تلفن هوشمند و تبلت

منفجر شدن گوشی هوشمند و راه جلوگیری

منفجر شدن گوشی هوشمند

بسیاری از کاربران با دیدن یا شنیدن خبرهایی مربوط به انفجارهای مداوم فبلت گلکسی نوت 7 سامسونگ، هم دچار نگرانی شدند و مایل بدانند که واقعاً دلیل منفجر شدن گوشی هوشمند چه چیزی می تواند باشد؟ در این مقاله قرار است در مورد دلیل منفجر شدن گوشی های هوشمند و راه ‌های جلوگیری از آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه‌

متاسفانه در حال حاضری کمتر کسی است که خبری از منفجر شدن گوشی های هوشمند نشنیده باشد زیرا همواره خبرهای زیادی در این رابطه منتشر می ‌شود. محصولاتی مانند آیفون ‌های اپل، گوشی ‌های شرکت بلک ‌بری و سایر کمپانی ‌های دیگر در بعضی از شرایط با این مسئله روبرو شده‌ اند. ولی با مسئله ‌ای که امسال برای فبلت گلکسی نوت 7 سامسونگ به وجود آمده است، توجه کاربران به شکل جدی‌ تری به سمت و سوی دلیل منفجر شدن گوشی های هوشمند جلب شده است! امسال سامسونگ تنها 48 ساعت بعد از عرضه فبلت گلکسی نوت 7 دستور فراخوانی آن را صادر نمود و عنوان داشت که این محصول دارای نقص فنی می باشد که سبب منفجر شدن گوشی و آتش سوزی می‌ گردد. بعد از عرضه نسخه ‌های مرمت شده فبلت گلکسی نوت 7 باز هم مشکل مورد نظر اتفاق می افتد و مشکلات زیادی را برای سامسونگ به وجود آورد.

پس سامسونگ که نتوانسته بود منشا نقص فبلت گلکسی نوت 7 و عامل اصلی انفجارهای آن را پیدا کند، تصمیم گرفت که به طور کلی از عرضه فبلت گلکسی نوت 7 صرف نظر نماید. در این بین کاربران زیادی از نقص فنی فبلت گلکسی نوت 7 ضرر کردند و این محصول چندین بار حوادثی مانند انفجار و آتش سوزی را بوجود آورد. ولی هنوز هم این سوال در ذهن کاربران پیش می آید که به واقع دلیل منفجر شدن گوشی های هوشمند چیست؟ و چگونه می ‌توان از انفجار گوشی خود جلوگیری کرد؟ در این مقاله می خواهیم در رابطه با این موضوع و دلیل منفجر شدن گوشی های هوشمند و چگونگی جلوگیری از بروز این مشکل صحبت کنیم تا مروری بر این دلایل بروز مشکل و روش ‌های پیشگیری از آن برای کاربران توضیح دهیم.

دلیل منفجر شدن گوشی های هوشمند

دلیل منفجر شدن گوشی های هوشمند با باتری آن‌ ها ارتباط مستقیم دارد. در اصل باتری این محصولات سبب بروز انفجار می گردد. ولی چرا باتری تمام گوشی های هوشمند با این معضل روبرو نیستند؟ در جواب این سوال باید بگوییم که عوامل مختلفی می ‌توانند در این راستا دخیل باشند. در بین این عوامل دو عامل اصلی وجود دارد که شایع ‌ترین دلیل منفجر شدن گوشی های هوشمند هستند.

دلیل اول به صدمه دیدن باتری مربوط می شود. در صورتی که باتری لیتیوم یونی گوشی شما بر اثر ضربه صدمه ببیند، یعنی دچار فرورفتگی و تغییر شکل شده باشد، احتمال منفجر شدن گوشی وجود دارد. ایجاد صدمه در باتری ‌های لیتیوم یونی ممکن است سبب بروز حوادثی مانند منفجر شدن گوشی گردد. پس اگر باتری گوشی هوشمندتان بنا به هر دلیلی نظر افتادن دچار تغییر شکل شد، حتما نسبت به تعویض آن و خرید یک باتری مرغوب و با کیفیت جدید اقدام نمایید.

مسئله بعدی که می تواند از عوامل اصلی منفجر شدن باتری گوشی های هوشمند به حساب آید به گرما مربوط می شود. گرما دشمن اصلی باتری ‌های لیتیوم یونی می باشد. اگر گرمای تولید شده در باتری گوشی های هوشمند به قدری زیاد باشد که منجر به تغییرات شیمیایی در درون باتری یا ایجاد اتصال کوتاه گردد، امکان منفجر شدن گوشی به مراتب افزایش خواهد یافت. حتما می ‌دانید که بسیاری از حوادث مربوط به منفجر شدن گوشی های هوشمند در زمانی اتفاق افتاده است که این محصولات به شارژ متصل بوده اند. وقتی که گوشی خود را به شارژ می ‌زنید، به دلیل جریان الکتریکی ورودی به باتری، گرمای زیادی در آن تولید خواهد شد. اگر این گرما از حد مجاز بیشتر شود و سایر عوامل موجود دست به دست هم دهند، ممکن است شاهد منفجر شدن گوشی های هوشمند خود باشید!

با وجود همه ی این توضیحات سامسونگ هنوز نتوانسته که دلیل اصلی بروز مشکل و انفجار فبلت گلکسی نوت 7 را تشخیص دهد. با وجود اینکه سامسونگ می ‌داند به احتمال زیاد نقص فنی موجود مربوط به باتری فبلت گلکسی نوت 7 می ‌شود ولی قادر به تشخیص دلیل دقیق و اصلی آن نبوده است. حال که با دلایل اصلی منفجر شدن گوشی های هوشمند آشنا شدیم بهتر است که به روش ‌های جلوگیری از انفجار گوشی بپردازیم.

اطلاعات بیشتر درباره ی انفجار گلکسی s6 را مطالعه کنید.

راه های جلوگیری از منفجر شدن گوشی هوشمند

راه ‌های زیر از جمله مواردی هستند که می ‌توانند خطر انفجار گوشی های هوشمند را کمتر کنند. البته بعید می ‌دانیم که این روش ‌ها برای جلوگیری از انفجار فبلت گلکسی نوت 7 سامسونگ هم موثر باشند.

استفاده از شارژر با کیفیت

شارژ با کیفیت و استاندارد نقش بسیار مهمی در راستای جلوگیری از آسیب دیدگی احتمالی گوشی ‌های هوشمند خواهد داشت. در بعضی از موارد دیده شده که دلیل منفجر شدن گوشی های هوشمند فقط و فقط ناشی از استفاده از شارژر بی‌ کیفت باشد. سعی کنید که از شارژرهای باکیفیت، مرغوب و استاندارد برای شارژ باتری گوشی خود استفاده نمایید.

استفاده از باتری مناسب و سالم:

همیشه به سالم بودن باتری که در گوشی هوشمندتان از آن استفاده می‌ کنید دقت کنید. هیچ وقت از باتری‌ های نامرغوب، ضربه خورده و غیراستاندارد یا تقلبی استفاده نکنید، زیرا ممکن است سبب منفجر شدن گوشی های هوشمندتان گردد.

شارژ زود به زود گوشی:

بعضی از افراد عقیده دارند که باید حتما شارژ گوشی هوشمندشان کاملا خالی شود تا بعد از آن نسبت به اتصال شارژر اقدام کنند. این یک باور غلط بوده و سعی کنید که برای مدت زمان ‌های کوتاه ‌تر و دفعات بیشتری باتری دستگاه را به شارژ متصل نمایید. بدین صورت گرمای تولید شده در باتری و بازه زمانی که باید باتری دستگاه این گرما را تحمل کند کاهش پیدا می کند.

استفاده از مکانی امن برای شارژ باتری گوشی:

همانطور که می دانید احتیاط شرط عقل بوده، پس سعی کنید که همواره در مکان ‌هایی گوشی خود را به شارژر متصل کنید که امنیت لازم را ارائه می ‌کنند. به هیچ وجه گوشی که به شارژر متصل شده را در کنار تخت خود و کنار سرتان قرار ندهید.

جدا کردن کیس یا قاب گوشی حداقل در حین شارژ:

اتصال قاب و کیس به بدنه گوشی‌ های هوشمند سبب بروز اختلال در روند خنک کاری دستگاه و تعامل بدنه آن با محیط اطراف می‌ گردد. پس حداقل زمانی که گوشی خود را به شارژ می‌ زنید، قاب یا کیس محافظ آن را جدا کرده تا بدنه دستگاه به شکل بهتری با محیط اطراف در تعامل باشد.

جلوگیری از تابش نور مستقیم آفتاب:

برخی افراد گوشی خود را بر روی داشبورد خودرو و تحت تابش نور مستقیم آفتاب در تابستان قرار می‌ دهند. این مورد سبب داغ شدن بیش از اندازه گوشی و باتری آن می گردد و احتمال منفجر شدن گوشی یا حتی بروز اختلال در عملکرد آن را افزایش پیدا می کند.

استراحت به گوشی خود :

تا حد امکان به گوشی هوشمندتان استراحت دهید. دیده شده که برخی از افراد در حین شارژ گوشی به انجام بازی با آن می ‌پردازند. این مسئله سبب می‌ گردد که گرمای تولید شده در گوشی چند برابر شده و این مسئله می ‌تواند با کیفیت عملکرد باتری دستگاه آسیب رسانده و حتی احتمال منفجر شدن گوشی هوشمند را افزایش دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *