سلامتی و فناوری

مراقبت از چشم در برابر نور آبی lcd

مراقبت از چشم در برابر نور آبی lcd

در دنیای امروز استفاده از وسایل الکترنیکی به­ ویژه گوشی ­های هوشمند و سیستم­ های الکترونیکی مثل کامپیوتر و لپ­ تاپ جزء جدایی‌ناپذیر زندگی و کار بسیاری از افراد شده است.اما استفاده از این محصولات کاملاً بی­ خطر و بدون مشکل نیست و اشعۀ ساطع از صفحه‌نمایش آن­ها می­تواند سبب بروز مشکلاتی از قبیل خستگی، خارش و خشکی چشم و حتی تاری دید و سردرد شود؛ و در طولانی‌مدت ممکن است شما را مجبور به مراجعه به چشم پزشک و استفاده از عینک کند.

مراقبت از چشم در برابر نور آبی lcd

مراقبت از چشم در برابر نور آبی lcd

با وجود این، راه­ هایی برای کاهش و مقابله با اثرات نامطلوب این اشعه وجود دارد که در اینجا به چند نمونه می­پردازیم:

بازتاب نور از صفحه را به حداقل برسانید

هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی چشمان شما مجبور به تحمل بازتاب آزاردهندۀ نور از صفحات آن­ها هستند. برای رهایی از این معضل از یک محافظ صفحۀ ضد بازتاب یا Anti-Glare­ (نوعی محافظ صفحه­نمایش با ویژگی­هایی از قبیل مات بودن که از بازتاب نور جلوگیری می­کند) استفاده کنید.

با این کار علاوه بر حفاظت از صفحه‌نمایش وسیلۀ خود از شر بازتاب آزاردهندۀ نور هم خلاص می­شوید.

نور صفحه را تنظیم کنید

نور زیاد صفحه در شب و نور کم در روز برای چشم­ها مضر هستند؛ پس مطابق با زمان و محل استفاده از وسیلۀ الکترونیکی (متناسب با میزان نور در ساعات و مکان­های مختلف) نور صفحه­نمایش خود را تغییر دهید.

البته نسل جدید گوشی­ های هوشمند دارای قابلیت تنظیم خودکار نور صفحه با توجه به نور محیط هستند که این مسئله را برای کاربران حل کرده­ اند. ولی اگر گوشی شما به این قابلیت مجهز نیست دانلود یک نرم‌افزار تنظیم خودکار نور راه­ حل این مشکل خواهد بود.

مراقبت از چشم در برابر نور آبی lcd

مراقبت از چشم در برابر نور آبی lcd

نوع قلم و سایز متن را تنظیم کنید

اگر اطلاعات موجود روی صفحه‌نمایش نوشتاری هستند اندازه نامناسب نوشته ­ها و حتی نوع قلم (شکل و خط نوشته­ها) می­توانند موجب آزردگی چشم شوند؛ پس قبل از استفاده این نکته را نیز رعایت کنید.

صفحه ­نمایش را تمیز کنید

وجود لکه و کثیفی به دلیل تار کردن صفحه سبب می­شود چشم­ها فشار بیشتری را برای دیدن مطالب، تصاویر و … متحمل شوند. از این رو تمیز نگه‌داشتن صفحه­ نمایش و پاک کردن آن با پارچه و مواد مناسب بسیار مهم است.

مراقبت از چشم در برابر نور آبی lcd

مراقبت از چشم در برابر نور آبی lcd

صفحه­ نمایش را در فاصلۀ مناسب از چشم قرار دهید

اکثر افراد گوشی و حتی کامپیوتر و لپ­تاپ خود را با فاصلۀ نزدیک از چشم­ها استفاده می­کنند؛ اما برای حفظ سلامتی چشم­هایتان سعی کنید این فاصله را تا حد امکان افزایش دهید.

زیاد پلک بزنید

پلک زدن مداوم چشم ­های شما را مرطوب نگه داشته و مانع از خشکی و تحریک آن­ها می­شود. هنگامی‌که به صفحۀ گوشی­های هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی خیره می­شویم چشمان ما تمایل دارند حدود یک­سوم کمتر از حالت عادی پلک بزنند که مانع از محافظت چشم­ ها با رطوبت می­شود.

علاوه برافزایش دفعات پلک زدن، با حداقل 10 بار بستن چشم ­ها به مدت چند ثانیه هر 20 دقیقه یک‌بار آن­ها را مرطوب نگه ­دارید ضمن آنکه این کار به تمرکز مجدد چشم­ها روی مطلب کمک خواهد کرد.

روش دیگر برای مرطوب نگه­داشتن چشم استفاده از آب است. شما می­توانید با شستن صورت و پاشیدن آب به چشم­ ها آن­ها را مرطوب کرده و از خشکی ­شان جلوگیری کنید.

به چشمانتان استراحت دهید

ترسناک به نظر می­رسد، این‌طور نیست­؟ اما باور کنید چشم هایتان قدردان این کار شما خواهند بود. با کنار گذاشتن گوشی یا لپ­ تاپ خود در فاصلۀ زمانی حداکثر یک‌ساعته و مشغول شدن به کاری دیگر تنها به مدت چند دقیقه به چشمانتان استراحت دهید.

 اما اگر این کار برایتان مقدور نیست از قانون 20-20-20 استفاده کنید. این قانون می­گوید هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه به‌وسیله یا محلی در فاصلۀ 20 فوتی (چیزی حدود 6 متر) نگاه کنید و دوباره به کار خود ادامه دهید.

چشمانسان با خیره شدن به فواصل نزدیک در طولانی‌مدت خسته می­شود ولی با تغییر این فاصله برای چند لحظه یا چند دقیقه چشم توانایی انطباق با این شرایط را به دست می­آورد و قانون 20-20-20 با توجه به این ویژگی طراحی شده است.

مطالب مرتبط