سلامتی و فناوری

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سلامت روان جوانان

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سلامت روان جوانان

نتایج نشان داده است که به همان میزان که استفاده از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، اسنپ چت و یوتیوب می توانید اثرات مخرب و جبران ناپذیری بر سلامت روان نوجوانان و جوانان داشته باشد، می تواند آنها را به داشتن ذهنی سالم و خلاق هدایت کند و درست برعکس تصور عامه افراد عمل کند. در ادامه با ما همراه باشید تا نتایج بررسی را که در ابتدای سال ۲۰۱۷ با رویکرد دریافت اثرات استفاده از شبکه های اجتماعی بر روی سلامت روان جوانان، صورت گرفت دریابیم. همچنین باید گفت که کوک موبایل نیز دارای صفحه رسمی اینستاگرام کوک موبایل می باشد و شما می توانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید


لازم نیست که حتما روانشناسی با تجربه و یا دانشمندی در این حوزه باشید تا بتوانید ارتباط مستقیم میان سلامت روانی جوانان و زمانی را که آنها با استفاده از موبایل ها، تبلت ها و یا PC های خود در شبکه های اجتماعی سپری می کنند متوجه شوید.

آیا ارتباطی میان پلت فرم مورد استفاده برای گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و نیز سلامت روانی جوانان وجود دارد؟ آیا در این میان تفاوتی میان جوانان و بزرگسالان وجود دارد؟ در پژوهش صورت گرفته توسط تیم “جامعه ی رویایی برای سلامت عمومی جامعه

( RSPH)” که در انگلستان فعالیت می کنند، این موضوع به دقت بررسی شده است. این نظرسنجی در اوایل سال ۲۰۱۷ انجام شد و اکنون نتایج آن اعلام شده است.بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل نظر سنجی، شبکه های اجتماعی می توانند هم در سلامت و هم در ایجاد اختلالات ذهنی و روانی جوانان تاثیر مستقیم و غیر مستقیم داشته باشد.

در این نظر سنجی از حدود یک میلیون و پانصد هزار جوان که از ۱۴ تا ۲۴ سال سن داشته اند و عقاید و نظرات خود را از طریق شبکه های اجتماعی اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، اسنپ چت و فیسبوک با دوستان خود به اشتراک می گذاشته اند، سوالاتی پرسیده شده  و نتایج به صورت علمی و دقیق بررسی شده است.

این سوالات هم جنبه های مثبت استفاده از شبکه های اجتماعی محبوب و هم جنبه های منفی آن را پوشش می داده است.در بسیاری از موارد دیده شده که استفاده از شبکه های اجتماعی به افسردگی مقطعی جوانان و نوجوانان انجامیده است.در برخی موارد دیگر نتیجه استفاده از شبکه های اجتماعی خود را به صورت خشونت و عصبانیت نوجوانان و جوانان نشان داده است. کیفیت خواب جوانان مورد مطالعه در این پژوهش متاثر از استفاده طولانی مدت از شبکه های اجتماعی و در ساعات خواب کاربران، کاهش پیدا کرده است. به گزارش RSPH از هر ۵ جوان مورد بررسی در این پژوهش، یکی از آنها(۲۰ درصد افراد) شبها را برای تبادل پیام با مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی بیدار می ماند. با این حال پژوهش ثابت کرد که حتی شبکه های اجتماعی بد می توانند اثرات مثبت و عالی را برای کاربران خود به ارمغان بیاورند.

در انتهای گزارش RSPH آمده است که از میان شبکه های احتماعی نام برده در بالا، یوتیوب بیشترین تاثیر مثبت را بر سلامت روانی کاربران خود داشته است. این بدین معنی است که یوتیوب بیشتر از آن که تاثیر منفی بر سلامت روان کاربران خود داشته باشد، آنها را در داشتن ذهن و روانی شاداب و سالم تر یاری داده است. در ادامه گزارش آمده است که تجریه ی شخصی هر کاربر در میزان تاثیر مثبت و یا منفی بر روان او اثر دارد.

از میان شکه های اجتماعی برشمرده شده، اسنپ چت و اینستاگرام بدترین تاثیرات را بر روی سلامت روان کاربران جوان خود داشته اند. در مقایسه با اینستاگرام و اسنپ چت، توییتر و فیسبوک جایگاه بهتری را در ایجاد سلامت روانی کاربران جوان خود دارند. می توانید میزان تاثیر هر کدام از این شبکه های اجتماعی روی سلامت روان کاربران جوانشان را در شکل زیر مشاهده نمایید.

شبکه های اجتماعی|تعمیرات تخصصی موبایل

دلایل بسیاری برای مضر بودن استفاده از شبکه های اجتماعی برای کاربران جوان وجود دارد. بسیاری از اطلاعاتی که میان جوانان و در شبکه های اجتماعی رد و بدل می شود نمود واقعیت های موجود نیست و ساخته و پرداخته ی ذهن هایی بیمار است. اینکه جوان مداوما در شبکه های اجتماعی اندام های مدل ها و سلبریتی ها را ببیند و درباره اندام حود دچار یاس و نا امیدی شود، یکی از جنبه های منفی استفاده از شبکه های اجتماعی است. از طرف دیگر تاثیر شبکه های اجتماعی بر روی تصور دیگران از عقاید ما است؛ چرا که آنچه در شبکه های اجتماعی لایک می کنیم و یا آن را به اشتراک می گذاریم باعث می شود شالوده ی فکری دیگران درباره ما شکل بگیرد.

در این گزارش عنوان شده است که بسیاری از نوجوانان که به صورت طولانی مدت زندگی مدل ها و سلبریتی ها را دنبال کرده اند، دچار نمونه هایی از افسردگی شده اند.

دانشمندان معتقدند که تفاوت میان میزان تاثیر مثبت و تاثیر منفی شبکه های اجتماعی،  بسته به محتوا و پلت فرم مورد استفاده متغیر است.مدیر تیم RSPH  گفته است:

در اینستاگرام و اسنپ چت تصاویری رد و بدل می شوند که در نهایت منجر به عصبانیت و افسردگی کاربران جوانی می شود که این تصاویر را دنبال می کنند. به نظر محقق، استفاده از ویدیو می تواند تاثیر منفی این گونه تصاویر را کمتر کند، چرا که ویدیوها نماینده ی بهتری برای معرفی انسان ها هستند تا تصاویر! به نظر وی اینکه یک فرد در تصویرهای خود همواره می خندد و شاد است نمی تواند دلیلی قاطع بر زندگی شاد او باشد.

بر اساس گزارش نهایی RSPH حدود ۹۰ درصد از افراد در سن ۱۶ تا ۲۴ سال از اینترنت و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و بهتر است همه و مخصوصا والدین نوجوانان از ریسک های استفاده از شبکه های اجتماعی مطلع شوند.

مطالب مرتبط