تلفن هوشمند و تبلت

قابلیت WiFi Direct و نحوه استفاده از آن

قابلیت WiFi Direct و نحوه استفاده از آن

در واقع وای ‌فای دایرکت(WiFi Direct) قابلیتی می باشد که گوشی ‌های هوشمند با استفاده از آن می توانند به یکدیگر متصل شده و رد و بدل فایل ها را بدون نیاز به شبکه اینترنت و یا مودم وایرلس مشترک انجام دهند؛ البته این سرویس مختص دستگاه های اندرویدی بوده و اتصال بی ‌سیم و به اشتراک گذاری داده های صوتی و تصویری را امکان پذیر خواهد کرد. بنابراین مشخص است که با استفاده از Wi-Fi Direct می ‌توان بدون نیاز به اینترنت، دو دستگاه مختلف را به هم متصل کرد و همچنین در مورد اسمارت ‌فون ‌های اندرویدی، نیز بدون نیاز به سیم USB، می توان عکس ‌ها، ویدیو‌ها و فایل ‌های مورد نظر خود را به سرعت منتقل و رد و بدل نمایید. در این مقاله قرار است در مورد قابلیت WiFi Direct صحبت کنیم و نحوه ی استفاده از آن در آیفون، اندروید و ویندوزفون ‌ها را آموزش دهیم.

قابلیت WiFi Direct و WiFi Hotspot

آیا تا به حال کلمه یا واژه WiFi Direct را شنیده اید، یا اگر به گوشتان خورده یا آن را در گوشی هوشمند خود دیده اید، می دانید به چه معنی است و از آن در کجاها استفاده می شود. وای ‌فای دایرکت (WiFi Direct) قابلیتی می باشد که گوشی ‌های هوشمند با استفاده از آن می توانند به یکدیگر متصل شده و رد و بدل فایل ها را بدون نیاز به شبکه اینترنت و یا مودم وایرلس مشترک انجام دهند؛ در صورتی که یک گوشی و یا تبلت هوشمند بخواهد از این قابلیت پشتیبانی کند، باید قطعه ی سخت افزاری و بستر نرم افزاری آن را داشته باشد.

در صورتی که بخواهیم از طریق قابلیت WiFi Direct بین دو گوشی هوشمند ارتباط برقرار کنیم و اصطلاحاً آنها به یکدیگر متصل کنیم باید هر دو گوشی به قطعه ی سخت افزاری مربوطه مجهز باشد و در غیر این صورت این امر، امکان پذیر نخواهد بود و در آن شرایط باید از قابلیت وای فای هات اسپات (WiFi Hotspot) که از زیر شاخه ‌های قابلیت WiFi Direct می باشد، استفاده نمود. همچنین می‌ توانید گوشی مجهز به قطعه سخت افزاری مرتبط با WiFi Direct را به یک مودم سیار تبدیل کنید و سپس گوشی بعدی را از طریق قابلیت اتصال وای فای به آن متصل نمایید. در حالت کلی می توان گفت دو قابلیت وای فای دایرکت (WiFi Direct) و وای فای هات اسپات(WiFi Hospot) از یک تکنولوژی مشابه استفاده کرده اند.

وقتی ما از قابلیت وای فای هات اسپات، گوشی هوشمند استفاده می کنیم، دستگاه مبدا به یک روتر سیار تبدیل شده و یک شبکه وایرلس را ارائه خواهد کرد که سایر دستگاه ‌های موبایلی و پشتیبانی کننده از اتصال وای فای می توانند به آن متصل شوند. در این صورت حتی می ‌توانید اتصال هات اسپات را به بسترهای امنیتی مانند رمزگذاری مجهز نمایید. ولی قابلیت وای فای دایرکت (WiFi Direct) دو گوشی بدون هیچ گونه رمزگذاری به یکدیگر متصل خواهند شد و اتصال بین آن‌ ها به صورت اتوماتیک و خودکار انجام می گردد.

در پایین تر به نحوه ی استفاده این دو قابلیت مذکور در دستگاه های اندروید، آی او اسی و ویندوزفون ‌ها خواهیم پرداخت.

WiFi Direct در دستگاه های آیفون و آیپدهای اپل

قبل از شروع باید خدمتتان اعلام کنیم که قابلیتWiFi Direct  در آیفون، آیپد و آیپاد تاچ‌ هایی ارائه شده که حداقل از سیستم عامل آی او اس 7 بهره‌ برده اند. همانطور که مطمئناً شنیده اید این قابلیت در دستگاه‌ های آی او اسی اپل با نام قابلیت ایردراپ (AirDrop) در بین کاربران شناخته می ‌شود. با استفاده از قابلیت ایردراپ (AirDrop) ، که مبتنی بر قابلیت وای فای دایرکت میباشد، می ‌توان به سرعت و به شکل بی سیم بین دستگاه‌ های آی او اسی مختلف و سازگار با دستگاه آی او اسی و مک بوک خود تعامل بیسیم و بدون نیاز به اینترنت برقرار کرده و با این قابلیت، فایل ها را جابجا کنید. قابل ذکر است که این قابلیت در آیفون و دستگاه های آی او اسی به اپلیکیشن‌ های ثانویه ‌ای مانند شیرایت (SHAREit) یا زاپیا (Zapya) اجازه برقراری ارتباط را نمی دهد.

Directدر دستگاه های آیفون و آیپدهای اپل

Directدر دستگاه های آیفون و آیپدهای اپل

پس در صورتی که بخواهید با به کار بردن این برنامه‌ها و قابلیت WiFi Direct (وای فای دایرکت) فایل های خود را بین آیفون و دستگاه های اندرویدی یا ویندوزفونی خود جابجا کنید، حتما باید دستگاه اندرویدی یا ویندوزفون شما به میزبان (Host) یا حامل شبکه وای فای تبدیل گردد تا آیفون به آن متصل شده و اصطلاحا جوین (Join) گردد. در صورت نیاز می توانید به مقاله ی ما با عنوان “تبدیل آیفون به مودم وای فای از طریقHotspot“مراجعه کنید.

WiFi Direct در دستگاه های اندروید

اگر بخواهید در دستگاه‌ های اندرویدی از قابلیت WiFi Direct باید حداقل از سیستم عامل اندروید 4.0 به بالا استفاده نمایید، زیرا دستگاه های پایین تر از این اندروید از این قابلیت پشتیبانی نمی‌ کند. برعکس دستگاه های آی او اسی، در دستگاه‌ های اندرویدی می ‌توانید از برنامه و اپلیکیشن ‌های زیادی برای این کار استفاده نمایید. بنابراین استفاده از قابلیت وای فای دایرکت یا همان WiFi Direct در دستگاه‌ های اندرویدی محدودیت ‌های شبیه به سیستم عامل آی او اس اپل را نداشته و برنامه‌های فایل منیجر یا مدیریت فایل (File Manager) از جمله برنامه ‌هایی می باشند که بستر مناسبی برای استفاده از قابلیت WiFi Direct و رد و بدل فایل بین دستگاه‌ های هوشمند را ایجاد نموده است.

WiFi Direct در دستگاه های اندروید

WiFi Direct در دستگاه های اندروید

در صورتی که یکی از از دستگاه های اندرویدی از این قابلیت پشتیبانی نکند، می ‌توانید در دستگاه پشتیبانی کننده از برنامه ‌هایی مانند شیرایت (SHAREit) استفاده کرده و از طریق قابلیت وای فای هات اسپات (WiFi Hotspot)  یک شبکه بی سیم ایجاد کنید. بعد دستگاه دوم که از قابلیت WiFi Direct پشتیبانی نمی‌ کند را به شبکه هات اسپات ساخته شده متصل نمایید و به این روش با برنامه شیرایت (SHAREit) فایل ‌های مورد نظرتان را بین دو دستگاه هوشمند جابجا و رد و بدل کنید.

فقط به این مورد توجه کنید که این جابجایی فایل ها باWiFi Direct  انجام شده است و به وجود مودم جداگانه ای به یک شبکه مشترک یا سرویس اینترنت نیست و نحوه ی فعال کردن قابلیت وای فای هات اسپات (WiFi Hotspot)  را در دستگاه اندرویدی مبدا خود به صورت زیر می باشد:

  • به بخش تنظیمات یا همان Settings دستگاه اندرویدی، که می خواهید قابلیت هات اسپات در آن فعال شود، مراجعه کنید.
  • در این بخش گزینه More موجود در زیر شاخه ی Data Usage را لمس کرده و سپس گزینه Tethering and Portable Hotspot را انتخاب نمایید.
  • در اینجا باید، قابلیت Portable Wi-Fi Hotspot را فعال کرد. در این صورت می ‌توانید برای شبکه وای فای هات اسپات خود نام و رمز عبور تعیین نمایید.

بنابراین هر گوشی و تبلت هوشمندی که قابلیت اتصال وای فای آن روشن است، در لیست شبکه‌ های در دسترس خود، نام شبکه وای فای هات اسپات ایجاد شده را هم می بینید و می توانند به آن متصل شوند. همانطور که دیدید استفاده از این دو قابلیت بسیار راحت و سریع می باشد.

WiFi Direct در دستگاه های ویندوزفون

این قابلیت یعنی WiFi Direct در ویندوزفون ‌ها تقریبا یک قابلیت پنهان می باشد. فقط به این مورد توجه کنید که هر ویندوزفونی که از سیستم عامل ویندوزفون 8.1 و نسخه ‌های بالاتر آن بهره‌ می برد، از این قابلیت پشتیبانی می کند. همچنین قابلیت وای فای هات اسپات (WiFi Hotspot) هم در ویندوزفون‌ ها قابل استفاده می باشد. برای فعال کردن این قابلیت در ویندوزفون‌ ها باید به صورت زیر عمل کنید:

  • به بخش تنظیمات یا همان Settings ویندوزفون وارد شوید.
  • حال باید گزینه Cellular+SIM یا Mobile+SIM را لمس کرده و بعد اتصال دیتا (Data Connection) را فعال کنید.
  • دوباره به منوی تنظیمات یا همان Settings دستگاه برگشته و این بار گزینه Internet Sharing را انتخاب نمایید. بعد گزینه Sharing را فعال کنید.
  • در این بخش، نام شبکه وای فای هات اسپات و رمز عبور آن نمایش داده خواهد شد.
WiFi Direct در دستگاه های ویندوزفون

WiFi Direct در دستگاه های ویندوزفون

با انجام همه ی مراحل بالا در ویندوزفون شما، قابلیت وای فای هات اسپات (WiFi Hotspot) فعال می گردد. حال به آسانی می ‌توانید هر دستگاه هوشمندی که از اتصال وای فای پشتیانی می کند را به ویندوزفون خود متصل نموده و به جابجایی فایل های خود بپردازید. خوشبختانه ویندوزفون‌ ها هم برای استفاده از قابلیت WiFi Direct مانند دستگاه ‌های اندرویدی محدودیت زیادی نداشته و براحتی می توانید با استفاده از برنامه ‌هایی مانند شیرایت (SHAREit) ، زاپیا (Zapya) و… در این دستگاه ‌ها به جابجایی فایل بپردازید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *