تلفن هوشمند و تبلت

نشانه های اعتیاد به موبایل

نشانه های اعتیاد به موبایل

همه می دانند که گوشی های موبایل یک وسیله ی کاربردی و ارتباطی بسیار جالب و جذاب می باشد، ولی متاسفانه در حال حاضر بسیاری از کاربران ساعت های زیادی از عمر خود را در حال استفاده از گوشی و پرسه زدن در اینترنت، تلگرام، اینستاگرام و غیره می گذارنند. پس می توان گفت اینگونه افراد، به گونه ای به موبایل اعتیاد پیدا کرده اند! در این مقاله قرار است به نشانه های اعتیاد به موبایل بپردازیم و در مورد اینکه فردی که به موبایل معتاد است چه خصوصیاتی دارد صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

در گذشته که گوشی موبایل برای اولین بار اختراع شد و به تدریج استفاده از آن زیاد شد، شاید کسی فکر نمی ‌کرد که در آینده، این ابزار بتواند تا این اندازه پیشرفت کرده و مانند یک کامپیوتر جیبی باشد! قبلاً موبایل به عنوان ابزار ارتباطی شناخته می شد که فقط امکان برقرار تماس و نهایتاً ارسال و دریافت پیامک را فراهم می کرد، ولی امروزه این گونه نیست و از گوشی های موبایل کارهای زیادی بر می آید!

وقتی این ابزار می توانند بسیاری از نیازهای کامپیوتری ما را برطرف کند، سبب می شود که خیلی از ما انسان ها به موبایل اعتیاد پیدا کنیم و در ادامه ساعت زیادی از روز را صرف استفاده از گوشی کنیم. سوال این است که شما چقدر از زمان خود را از طریق گوشی موبایل صرف پرسه زدن در تلگرام، اینستاگرام، اینترنت و سایر شبکه‌ های اجتماعی می‌ کنید؟ به نظر خودتان شما هم به گوشی موبایل اعتیاد دارید؟ در ادامه این مقاله هدف این است که بیشتر در مورد اعتیاد به موبایل صحبت کرده و نشانه های اصلی آن را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

اعتیاد به موبایل یا رفع نیاز

شاید هر کاربری با خود بگویید من برای رفع نیازهای خود در گوشی موبایل هستم و به آن اعتیاد ندارم و این دو با هم متفاوت هستند! به طور کلی این موضوع درست است، ولی آیا واقعاً همه ی کاربران فقط برای رفع نیازهای خود از گوشی موبایل استفاده می ‌کنند؟ اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم، باید نیاز های کاربران را شناخت. در واقع نیازهای اصلی که از طریق گوشی برطرف می شوند، شامل مواردی مانند برقراری تماس، ارسال و دریافت پیامک، ارتباط برقرار کردن با دوستان از طریق تلگرام، واتساپ و غیره می‌ باشد، ولی آیا سه تا چهار ساعت پرسه زدن در بخش اکسپلورر اینستاگرام یا کانال های جک تلگرام یا فیسبوک و غیره هم از نیازهای ما می باشد!؟ آیا در دست گرفتن گوشی به محض بیدار شدن، بعد از یک خواب طولانی هم از نیازهای اصلی ما به گوشی است؟ مطمئنا این گونه نیست و این موارد نشانه های اعتیاد به موبایل است. حال در پایین تر نشانه های اعتیاد به موبایل را بیشتر شرح خواهیم داد:

1) دیدن صفحه ی گوشی به محض بیدار شدن از خواب!

 

دیدن صفحه ی گوشی به محض بیدار شدن از خواب

مطمئناً از اصلی ترین نشانه های اعتیاد به موبایل این است که به محض بیدار شدن از خواب به دنبال گوشی بگردیم و نوتیفیکیشن های آن را بررسی کرده و وارد صفحه های مجازی خود شویم. شاید با خود فکر کنید که متاسفانه اغلب ما این عادت بد را داریم ولی بعضی از کاربران بعد از بیدار شدن چند ساعتی را در تخت خود صرف گشت و گذار در شبکه های مجازی کرده و سپس به تدریج به دنبال صرف غذا و انجام سایر کارهای اصلی خود می روند. پس این مورد با این شرایط، یکی از نشانه های اعتیاد به موبایل می باشد.

2) احساس تنهایی بدون گوشی

در صورتی که گوشی شما برای حتی یک روز با شما نباشد، واقعاً چه احساسی دارید؟ اگر بدون گوشی احساس ناراحتی دارید و فکر کنید که تنها شده ‌اید، از نشانه های اعتیاد به موبایل است. متاسفانه برخی کاربران اگر فقط چند ساعت گوشی از آنها دور باشد احساس تنهایی کرده و گوشه ‌گیر و حالت افسردگی دارند. این نشان می دهد که آن کاربر به فضای مجازی که گوشی در اختیار وی قرار داده، اعتیاد پیدا کرده اند.

3) توجه نکردن به گذر زمان!

در صورتی که کاربری در هنگام کار با گوشی و انجام هر اقدامی تفریحی توسط آن گذر زمان را متوجه نمی‌ شوید، باید بداند که یکی دیگر از نشانه های اعتیاد به موبایل را در خود دارد. این افراد به دلیل اعتیاد به گوشی اصلاً متوجه گذر زمان نمی ‌شوند. وی ساعت های طولانی را صرف پرسه زدن در اینستاگرام، تلگرام و انجام بازی با گوشی خود کرده و اصلاً متوجه گذر زمان نشده، و برای او اهمیتی ندارد که این همه وقت را الکی در گوشی گذرانده است.

4) اولویت اول گوشی موبایل

اولویت اول گوشی موبایل

همانطور که می دانید هر فردی برای کارهای خود اولویت و برنامه ریزی دارد. بعنوان مثال ممکن است یک نفر اولویت اولش انجام کارهایی باشد که باید به دلیل شرایط کاری خودش انجام داده و همسر وی اولویت کارهایش را روی رسیدگی از بچه ها، انجام کارهای منزل و غیره قرار داده است. وقتی که گوشی موبایل به هر دلیل در اولویت های شما اختلال ایجاد نماید، مطمئناً یکی از اصلی ترین نشانه های اعتیاد به موبایل در شما وجود خواهد داشت. فرض کنید کاربری طبق برنامه‌ ریزی که داشته است، قرار بوده روز جمعه صبح آشپزخانه منزل خود را تمیز کرده، اما وقتی جمعه صبح می ‌رسد تصمیم می‌گیرید اول چند دقیقه ای با موبایل خود کار کند و سری به اینستاگرام و تلگرام بزند و بعد به تمیز کردن آشپزخانه بپردازد. این یک اختلال در اولویت بوده و یکی از نشانه های اعتیاد به موبایل به حساب می آید.

5) ارتباط با دیگران از طریق موبایل به جای ارتباط حضوری

یکی دیگر از عیب های گسترش استفاده از موبایل و تکنولوژی های مرتبط با آن، این است که افراد کمتر به ملاقات حضوری یکدیگر می روند و ترجیح می دهند با گوشی و در شبکه های مجازی با هم احوالپرسی کنند. شما نیز می دانید که با وجود اپلیکیشن هایی همچون تلگرام ارتباط بین افراد خیلی ساده تر از گذشته برقرار شده و این موضوع سبب شده که دید و بازدیدها نسبت به گذشته خیلی کمتر شود. در صورتی که شما جزء این گروه از افراد هستید و به همین دلیل سالی یک بار هم اقوام خود را به صورت حضوری نمی بینید، مطمئن باشید به موبایل تان و ارتباط مجازی معتاد شده اید.

6) افزایش پی در پی در زمان استفاده از موبایل

برخی مواقع ما فقط برای استفاده های روزمره از موبایل استفاده می کنیم ولی کم کم این مدت زمان بیشتر می شود. در این شرایط فرد متوجه این اعتیاد به بیشتر استفاده کردن از گوشی نمی شود ولی افرادی که با او زندگی می کنند، متوجه این موضوع می شوند. افزایش تدریجی مدت زمان استفاده از موبایل از دیگر نشانه های اصلی اعتیاد به موبایل است که به تدریج در فرد بوجود می آید. پس فرد بعد از اینکه به موبایل اعتیاد پیدا می کند، روز به روز زمان بیشتری را صرف استفاده از گوشی موبایل کرده و به طبع زمان کمتری را صرف انجام سایر کارها و توجه کردن به دیگران می کنند.

چگونگی مقابله با اعتیاد به اینترنت را مطالعه کنید.

7) استفاده از موبایل در هر فرصت کوچک بدست آمده

وقتی کاربری در هر فرصت کوچکی که بدست می آورد، خیلی سریع گوشی خود را در دست گرفته و لاک اسکرین آن را باز کرده و شروع به کار کردن با آن می کند، یکی از اصلی ترین نشانه های اعتیاد به موبایل در او بوجود آمده است. در بسیاری از این مواقع حتی انجام این کار کاملاً غیر ارادی بوده و فرد بعد از باز کردن قفل نمایشگر گوشی خود نمی ‌داند که هدفش چیست و اول به کجای گوشی خود سر بزند! یا مثلاً اپلیکیشنی مثل تلگرام را بدون هدف باز کرده و پیام های کانال ها و گروه ها را مطالعه می کند. پس اگر فردی از هر فرصتی برای کار کردن با گوشی خود استفاده می‌ کند، یکی دیگر از نشانه های اصلی اعتیاد به موبایل در آن بوجود آمده است.

8) استفاده از گوشی در هنگام غذا خوردن

استفاده از گوشی در هنگام غذا خوردن

وقتی فردی حین صرف غذا از گوشی استفاده می کند، یکی از نشانه های اعتیاد به موبایل حاد را دارد! شاید فردی بگوید که من این کار را با اراده خودم انجام داده ام و اگر بخواهم قابل کنترل است، پس دلیلی ندارد که به آن را یک اعتیاد به موبایل دانست! اما باید بدانید که اینگونه نیست و وی باید هرچه سریع تر این عادت غلط را ترک کند. اگر دلیلی هم برای توجیه این مسئله عنوان می‌کند هم فقط یک بهانه است. باید این را بدانید که در حین صرف غذا از گوشی استفاده نکنید.

9) تمایل عجیب به پاسخگویی خیلی سریع به پیام های فضای مجازی

در صورتی که تمایل عجیبی به پاسخ پیام های دریافتی از طریق گوشی هوشمندتان را در کوتاهترین زمان دارید، یکی دیگر از نشانه های اعتیاد به موبایل در شما وجود دارد. این پیام ها می‌تواند مربوط به ایمیل، تلگرام، اینستاگرام، واتساپ یا هر اپلیکیشن دیگری باشد.

10) گذراندن زمان زیادی با گوشی قبل از خواب

بسیاری از کاربران این کار را انجام می‌ دهند، ولی چون خیلی از ماها این کار را انجام می دهیم، نمی تواند کار درستی باشد. طبق بررسی های انجام شده کار کردن با گوشی قبل از خواب و زمانی که در تخت خود دراز کشیده ‌اید سبب می ‌شود تا نتوانید خواب خوب و راحتی در طی شب داشته باشید. حتی نور صفحه نمایش گوشی باعث می ‌شود تا خواب تا حد زیادی از سر شما بپرد. درک درست آن است که زمانی که تصمیم به خوابیدن گرفتید، گوشی را خاموش کنید یا حداقل در حالت سایلنت در گوشه ‌ای قرار داده و دیگر به آن توجه نکرده و با خیال راحت بخوابید. در صورتی که قبل از خوابیدن با گوشی خود کار می‌ کنید، باید بدانید که یکی از علایم اعتیاد به موبایل را در خود دارید.

11) بررسی بی اختیار نوتیفیکیشن های موبایل

از دیگر علائم واضح اعتیاد به موبایل مربوط به شرایطی است که شما بدون دلیل و فقط از روی عادت در بازه های زمانی کوتاه صفحه نمایش گوشی خود را آنلاک می کنید و با آنکه می‌ دانید نوتیفیکیشنی دریافت نشده، آن را چک می‌ کنید! این موضوع آزاردهنده برای خود و دیگران یکی از نشانه های حاد اعتیاد به موبایل است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *