ترفند کامپیوتر

نحوه اتصال کامپیوتر به تلویزیون با کابل HDMI

نحوه اتصال کامپیوتر به تلویزیون با کابل HDMI

در این مقاله قصد داریم تا با نحوه اتصال کامپیوتر به تلویزیون با کابل HDMI آشنا شویم. برای اتصال کامپیوتر یا لپ تاپ به تلویزیون نیاز است که از یک کابل HDMI استفاده کنیم. مواردی پیش می آید که قصد داریم فیلم یا محتوای تصویری را بر روی صفحه ای بزرگتر از مانیتور کامپیوتر یا لپتاپ خودمان ببینیم. واضح است که لذت تماشای فیلم ها بر روی ابعاد بزرگ تلویزیون بیشتر است و همین طور وب گردی ها و نمایش یک محتوا از این طریق برای تعداد بیشتری از افراد میسر است.

نحوه اتصال کامپیوتر به تلویزیون با کابل HDMI: مراحل

پیش از اتصال کامپیوتر به تلویزیون با کابل HDMI به تنظیمات خاصی احتیاج نیست. فقط کافی است که کابل HDMI خود را آماده کرده و از طریق اشتراک و اتصال این کابل بین PC و تلویزیون خود بتوانید صفحه لپ تاپ یا کامپیوتر را بر روی تلویزیون ببینید.

در اولین گام نیاز است تا با اتصال کابل اچ دی ام آی به PC و تلویزیون دو وسیله شناسایی شوند تا تصویر کامپیوتر بر روی تلویزیون نمایش داده شود.

مرحله اول: اتصال کابل HDMI به کامپیوتر

یک سر کابل HDMI خود را به خروجی در نظر گرفته شده برای آن بر روی لپ تاپ وصل کنید. این خروجی بر روی کامپیوتر ها معمولا در قسمت پشتی کیس قرار دارد و بر روی لپ تاپ هم معمولا در لبه های کناری کیبورد در کنار خروجی USB قرار گرفته است.

یک سر کابل HDMI را به کامپیوتر وصل کنید
در مرحله اول یک سر کابل HDMI را به کامپیوتر وصل کنید
  • در اغلب کامپیوترها شما به طور معمول می توانید از پورت HDMI که بر روی دستگاه قرار دارد استفاده کنید. اما در بعضی کامپیوترها هم از HDMI mini و یا پورت MiniDisplay استفاده می کنند.
  • برای استفاده از HDMI mini و MiniDisplay کابلی که استفاده می کنید با کابل HDMI معمولی کمی متفاوت است. در این نوع کابل ها یک سر کابل HDMI mini و یا MiniDisplay است که برای اتصال به کامپیوتر در نظر گرفته شده و سر دیگر آن سایز معمولی HDMI می باشد.
  • همه کامپیوترها پورت HDMI ندارند (مخصوصا مدل های قدیمی تر کامپیوتر و یا لپ تاپ) کامپیوترهای قدیمی ممکن است که خروجی VGA و یا DVI داشته باشند. برای اتصال این دستگاه ها به پورت HDMI تلویزیون هم می توانید از یک تبدیل مخصوص که در بازار وجود دارد استفاده کنید. اگر از لپ تاپی استفاده می کنید که خروجی HDMI ندارد می توانید کابل تبدیل USB-to-HDMI را خریداری کرده و این مشکل را حل کنید. ممکن است برای استفاده از این کابل نیاز به نصب برنامه اضافه دیگری بر روی لپ تاپ خود شوید.
  • در هر صورت باقی مراحل بعد از تهیه کابل مناسب برای اتصال لپ تاپ به تلویزیون یکسان است.

مرحله دوم: اتصال سر دیگر کابل HDMI به تلویزیون

انتهای دیگر کابل HDMI را به تلویزیون وصل کنید. در کنار هر کدام از پورت های تلویزیون که در کناره ها یا پشت آن قرار دارند نوع پورت مشخص است. علاوه بر شکل ظاهری می توانید از این نوشته ها نیز استفاده کنید که نام HDMI بر روی آن نوشته شده باشد. یک پورت خالی HDMI بر روی تلویزیون پیدا کنید و سر کابل را به آن متصل کنید.

انتهای دیگر کابل HDMI را به تلویزیون وصل کنید
انتهای دیگر کابل HDMI را به تلویزیون وصل کنید
  • توجه داشته باشید که کابل را به کدام خروجی HDMI تلویزیون متصل می کنید.
  • مطمئن شوید که کابل HDMI که خریداری کرده اید به اندازه کافی بلند باشد تا اتصال کامپیوتر به تلویزیون به درستی صورت بگیرد. در صورت نیاز فاصله بین دستگاه تا تلویزیون را اندازه بگیرید. این کابل ها در متراژ های متفاوتی فروخته می شوند.

مرحله سوم: استفاده از کنترل تلویزیون برای یافتن منابع HDMI

از ریموت کنترل تلویزیون خود استفاده کنید تا منبع HDMI را پیدا کنید. بر روی کنترل تلویزیون یا بر روی دکمه های خود تلویزیون دنبال گزینه Source و یا Input بگردید. این دکمه ها می تواند اسامی دیگر مشابهی هم داشته باشد که در ریموت کنترل های  تلویزیون های مختلف، متفاوت است اما در کل اشاره به منابع متصل شونده به تلویزیون اشاره می کنند و شما باید از بین آنها HDMI را پیدا کنید.

از کنترل تلویزیون برای پیدا کردن منبع HDMI استفاده کنید
در این مرحله از کنترل تلویزیون برای پیدا کردن منبع HDMI استفاده کنید. باید کلید Source و یا Input را پیدا کنید.
  • بعد از اتصال کامپیوتر و تلویزیون به یکدیگر در بعضی مواقع تلویزیون ها به طور خودکار صفحه کامپوتر را نمایش می دهند و دیگر نیازی نیست شما کار دیگری انجام دهید. اما گاهی یک صفحه سیاه نشان داده می شود که در اینگونه مواقع باید از روش دوم استفاده کنید تا تلویزیون را به ویندوز 10 خود بشناسانید.
  • از شماره روی خروجی HDMI استفاده کنید تا به شما کمک کند و بدانید که کدام منبع HDMI کامپوتر شما را به تلویزیون متصل کرده است.

مرحله چهارم: شناسایی تلویزیون بر روی PC

بر روی پنجره ویندوز در منوی کامپیوتر خود کلیک کنید. این پنجره معمولا در قسمت پایین سمت چپ گوشه تصویر کامپیوتر دیده می شود. این آیکون در واقع لوگوی ویندوز شما است (هر ویندوزی که بر روی سیستم خود نصب کرده اید). این گزینه در منوی Start دیده می شود.

روی گزینه استارت و پنجره ویندوز کلیک کنید
در گوشه سمت چپ تسکبار روی گزینه استارت و پنجره ویندوز کلیک کنید

مرحله پنجم: انجام تنظیمات بر روی کامپیوتر

بر روی آیکون Setting کلیک کنید. این آیکون با شکل یک چرخدنده نمایش داده می شود. این آیکون را در سمت چپ منوی Start پیدا خواهید کرد.

بر روی آیکون setting در منوی ویندوز کلیک کنید
گزینه تنظیمات را از سمت چپ صفحه نمایش کامپیوتر پیدا کرده و بر روی آیکون setting در منوی ویندوز کلیک کنید

مرحله ششم: پیدا کردن سیستم از قسمت تنظیمات ویندوز

بر روی گزینه System کلیک کنید. وقتی منوی تنظیمات یا Setting را بر روی ویندوز باز می کنید گزینه System اولین گزینه است. آیکون یا شکل آن هم تصویر یک کامپیوتر یا لپ تاپ است.

بر روی گزینه system کلیک کنید
بر روی گزینه system که در ابتدای منو صفحه تنظیمات ویندوز قرار دارد، کلیک کنید

مرحله هفتم:باز کردن گزینه Display در قسمت System

بر روی گزینه Display کلیک کنید. بعد از باز کردن گزینه System در منویی که برای شما نمایش داده می شود Display اولین گزینه خواهد بود. این گزینه تنظیمات نمایش را برای شما باز خواهد کرد.

بر روی گزینه display کلیک کنید
در قسمت تنظیمات بر روی گزینه display کلیک کنید. این گزینه در اول لیست آمده است.

مرحله هشتم: تایید نهایی اتصال تلویزیون به لپ تاپ

به سمت پایین اسکرول کنید تا گزینه Detect را ببینید و بر روی آن کلیک کنید. این گزینه در انتهای قسمت منو Display Setting قرار دارد. در این قسمت ویندوز تمام وسایلی که به کامپویتر متصل هستند را نشان می دهد.

به سمت پایین صفحه بروید تا گزینه detect را پیدا کنید
در این مرحله به سمت پایین صفحه بروید تا گزینه detect را پیدا کنید و بر روی آن کلیک کنید
  • رزولوشن را به میزان دلخواهی که می خواهید، می توانید در این قسمت تنظیم کنید. این میزان بستگی به کیفیت تصویر تلویزیون شما هم دارد. اگر از تلویزیون های HD استفاده می کنید رزولوشن 1920*1080 را انتخاب کنید که در قسمت Resolution در انتهای منو قرار گرفته است. اگر تلویزیون 4K یا اولترا فول اچ دی دارید می توانید رزولوشن 2160*3840 را انتخاب کنید. اگر این میزان رزولوشن را پیدا نکردید بر روی گزینه Highest possible resolution و یا بیشترین میزان رزولوشن کلیک کنید که در انتهای این منو قرار دارد.

اگر چنانچه احتیاج به مشاوره و راهنمایی بیشتر در این زمینه داشتید می توانید با کارشناسان تعمیرات موبایل ما ارتباط برقرار نمایید.

مطالب مرتبط

4 thoughts on “نحوه اتصال کامپیوتر به تلویزیون با کابل HDMI

  1. blank pory گفت:

    سلام خداقوت
    من اگه خواسته باشم پی سی رو با کابل hdmi(تقریبا ۲ متر) به تلویزیون وصل کنم و گیم بزنم ، صفحه کند نیست ؟

    1. blank تیم تحریریه کوک موبایل گفت:

      سلام. خیر. در صورتی که از کابل با کیفیت استفاده کنید هیچ مشکلی ایجاد نمی کند

  2. blank mohammad گفت:

    سلام
    سوالی داشتم ازتون ممنون میشم که پاسخ بدید

    کارت صدای کامپیوترم سوخته حالا اگر کامپیوترم رو بوسیله کابل HDMI به تلویزیون متصل کنم هنوز بی صدا خواهد بود یا این که نه صدا خواهد داشت؟

    1. blank تیم تحریریه کوک موبایل گفت:

      سلام. وقتی کارت صدا کامپیوتر شما بسوزد، دیگر صدایی تولید نخواهد شد که بوسیله کابل و اتصال آن به تلویزیون شنیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *