اخبار فناوری

اپل و کوآلکام اختلافات خود را حل کردند_چه کسی برنده شد؟

blank

اپل و کوآلکام به طرز شگفت آوری اختلاف قانونی خود را حل کردند، کاملا واضح است که چه کسی برنده شد. درست هنگامی که مبارزه قانونی این دو غول تکنولوژی به مرحله محاکمه رسید، اپل و کوآلکام به اختلافات خود در یک توافق غافلگیر کننده پایان دادند. شرایط قرارداد شامل عزل تمام دعوی حقوقی بین دو شرکت و نیز هر پرونده ی متعلق به تولید کنندگان جهانی زیر شاخه شرکت اپل می‌شود و اساسا رابطه بین دو شرکت را به حالت عادی مانند قبل از ایجاد اختلاف باز می‌گرداند. درباره ی اختلافات بین اپل و کوآلکام در جنگ اپل- کوآلکام آیا باعث مرگ ۵G در آیفون بعدی خواهد شد؟ صحبت کردیم.

مهم‌تر از همه، اپل موافقت کرده ‌است که یک پیش‌پرداخت با مبلغی که هنوز میزان آن فاش نشده است به کوآلکام پرداخت نماید. هر دو شرکت خبر کوتاهی را برای اعلام این توافق منتشر کردند، اما پیدا کردن خبری خوب و امیدوار کننده دراین توافق برای اپل کاری دشوار است. زیرا اپل را به عنوان یک مشتری برای کوآلکوم نگاه می‌دارد، و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این شیوه‌ ی کسب و کار تغییر پیدا کند در واقع اپل امتیازی نسبت به گذشته کسب نکرده است.

چرا این موضوع مهم است

در حالی که برند کوالکام تاثیری اساسی بر فروش آیفون ندارد و در برند آن محبوبیتی که کاربران را به خرید آیفون ترغیب کند قطعا ندارد و فقط یک قطعه الکترونیکی است که بر روی محبوب‌ترین محصول اپل متصل شده است. واقعیت این است که اپل به کوآلکام نیاز دارد، به خصوص که اینتل دیگر قادر به ارائه 5G نیست. این توافق، مسیر را برای اپل و ادامه ی استفاده از تراشه‌های کوالکام هموار می کند.

اپل ادعا کرده است که کوآلکوم بیش از حد برای تراشه ها و هزینه های صدور مجوز هزینه می کند و استدلال می کند که “کوالکام از انحصار خود استفاده کرده است، قیمت های غیرمنصفانه را تنظیم می کند و رقابت را برای برخی از شرکت های بزرگ و قدرتمند در جهان پیچیده می کند” صحبت های مختلفی از جانب وکیل ها و افراد مختلف در شرکت اپل و کوآلکام رد و بدل شد که هر روز اختلاف بین دو شرکت را بیشتر می کرد تا در نهایت  اپل لحن خود را تغییر داد و نه تنها موافقت کرد که به کوآلکام رقمی را پرداخت کند، بلکه یک قرارداد شش ساله با کوآلکام با بندهایی با امکان تمدید دو ساله برای گسترش و پیشروی بیشتر در ساخت تراشه های مختلف برای چند سال آینده بست.

این به معنی است که آیفون آینده ممکن است به استفاده از مودم کوآلکام بازگردد و قطعا با تکنولوژی 5G همراه خواهد بود. در حالی که هرگز این موضوع تایید نشد که اپل قطعا برای اولین آیفون 5G اش از تراشه کوآلکام استفاده خواهد کرد، در حال حاضر، اپل مودم LTE که در آیفون XS قرار دارد را از شرکت اینتل خریداری کرده است. با این حال، شایعات اخیر حاکی از آن است که اپل معامله خود با اینتل را ادامه نخواهد داد و گزینه‌های دیگری را مورد بررسی قرار داده‌است. که به دلیل تحریم شرکت های چینی قادر به استفاده از مودم های هووای نیست و تقریبا تنها شرکت معتبر باقی مانده همین شرکت کوآلکام است در حالی که بسیار بعید به نظر می‌رسد که iPhone امسال یک مودم 5G داشته باشد، به احتمال زیاد، این اتفاق در سال آینده خواهد افتاد که اپل قریب به دوسال از رقبا در این زمینه عقب خواهد بود ولی اپل ثابت کرده است به دنبال اولین بودن نیست و هدف آن بهترین بودن است ولی با این حال این تاخیر ممکن است منجر به از دست دادن مخاطبین و طرفدارانش شود

توافق اپل با کوآلکام قطعا به دلیل ضعف شرکت اینتل در تامین تراشه 5G بوده است. این ضعف به همکاری شرکت اپل و اینتل احتمالا در این زمینه پایان داد و درآمد چشمگیری از دست اینتل رفته است و در نهایت می توان گفت کوآلکام پیروز این جنگ بود.

مطالب مرتبط