سلامتی و فناوری

آیا موبایل برای سلامتی مضر است؟

blank

در حوزه ی تکنولوژی سوالی جدی در مورد تاثیر موبایل روی سلامتی انسان مطرح است. در این پست قصد داریم به سوالاتی که در مورد تاثیر موبایل و امواج الکترومغناطیس آن روی سلامتی پیش می آید، پاسخ دهیم.
روز به روز بر تعداد افرادی که از تلفن های همراه و تبلت ها استفاده می کنند، افزوده می شود. با توجه به حجم بسیار بالای کاربران دستگاه های هوشمند قابل حمل، تاثیر امواج الکترومغناطیسی این دستگاه ها بر روی سلامتی حایز اهمیت می شود؛ چرا که حتی اگر این امواج تاثیر سو کمی هم بر بدن انسان داشته باشد، می تواند جامعه ای را پس از گذشت سال ها استفاده از این دستگاه ها، دچار آسیب کند.
شدت و قدرت امواج رادیویی (RF)، حدود 1000 برابر قدرتمند تر از تلفن های رومیزی است. حال تصور کنید که این امواج و تداخل آنها با بدن انسان، روی بافت های بدن و اندام ها تاثیر منفی بگذارد! خواهید دید که نتیجه میتواند تا چه اندازه مورد اهمیت باشد.
زمینه ی تحقیقاتی تاثیر امواج الکترومغناطیس موبایل روی بدن انسان، فیلدی است که مورد توجه دانشمندان است و کار بر روی آن با جدیت ادامه دارد. محققان دوست دارند بدانند که امواج الکترومغناطیس موبایل روی بروز و پیشرفت بیماری هایی نظیر انواع سرطان ها چگونه است. همچنین تحقیق در مورد: تداخلات امواج الکترومغناطیس، موبایل و تصادفات هم خالی از لطف نخواهد بود.

موبایل و سرطان
بر اساس بسیاری از تحقیقات صورت گرفته در این حوزه،شواهدی دال بر ارتباط میان انتشار امواج رادیویی RF از تلفن های وایرلس و سرطان های سر (گلیوما و نوروما آکوستیک) دیده نشده است. در واقع هیچ مستندی از اینکه قرار گرفتن انسان در معرض تابش های RF بتواند استعداد وی برای ابتلا به انواع سرطان های سر را افزایش دهد، موجود نمی باشد. جالب است بدانید که آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، تا به امروز نتوانسته است ارتباط میان سرطان و تشعشعات RF را به اثبات برساند.

از طرف دیگر به دلیل طول موج بلند این نوع از امواج الکترومغناطیسی احتمال تداخل آن ها با بافت های بدن کاهش می یابد. با این حال گاهی دیده می شود در فضایی کوچک که با دیوار محصور است، تعداد افراد زیادی گوشی به دست دارند و در حال استفاده از شبکه های وایرلس هستند، در این صورت موضوع چطور می شود؟!

آیا-موبایل-برای-سلامتی-مضر-است؟

آیا-موبایل-برای-سلامتی-مضر-است؟

 

تاثیر روی سلامتی عمومی بدن

برخی از دانشمندان در مورد استفاده از موبایل و تاثیر آن روی سلامتی عمومی بدن، نکاتی را ذکر کرده اند که از آن جمله می توان به تاثیرات استفاده از موبایل روی کارکرد مغز انسان، زمان پاسخ و عکس العمل مغز انسان به رویدادهای اطراف و نیز تاثیر موبایل روی الگوی خواب افراد اشاره کرد. این تاثیرات ذکر شده در حد بسیار کم عنوان شده است و نمی توان آنها را به عنوان تهدید برای سلامتی ذکر کرد. دانشمندان در حال حاضر در حال کار روی این حوزه و پژوهش هستند تا بتوانند تاثیر امواج موبایل روی سلامتی عمومی بدن را اثبات کنند.

تداخل امواج الکترومغناطیسی

گاهی اوقات، استفاده از موبایل در نزدیکی دستگاه های تشخیص پزشکی، می تواند احتمال تداخل امواجی را افزایش داده و سبب اشتباه در تشخیص شود. از جمله این دستگاه های تشخیص پزشکی می توان به انواع دستگاه های گیرنده ی نوار از مغز و قلب (مغز و قلب)، سونوگرافی، تصویر برداری های پزشکی و نیز دستگاه های شنیداری تشخیصی اشاره کرد. البته بعد از توسعه ی شبکه های 3Gو 4G احتمال تداخل الکترومغناطیسی کاهش چشم گیری پیدا کرد. همچنین در مورد تداخل میان امواج و سیگنال های الکترومغناطیسی گوشی های موبایل و الکترونیک هواپیماها نیز جای بحث وجود دارد. برای همین منظور در برخی از کشورها درون هواپیماها دستگاه هایی قرار داده می شود که با استفاده از آنها، می توان توان سیگنال خروجی از موبایل را کاهش داد و یا در حدی خاص پایین نگه داشت.

موبایل و تصادف

تحقیقات نشان داده است که استفاده از موبایل هنگام رانندگی می تواند 3 تا 4 برابر خطر تصادف را افزایش دهد. این خطر حتی زمانی که گوشی را با هندزفری استفاده کنید، نیز وجود دارد. استفاده از موبایل می تواند حواس راننده را پرت کرده و دلیل تصادف رانندگانی که گوشی تلفن در دست داشته اند، عدم توجه به جلو است.

جمع بندی

استفاده از موبایل نمی تواند دلیلی برای افزایش درصد احتمال ابتلا به تومورها باشد، موبایل ها دستگاه های هوشمندی هستند که استفاده از آنها در حدود 20 سال است که رایج شده است و داده های پزشکی زیادی در مورد استفاده از آنها موجود نمی باشد. در واقع می توان با پژوهش روی نسل جوانی که از کودکی از گوشی های تلفن همراه استفاده کرده اند، می تواند چراغی برای تحقیقات آینده این حوزه روشن کند.

مطالب مرتبط