سلامتی و فناوری

ترفندهای کاهش صدمه تلفن همراه به دستان

blank

طبق تحقیقات صورت گرفته، هر کاربر تلفن همراه، روزانه حدود 5 ساعت گوشی را در دست می گیرد و از آن برای منظورهای مختلف استفاده می کند. استفاده مداوم و نادرست از تلفن همراه می تواند عوارض جبران ناپذیری را بر بدن و مخصوصا دست ها وارد آورد.  از جمله این مشکلات می توان به نارسایی هایی در انگشت شست، انگشت اشاره و سندروم تونل کارناپال اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم از تجربیات یکی از متخصصان جراحی ارتوپدی که استاد دانشگاه کالیفرنیا است در این زمینه استفاده کنیم و اثرات سو استفاده از گوشی برای دستان را بررسی کنیم. با کوک موبایل همراه باشید.

با شروع هزاره ی سوم، گوشی ها، موبایل ها و وسایل هوشمند پیشرفت کردند و کامپیوترهای عظیم و غول پیکر به ابزاری هوشمند که در دست ها جای می گیرند و می توان آنها را در جیب ها جا به جا کرد تبدیل شدند. این تغییرات به سرعت به جلو رفتند اما دست انسان همان شکلی ماند که اجدادمان در هزاران سال پیش داشتند. واضح است که ساختار دست انسان برای در دست گرفتن این ابزار هوشمند تغییر نکرد. امروزه موبایل ها بخش مهمی از زندگی فردی و اجتماعی اشخاص هستند و حذف آنها گاهی می تواند باعث ایجاد اختلال در زندگی فرد شود. ما موبایل های خود را برای منظورهای مختلفی از جمله:

  • آلارم صبحگاهی
  • چت کردن با دوستان و خانواده
  • چک کردن ایمیل ها
  • خواندن اخبار و مقالات
  • چک کردن گزارش ها و رتبه بندی های ورزشی
  • اتصال به شبکه های اجتماعی و ایفای نقش اجتماعی خود در گروه ها
  • گوش دادن به پادکست ها و موسیقی ها
  • گشت و گذار مجازی
  • محاسبات
  • بازی کردن
  • فیلم دیدن و …

استفاده می کنیم. شاید شما هم با کمی فکر کردن، بتوانید آیتم های بیشتری را به این لیست اضافه کنید. اگر شما از گوشی خود تنها برای این موارد هم استفاده می کنید، تصدیق می کنید که گوشی را حداقل 5 ساعت در روز در دست دارید. این 5 ساعت تقریبا یک سوم از زمان بیداری روزانه ما را شامل می شود. کمپانی فلوری که یک شرکت تحلیلی در زمینه موبایل است اعلام کرده است که افراد به صورت متوسط یک سوم زمان بیداری خود را صرف استفاده از گوشی های خود می کنند. این میزان نسبت به مدت مشابه در سال 2015 حدود 20 درصد افزایش را نشان می دهد. افزایش تعداد و کیفیت برنامه های کاربردی گوشی ها، می تواند دلیل اساسی این افزایش نقش گوشی ها در زندگی افراد باشد.

اگر شما هم یکی از استفاده کنندگان پر و پا قرص تلفن همراه خود هستید، حتما تا به امروز حداقل یک بار دچار دست درد ناشی از استفاده طولانی و نادرست از تلفن همراه شده اید. این درد می تواند در انگشتان شما ایجاد شده باشد و یا در ساعد و آرنجتان و یا حتی در بازوهای شما!

در برخی از استفاده های طولانی از تلفن همراه، مچ دردهایی گزارش شده است. مچ درد به هنگام استفاده از تلفن همراه به دلیل کشش در تاندون هایی است که مچ را به انگشتان دست متصل می کنند. اگر به مچ درد ناشی از استفاده طولانی از گوشی توجه نشود، ممکن است به التهاب مچ دست بیانجامد. اگر عادت دارید که حین استفاه از تلفن همراه، گوشی را خم نگه دارید، می توانید با احتمال بالایی به آرنج دست خود صدمه وارد کنید.

یکی از عمده ترین صدماتی که استفاده طولانی از گوشی به دست وارد می آورد، صدمه به انگشت چت(انگشت شست) و انگشت اشاره است.  این دو انگشت به دلیل اینکه حین چت کردن مدام در حالت کشش و استرسی که تحت عنوان تنوسینویتِ Stenosising شناخته می شود قرار دارند، به شدت آسیب پذیر هستند. در این حالت هیچ چیزی در درون دست پاره و یا شکسته نمی شود و در اکثر موارد هم هیچ نشانی از التهاب و درگیری مشاهده نمی شود؛ اما به تدریج منجر به آسیب و دردناک شدن موضع خواهد شد و تجربیات دردناکی را برای کاربر رقم خواهد زد. اینکه با در دست داشتن مداوم گوشی مچ و آرنج شما گزگز کند، به این معنی نیست که شما مبتلا به تاندونیت و یا آرتروز شده اید، اما قطعا به این معنی است که دست و انگشتانتان به استراحت احتیاج دارند.

یکی دیگر از عمده ترین مشکلات در دست گرفتن گوشی های که مناسب طول انگشتان و اندازه ی دستان شما نیست، بیماری سندروم تونل کارپال(مچ دست) و یا سندروم تونل کوبیتال(آرنج) است که به صورت مستقیم ناشی از به کار گفتن طولانی دست در استفاده از تلفن همراه و یا تایپ بیش از حد است. سندروم کوبیتال نیز ماهیچه های دست را درگیر می کند و به صورت یک بیماری مزمن و پیش رونده بروز می کند. این مورد در کاربرانی که به استفاده خود ادامه می دهند و یا دارای علایم پیش زمینه ای بودند، به صورت جدی پیشرفت می کند و شدت صدمات بسیار بیشتر خواهد شد.

یکی دیگر از مشکلاتی که کاربران با گوشی های بزرگ همچون تبلت ها را درگیر می سازد، بیماری با نام “پینکیِ گوشی” است. این بیماری زمانی بروز می کند که انگشت کوچک برای رسیدن به بدنه گوشی و مشارکت در نگه  داشتن گوشی تلفن همراه کشیده می شود و در نهایت به صورت دفرمه و بدشکل در می آید.

ترفندهای کاهش صدمات تلفن همراه به دست

خوب تا به این جا در مورد بیماری های ارتوپدیکی که با در دست گرفتن اشتباه گوشی ویا گوشی اشتباه  بروز می کنند، صحبت کردیم. فرض کنیم ما هم یکی از قربانیان تاثیر سو گوشی های هوشمند روی دست هستیم و یا می خواهیم از امروز از بروز مشکلات مرتبط با آن جلوگیری کنیم. خوب چه کارهایی باید انجام دهیم. در ادامه 9 ترفند را برای کاهش اثرات سو استفاده از تلفن همراه روی دستان ارائه می دهیم.

ترفند اول: گوشی را حین کار در بین دست ها جا به جا کنید.

ترفند دوم: سعی کنید چت کردن هایتان را تا حد امکان محدود کنید. برای پیام های خیلی طولانی سعی کنید که وویس بفرستید. اینکه برای صحبتی که می دانید با تکست دو ساعت درگیر خواهید شد، بهتر است یک تماس تلفنی یک ربعه برقرار کنید.

ترفند سوم: از قابلیت سوییپ استفاده کنید که به شما اجازه می دهد به جای تایپ کردن حروف آنها را بکشید و درون فیلد نوشتار وارد کنید.

ترفند چهارم: به دستانتان استراحت بدهید و هرازچندگاهی گوشی را روی زمین و یا میز قرار دهید و با آن کار کنید. این کار را زمانی که هنوز دست خسته نشده است انجام دهید.

ترفند پنجم: حین چت کردن و بازی به دستانتان استراحت دهید و کار را برای مدتی تعطیل کنید.

ترفند ششم: انگشتان خود را بکشید، بازوهایتان را راست نگه دارید و مچ را بچرخانید تا خستگی ماهیچه ها در برود.

ترفند هفتم: اگر دستتان شروع به درد کرده است، از یک مسکن ملایم استفاده کنید و کار با گوشی را تا مدتی تعطیل کنید.

ترفند هشتم: برای چت کردن با هر دو دست، گوشی را روی کانتر و یا میز قرار دهید و با هر دو دست شروع به چت کنید. هیچ گاه در حالی که گوشی را با انگشتان خود نگه داشته اید، دو دستی تایپ نکنید.

ترفند نهم: گوشی های بزرگ برای انگشتان بهتر هستند، چرا که انگشت ها راحت تر می توانند بر روی صفحه نمایش گوشی و در هر جهتی حرکت کنند؛ اما در نظر داشته باشید که گوشی های بزرگتر وزن بیشتری دارند و این دستان هستند که باید وزن زیاد گوشی ها را تحمل کنند. در قسمت قبل هم گفتیم که عارضه ی ” پینکیِ گوشی” در اثر استفاده طولانی از تبلت ها و گوشی های سنگین رخ می دهد.

خلاصه اینکه

تلفن همراه اختراعی است که کار بسیاری از ما را آسان کرده است و تبدیل به صمیمی ترین دوست خیلی از ما شده است؛ با این حال چشمان و دستان ما قربانیان اولیه در استفاده از گوشی های هوشمند هستند. اگر گوشی که انتخاب می کنیم برای ساختار دست ما مناسب نباشد و یا از تلفن همراه خود به درستی استفاده نکنیم، ممکن است خود را در دردسر بیندازیم و دست را به سندروم های دردناک مبتلا کنیم. در این پست، بیماری های مرتبط با استفاده نادرست از گوشی های هوشمند و ترفندهای جلوگیری از اثر سو استفاده از گوشی هوشمند روی سلامتی دستان را ارائه داده ایم. در برخی مواقع مانند اتومبیل هم می توانید از انواع مدل های پایه نگهدارنده گوشی استفاده نمایید، در این شرایط هم از دست خود استفاده نکرده اید و هم صدمه ی کمتری ممکن است به گوشی در اثر افتادن و یا حالات دیگر رخ دهد.

مطالب مرتبط