سلامتی و فناوری

کدام یک به چشم ما کمتر آسیب می زند؟ LED یا OLED

blank

آمار ها نشان می دهد که تعداد کاربران تلفن همراه از 2015 تا 2020 رشد چشمگیری داشته است و انتظار می رود این تعداد در سال 2019 به 4.68 میلیارد نفر برسد. در سال های اخیر، فناوری OLED به عنوان پیشروترین فناوری در صفحه نمایش ها شناخته شده است و پرطرفدارترین برند های تلفن همراه در جهان، اکثر گوشی های هوشمند خود را با استفاده از صفحه نمایش های AMOLED می سازند. به نظر می رسد که صفحه نمایش AMOLED به علت کمتر بودن فرکانس کاری اش باعث ایجاد آسیب کمتری به چشم شود.

دو عامل که باعث آسیب به چشم می شوند، عبارتند از: 1- نور آبی و 2- سوسو زدن

1- نور آبی، نوری با انرژی قابل توجه در بین نور های مرئی است. و دارای طول موج گسترده بین 415 تا 495 نانومتر است و طول موج بین 415 تا 455 که به رنگ بنفش متمایل است برای چشم بسیار مضر تر از باقی رنگ ها است و به طور گسترده تصدیق شده است که اثرات مضر مانند ناراحتی چشم و آسیب به شبکیه را دارد. نور آبی برای چشم کودکان که شبکیه ی ظریفی دارند بسیار خطرناک است. طول موج بین 465 تا 495 نانومتر که متمایل به رنگ فیروزه ای است ضرر کمتری برای چشم دارد و همچنین به عنوان عامل کمک کننده به بیماری هایی مانند سرطان، دیابت، بیماری های قلبی، چاقی و بی خوابی شناخته می شود.

طول موج نور آبی

طول موج نور آبی

Intertek یک شرکت تضمین کیفیت مستقل در انگلستان است که به صورت عملی آزمایشاتی را بر روی این دو نمایشگر و لامپ انجام داده و نتیجه گرفته است که چراغهای OLED تنها 10 درصد از نور آبی که از طریق چراغ های LED با همان دمای روشنایی و رنگ، منتشر می شود، منتشر می کند. که این نشان دهنده آثار مخرب LED در مقابل OLED است.

چگونه با نور آبی مقابله کنیم و چگونه از آسیب های ناشی از آن جلوگیری کنیم؟

  • با استفاده از برنامه Flux و یا یک برنامه مشابه بر روی رایانه یا لپ تاپ خود، میزان نور آبی را کاهش دهید. این برنامه ها با تغییر رنگ و یا تغییر شدت رنگ، میزان و شدت رنگ آبی را در صفحه نمایش کاهش می دهند تا آسیب کمتری به چشم برسد.
  • برای کاهش میزان نور آبی صفحه نمایش تلفن همراه از نرم افزار های موجود برای تلفن همراه که میزان نور آبی را متعادل می کنند، استفاده کنید.
  • از شیشه محافظ های فیلتر HEV یا عینک های مخصوص استفاده کنید.
  • از فیلتر رنگ آبی استفاده کنید. برای آگاهی بیشتر راجع به راه های مقابله با نور آبی بهمراقبت از چشم در برابر نور آبی lcd بیندازید.

2- سوسو زدن عامل دیگری است که به چشم آسیب می زند. ابتدا باید بگوییم منظورمان از سوسو زدن چیست؟ سوسو زدن یک تغییر قابل توجه در روشنایی بین چرخه نمایش داده شده در نمایش ویدئو است. این به ویژه برای بازخوانی مجدد روی تلویزیون های CRT و مانیتورهای کامپیوتری و همچنین صفحه نمایش کامپیوتر و تلویزیون بر پایه پلاسما کاربرد دارد.

سوئیچینگ منبع نور باعث سوسو زدن می شود. و هرچه سرعت سوئیچ بیشتر باشد، صفحه نمایش بیشتر و تندتر سوسو میزند. اکثر تلفن های همراه از دو تکنولوژی DC dimming و PWM dimming استفاده می کنند. DC dimming یک تکنولوژی است که با استفاده از کنترل مستقیم جریان ها در هر دو طرف منبع نوردهی، روشنایی را تنظیم می کند. درنتیجه جریان کوچکتر، روشنایی کمتری دارد. در مجله معتبر IEEE به شماره PAR1789 روشی برای تغییر جریان در LED های روشنایی که موجب کاهش خطرات چشمی بینندگان می شود، توصیه شده است.

صفحه نمایش LCD عمدتا از  DC dimming استفاده می کنند. DC dimming خود یک روش بسیار ساده است اما اشکالاتی نیز دارد. همانطور که طول موج های سه رنگ اصلی متفاوت اند، DC dimming  می تواند رنگ های اجتناب ناپذیر را در روشنایی بسیار کم ایجاد کند. نمایشگرهای AMOLED از تکنولوژی PWM dimming استفاده می کنند. که پایین ترین روشنایی صفحه نمایش، پایین ترین میزان بارگذاری را به ارمغان می آورد. و توانایی بیشتر برای چشم انسان جهت درک بهتر را به همراه دارد، و آن را برای افراد حساس آسان تر می کند.

PWM dimming تکنیکی است که روشنایی را با سوسو زدن سریع تنظیم می‌کند، حتی اگر چشم انسان نمی‌تواند تغییرات صفحه را در فرآیند سوئیچ درک کند، مغز ما به این پدیده پاسخ می‌دهد. سوسو زدن مکرر باعث خستگی چشم می ‌شوند.

تصویر زیر شکل موج کارکرد چرخه PWM است.

چرخه PWM

چرخه PWM

چرا DC dimming در نمایشگر AMOLED مورد استفاده قرار نگرفت؟

نمایشگرهای AMOLED دارای فناوری خود روشنایی (self-illuminating) هستند که به کمک مواد آلی رخ می دهند. کیفیت نمایش AMOLED به طور مستقیم با کیفیت مواد آلی به کار رفته در صفحه نمایش ارتباط دارد و تفاوت رنگ بین پیکسل ها به وضوح نشان داده خواهد شد. DC dimming در مدل های اولیه مانند Galaxy S ،Galaxy S2 و Galaxy Note به کار رفت و رنگ سفید و رنگ های روشن را به خوبی نتوانست به نمایش بگذارد. و این مسئله تا به امروز حل نشده است. با این حال، PWM dimming این مشکل را در صفحه نمایش AMOLED حل می کند و باعث بهبود ثبات رنگ می شود.

چگونه از صدمات ناشی از سوسو زدن جلوگیری کنیم ؟

  1. برای به حداقل رساندن اثرات سوسو زدن، صفحه نمایش را در تاریکی تماشا نکنید.
  2. به صفحه نمایش خیلی نزدیک نباشید.
  3. برای به حداقل رساندن PWM dimming، صفحه نمایش را در حداکثر روشنایی خودکار قراردهید، زیرا دارای بالاترین چرخه کار است.
  4. برای تلویزیون، مانیتور و لپ تاپ نرخ تجدید صفحه را 120 هرتز یا بیشتر قرار دهید. برای رایانه های شخصی، بالاترین نرخ تجدید صفحه موجود را قرار دهید.
  5. افرادی که دارای حساسیت بسیار زیاد نسبت به سوسو زدن می باشند باید به تغییر صفحه نمایش به LCD بپردازند که زمان پاسخ نسبتا آهسته ای دارند و هر گونه سوسو زدن را مختل می کنند. LCD انتخاب شده باید دارای رنگ کامل 24 بیتی بدون کنترل سرعت فریم (FRC) در صفحه نمایش 18 بیتی (یا کمتر) باشد.

همچنین در مورد چگونگی محافظت از چشمان شما در هنگام استفاده از تلفن همراه، توصیه می شود.

  1. محافظ صفحه نمایش مخصوص و محافظ چشم را بر روی آن قرار دهید.
  2. زیاد پلک بزنید تا با ترشح آب از چشمانتان به چشمانتان آب بیشتری برسد.
  3. قانون 20/20/20 را انجام دهید. برای استفاده از تلفن همراه، به اصطلاح قانون 20/20/20 وجود دارد. در واقع این بدان معنی است که هر 20 دقیقه شما باید چیزی را در 20 قدمی خود به مدت 20 ثانیه مشاهده کنید.
  4. میزان روشنایی، کنتراست و اندازه متن را تنظیم کنید.
  5. صفحه خود را همیشه تمیز نگاه دارید.
  6. فاصله مناسب بین چشم و تلفن همراه خود را حفظ کنید.برای دور نگه داشتن گوشی از خود نیز می توانید از  پایه نگهدارنده  فنری موبایل استفاده نمایید.

مطالب مرتبط