تعمیرات اپل

تعمیر iPhone 7 ای که دستیار صوتی آن کار نمی کند

blank

برای افرادی که از دستیار صوتی موبایل خود استفاده می کنند، از کار افتادن آن اتفاق خیلی دردناکی است. آن ها معمولا روز خود را با این جملات شروع می کنند، سلام Siri، امروز هوا چطوره یا شاید می گویند سلام siri برنامه ی امروز من را بخوان یا سلام siri به دوستم یک زنگ بزن.

دستیار صوتی اپل قطعا یک ابزار بسیار مفید است، به خصوص زمانی که شما در جاده مشغول رانندگی هستید یا زمانی که دستانتان پر است و در حال کار کردن هستید، اگر یک Air Pad در گوش داشته باشید، با صدا کردن siri می توانید درخواست های خود را از آن داشته باشید و به عنوان راحت ترین راه با شخصی که می خواهید تماس برقرار کنید، به جای شما این کار را انجام دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله همه چیز در رابطه با دستیار صوتی هوشمند Siri را بخوانید.

ولی امکان دارد به دلایل مختلف این دستیار صوتی هوشمند و عالی از کار بیفتد و ما برای برطرف کردن مشکل تلفن همراهی که این قابلیت خود را از دست داده است راه حل هایی داریم که می توانید در ادامه با ما همراه باشید و آن را مطالعه کنید.

اگر siri آیفون شما کار نمی کند، لازم است که این مراحل را دنبال کنید، مرحله اول این است که اطمینان حاصل کنید که siri شما روشن است. اگر مشاهده کردید که کار نمی کند مرحله دوم این است که یک بار تلفن خود را ReStart کنید و مجددا راه اندازی کنید تا اگر تلفن شما Crash کرده و این نرم افزار را بالا نمی آورد، مشکلش برطرف شود.

گاهی اوقات مشکلات نرم افزاری هستند و با راه اندازی مجدد می توانید بر آن ها غلبه کنید و مشکل شما برطرف شود. ولی اگر مشکل شما هنوز پا برجاست و برطرف نشده است، احتمالا یک مشکل سخت افزاری بر روی بورد منطقی خود دارید.

ما در ادامه می خواهیم یک iPhone 7 که siri آن از کار افتاده است و مشکل آن سخت افزاری است را بررسی کنیم و مشکل آن را حل کنیم و با شما در میان بگذاریم.

اگر به مدت طولانی کلید Home آیفون را نگه دارید، Siri فعال می شود و می توانید با حالت عادی با آن کار کنید.

 

تعمیر iPhone 7 ای که دستیار صوتی آن کار نمی کند

تعمیر iPhone 7 ای که دستیار صوتی آن کار نمی کند

 

یا حتی اگر Air Pad وصل است می توانید Hey Siri را بگویید و ببینید آیا پاسخی دریافت می کنید یا خیر. و ما با فشار دادن طولانی مدت کلید Home گوشی iPhone 7 مشاهده کردیم که Siri بالا می آید ولی خب پیام های ما را دریافت نمی کند، از این رو احتمال می دهیم خطا به مدارهایی که به میکروفون iPhone 7 وصل هستند ارتباط دارد و ما باید به سراغ قسمت هایی برویم که میکروفون iPhone 7 روی آن قرار دارد یا IC هایی که به آن متصل هستند و بورد منطقی را در آن بخش تعمیر کنیم.

اولین کاری که باید بکنیم، این است که تلفن را خاموش کنیم، آن را باز کنیم. بعد از جدا کردن کابل های LCD و باتری، بورد منطقی را از جای خودش خارج کنیم و در نگه دارنده قرار دهیم.

 

تعمیر iPhone 7 ای که دستیار صوتی آن کار نمی کند

تعمیر iPhone 7 ای که دستیار صوتی آن کار نمی کند

 

حالا با استفاده از یک مولتی متر که آن را در حالت دیود چک قرار دادیم، شروع به اندازه گیری اتصال دهنده ها می کنیم تا ببینیم آیا همه در وضعیت نرمال قرار دارند یا خیر. طی بررسی هایی که انجام دادیم به این نکته رسیدیم که پین اتصال دهنده ای که مربوط به دوربین جلو است، بعضی از قسمت هایش قطع شده است و open loop( مدار باز) را به ما نشان می دهد. اگر به صورت دقیق بخواهیم بگوییم، طی بررسی های ما پین شماره ی 29 رسیدیم، open loop بود و این یک مقدار غیر نرمال است و باید این اشکال مدار باز را برطرف کنیم.

 

تعمیر iPhone 7 ای که دستیار صوتی آن کار نمی کند

تعمیر iPhone 7 ای که دستیار صوتی آن کار نمی کند

 

باید بررسی کنیم تا ببینیم پین شماره ی 29 چه وظیفه ای را در مدار برعهده دارد و به چه المان هایی متصل است. با توجه به بررسی هایی که کردیم، این مدار به یکسری سلف، خازن، دیود و IC صدا متصل است و همانطور که می دانید خازن و دیود هیچ ارتباطی با مدار باز بودن ندارند پس باید سلف را بررسی کنیم و بعد از آن هم به سراغ مدار IC صدا رویم.

با به توجه به نگاهی که به شماتیک مدار داشتیم، سلفی که به این پین متصل هست را پیدا کردیم و مکان آن روی قسمتی است که با چسب سیاه رنگ پوشانده شده و باید اول چسب را جدا کنیم. به کمک هویه مقداری از چسب را می سوزانیم تا به IC زیر آن دسترسی پیدا کنیم. پس از دست پیدا کردن به این سلف، مقدارش را اندازه گیری می کنیم و مشاهده می کنیم سلف در حالت عادی قرار دارد و قطعا این خطا از جای دیگری است و احتمالا به همان IC صدا مربوط می شود.

با ادامه ی بررسی ها متوجه شدیم باقی قسمت های مدار و پین ها سالم هستند و با اطمینان می توانیم بگوییم که مشکل از همین IC صدا است. احتمالا پدیده های مختلفی در آن رخ داده است و باعث شده این IC کار نکند و ما با تعویض آن احتمال می دهیم که مدارمان درست شود و آیفون ما درست کار کند.

برای تعویض IC صدا ما با چسب تحمل حرارت بالا اطراف آن را می پوشانیم تا وقتی هویه ی هواگرم روی آن می گیریم به سایر قسمت های بورد آسیب نرسد. سپس با استفاده از یک هویه ی هواگرم شروع به گرم کردن IC و جدا کردن آن از روی بورد می کنیم.

 

تعمیر iPhone 7 ای که دستیار صوتی آن کار نمی کند

تعمیر iPhone 7 ای که دستیار صوتی آن کار نمی کند

 

وقتی که IC را جدا کردیم، شروع به تمیز کردن بورد منطقی می کنیم، با استفاده از تمیز کننده ی PCB ابتدا تمیز می کنیم، با استفاده از رزین قلع های اضافه را از بین می بریم، قلع جدید اضافه می کنیم و در نهایت IC جدید را با استفاده از هویه ی هواگرم در جای خودش قرار می دهیم. کمی صبر می کنیم بورد خنک شود. بعد از خنک شدن بورد شروع به تست گرفتن می کنیم و این بار مشاهده می کنیم که پین شماره ی 29 به درستی کار می کند و دیگر مدار باز نیست.

هم اکنون باید باید iPhone 7 را مونتاژ کنیم و به حالت اولیه برگردانیم. برای اینکه اطمینان حاصل کنیم همه چیز به درستی کار می‌ کند، تلفن همراه را کامل نمی بندیم و فقط لوازم آن را در جای خودشان قرار می دهیم. کابل ها را به هم متصل می کنیم و تلفن را روشن می کنیم. این بار با فشار دادن دکمه ی Home به صورت طولانی مدت، می بینیم که Siri درست کار می کند و با اولین جمله ای که ما گفتیم و به آن گفتیم که شماره ی یکی از دوستانمان را بگیرد، به درستی کار کرد و مشکلش برطرف شده بود.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

مطالب مرتبط