با روشن یا خاموش کردن این سنسور ببینید که این تغییر میزان نور برای شما بهتر است یا خیر.

تنظیم سنسور روشنایی مانیتور از قسمت Setting

برای فعال یا غیر فعال کردن این گزینه در ویندوز 10 قسمت Setting یا تنظیمات را باز کنید. گزینه System را انتخاب کنید و بر روی گزینه Display کلیک کنید. گزینه Change brightness automatically when lighting changes را انتخاب کنید که بر روی On یا Off قرار داشته باشد. شما در صورتی این گزینه را در این قسمت می بینید که دستگاه شما سنسور تشخیص و تنظیم نور محیط را داشته باشد.

تنظیم سنسور روشنایی مانیتور از قسمت Setting

تنظیم سنسور روشنایی مانیتور از قسمت Setting

تنظیم سنسور روشنایی مانیتور از قسمت کنترل پنل

شما می توانید این گزینه را از قسمت کنترل گنل هم تغییر دهید. برای اینکار Control Panel را باز کنید. گزینه Hardware and Sound را انتخاب کنید و بر روی گزینه Power Option بروید. گزینه Change plan Setting را کلیک کنید. سپس بر روی قسمت Change advanced power settings کلیک کنید. حالا باید Expand را در این قسمت انتخاب کنید و بر روی Enable adaptive brightness کلیک کنید. گزینه هایی که در این قسمت قرار دارند به شما امکان می دهند که روشنایی صفحه بر اساس نور محیط را، زمانی که دستگاه به برق متصل است یا از شارژ باتری استفاده می کند، تنظیم کنید. برای مثال شما می توانید تنظیم کنید که این گزینه فقط وقتی در حال استفاده از شارژ باتری هستید فعال باشد.

تنظیم با استفاده از منوی Control Panel

تنظیم با استفاده از منوی Control Panel

تمام مراحلی که در بالا مطرح شد برای تنظیمات دلخواه شما در دسترس قرار دارند. فراموش نکنید می توانید این کار را به صورت دستی با استفاده از کلیدهای کیبورد و به صورت اتوماتیک انجام دهید. اگر شما در حال استفاده از یک نمایشگر خارجی یا External Display هستید، مثلا اگر دستگاه شما به صفحه نمایشی غیر از لپتاپ یا کامپیوتر خود متصل است تنظیمات میزان روشنایی نور را باید در خود نمایشگر خارجی تغییر دهید. در نمایشگری که به آن متصل هستید (پرده نمایش یا تلویزیون) به دنبال دکمه Brightness باشید. این دکمه احتمالا در Menu یا Options قرار دارد. در برخی موارد شما از اتصال کامپیوتر به تلویزیون با استفاده از کابل HDMI بهره می برید، که این گزینه می تواند برای شما مفید باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *