سلامتی و فناوری

آسیب های فیزیکی در استفاده از گوشی هوشمند

blank

 امروزه، خطرناک بودن استفاده دائم و نامناسب از تلفن های همراه بر کسی پوشیده نیست. اموری مثل ارسال پیامک یا برقراری تماس در حین رانندگی، سالانه جان تعداد زیادی از افراد را می گیرد. اما خطرات و بیماری هایی وجود دارند که تنها با رعایت کردن چند مورد جزیی می توان از بروز آن ها جلوگیری نمود و بدون دغدغه خاصی به استفاده از تلفن همراه ادامه داد.

شاید از افراد زیادی شنیده باشید که برای در امان ماندن از آسیب تلفن های همراه می بایست آن ها را کنار گذاشته و این وسیله ارزشمند را به کل از زندگی خود حذف کنید؛ ولی این راه حل مناسبی نیست! کنار گذاشتن گوشی های تلفن همراه برای درامان ماندن از آسیب های آنها، پاک کردن صورت مسئله است. ما به شما روش هایی را پیشنهاد می کنیم که در صورت رعایت آن ها در حین کار با تلفن هوشمند خود از آسیب های فیزیکی دور مانده و بدون دغده بتوانید به رکورد زدن در گیم های مورد علاقه تان ادامه دهید و  به دوستان خود پیام ارسال کنید. در ادامه 8 مورد از آسیب هایی که در نتیجه استفاده نادرست از گوشی های هوشمند، در آینده دچار آن خواهید شد و البته راه های پیشگیری از آن ها را برای شما شرح خواهیم داد. با کوک موبایل همراه باشید.

آسیب اول: خم شدن انگشت کوچک

شاید به شدت عاشق Galaxy Note 7 جدید خود باشید، اما شاید به ذهنتان رسیده باشید که کار کردن با آن به این راحتی ها هم نیست! در حین استفاده طولانی مدت از گوشی های بزرگ متوجه خواهید شد که انگشت کوچک دستتان درد می کند و کمی حالت خمیده به خود گرفته است. نگه داشت طولانی مدت گوشی های بزرگ توسط یک دست، باعث بروز این نوع آسیب دیدگی می شود. شاید درد در این ناحیه پس از مدت کوتاهی کار نکردن با گوشی، خود به خود از بین برود، اما باید آن را جدی بگیرید! طبق تحقیقات ما از جراحان و متخصصان روماتولوژیست، این دردها و تغییر حالات در هر یک از انگشتان شما می تواند نشانه بروز مشکل اساسی در آینده و بیماری هایی مانند دوپویترون (انقباض انگشتان دست) شود. در صورتی که بیش از چند مورد حالت گرفتگی، انقباض یا خمیدگی و درد شدید در انگشت کوچک دست خود احساس کردید، حتماً می بایست به دکتر متخصص مراجعه کرده تا از بروز بیماری های جدی در آینده پیشگیری کنید. این بیماری با نام Smartphone Pinky  شناخته می شود . در مقاله ی ” اثر استفاده دائم از گوشی های هوشمند روی دست” در مورد آثار استفاده طولانی و نادرست از گوشی همراه روی دست انسان، به تفصیل صحبت شده است.

  • برای جلوگیری از بوجود آمدن این حالت، کافیست از تلفن همراه خود به صورت دو دستی استفاده کنید یا حتی المقدور از نگه داشتن آن با یک دست به صورت طولانی مدت خودداری کنید.

آسیب دوم: گردن درد

شاید تا به حال حتی به این موضوع فکر هم نکرده باشید که پایین آوردن و خم کردن سرتان تا چه اندازه به گردن شما فشار وارد می کند. طبق بررسی های انجام شده توسط متخصصان، خم کردن سر به اندازه 45 درجه، حدود 20 کیلوگرم بار اضافی و با خم کردن سر خود به اندازه 60 درجه، در حدود 30 کیلوگرم بار اضافی بر روی گردن شما اضافه می گردد. عدم توجه به این موضوع و خم نگه داشتن طولانی مدت سر و گردن باعث بروز گردن دردهای شدیدی می شود.

  • برای جلوگیری از این نوع دردها می توانید هنگام کار کردن با تلفن همراه خود، آن را کاملاً جلوی صورت گرفته و سر و گردنتان را خم نکنید. شاید این کار تا حدی مدیرتان را در حین برگزاری یک جلسه مهم اذیت کند، اما در آینده از بسیاری مشکلات ناحیه سر و گردن در امان خواهید بود. همچنین می توانید برای این کار از پایه نگهدارنده گردنی موبایل استفاده نمایید.

آسیب سوم: کمر درد

آسیب های فیزیکی در استفاده از گوشی هوشمند

آسیب های فیزیکی در استفاده از گوشی هوشمند

بر اساس آمار، 84 درصد از افراد بین 18 تا 24 سال، مبتلا به یکی از انواع کمر درد می باشند. درست است! شوکه نشوید! 84 درصد از ما هرازگاهی با کمردرد سر می کنیم! از دلایل اصلی بروز این نوع درد، حالت های غلط نشستن، ایستادن و حتی راه رفتن در حین انجام کارهای روزمره می باشد. نوع نشستن در حین کار با لپ تاپ یا تلفن همراه نیز از همین گروه می باشد.

  • راه جلوگیری از بروز اینگونه دردها نیز همان جمله معروف مادرهایمان است: قوز نکن بچه!! نشستن صحیح، صاف، بدون قوز و بدون ایجاد حالت خمیده برای ستون فقرات، از بروز این نوع درد جلوگیری می کند.

آسیب چهارم: خشکی چشم

بسیاری از اوقات، به دلیل جذابیت یا شاید اهمیت پیام ها و توییت هایی که با تلفن همراه خود ارسال می کنید، چندین ساعت چشم از صفحه گوشی برندارید، این موضوع باعث می شود بدون پلک زدن، چشمان شما خشک شده و در آینده مشکلاتی مانند کاهش قدرت بینایی یا آبریزش چشم را برای شما ایجاد کنند.

  • اگر می خواهید از بروز اینگونه مشکلات برای چشمان خود جلوگیری کنید، کافیست هر از چندگاهی پلک بزنید، هرگز به صورت مداوم به صفحه نمایش گوشی خود خیره نشوید. صفحه نمایش کامپیوتر، لپ تاپ و … نیز از این قائده مستثنی نیستند.

آسیب پنجم: درد چشم

مشکلات و دردهای چشمی مواردی نیستند که بتوان از آن ها به راحتی گذر کرد. نور و اشعه ای که از صفحه نمایش تلفن همراه شما به چشمانتان تابیده می شود، در طولانی مدت باعث ایجاد لکه های سیاه و کوچک بر روی چشم شما شده و در نهایت دید شما را تار می کند. در کل، استفاده مداوم و بدون انقطاع از صفحه نمایش دستگاه هایی مانند تلفن همراه و لپ تاپ، به شدت برای چشمان شما مضر می باشد. کاهش دید، ضعف بینایی، کوری موقت و یا تاری چشم از جمله بیماری های چشمی در نتیجه استفاده نادرست از دستگاه هایی مانند تلفن همراه و لپ تاپ ها می باشد.

آسیب های فیزیکی در استفاده از گوشی هوشمند

آسیب های فیزیکی در استفاده از گوشی هوشمند

  • برای پیشگیری از بروز این گونه مشکلات، کافیست نور صفحه نمایش خود را در یک حالت معتدل قرار دهید، سایز نوشته ها را بزرگتر کرده تا راحت تر به مطالعه بپردازید و از همه مهمتر، به صورت مداوم به صفحه نمایش تلفن همراه یا لپ تاپ خود چشم ندوزید! در صورتی که شغل شما ایچاب می کند به صورت مداوم به اینگونه صفحه نمایش ها خیره شوید، حتماً برای خود زمان های استراحت در نظر بگیرید و چشمان خود را با استفاده از ماساژهای مخصوص و تکنیک های خاص، از زیر فشار خارج کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد گوشی های مناسب برای چشمان ضعیف می توانید مقاله ی“معرفی گوشی های هوشمند مناسب برای چشمان ضعیف” را مطالعه فرمایید.

آسیب ششم: درد انگشتان و پنجه دست

اگر در سر انگشتان خود حالت گرفتگی یا درد احساس می کنید، احتمالاً به خاطر استفاده زیاد و مکرر از صفحه نمایش و تایپ با انگشتانتان است. ولی فقط شما نیستید که از چنین حالتی رنج می برید. بسیاری از کارهای دستی که استفاده از انگشتان دست در آن ها ضرروی است، در صورت استفاده مداوم از انگشتان، این حالت را برای فرد بوجود می آورند. فشار زیاد و استفاده مداوم دلیل اصلی بروز اینگونه دردهاست.

آسیب های فیزیکی در استفاده از گوشی هوشمند

آسیب های فیزیکی در استفاده از گوشی هوشمند

  • برای جلوگیری از ابتلا به این حالت کافیست تا کمی به دستان خود استراحت دهید و از آن ها کار نکشید. در صورت شدید بودن درد و یا نیاز به استفاده مجدد از انگشتانتان، می توانید از ماساژهای مخصوص دست نیز استفاده کنید. ولی بهترین گزینه، استفاده نکردن از تلفن همراهتان است. سعی کنید کمی از سایر قابلیت های بدون لمس و از راه دور تلفن همراهتان استفاده کنید تا کمی انگشتانتان استراحت کنند. همچنین می توانید از با استفاده از راهنمای خرید پایه نگهدارنده گوشی، پایه ی مناسبی برای گوشی خوبی تهیه کنید.

آسیب هفتم: درد آرنج و مچ دست

شاید تا به حال اسم بیماری سندرم تونل کاربیتال را نشنیده باشید. این بیماری بازو، ساعد و آرنج شما را درگیر می کند و از نشانه های آن، درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن شبیه خواب رفتن دست شما می باشد. در صورتی که این علایم را در دست و بازوی خود احساس می کنید، برای بررسی موضوع هرچه زودتر به پزشک معالج مراجعه کنید.

آسیب های فیزیکی در استفاده از گوشی هوشمند

آسیب های فیزیکی در استفاده از گوشی هوشمند

از دلایل اصلی بروز این بیماری (سندرم تونل کاربیتال)، خم نگاه داشتن طولانی مدت آرنج و بازوها می باشد. پس به راحتی می توانید برای جلوگیری از بروز این بیماری، در دوره های کوتاه زمانی در حین کارتان، دستان خود را باز و بسته کرده و کمی نرمش کنید. همچنین می توانید در حین کار با تلفن همراه خود، از یک دست به طور ثابت استفاده نکرده و گوشی را به دست دیگر انتقال دهید. همچنین استفاده از قابلیت های بدون دخالت دست نیز راه حل مناسبی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آسیب های ناشی از کار با گوشی های هوشمند بر روی دست، آرنج و بازو و راه های کاهش صدمات آن می توانید مقاله ” ترفندهای جلوگیری از آسیب گوشی های هوشمند به دستان” را مطالعه فرمایید.

آسیب هشتم: درد انگشت شست

استفاده طولانی مدت و مکرر از انگشت شست برای تایپ پیام های مختلف و یا نگه داشتن طولانی مدت گوشی به کمک این انگشت پرمصرف، باعث بروز درد در این ناحیه می شود. از جمله بیماری های انگشت شست می توان به آرترید انگشت شست یا احساس حالت نبض در بندهای انگشت شست اشاره نمود.

  • تنها راه پیشگیری از بروز مشکل برای این انشگت، استفاده کمتر و استراحت دادن به آن است. شاید بتوانید از انگشتان دیگرتان نیز جای آن استفاده کنید!

خلاصه اینکه

گوشی های هوشمند مسئولیت انجام بسیاری از کارهای ما را بر عهده گرفته اند و به همین دلیل هم سهم زیادی از زمان بیداری ما را در روز به خود اختصاص می دهند. اگر استفاده از گوشی های هوشمند به صورت دائمی و اشتباه ادامه یابد، می تواند در آینده ما را با مشکلات عدیده ای که بعضا غیرقابل جبران خواهد بود، مواجه می سازد. این پست ها برای شناخت این آسیب ها و راه های جلوگیری از این آسیب ها ارائه شده است.

مطالب مرتبط