رپورتاژ آگهی

کاربرد سرور مجازی چیست و چه کارهایی با vps میتوان انجام داد؟

کاربرد سرور مجازی چیست و چه کارهایی با vps میتوان انجام داد؟

کاربرد سرور مجازی چیست؟ شاید بزرگ‌ترین سوال برای افرادی که به‌تازگی با سرور مجازی آشنا شده‌اند همین باشد. سرور مجازی یک تکنولوژی نسبتا جدید است که توانسته به‌کمک نرم‌افزار سروری فیزیکی را چند بخش کند و به هر بخش منابع مستقلی بدهد.

حالا می‌توان از بخش‌های مختلف یک سرور فیزیکی به‌طور مستقل استفاده کرد و هر کدام از آن‌ها را به افرادی داد که نیاز به چنین بستری دارند. در این مقاله همراه ما باشید تا به‌طور کامل درباره این بستر صحبت کنیم.

سرور مجازی چیست؟

پیش ‌از این‌‌که بخواهیم بدانیم کاربرد سرور مجازی چیست باید از ماهیت آن پرده برداریم. تکنولوژی مجازی‌سازی توانست به ما کمک کند که با استفاده از نرم‌افزار بخش‌های مختلف یک سرور فیزیکی را از یک‌‌دیگر جدا کنیم و از هر کدام آن‌ها یک سرور مستقل مجازی بسازیم که می‌تواند در اختیار افراد مختلف قرار بگیرد.

با استفاده از سرور مجازی یا همان Virtual server دیگر نیازی به بهره‌گرفتن از چند سرور فیزیکی نیست. اگر می‌خواستیم چنین کاری کنیم و چند سرور فیزیکی را به‌ کار بگیریم، هزینه‌های ما تا حد بسیار زیادی بالا می‌رفت. با تکنولوژی مجازی‌سازی هر بخش یک سرور فیزیکی دارای سیستم‌عامل، رم، پردازنده و حافظه مستقل خواهد بود.

کاربردهای سرور مجازی چیست؟

در بخش بعدی مقاله باید به این سوال مهم پاسخ دهیم که کاربرد سرور مجازی چیست؟ کاربرد آن‌ها بسیار زیاد و متنوع هستند و ما در این بخش می‌توانیم تنها به مهم‌ترین‌های آن‌ها اشاره کنیم و مختصر توضیحی از هر کدام به شما بدهیم. از چنین سرور‌هایی برای ساخت سرورهای گیمینگ استفاده می‌شود.

می‌توان با استفاده از آن‌ها از وب‌سایت میزبانی کرد. با استفاده از Virtual server می‌توان در ایمن‌سازی اطلاعات نقش ایفا کرد و با ایجاد تونل‌های رمزنگاری‌شده شرایط ایمن‌تری را فراهم آورد. این سرور‌ها در بازارهای مالی، تهیه نسخه‌های پشتیبان، راه‌اندازی VoIP و بسیاری موارد دیگر نقش خواهند داشت. اگر می‌خواهید اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری درباره کاربرد‌های این سرور به‌دست بیاورید، در ادامه همراه ما باشید.

کاربردهای سرور مجازی چیست؟

وب سرور برای سایت‌هایی با تعداد بازدید بالا

وب‌سایت‌های مختلف برای این‌‌که بتوانند به اجرا در بیایند به بستری برای میزبانی نیاز خواهند داشت. سرور این بستر را برای آن‌ها فراهم خواهد کرد. اما اگر هر کسی که بخواهد وب‌سایت را اجرا کند، مجبور باشد برای آن سروری پرهزینه و فیزیکی اجاره کند اوضاع اصلا جالب نخواهد بود.

پس به جرات مهم‌ترین کاربرد vps کم‌کردن هزینه‌ها برای میزبانی از وب‌سایت‌های مختلف بر بستر اینترنت است. ترافیک سرور مجازی نیز بستگی به قدرت منابع سرور خواهد داشت. وب‌سایت‌هایی که ترافیک بالایی دارند نیز باید از سرور‌های مجازی با منابع بالا استفاده کنند تا مشکلی برای‌شان در این ‌خصوص حادث نشود.

ایمیل سرور برای ارسال ایمیل بدون محدودیت

با استفاده از سرور‌های مجازی می‌توان سرویس ایمیل ساخت و برای آدرس‌های مختلف پیام فرستاد. این کاربرد سرور مجازی می‌تواند دست بسیاری از مارکتر‌ها را برای اجرای کمپین‌های مختلف و شیوه‌های متفاوت بازاریابی باز بگذارد. بسیاری از محدودیت‌هایی که در دیگر سرویس‌های مربوط به ارسال ایمیل وجود دارد در سرور مجازی وجود نخواهد داشت.

به همین دلیل محبوبیت آن برای استفاده به چنین قصدی زیاد است. هزینه معقول اجاره آن باعث می‌شود که بسیاری در پی اجرای چنین سیستمی برای کسب‌وکار خود باشند. برای راه‌اندازی ایمیل سرور امروز شما تنها به یک سرور مجازی نیاز خواهید داشت که می‌تواند از شرکت میزبان مناسبی تهیه شود.

کاربرد سرور مجازیاپلیکیشن سرور برای راه اندازی اپلیکیشن خاص با منابع اختصاصی

پیش ‌از این‌‌که بخواهیم به این کاربرد سرور مجازی اشاره کنیم باید مفهوم اپلیکیشن سرور را برای شما توضیح دهیم. اپلیکیشن سرور نرم‌افزاری سیستمی است که بین سیستم‌عامل (OS) و منابع خارجی مثل سیستم مدیریت پایگاه داده و اپلیکیشن‌های کاربران قرار می‌گیرد.

با استفاده سرور مجازی می‌توان چنین پروژه‌ای را نیز به اجرا درآورد. البته باید بدانید که با استفاده سرور مجازی می‌توان ایمیل و پیام‌رسانی خصوصی هم ایجاد کرد. نرم‌افزار‌های مختلف چنین فرصتی را در اختیار شما قرار خواهند داد تا امنیت بیشتری را در ارسال پیام‌های خود تجربه کنید.

ساخت و توسعه نرم افزار

در جواب سوال کاربرد سرور مجازی چیست می‌توانیم پاسخ‌های مختلفی را بیان کنیم. یکی از این پاسخ‌ها ساخت و توسعه نرم افزار است. اگر با چنین حوزه‌ای آشنا نباشید شاید تا حدی این پاسخ برای شما غریب به‌نظر برسد. اما در حقیقت پروژه‌های سنگین ساخت و توسعه نرم‌افزار برای اجرای دقیق و منطق بر برنامه خود نیازمند سرور‌های مختلفی هستند.

اگر توسعه‌دهندگان چنین پروژه‌هایی بخواهند از سرور فیزیکی برای توسعه خود کمک بگیرند هزینه‌های پروژه آن‌ها سر به فلک خواهد کشید. بنابراین؛ بهترین کار استفاده از سرور‌های مجازی قدرتمند است که می‌تواند هزینه‌های پروژه آن‌ها را مدیریت کند و ازطرفی کارایی و عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

استفاده از سرور مجازی برای کارهای نظارتی و مدیریتی

فرض کنید که صاحب یک کارخانه بزرگ، شرکت یا دفتر مهم هستید. نظارت بر روی چنین مجموعه‌های بزرگی می‌تواند تا حد زیادی طاقت‌فرسا باشد. البته که در کنار مدیریت خوب به امکانات هم نیاز داریم. یکی از بهترین زیرساخت‌ها برای نظارت بر روی چنین مجموعه‌هایی و مدیریت آن‌ها استفاده از سرور‌های مجازی است.

سرور مجازی به مدیران این امکان را خواهد داد که از راه دور به‌صورت آنلاین مجموعه خود را مدیریت کنند و آن را زیر نظر بگیرند. البته که تجهیزات و زیرساخت‌های بسیار دیگری هم نیاز است اما سرور مجازی تنها بستری برای اجرای پروژه‌های این چنینی خواهد بود.

 آموزش و یادگیری ادمین سیستم شدن  (Sysadmin)

System administrator, sys admin یا به فارسی مدیر سامانه کسی ‌است که یک یا چند سامانه رایانه‌ای را مدیریت و اداره می‌کند. سیستم ادمین امروز یکی از آن دسته شغل‌هایی است که به آموزش تخصصی نیاز دارد و بدون آگاهی اصلا نمی‌توان سراغ آن رفت. در این بخش به سرور‌های مجازی نیز احتیاج پیدا خواهیم کرد.

سرور‌های مجازی یک بستر مهم برای Sysadmin است و بدون آن چنین چیزی ممکن نخواهد بود. پس در جواب سوال کاربرد سرور مجازی چیست یک پاسخ دیگر که می‌توانیم به آن اشاره کنیم آموزش و یادگیری ادمین سیستم شدن یا به اصطلاح Sysadmin است.

 آموزش و یادگیری ادمین سیستم شدن  (Sysadmin)ایجاد سرور بازی اختصاصی

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کوتاهی داشتیم، از سرور‌های مجازی برای گیمینگ نیز استفاده زیادی خواهد شد. بازی‌های آنلاین برای اینکه اجرا شوند به بستری نیاز خواهند داشت که سرور‌های فیزیکی معمولا آن را تامین می‌کنند.

اما از زمانی که مجازی‌سازی رونق گرفته و سرور‌های مجازی بازار را قبضه کرده‌اند بسیاری از پلیر‌ها ترجیح می‌دهند که هزینه بسیار کمتری بپردازند و بر یک سرور مجازی خوب و سریع بازی خود را به اجرا در بیاورند. بازی‌هایی مثل راست، ماینکرفت، جی‌‌تی‌ای و دیگر سبک‌های محبوب شوتر بیشترین تقاضا را در بین مواردی که گفتیم خواهند داشت.

ایجاد سرور بازی اختصاصیجمع‌بندی

در این مقاله پاسخ سوال کاربرد سرور مجازی چیست را به‌طور کامل بررسی کردیم و به شما گفتیم که این تکنولوژی چگونه توانسته تا حد زیادی از هزینه افراد و گروه‌های مختلف برای تهیه سرور بکاهد. سرور یک نیاز اساسی برای افرادی است که در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند و به بستری برای اجرای ایده‌های خود دارند.

هزینه تهیه سرور فیزیکی قدری بالاست که بسیاری از افراد نمی‌توانند از پس هزینه‌های آن بربیایند. به همین دلیل مجازی‌سازی توانسته سرور‌ها قدرتمند و ارزان را به تیم‌های مختلف هدیه بدهد تا آن‌ها نیز از مزایای این بستر پرقدرت و حرفه‌ای بهره‌مند شوند. از شما نیز ممنونیم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *