ترفند کامپیوتر

چاپ ابری گوگل (Google Cloud Print)

چاپ ابری گوگل (Google Cloud Print)

چاپ ابری گوگل خدمت و سرویسی است که از طریق آن و بصورت مجازی از هر جایی، با هر فاصله ‌ای و از طریق هر ابزاری، امکان ارسال و دستور چاپ به چاپگر فراهم می شود. با کمک چاپ ابری گوگل تنها در چند دقیقه می توانید چاپگر مورد نظر خود را به اشتراک بگذارید و دستور چاپ خود را ارسال کنید. در واقع گوگل راه اندازی این سرویس را بسیار ساده کرده است و کاربران براحتی قادرند از این خدمات استفاده کنند. این خدمات چه هستند و با چاپ ابری گوگل چه کارهایی می توان کرد. با کوک موبایل همراه باشید تا درباره این سرویس بیشتر صحبت کنیم.

به کمک چاپ ابری گوگل کاربر می تواند هر نوع سند یا عکسی را از هر نقطه ای چاپ کند. برای مثال اگر شما در محیط کارتان هستید و قصد دارید سند و یا مدرکی را برای همکار خود در اداره و یا سازمان دیگری ارسال و چاپ کنید می توانید از طریق این سرویس به چاپگر اداره مورد نظر خود وصل شده و دستور چاپ را به آن چاپگر ارسال کنید. کسانی که با شبکه و اینترنت به خوبی آشنایی دارند می دانند که این کار تنها با چند کلیک و به سادگی هر چه تمام تر امکان پذیر است. یکی دیگر از قابلیت‌ های این سرویس، تبدیل اسناد متنی به فرمت PDF است که در نهایت می توان آن را در فضای ابری درایو گوگل ذخیره کرد.

به طور کلی چاپ ابری گوگل کاربر را قادر می سازد که از هر چیزی با هر دستگاهی و تقریباً از هرجایی که هست دستور چاپ خود را صادر کند.

برای استفاده از این سرویس پرکاربرد باید ابتدا حداقل شرایط لازم را فراهم کنید:

  • مرورگر گوگل کروم
  • چاپگر سازگار با قابلیت چاپ ابری گوگل
  • حساب کاربری گوگل

به طور کلی اگر بخواهیم به صورت مختصر این قابلیت چاپ ابری گوگل را شرح دهیم، می توان گفت که این سرویسی است که از طریق آن کاربران قادرند با استفاده از یک اکانت گوگل به صورت ابری و به کمک دستگاه‌ های هوشمند خود مثل کامپیوتر، گوشی، تبلت و غیره و یک چاپگر سازگار با این ویژگی از اسناد و مدارک مورد نیازشان پرینت بگیرند.

حال که با این قابلیت آشنا شدیم، چگونه می توانیم آن را راه اندازی کنیم؟ در ادامه نیز به آموزش راه اندازی و کار با سرویس چاپ ابری گوگل می پردازیم.

برای استفاده از قابلیت چاپ ابری گوگل به یک چاپگر با قابلیت اتصال به Wi-Fi نیاز داریم. دقت داشته باشید که چاپگرها با توجه به مدل خود ممکن است با دو نسخه مختلف از قابلیت Google Cloud Print سازگاری داشته باشند.

برای بررسی سازگاری چاپگر خود با این ویژگی مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا به صفحه بررسی وضعیت چاپگر خود و سازگاری آن با قابلیت چاپ ابری گوگل بروید و نسخه سازگار و مدل چاپگر خود را مشخص کنید.

حالا مدل چاپگر خود را در فیلد موجود تایپ کنید یا از لیست و گزینه های موجود مدل چاپگر خود را مشخص کنید. اگر در کنار نام و مدل چاپگر شما عبارت v2 ضمیمه شده بود، پس چاپگر شما با جدیدترین نسخه قابلیت چاپ ابری گوگل (Google Cloud Print) سازگاری دارد. اگر عبارت v1 در کنار آن ضمیمه شده بود هم چاپگر شما با نسخه نخست قابلیت چاپ ابری گوگل (Google Cloud Print) سازگاری خواهد داشت. اگر هیچ عبارتی در کنار نام و مدل چاپگر شما ضمیمه نشده بود، دستگاه با قابلیت Google Cloud Print چاپ ابری گوگل) سازگاری ندارد اما اگر از اتصال وای فای پشتیبانی کند، باز هم قابلیت استفاده از Google Cloud Print  (چاپ ابری گوگل) را خواهد داشت.

پس از اینکه نسخه سازگار چاپگر خود را مشخص کردید. در مرحله بعد، باید چاپگر را برای استفاده از قابلیت چاپ ابری گوگل تنظیم کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • چاپگر را روشن کنید.
  • چاپگر را به شبکه وای فای وصل کنید.
  • کامپیوتر خود را روشن کنید.
  • کامپیوتر را به همان شبکه وای فای متصل کنید که چاپگر شما به آن وصل است.

اکنون وقت آن است که چاپگر با قابلیت چاپ ابری گوگل را همگام سازی کنید. برای این کار نیز با توجه به مدل و سازگاری چاپگر خود یکی از مراحل زیر را انجام دهید:

در صورتی که چاپگر شما معمولی است و با قابلیت چاپ ابری گوگل سازگار نمی باشد. در این شرایط وارد بخش مدیریت چاپگرهای کامپیوتر شوید و چاپگر را به کامپیوتر وصل کنید. سپس مرورگر گوگل کروم را اجرا کنید. عبارت chrome://devices را تایپ و کلید اینتر را بزنید. روی گزینه Add printers کلیک کنید. حالا در بخشی که با عنوان Printers to register ارائه شده است، چاپگر مورد نظرتان را انتخاب کنید. سپس بر روی گزینه Add printer کلیک نمایید.

اگر چاپگر شما با نسخه 1 قابلیت چاپ ابری گوگل (v1) سازگاری دارد. . بر روی نام سازنده چاپگر خود کلیک کنید. با کلیک بر رو لینک واقع در بخش زیرین صفحه به سایت رسمی سازنده چاپگر خود مراجعه کنید و مراحل شرح داده شده در آن برای وصل کردن چاپگر طی کنید. با توجه به اینکه این مراحل می‌ توانند بسیار متنوع باشند، نمی‌توانیم یک آموزش یکسان را برای این قسمت ارائه کنیم. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد نحوه همگام کردن چاپگر خود که از نسخه 1 قابلیت چاپ ابری گوگل پشتیبانی می‌کند با کامپیوتر می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان کوک موبایل از آن ها راهنمایی بخواهید.

آموزش پرینت مستقیم از گوشی اندروید را مطالعه کنی.

اگر چاپگر شما با نسخه 2 قابلیت چاپ ابری گوگل (v2) سازگاری دارد. در این شرایط مرورگر کروم را در کامپیوترتان اجرا کنید. عبارت chrome://devices را تاپ و کلید اینتر را فشار دهید. در بخش New Devices چاپگر خود را بیابید و بر روی گزینه Manage موجود در کنار آن کلیک کنید. سپس بر روی گزینه Register کلیک نمایید. سپس چند مرحله ساده پیش رو برای رجیستر کردن چاپگر را طی کنید.

به این صورت تنظیم چاپگر برای استفاده از چاپ ابری گوگل به پایان می ‌رسد. اکنون می توانیم به مرحله بعد برویم.

پس از تنظیم چاپگر برای استفاده از قابلیت چاپ ابری گوگل، می ‌توان به دو روش از این قابلیت بهره برد.

پرینت با استفاده از کامپیوتر:

. بر روی گزینه Print کلیک کنید. گزینه Upload file to print را انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه Select a file from my computer کلیک نمایید تا بتوانید فایل مورد نظرتان را برای پرینت گرفتن از حافظه کامپیوتر انتخاب کنید. فایل مد نظر خود را انتخاب و بر روی گزینه Open کلیک کنید. چاپگر خود را انتخاب و بر روی گزینه Print کلیک نمایید تا دستور پرینت فایل مورد نظر از به صورت بی سیم صادر شود.

پرینت مستقیم از طریق مرورگر کروم

ابتدا مرورگر گوگل کروم را اجرا کنید. بر روی آیکون سه نقطه موجود در گوشه سمت راست و بالای صفحه کلیک کنید. گزینه Print را انتخاب کنید. در بخش با عنوان Destination بر روی گزینه Change کلیک نمایید. چاپگر خود را انتخاب و بر روی گزینه Print کلیک نمایید.

در این مقاله با قابلیت چاپ ابری گوگل و نحوه استفاده از آن آشنا شدید. اکنون با خیال راحت می توانید به کمک سرویس چاپ ابری گوگل از راه دور و به صورت بی سیم از اسناد و مدارک دلخواه خود پرینت بگیرید. امیدواریم که این مقاله برای خوانندگان عزیز ما آموزنده باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *