تعمیرات اپل

تعمیر iPhone Xs max که حالت پرتره ی دوربین آن کار نمی کند

blank

تعداد بسیار زیادی از کاربران تلفن iPhone Xs max شکایتی را مبتنی بر کار نکردن حالت پرتره ی دوربین خود اعلام کردند و به ما اطلاع دادند. پس اگر شما هم با این پرسش که چرا حالت پرتره ی iPhone کار نمی کند روبه رو شده باشید، چیز عجیبی نیست.

اگر هم به جستجوی گوگل نگاهی بیندازید متوجه می شوید که یکی از عبارت هایی که بسیار جستجو شده است این است که چرا حالت پرتره ی iPhone Xs max کار نمی کند یا چگونه می توان حالت پرتره ی iPhone Xs max که کار نمی کند را تعمیر کرد. اگر شما هم یکی از اشخاصی هستید که این عبارت ها را در گوگل سرچ کردید، ما در اینجا می خواهیم به شما توضیح دهیم که چگونه می توانید این مشکل را برطرف کنید و از این قابلیت iPhone Xs max لذت ببرید. اگر می خواهید با مشکلات دیگر این گوشی آشنا شوید نگاهی به مشکلات رایج آیفون XS و XS Max و آموزش حل آن ها بیندازید.

 

حالت پرتره نرمال و غیر نرمال

حالت پرتره نرمال و غیر نرمال

 

معمولا به دو دلیل مختلف برای یک تلفن همراه iPhone Xs max رخ می دهد. حالت اول مشکلات نرم افزاری و حالت دوم مشکلات سخت افزاری است.

شما باید توجه داشته باشید که برای کار کردن در حالت پرتره نمی توانید آن را در محیط های تاریک یا کم نور استفاده کنید. همچنین آن را در فواصل بسیار کم و فواصل بسیار دور هم نمی توانید استفاده کنید. پس فاصله ی بین تلفن شما و سوژه ی شما باید در حدود 19 تا 30 اینچ باشد تا فاصله مناسبی برای این حالت باشد. باید فاصله ی شما نه خیلی دور باشد نه خیلی نزدیک.

ابتدا روش های نرم افزاری را بررسی می کنیم:

  • برای اینکه مطمئن شوید مشکل شما نرم افزاری نیست، کافی است یکبار تلفن همراهتان را Reset( خاموش روشن) کنید تا مطمئن شوید که به دلیل مشکلات نرم افزاری این اتفاق نیفتاده است.
  • اینکه سیستم عامل خود را به روز کنید و به آخرین نسخه یعنی 12/2 ارتقا دهید.
  • تمام تنظیمات مربوط به دوربین را به حالت کارخانه برگردانید. به قسمت Setting بروید قسمت General در بخش Reset All Setting ،Reset را بزنید.
  • اگر باز هم درست نشد شما می توانید تلفن خود را Restore کنید و به حالت کارخانه برگردانید. به قسمت Setting بروید قسمت General در بخش Erase All Contents and Settings ،Reset را بزنید.

فقط توجه داشته باشید قبل از اینکه iPhone خود را به حالت کارخانه ببرید یک backup از آن تهیه کنید. بعد از Restore کردن دستگاه و برگرداندن به حالت کارخانه با استفاده از این backup بتوانید دیتاها را به حالت قبل برگردانید.

روش های نرم افزاری که وجود داشت این ها بود و اگر باز هم پرتره ی شما با امتحان کردن این ها دچار مشکل است، می تواند از آسیب های سخت افزاری که به دوربین یا تلفن همراه رسیده است نشات بگیرد. این آسیب ها حالت های مختلفی دارند و برای هر تلفن همراه ممکن است متفاوت باشد. در اینجا ما یک تلفن همراه iPhone Xs max داریم که حالت پرتره ی آن کار نمی کند. می خواهیم آن را تعمیر کنیم، مراحل تعمیر را برای شما بیان می کنیم.

اولین کاری که ما باید انجام دهیم این است که ببینیم آیا واقعا این حالت پرتره ی دوربین خراب است یا خیر. برای این قضیه تمام کارهای نرم افزاری گفته شده در بالا را روی این تلفن انجام دادیم و مشاهده شد که هیچ کدام از روش ها کار ساز نبودند. اکنون برنامه ی دوربین را باز می کنیم به حالت پرتره می رویم. می بینیم که پس زمینه ی سوژه ی ما تاریک نمی شود، در نتیجه حالت پرتره کار نمی کند. این نشان می دهد که لنز wide-angle به طور معمول کار می کند، در حالی که لنز telephoto کار نمی کند.پس به یقین می رسیم که حالت پرتره کار نمی کند. از برنامه ی دوربین خارج می شویم و تلفن را خاموش می کنیم. خودمان را برای تعمیر این مشکل آماده می کنیم.

iPhone Xs max را باز می کنیم و کابل های اتصال دهنده ی LCD به مادر بورد را جدا می کنیم. با استفاده از یک مولتی متر که در حالت دیود چک قرار دارد شروع به اندازه گیری اتصال دهنده ی دوربین می کنیم و پین های این اتصال دهنده ی دوربین را که شماره ی j4000 هست را بررسی می کنیم. در اندازه گیری ها مشاهده کردیم که پین شماره ی 25 به حالت مدار باز در آمده است و این غیر عادی است. اگر در دیتا شیت نگاه کنیم، مدار این قسمت با استفاده از یک مقاومت به شماره ی R4006، چندین خازن به IC منبع تغذیه دوربین به شماره ی U3700 متصل شده است که به هیچ وجه نباید مدار باز را به ما نشان بدهد.

پس اولین کاری که باید انجام دهیم، اندازه گیری مقاومت R4006 است تا ببینیم اندازه ی آن به میزان درست است یا خیر. مشاهده می کنیم که اندازه ی R4006 به صورت نرمال است و مولتی متر ما این مقدار را درست نشان می دهد. ما به این نتیجه می رسیم که IC U3700 آسیب دیده است و دچار مشکل شده، زیرا خازن هایی که در بین مقاومت و IC U3700 وجود دارند نمی توانند باعث این مشکل شوند. پس بین این سه قطعه قطعا مشکل از IC U3700 است.

 

blank

 

پس ما باید IC منبع تغذیه ی دوربین را که شماره ی آن U3700 است را با یک IC جدید تعویض کنیم. برای اینکار ما باید ابتدا لایه ی بالایی را از لایه ی پایینی جدا کنیم تا به IC U3700 دسترسی پیدا کنیم، آن را از روی بورد برداریم. محل اتصال و لحیم ها را تمیز کنیم و در انتها یک IC U3700 جدید را جایگزین کنیم و بعد دو لایه ی بالایی و پایینی را به یکدیگر متصل کنیم تا مراحل به پایان برسد. در زیر به صورت مفصل این موضوع را شرح می دهیم.

برای این کار ابتدا مادربورد را برمی داریم و در platform گرمایی(سکوی گرمایی) ساخته شده برای این مادربورد قرار می دهیم. این صفحه ی گرمایی به ما کمک می کند به سرعت صفحه ی بالایی از صفحه ی پایینی را جدا کنیم ، بدون اینکه آسیبی به قطعات دیگر برسد و گرما منحصرا به اطراف این سکو داده می شود. با کنترل دقیق درجه حرارت، هیچ آسیبی به مادربورد نمی رسد. با روش های دیگری هم می شود این کار را انجام داد که ما در اینجا از سکوی گرمایی مخصوص iPhone Xs max استفاده کردیم.

 

قرار دادن مادربورد به روی سکوی گرمایی

قرار دادن مادربورد به روی سکوی گرمایی

 

پس از اینکه یک مقدار زمان می گذرد، با موچین لایه ی بالایی را جدا می کنیم. سپس مادربورد را از این سکوی گرمایی جدا می کنیم تا دیگر به آن حرارتی داده نشود. اکنون با استفاده از یک هویه ی هواگرم به جدا کردن IC U3700 می پردازیم، فقط  باید با دقت این کار را انجام دهیم تا به بورد و سایر قطعات آسیبی نرسد.

 

جدا کردن IC U3700

جدا کردن IC U3700

 

پس از جدا کردن IC باید بورد را تمیز کنیم. برای این کار از تمیز کننده ی PCB استفاده می کنیم. ابتدا بورد را تمیز می کنیم. سپس باید لحیم های اضافی را از روی بورد جدا کنیم که با استفاده از یک نوار رزینی شکل که به صورت فیتیله ی خیس است، شروع به جدا کردن لحیم های اضافی می کنیم. در نهایت دوباره با استفاده از تمیز کننده ی PCB، به پاک کردن بورد می پردازیم.

حالا با استفاده از یک هویه ی هوا گرم IC جدید را که IC منبع تغذیه ی دوربین ما هست در جای خودش قرار می دهیم و آن را لحیم می کنیم. اکنون باید لایه ی بالایی را به لایه ی پایینی متصل کنیم برای این کار با استفاده از همان موادی که در مرحله ی قبل بورد را تمیز کردیم محل اتصال این دو لایه را تمیز می کنیم. سپس با استفاده از مواد گفته شده، لایه ی بالایی را به لایه ی پایینی با استقاده از هویه ی هوا گرم می چسبانیم و این دو لایه را در سر جای خودشان قرار می دهیم.

حالا که کار ما به پایان رسیده است، باید بگذاریم بورد کمی خنک شود. سپس مادربورد را به جای اصلی خودش در تلفن همراه برمی گردانیم. باتری و سایر اتصالات را به آن وصل می کنیم. بعد از اتصال صفحه نمایش تلفن را روشن می کنیم، حالت پرتره را چک می کنیم. اگر همه جیز درست بود iPhone را به طور کامل می بندیم.

پس از بررسی های صورت گرفته، مشخص شد که حالت پرتره به درستی کار می کند و تعمیر ما با موفقیت انجام شد. به شما توصیه می کنیم اگر تسلط کافی در باز کردن و جابجایی قطعات این تلفن همراه ندارید، اقدام نکنید زیرا در حال حاضر قطعات بسیار گران هستند.

مطالب مرتبط