ترفند کامپیوتر

سه روش برای یافتن تاریخ انتشار یک مقاله یا وبسایت

سه روش برای یافتن تاریخ انتشار یک مقاله یا وبسایت

سه روش برای یافتن تاریخ انتشار یک مقاله یا وبسایت وجود دارد. مواردی وجود دارد که شما برای استناد به یک مقاله یا یک سایت، نیاز دارید که تاریخ انتشار آن مطلب را بدانید. اگر تاریخ انتشار آن مطلب مشخص نباشد اعتبار آن زیر سوال می رود و شما نمی توانید در مقاله تحقیقاتی یا مطلب خود آن را ذکر کنید. برای یافتن تاریخ انتشار یک مقاله یا یک صفحه در اینترنت ابتدا خود سایت و آدرس URL آن را چک کنید. به عنوان یک گزینه مدنظر داشته باشید که با جستجوی کد منبع سایت در سرچ ساده گوگل می توانید تاریخ انتشار سایت یا مقاله را بیابید. در خیلی از موارد می توانید این تاریخ را به آسانی پیدا کنید اما اگر تاریخ انتشار یک سایت را پیدا نکردید در ذکر منابع خود از سایت یه عنوان : بدون تاریخ ” نام ببرید.

روش اول: چک کردن صفحه و آدرس URL

به طور معمول تاریخ انتشار یک مقاله در یک سایت، یا تاریخ انتشار خود وبسایت در همان صفحه اول قابل مشاهده است. چهار روش زیر را امتحان کنید و به احتمال زیاد می توانید تاریخ انتشار مقاله یا وبسایت را در یکی از همین موارد مشاهده نمایید.

یک) زیر عنوان مقاله را در یک پست نگاه کنید

اغلب موارد در سایت های خبری و یا وبلاگ ها تاریخ انتشار آن پست یا خبر در زیر عنوان اصلی مقاله ذکر شده است. نام نویسنده هم معمولا در همین قسمت و در کنار تاریخ نوشته می شود. در خیلی از موارد تاریخ منتشر شدن خبر را در زیر عنوان اصلی یا Headline و یا در خط ابتدایی مقاله می توانید ببینید.

  • ممکن است یک جمله به عنوان عنوان ثانویه مطلب بین عنوان اصلی مقاله و متن اصلی قرار داشته باشد. در مواردی هم یک عکس در زیر تایتل اصلی و بعد بدنه متن آورده می شود و سپس تاریخ انتشار مقاله مشخص می شود. اسکرول کنید تا ببینید تاریخ انتشار در زیر عکس یا عنوان ثانویه مقاله وجود دارد یا خیر.
  • بعضی از مقاله ها پس از تاریخ انتشار اصلی، ویرایش می شوند. در اینگونه مقاله ها معمولا تاریخ ویرایش پس از تاریخ انتشار در همان ابتدای مقاله یا در انتهای مقاله آورده می شود. دلیل ویرایش شدن مقاله هم در این مورد نوشته می شود.
    تاریخ انتشار یک مقاله یا وبسایت

    زیر عنوان مقاله را در یک پست نگاه کنید. معمولا در این قسمت تاریخ انتشار نوشته شده است

نکته: ممکن است نتوانید در صفحه اصلی خبر تاریخ انتشار آن مطلب را ببینید. در این موارد یک صفحه به عقب برگردید، احتمال می رود در صفحه اصلی اخبار یا پست ها و در کنار عنوان مقاله ها تاریخ انتشار ذکر شده باشد.

دو) انتهای صفحه را برای دیدن تاریخ ایجاد کپی رایت چک کنید

تا پایین صفحه اسکرول کنید و به اطلاعاتی که در این قسمت وجود دارد نگاه بیندازید. ممکن است در کنار اطلاعات مربوط به کپی رایت که در هر سایتی در پایین ترین قسمت صفحه وجود دارد، تاریخ انتشار صفحه یا پست مشخص شده باشد. اطلاعات این قسمت را بخوانید زیرا ممکن است تاریخی که به دنبال آن هستید را در این قسمت بیابید. هرچند باید به خاطر داشته باشید که این تاریخ ممکن است آخرین تاریخ آپدیت سایت باشد که به جای تاریخ انتشار آن نوشته شده است.

  • تاریخ به روزرسانی یک وبسایت آخرین تاریخی است که سایت تغییر اساسی پیدا کرده است یا چیزی به آن اضافه شده است. این موضوع به این معناست که اطلاعاتی را که در حال خواندن آن هستید در تاریخی پیش از آنچه در قسمت کپی رایت می بینید منتشر شده باشد. اگرچه این تاریخ خود به معنای این است که وبسایت کاملا فعال و به روزرسانی شده است و مطالب هم ویرایش و مطابق بر آخرین اطلاعات می باشند. اخبار و مطالب در اینگونه سایت ها از اعتبار بیشتری برخورداند.
  • در بعضی از مطالب یک بخش کوچکی از مقاله به توضیح مختصری از نویسنده اثر اشاره شده است. این قسمت را هم چک کنید زیرا ممکن است تاریخ انتشار مطلب در این قسمت قرار داشته باشد.
چک کردن انتهای صفحه برای دیدن تاریخ ایجاد کپی رایت

چک کردن انتهای صفحه برای دیدن تاریخ ایجاد کپی رایت

نکته: تاریخ کپی رایت یک وبسایت معمولا به سال اشاره می کند و اطلاعات جزئی تری مثل ماه را شامل نمی شود.

سه)  URL صفحه را برای مشاهده تاریخ انتشار صفحه چک کنید

در مواردی ممکن است تاریخ انتشار در قسمت پایانی URL و در Address Bar ذکر شده باشد. بعضی از پست ها و وبسایت ها به صورت خودکار تاریخ انتشار مطلب را در انتهای آدرس سایت در قسمت URL قرار می دهند. ممکن است تاریخ کامل انتشار را ببینید و یا ممکن است فقط سال یا ماه انتشار در URL مشخص شده باشد.

  • مطمئن شوید که شما در صفحه اصلی آن مقاله یا سایت هستید. در بعضی موارد ممکن است به اشتباه به صفحه index و یا آرشیو شده هدایت شده باشید. بر روی عنوان سایت کلیک کنید تا مشخص شود که شما در صفحه درستی از سایت قرار دارید.
  • در اکثر وبسایت ها به خاطر کوتاه کردن URL تاریخ انتشار را از انتهای آن بر میدارند و شما نمی توانید آن را در یو آر ال ببینید.
    قرار گرفتن تاریخ انتشار صفحه در URL

    قرار گرفتن تاریخ انتشار صفحه در URL

چهار) تاریخ اولین کامنت ها در زیر پست را ببینید

یکی از راه های تخمین زدن زمان انتشار یک پست، نگاه کردن به تاریخ کامنت ها و نظراتی است که در زیر آن نوشته شده است. معمولا در کنار نام کامنت دهنده تاریخ کامنت هم مشخص است. هرچند ممکن است این تاریخ زمان دقیقی را مشخص نکند اما به طور تقریبی زمان انتشار پست را نشان می دهد. به سمت پایین اسکرول کنید تا به اولین کامنت هایی که گذاشته شده است برسید. اگر کامنت دهنده به محض انتشار پست نظر خود را بارگزاری کرده و با نویسندگان مطلب تعامل داشته است، پس تاریخ این کامنت احتمالا نزدیک ترین تاریخ به زمان انتشار پست است.

  • در هر صورت نمی توانید این تاریخ را برای استناد به زمان انتشار آن پست در نظر بگیرید. در این مورد تنها می توانید به تاریخ تقریبی نزدیکی برسید که یک پست منتشر شده است. در نهایت اگر خواستید از اطلاعات این پست استفاده کنید می توانید با ذکر “بدون تاریخ” از آن استفاده نمایید.
    مشاهده تاریخ اولین کامنت ها در زیر پست

    مشاهده تاریخ اولین کامنت ها در زیر پست برای تخمین تاریخ پست

روش دوم: استفاده از جستجوگر گوگل

یکی دیگر از مطمئن ترین راه ها خود سرچ باکس گوگل است که می توان از طریق مراحل زیر اقدام به یافتن تاریخ انتشار سایت یا مقاله نمود:

یک) آدرس URL سایت را کپی کنید و آن را در باکس جستجوی گوگل Paste کنید

در قسمت URL صفحه یا وبسایت بروید و بر روی خط کامل URL کلیک کنید یا همه را با هم علامت بزنید و آن را کپی کنید. سپس به صفحه اصلی گوگل برگشته و URL کپی شده را درون جعبه سرچ گوگل منتقل کنید. کلید سرچ را فشار ندهید زیرا باید چیزی به این مقادیری که در این باکس وارد کردید اضافه نمایید.

  • مطمئن شوید که به صورت کامل URL را کپی کرده اید.
آدرس URL سایت را کپی کنید و آن را در باکس جستجوی گوگل Past کنید

آدرس URL سایت را کپی کنید و آن را در باکس جستجوی گوگل Paste کنید

دو) کلمه “ inurl” را در مقابل URL پیج در سرچ باکس یادداشت نمایید

در این حالت جستجوگر گوگل است که به شما کمک می کند اطلاعات بیشتری را از طریق URL یک سایت به دست بیاورید. سپس واژه “ inurl” را در مقابل سایت تایپ کنید دقت کنید که هیچ Space بین حروف و یا یو آر ال قرار نداده باشید. سپس دکمه سرچ را بزنید.

  • علامت های نقل قول مانند ” و یا “ را وارد نکنید.
  • این روش ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. ولی نیازی نیست که هیچ کار خاصی را برای استفاده از این روش انجام دهید. تمام چیزی که نیاز دارید انجام دهید این است که آدرس را کپی و یا تایپ کنید و گوگل باقی کارها را انجام خواهد داد.
کلمه “ inurl” را در مقابل URL پیج در سرچ باکس یادداشت نمایید

کلمه “ inurl” را در مقابل URL پیج در سرچ باکس یادداشت نمایید

سه) عبارت “&as_qdr=y15” را بعد از URL اضافه کنید و سپس دوباره دکمه سرچ را بزنید

نشانگر موس خود را در قسمت آدرس براوزر و بعد از URL خود قرار دهید. سپس عبارت “&as_qdr=y15” را بدون علامت های نقل قول در ابتدا و انتهای آن بگذارید. دوباره دکمه سرچ را بزنید تا لیست نهایی نتایج برای شما نشان داده شود.

  • این قسمت دوم اپراتور “ inurl” می باشد.
  • اگر تایپ این عبارت برای شما سخت بود کپی و پیست کردن آن مانعی ندارد.
عبارت را بعد از URL اضافه کنید و سپس دوباره سرچ را بزنید

عبارت نوشته شده در تصویر را بعد از URL اضافه کنید و سپس دوباره سرچ را بزنید

نکته: شما می توانید از کلید میانبر Ctrl+L در براوزر فایرفاکس و کروم و یا Alt+D در اینترنت اکسپلورر استفاده کنید تا نشانگر دقیقا در پایانی ترین نقطه سرچ باکس قرار بگیرد.

چهار) نتایج به دست آمده برای توضیحات سایت را در لیست گوگل را چک کنید

در بین نتایجی که گوگل برای شما نمایش میدهد اسکرول کنید. شما می توانید لینک صفحه ای که سعی داشتید به آن استناد کنید را در بالای این نتایج ببنید. در سمت چپ توضیحات صفحه (همانطور که در شکل نشان داده می شود) می توانید تاریخ را پیدا کنید. در اغلب موارد این تاریخ به درستی و در همین قسمت قرار دارد.

  • اگر شما تاریخ را در این قسمت نبینید ممکن است تاریخ برای شما قابل دسترس نباشد. در این مورد شما ممکن است سعی کنید تا تاریخی که وبسایت در آن منتشر شده است را با جستجو در منبع اصلی سایت یا Source Code ببینید. در این مورد می توانید تصمیم بگیرید که اگر مطلب این سایت قابل استناد بود آن را به عنوان “بدون تاریخ” ذکر نمایید.
    نتایج به دست آمده در توضیحات سایت در لیست گوگل را چک کنید

    نتایج به دست آمده در توضیحات سایت در لیست گوگل را چک کنید

روش سوم: جستجوی کد منبع اصلی سایت یا Source Code

یک روش مطمئن دیگر برای یافتن تاریخ انتشار یک پست یا سایت مراجعه به سایت منبع اصلی کدها می باشد. هر صفحه در اینترنت شامل تعداد زیادی کد می باشد که ما آن را به صورت کلمات و جملات می بینیم. دسترسی به صفحه Source Codes آسان است و شما می توانید تاریخ انتشار یا اطلاعات دیگر پایه ای را در این قسمت ببینید.

یک) بر روی پیج کلیک راست کنید و گزینه View Page Info را بزنید

به محض اینکه شما بر روی منو کلیک می کنید یک پنجره یا تب جدید برای شما باز می شود که حاوی کد آن وبسایت می باشد. ممکن است پیچیده به نظر برسد اما نیازی نیست این کدها را بلد باشید تا بتوانید تاریخ را پیدا کنید.

  • بسته به نوع براوزر شما آپشن منو ممکن است با نام View Page Source نشان داده شود.
بر روی پیج کلیک راست کنید و گزینه View Page Info را بزنید

بر روی پیج کلیک راست کنید و گزینه View Page Info را بزنید

کلید میانبر برای رسیدن به صفحه منبع کد به طور مستقیم Control+U در ویندوز و Command+U در مک بوک است.

دو) عملکرد Find را در براوزر خود با Control+F و Command+F باز کنید

عملکرد Find به شما این امکان را می دهد که به سادگی در صفحه سورس کد به دنبال تاریخ بگردید. اگر شما از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید، بر روی کلید Control+F بزنید تا این عملکرد برای شما فعال شود. برای سیستم عامل مک هم با استفاده از Command+F می توانید جستجو را آغاز کنید.

عملکرد Find را در براوزر خود باز کنید

عملکرد Find را در براوزر خود با Control+F و Command+F باز کنید

نکته: شما همچنین می توانید به عملکرد جستجو یا Find با کلیک بر روی Edit در بالای منو دسترسی پیدا کنید و سپس عبارت Find…. (به جای نقطه موضوعی را که می خواهید پیدا کنید مانند Date را تایپ نمایید).

سه) عبارت datePublished ، publishdate و یا published_time را جستجو کنید

در این قسمت هر کدام از این عبارت ها را تایپ و دکمه اینتر را بزنید. عملکرد Find در بین تمامی کدهای موجود در صفحه به دنبال این عبارت ها خواهد گشت. سپس به صورت خودکار به سمت جایی که این عبارت قرار دارد اسکرول می شود و تاریخ را به شما نشان خواهد داد.

  • اگر هیچ کدام از این عبارت ها کار نکرد، می توانید تنها کلمه publish را در قسمت find سرچ کنید. این گزینه تمام اطلاعات مربوط به انتشار را برای شما نشان خواهد داد.
  • اگر می خواهید بدانید که آخرین ویرایش یا به روزرسانی سایت در چه تاریخی بوده است می توانید عبارت modified را در سرچ Find تایپ کنید.
عبارت datePublished را جستجو کنید

عبارت datePublished ، publishdate و یا published_time را جستجو کنید

چهار) تاریخ را به ترتیب سال-ماه-روز بخوانید

آن بخش از کدهایی را که توسط Find پیدا شده است بخوانید. تاریخ به طور مستقیم بعد از کلمه سرچ شده قرار دارد. سال در ابتدای لیست قرار می گیرد و سپس ماه و روز انتشار مطلب، بعد از آن خواهند آمد.

  • شما می توانید از این تاریخ برای استناد یک مطلب به آن استفاده نمایید یا اینکه تعیین کنید این اطلاعات چقدر قدیمی هستند.
تاریخ را به ترتیب سال-ماه-روز بخوانید

تاریخ را به ترتیب سال-ماه-روز بخوانید

در مجموع گوگل راه های متنوعی را برای جستجو و رسیدن به هدف مورد نظر قرار می دهد. با استفاده از ترفندهای جستجوی پیشرفته در گوگل می توانید علاوه بر تاریخ انتشار یک وبسایت اطلاعات بیشتری را نیز بیابید.

مطالب مرتبط

3 thoughts on “سه روش برای یافتن تاریخ انتشار یک مقاله یا وبسایت

  1. blank مریم گفت:

    سپاس عالی بود

    1. blank دهقان گفت:

      سپاس از شما

  2. blank خورشید گفت:

    مفید بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *