سلامتی و فناوری

مضرات استفادۀ بیش از حد از گوشی

مضرات استفادۀ بیش از حد از گوشی

آیا فرزندتان اصرار دارد تا برای تولدش یک گوشی بخرید؟ یا گوشی شما بیش از آنکه مورداستفادۀ خودتان باشد وسیلۀ سرگرمی اوست؟ شاید هم مستقلاً یک گوشی هوشمند دارد.

مضرات استفادۀ بیش از حد از گوشی

مضرات استفادۀ بیش از حد از گوشی

امروزه بسیاری از والدین برای فرار از وقت گذراندن با فرزندانشان، سرگرم کردن آن­ها به‌منظور رسیدگی به کارهای خود و یا حتی رهایی از بهانه­ گیری­های آن­ها برایشان گوشی می­خرند و یا گوشی خود را در اختیار آن­ها قرار می­دهند.

این مسئله حتی کودکان زیر پنج سال را نیز درگیر خود کرده و تا جایی پیش رفته که آن­ها فوت‌وفن استفاده از گوشی های هوشمند را بهتر از بزرگ‌سالان می­دانند!

مضرات استفادۀ بیش از حد از گوشی

مضرات استفادۀ بیش از حد از گوشی

با وجود اینکه تلفن همراه ازلحاظ مسائل امنیتی و همین‌طور استفاده در شرایط اضطراری برای همۀ افراد به ­خصوص کودکان و نوجوانان بسیار مفید است؛ اما متأسفانه بیش از این موارد جنبۀ سرگرمی پیدا کرده و استفاده از آن روز به‌به روز در حال افزایش است.

 اما آیا تا به­ حال فکر کرده­اید استفادۀ مداوم از این گوشی­ها ممکن است برای کودکان و نوجوانان مشکل‌آفرین باشد؟

این موضوع به همین­جا ختم نمی­شود و قدم فراتر گذاشته و ممکن است پیش از تولد کودک نیز تأثیرات منفی داشته باشد. از این‌رو زنان باردار نیز باید در استفاده مداوم و بیش از حد از تلفن همراه خود تجدیدنظر کنند.

اثرات نامطلوب تلفن­های همراه روی کودکان و نوجوانان

امروزه کودکان و نوجوانان در محیطی مملو از فرکانس­های رادیویی و مغناطیسی زندگی می­کنند که در طول تاریخ بشر هیچ‌گاه وجود نداشته است. اشعۀ منتشرشده از تلفن­های همراه نیز جزو همین فرکانس­ها هستند که می­توانند اثرات نامطلوبی روی آن­ها داشته باشند.

برخی از این تأثیرات عبارت‌اند از:

خطرات جسمی

در سال­های اخیر گمانه­زنی­های بسیاری راجع به تأثیر منفی اشعه‌ی تلفن همراه روی بدن انسان وجود داشته؛ اما مجلۀ انجمن پزشکی آمریکا به پیگیری این بحث پرداخت و پس از اتمام بررسی­ها اعلام کرد که تلفن­های همراه ممکن است بر فعالیت مغز به­ ویژه در کودکان و نوجوانان تأثیر بگذارند.

  • تومورهای خوش­خیم

مطالعات نشان داده است که استفادۀ بیش از حد از گوشی تلفن همراه ممکن است تومورهایی در مغز و گوش ایجاد کنند.

  • سرطان

سازمان بهداشت جهانی (­WHO) اشعۀ تلفن همراه را به­ عنوان یکی از عوامل ایجاد سرطان اعلام کرده است. در این میان کودکان به دلیل آنکه استخوان­های کمتر و البته ضعیف­تری در ناحیۀ جمجمه­ دارند و بافت­های مغزی آن­ها نرم­تر هستند بیش از 60 درصد از این اشعه­ ها را جذب می­کنند که این میزان تقریباً دو برابر یک فرد بزرگ‌سال است. تمام این عوامل در کنار سیستم عصبی در حال رشد کودکان سبب شده است تا آن­ها در مقابل سرطان آسیب­پذیرتر شوند.

  • تأثیرات منفی روی عملکرد مغز

دانشمندان به این نتیجه رسیده­اند که تنها دو دقیقه تماس با تلفن همراه می­تواند تا یک ساعت بر فعالیت­های انتخاب­گرایانۀ مغز کودک تأثیر بگذارد.

مضرات استفادۀ بیش از حد از گوشی

مضرات استفادۀ بیش از حد از گوشی

امواج رادیویی منتشرشده از تلفن همراه علاوه بر گوش به عمق مغز هم نفوذ کرده و سبب برهم زدن فعالیت­های مغزی می­شود که توانایی یادگیری در کودکان را دچار مشکل می­کند و مشکلات رفتاری دیگری را نیز به همراه دارد و حتی می­توانند روی خلق و خوی آن­ها تأثیر بگذارد.

مشکلات ستون فقرات

خم شدن طولانی‌مدت و نادرست روی تلفن همراه می­تواند به ستون فقرات افراد به‌ویژۀ کودکان و نوجوانان که در حال رشد هستند صدمه وارد کند.

مشکلات روانی

  • استرس

داشتن یک تلفن همراه فرزند شما را ترغیب به استفادۀ مداوم از آن برای مکالمه، فرستادن پیام و چت کردن، گشت و گذار در شبکه­های اجتماعی و سایت­های مختلف و یا بازی کردن می­کند.

مطالعات ثابت کرده­اند کودکان و نوجوانانی که بیش از حد از تلفن همراه استفاده می­کنند مستعد ابتلا به استرس و خستگی هستند. این موضوع همچنین می­تواند منجر به اختلالات روانی نیز شود.

از طرفی دریافت پیام از طرف دوستان آن­ها را خوشحال می­کند ولی تأخیر در پاسخگویی و یا پاسخ ندادن ممکن است موجب سرخوردگی، ناامیدی و اضطراب شود.

  • اختلال خواب

اکثر نوجوانان تلفن همراه خود را در رختخواب به همراه دارند تا به پیام­ها و تماس­هایشان پاسخ دهند. این موضوع سبب می­شود تا برای در دسترس بودن مداوم احساس فشار کنند و همین موجب وقفه در خواب و ایجاد اختلال می­شود. از طرفی نوجوانانی که با اختلالات خواب مواجه هستند زودرنج و پرخاشگر می­شوند.

مشکلات تحصیلی

اغلب کودکان و نوجوانان به تلفن­های همراه اعتیاد پیدا کرده­اند و حتی در مدرسه نیز آن­ها­ را همراه خود می­برند و بعضاً در طول کلاس نیز مدام مشغول بازی­، صحبت و یا فرستادن پیام هستند. این موضوع می­تواند منجر به از دست دادن تمرکز روی مطالب درسی و تدریس معلم شده و آن­ها را از سایر دانش ­آموزان عقب بیندازد.

تقلب در امتحانات

یکی از معضلات تحصیل همیشه مسئلۀ تقلب بوده است؛ و در میان شیوه­های مختلفی که دانش ­آموزان به کار می­گیرند، استفاده از تلفن همراه برای دریافت و ارسال پاسخ سؤالات نیز از جدیدترین این روش­ها محسوب می­شود.

خطرات اخلاقی

امروزه اینترنت و فضای مجازی به‌سادگی در دسترس بسیاری از نوجوانان و حتی کودکان قرار دارد و همین سبب دسترسی آسان آن­ها به سایت­های غیراخلاقی و همچنین ارسال و دریافت پیام، ­تصاویر و ویدئوهای نامناسب شده است؛ و همین سبب شده است تا این مسئله به یک مشکل جدی تبدیل شود.

خطرات سایبری

علاوه بر آنچه گفته شد مجرمین سایبری نیز در کمین فرزندان شما هستند. این افراد با هدف قرار دادن این قشر به سوءاستفاده و باج­گیری از آن­ها می­پردازند و متأسفانه اغلب قربانیان این موضوع را با هیچ­کس در میان نمی­گذارند.

حوادث

نوجوانان بیشتر از بزرگ‌سالان به تماس­ها و پیام­های خود حین رانندگی، سواری و حتی عبور از خیابان پاسخ می­دهند و همین امر ممکن است به قیمت جان آن­ها تمام شود.

مضرات استفادۀ بیش از حد از گوشی

مضرات استفادۀ بیش از حد از گوشی

حتی وب­سایت دولتی ایلات متحده درزمینه رانندگی پرخطر، تصادف را علت اصلی مرگ نوجوانان در آمریکا اعلام کرده است. توصیه می کنیم همیشه در اتومبیل خود از پایه نگهدارنده موبایل برای ماشین استفاده نمایید تا مجبور نباشید در حین رانندگی گوشی را در دست بگیریید.

آیا استفاده از تلفن همراه در زمان بارداری مضر است­؟

از آنجایی که دانشمندان نمی­توانند اشعۀ تلفن همراه را مستقیماً روی جنین انسان آزمایش کنند شک دارند که آیا این امواج می­توانند بر جنین تأثیر بگذارند؛ و به همین دلیل نمی­توانند با قطعیت راجع به تأثیرات آن اظهار نظر کنند.

مضرات استفادۀ بیش از حد از گوشی

مضرات استفادۀ بیش از حد از گوشی

ولی طبق آزمایش‌هایی که روی موش­های باردار انجام شده است مشخص شد موش­های متولدشده در مادرانی که در معرض اشعۀ تلفن همراه بودند دچار مشکلات رفتاری بودند.

با وجود این طبق تحقیقاتی که روی زنان باردار نیز انجام شده است نوزادان زنانی که هنگام بارداری از تلفن همراه خود استفاده می­کنند بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات رفتاری و بیش­فعالی در آینده هستند.

هرچند در مورد این تأثیرات با قطعیت نمی­توان سخن گفت اما با در نظر گرفتن مضراتی که تلفن همراه برای کودکان دارد نباید این احتمال را در جنین و نوزاد که قطعاً حساس­تر هستند نادیده گرفت.

مطالب مرتبط