تعمیرات اپل

تعمیر سریع Touch گوشی iPhone X

blank

یکی از رایج ترین و متداول ترین مشکلاتی که یک تلفن همراه با آن روبه رو است، از کار افتادن صفحه ی لمسی آن است. از کار افتادن Touch یک گوشی عملا باعث می شود آن گوشی بدون استفاده شود و نمی توان از آن هیچ استفاده ی دیگری کرد. مثلا اگر صفحه ی گوشی شما ترک بردارد می توانید با آن سر کنید یا اگر تلفن همراه شما دچار قطع شدن صدا شود، باز هم می توانید از آن استفاده های دیگری کنید ولی اگر Touch یک تلفن خراب شود عملا بدون استفاده می شود.

یکی از بیشترین مشکلات مخاطبین که برای رفع آن به ما مراجعه می کنند تعمیر Touch تلفن همراه است که این اشکال در تلفن های آیفون عمدتا به دو دلیل کاملا متفاوت رخ می دهد. یکی مشکل سخت افزاری است که باعث می شود Touch تلفن همراه از کار بیفتد و دیگری شکستن صفحه نمایش است که علاوه بر آسیب به صفحه نمایش باعث می شود Touch تلفن دیگر کار نکند. ما توصیه می کنیم برای اینکه از این مشکلات جلوگیری کنید از محافظ صفحه نمایش نانو استفاده نمایید.

برای مشکلی که ناشی از شکستن صفحه نمایش باشد، می شود با تعویض صفحه نمایش و Touch آن بر این مشکل غلبه کرد، ما آموزش این قسمت را برای شما قبلا در سایت به عنوان نحوه ی تعویض شیشه ی شکسته صفحه نمایش iPhone  XS Max قرار داده ایم. امروز ما می خواهیم راجع به یک iPhone X ای صحبت کنیم که Touch آن کار نمی کند و مشکل آن سخت افزاری است. ما از ابتدا شروع می کنیم، عیب یابی و تعمیر را برای شما شرح می دهیم.

در ابتدا وقتی تلفن همراهی دریافت می کنیم که صاحب آن ادعا کرده است Touch آن کار نمی کند، ما باید شروع به عیب یابی کنیم و ببینیم دقیقا مشکل از کجاست. اول تلفن همراه را روشن می کنیم، به بررسی Touch می پردازیم و در اینجا مشاهده می کنیم که Touch کار نمی کند ولی صفحه نمایش به درستی تمام رنگ ها را نشان می دهد. بنابراین مشکل از صفحه نمایش نیست.

ابتدایی ترین کاری که می توانیم بکنیم این است که گوشی را باز کنیم و به جای صفحه نمایش اصلی آن یک صفحه نمایش سالم که از عملکرد آن اطمینان داریم جایگزین کنیم و ببینیم که آیا مشکل از قسمت صفحه نمایش است یا باید به دنبال برطرف کردن مشکل سخت افزاری در بورد، مادربورد و یا قسمت های دیگر بپردازیم.

در اینجا با جایگزین کردن یک صفحه نمایش جدید مشاهده کردیم که Touch آن درست شد و تلفن با صفحه نمایش جدید درست کار می کند.  ما اینجا می توانیم صفحه نمایش جدید را به تلفن متصل کنیم و به مخاطب خود این تلفن را سالم تحویل دهیم ولی تعویض یک صفحه نمایش کامل هزینه ی زیادی را به مشتری تحمیل می کند و ما برای رضایت مشتری به تعمیر سخت افزاری صفحه نمایش اصلی خود آن می پردازیم و ببینیم آیا مشکل Touch قابل برطرف شدن هست یا خیر؟

در بررسی اولیه مشاهده می کنیم که تمام کابل ها سالم هستند، دچار پارگی و شکستگی نشدند، هیچ چیز غیر معمولی در قسمت بین کابل های انعطاف پذیر و پین ها وجود ندارد. بنابراین به احتمال بسیار زیاد مشکل از آی سی Touch است.

برای اینکه به کابل ها و Touch آسیبی وارد نشود، اطراف IC را با چسب تحمل حرارت بالا می پوشانیم و با استفاده از هویه ی هوا گرم شروع به باز کردن آی سی Touch می کنیم. توجه داشته باشید این کار یک کار تخصصی است، زیرا حرارت بیش از حد ممکن است به صفحه ی Touch یا کابل ها آسیب برساند.

تعمیر سریع Touch گوشی iPhone X

تعمیر سریع Touch گوشی iPhone X

این کار باید با حوصله و دقت بسیار زیاد انجام شود زیرا پین ها به صورت سرتاسری زیر IC قرار دارند و نیاز به دقت کافی است تا به پین ها آسیب نرسد. پس از جدا کردن IC باید با استفاده از تمیز کننده ی PCB ابتدا آن قسمت از پین ها را تمیز کنیم. قلع های اضافه را جدا کنیم و با استفاده از رزین، آلودگی های موجود و قلع ها را برداریم. در ادامه یک لایه ی قلع تمیز روی آن قرار دهیم و سپس IC جدید را روی آن بگذاریم.

در اینجا نکته ای که مهم است، جهت IC است که با یک نقطه در گوشه ی آن مشخص می شود. جهت IC را باید به درستی بر روی بورد قرار دهیم و آن را با هویه ی هوا گرم به بورد متصل کنیم. بعد روی آن را یک بار دیگر با تمیز کننده، تمیز کنیم.

تعمیر سریع Touch گوشی iPhone X

تعمیر سریع Touch گوشی iPhone X

اکنون کافی است LCD را سر جای خودش قرار دهیم تا بررسی کنیم و ببینیم آیا همه چیز به درستی انجام شده است یا خیر. همانطوری که مشاهده می کنید، تلفن همراه به درستی روشن می شود و Touch آن به درستی کار می کند. در این جا با یک هزینه ی بسیار کمتر ما توانستیم مشکل مخاطب خود را در زمینه ی Touch برطرف کنیم.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

مطالب مرتبط