سلامتی و فناوری

اثر استفاده دائم از گوشی هوشمند روی دست

blank

هدف از پیشرفت تکنولوژی چه بود؟ پاسخ خیلی واضح است. تکنولوژی پیشرفت می کند تا زندگی انسان رفته رفته آسان و آسان تر شود. آسان تر شدن زندگی نمی تواند با صدمه دیدن سلامتی انسان همسو باشد. گوشی های هوشمند هم بخشی از این تکنولوژی است که روز به روز پیشرفت می کند.

افراد مختلف دوست دارند خود را پرمشغله نشان دهند تا همه به مفید بودن آنها اذعان کنند. این مشغولیت تنها به کارگیری مغز در تفکر و ارائه راه حل های جدید و یا درگیر کردن زبان در نطق و سخنرانی ها نیست.  در این میان نقش گوشی های تلفن همراه و تبلت های چند اینچی را نمی توان نادیده گرفت. در این مقاله قصد داریم به سوال جالبی پاسخ دهیم، اگر مداوما از گوشی و تبلت های خود استفاده کنیم، باید منتظر چه نوع تغییراتی در بدن خود باشیم؟ آیا استفاده مداوم از گوشی ها می تواند ارگونومی بدن انسان را تغییر دهد؟ اگر از گوشی استفاده می کنیم که برای سایز دستان ما ساخته نشده است، بدن را در معرض چه خطری قرار داده ایم؟دستهایی که مدام از گوشی تلفن استفاده می کنند، چه شکلی خواهند شد؟ برای شنیدن پاسخ این سوالات با کوک موبایل همراه باشید.

محققان در یک تحقیق جدید که در شرکت بریتانیایی برادبندچویینگ  صورت گرفته است؛ سعی کردند به این سوال که دستان ما باید چگونه باشد که برای در دست گرفتن مناسب گوشی ها تا مدت طولانی سازگار باشد؟! پاسخ دهند. نتیجه ی پژوهش این محققان بسیار جالب و در عین حال ترسناک بوده است. شکل زیر نمونه ای از یک دست انسان است که برای استفاده طولانی مدت از گوشی های هوشمند موجود در بازار سازگار شده است.

اثر استفاده دائم از گوشی روی دستان

اثر استفاده دائم از گوشی روی دستان

همانطور که با مشاهده این عکس متوجه می شوید، ساختار کنونی دست انسان ها برای استفاده طولانی مدت از گوشی های تلفن همراه مناسب و سازگار نیست! به نظر شما مهم ترین قسمت های درگیر در دست افراد زمان کار با گوشی های هوشمند کجاست؟

همانطور که عنایت دارید، زمانی که گوشی را در دست می گیریم، انگششت اشاره به رفتن دست روی جهت های مختلف کمک می کند. استفاده از گلس های محافظ علاوه بر زیباتر کردن گوشی و محافظت از تاچ و ال سی دی آنها، به کاربران کمک می کند که انگشت شما با اصطکاک کمتری روی صفحه نمایش گوشی حرکت کند. بسیاری از افراد گوشی های خود را با هر دو دست می گیرند و از دو انگشت شست برای تاچ کردن صفحه نمایش استفاده می کنند و وزن گوشی را انگشتان کوچک دست تحمل می کنند. ممکن است این حالت برای چت و بازی کردن مورد استفاده قرار گیرد و ساعت ها به طول بیانجامد و دست ها و انگشتان را به شدت خسته کند.

جالب است که بدانید زمانی که انگشتان خود را روی تاچ و ال سی دی گوشی حرکت می دهید، آنها را به صورت ناخواسته می کشید تا تمامی صفحه را لمس کنند و خواسته های شما را با استفاده از تاچ کردن گوشی برآورده کنند. اگر شما انگشتان کوچکی دارید و گوشی که در دست گرفته اید، صفحه نمایش بزرگی دارد، انگشتانتان باید زحمت زیادی را برای اجرای فرامین لمسی شما متحمل شوند. نکته ی دیگر زحمتی است که دست برای نگه داشتن گوشی هایی با وزن های حدود 150 گرم و بیشتر متحمل می شود و این نگه داشتن گوشی گاهی تا ساعت ها ادامه پیدا می کند! خوب این کشش روی انگشت ها برای لمس کل صفحه نمایش و نیروی وزنی که نگه داشتن گوشی به دست دست های شما وارد می کند، چه صدماتی به دستان شما وارد می آورد. اشتباه نکنید، ما درباره صدمات استفاده از گوشی به مدت یک سال یا دوسال حرف نمی زنیم. خیلی واضع است که ما حداقل 40 سال از عمر خود را با این گوشی های سپری خواهیم کرد.

بسته به ارگونومی و ساختار هر دستی(اندازه ی کف دست، قد انگشتان و …) تعدادی از گوشی هوشمند های خاص برای در دست گرفتن فرد مناسب است و باید از دیگر گوشی های جذاب بازار چشم پوشید. در تحقیقی که با حضور 1000 بزرگسال انجام شد، حدود 30 درصد از صدمات استفاده از گوشی های هوشمند مستقیما به دست ها وارد آمده است. یعنی تقریبا از هر 4 مورد مشکلی که گوشی های هوشمند برای سلامتی افراد ایجاد کرده اند، یکی مربوط به دست افراد بوده است. مشکل عمده دیگری که در استفاده از گوشی هوشمند به کرات به وجود می آید، مربوط به سیاهی رفتن چشم ها هنگام نگاه به صفحه نمایش است. این مورد بیشتر در افرادی گزارش شده است که تا مدت های طولانی و حتی در رختخواب چشم از صفحه نمایش گوشی خود بر نمی دارند. این ادعا که گوشی های هوشمند می توانند بر بینایی افراد تاثیر سو بگذارند هم گزافه گویی نخواهد  بود. در مقاله ی “بهترین گوشی ها برای چشمان ضعیف” در مورد تاثیر صفحه نمایش روی بینایی و بهترین گوشی ها برای چشمان ضعیف صحبت کرده ایم.

در این پژوهش اثر استفاده طولانی مدت از گوشی های هوشمند بر سلامت دست بررسی شده است؛ اما استفاده طولانی از گوشی می تواند منجر به صدمه به دیگران هم شود. برای مثال ممکن است در حالی که مشغول چت با دوست خود هستید، به پیاده رویی دیگر طعنه بزنید و او را زخمی کنید.

خلاصه اینکه

خوش دست بودن گوشی های هوشمند تنها به معنی در دست جا گرفتن آنها نیست. پژوهش های بسیاری با هدف مشخص کردن اثر استفاده طولانی از گوشی های هوشمند روی سلامت دستان انسان، صورت گرفته است. این پژوهش ها گام آغازین و اساسی برای تحقیق در مورد ساختار مناسب گوشی ها برای در دست گرفتن شده است. ممکن است چند سال دیگر گوشی هایی که در دست می گیریم دارای ساختار و طراحی بسیار اورگونومیک شده باشند و برای ساختار دست انسان سازگار شده باشند. واضح است که گوشی های سازگار با دست انسان و به اصطلاح خوش دست، با آن چه امروز در دست همه ما است متفاوت خواهد بود. پس بهتر است با استفاده از پایه نگهدارنده حرفه ای موبایل ، کمتر گوشی را در دست بگیریم و از صدمات ناشی از آن جلوگیری کنیم.

مطالب مرتبط