تلفن هوشمند و تبلت

کاربرد های مهم اسکنر انگشت در گوشی

کاربرد های مهم اسکنر انگشت در گوشی

در حال حاضر اغلب گوشی های هوشمندی به اسکنر اثر انگشت مجهز هستند و این استقبال کاربران سبب شده که روزانه شاهد گسترش استفاده از اسکنرهای انگشت کاربر باشیم. ولی می خواهیم بدانیم واقعاً این اسکنرها چه کاربرد و کارایی دارند؟ در این مقاله قرار است به چند کاربرد و کارایی اسکنر انگشت در گوشی های هوشمند اشاره کنیم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه‌

در چند سال گذشته کاربران از مجهز شدن گوشی ‌های هوشمند به اسکنر انگشت بسیار استقبال کرده اند و همین موضوع سبب شد که کمپانی های تولید کننده ی گوشی های هوشمند استفاده از اسکنرهای انگشت در گوشی و تبلت‌ها را افزایش دهند. تا چند سال قبل تنها محصولات برتر و رده بالا به اسکنر انگشت مجهز بودند ولی همانطور که می دانید امروزه شاهد تجهیز بسیاری از گوشی های میان رده هم به اسکنر اثر انگشت هستیم. و این سوال در ذهن پیش می آید که اسکنرهای انگشت گوشی های هوشمند چه کاربرد و کارایی دارند؟ به بیان دیگر تجهیز یک گوشی هوشمند به اسکنر انگشت، چه قابلیت‌ هایی را در اختیار کاربر قرار می دهد؟

در این مقاله می خواهیم به چند کاربرد و کارایی اسکنر انگشت در گوشی های هوشمند اشاره کنیم تا اگر شما هم از گوشی هوشمندی استفاده می ‌کنید که به اسکنر انگشت کاربر مجهز است، با خواندن این مقاله، با برترین کاربردهای اسکنر انگشت گوشی خود آشنا شوید.

کاربرد و کارایی اسکنر انگشت گوشی:

1) قفل گشایی از صفحه نمایش

یکی از بهترین و اصلی ‌ترین کاربردهای اسکنر انگشت در گوشی های هوشمند به ایجاد امکان قفل گشایی از صفحه نمایش بدون نیاز به وارد نمودن رمز عبور عددی یا الگویی، مربوط می ‌شود. مطمئناً همه ی کاربران یا به اغلب این قابلیت را می ‌شناسند و با آن آشنایی دارند. در گوشی های هوشمندی که به اسکنر انگشت مجهز هستند، کاربر می ‌تواند مشخصات انگشت خود را به عنوان اثر انگشت قابل اعتماد در حافظه دستگاه ثبت کرده و به این صورت بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور عددی یا الگویی و تنها با لمس Finger Scanner دستگاه از لاک اسکرین آن عبور دهد. این قابلیت یکی از اصلی ‌ترین کاربرد و کارایی ‌های اسکنر انگشت گوشی های هوشمند محسوب می شود.

2) تایید پروسه خرید از گوگل پلی استور یا اپ استور

کاربرد بعدی و یکی دیگر از مهمترین کارایی های که Finger Scanner دستگاه می‌ تواند برای تان به همراه داشته باشد به تایید پروسه پرداخت و خرید از طریق اپلیکیشن ‌هایی مانند گوگل پلی استور (Google Play Store)  و اپ استور (App Store) مربوط می گردد. تا چند وقت پیش، گوگل برای جلوگیری از خریدهای اشتباه از گوگل پلی استور، کاربران را مجبور به ارائه رمز عبور عددی می‌ کرد، ولی با بهره‌ مندی دستگاه از Finger Scanner دیگر نیازی به رمز عبور عددی یا هر نوع تایید این چنینی برای خرید از گوگل استور یا اپ استور نیست. کافی ست که انگشت خود را بر روی اسکنر دستگاه قرار داده و پروسه مورد نظر را تایید نمایید.

3) قفل گشایی از اپلیکیشن ‌ها

سیستم عامل اندروید به طور پیش فرض این امکان را در اختیارتان قرار نداده است که اپلیکیشن ‌ها یا برنامه ‌های نصب شده در دستگاه را قفل نمایید، ولی برخی از برنامه ‌های سوم شخص برای ایجاد این امکان طراحی شده و عملکرد بسیار مطلوبی دارند. با استفاده از این برنامه ‌ها می ‌توانید هر کدام از اپلیکیشن ‌های نصب شده در دستگاه خود را قفل‌ گذاری کنید. در این شرایط هر وقت که شما یا هر فرد دیگری با هدف اجرای آن اپلیکیشن قفل شده اقدام کنید، باید رمز عبور مورد نظر شما را وارد کند.

بعضی از اپلیکیشن ‌های قفل‌ گذاری این امکان را در اختیارتان قرار می ‌دهند تا به جای رمز عبور عددی یا الگویی از Finger Scanner دستگاه استفاده نمایید. پس اگر اپلیکیشن خاصی با استفاده از این نوع برنامه‌ ها قفل‌گذاری شود، برای اجرای آن اپلیکیشن باید انگشت خود را بر روی اسکنر انگشت دستگاه قرار دهید. به این صورت قادر به قفل گشایی از اپلیکیشن مورد نظر و اجرای آن هستید.

چگوگی اثر استفاده دائم از گوشی هوشمند روی دست را مطالعه کنید.

4) استفاده از اپلیکیشن‌ های بانکی و تایید مبادلات

در حال حاضر بسیاری از اپلیکیشن ‌های بانکداری و مرتبط با رد و بدل وجه بین حساب‌ های مختلف هم از اسکنر انگشت پشتیبانی کرده اند. وظیفه Finger Scanner گوشی شما در این نوع اپلیکیشن ‌ها هم مشابه با سایر موارد قبلی است. شما با قرار دادن انگشت خود بر روی اسکنر گوشی هوشمندتان ضمن تایید هویت خود می توانید مبادله مورد نظرتان را تکمیل کنید. پس این موضوع هم از دیگر کاربرد و کارایی ‌های Finger Scanner در گوشی های هوشمند به شمار می رود.

5) استفاده از سرویس ‌هایی مانند اندروید پی (Android Pay)  و اپل پی (Apple Pay)

در صورتی که گوشی هوشمندتان به اسکنر انگشت کاربر مجهز است، می ‌توانید بدون بروز هیچ دردسری از سرویس ‌های پرداخت الکترونیکی مانند اپ پی یا اندروید پی استفاده نمایید. در این شرایط تنها باید پس از وارد کردن مشخصات کارت اعتباری خود و نگه داشتن گوشی در مجاورت ریسیور سرویس مورد نظر، انگشت خود را بر روی اسکنر گوشی قرار دهید و تایید هویت و پروسه پرداخت را تکمیل کنید. بی شک سهولت استفاده از سرویس ‌های پرداخت الکترونیکی این چنینی از طریق اسکنر انگشت دستگاه هم از دیگر کاربردهای آن به حساب می آید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *