ترفند کامپیوتر

انتقال فایل از گوشی هوشمند به کامپیوتر

انتقال فایل از گوشی هوشمند به کامپیوتر

هر کاربری در شرایط خاص و به هر دلیل ممکن است نیاز پیدا کند که فایل های خود از گوشی به کامپیوتر و یا از کامپیوتر به گوشی منتقل کند. این موضوع یکی از اقداماتی است که بی شک همگی دارای گوشی های هوشمند با آن سر و کار دارند. ولی بعضی از کاربران بنا به دلایل خاصی نسبت به بقیه بیشتر با این موضوع در ارتباط هستند و برخی افراد دیگر شاید پس از گذشت چند وقت مجبور به انجام این کار شوند. حال می خواهیم بدانیم برای انتقال فایل از گوشی ‌های هوشمند به کامپیوتر و بالعکس چه راه هایی وجود دارد؟ کدامیک از این روش ‌ها ساده ‌تر، سریع ‌تر و موثرتر می باشد؟ ما قرار است در این مقاله اختصاصی به بررسی این موضوع بپردازیم و روش‌ های انتقال فایل از گوشی به کامپیوتر و بالعکس را به شما معرفی کنیم. برای این کارچند روش مختلف معرفی خواهد شد و شما با توجه به شرایط خود می ‌توانید هر یک از این راه ها را به عنوان بهترین روش موجود انتخاب نمایید. این روش ها به شرح زیر می باشند:

1) انتقال فایل با کابل USB

انتقال فایل با کابل USB

همانطور که بیشتر کاربران می دانند، استفاده از کابل USB و اتصال دستگاه به کامپیوتر یکی از ساده ترین و قدیمی ‌ترین روش‌ های موجود برای رد و بدل فایل بین کامپیوتر و گوشی‌ های هوشمند به شمار می رود. برای این کار باید مراحل زیر طی شوند:

ابتدا باید نسبت به تهیه کابل USB سازگار با دستگاه خود اقدام کنید. معمولاً این کابل در دستگاه ‌های هوشمند جدید به عنوان کابل شارژر و به صورت جدا شدنی در دسترس کاربران قرار می گیرد.

قبل از متصل کردن کابل مورد نظر به دستگاه خود مطمئن شوید که رم میکرو اس ‌دی (Micro SD) گوشی یا تبلت شما به دستگاه متصل می باشد. اگر دستگاه شما حافظه جانبی ندارد، نیازی به بررسی این موضوع نیست.

یک سر کابل USB مورد نظر را به کامپیوتر یا لپ ‌تاپ خود متصل کنید و سر دیگر آن را به پورت اتصال گوشی یا تبلت خود متصل نمایید. قفل صفحه نمایش دستگاه خود را باز کرده و می بینید که نوتیفیکیشنی برای اجازه دادن شما برای اتصال به کامپیوتر نمایان شده است.

انگشت خود را بر روی این نوتیفیکیشن بگذارید و به سمت پایین بکشید. حال گزینه “Connected as a media device”  را انتخاب نمایید.

 

گزینه “Connected as a media device”  را انتخاب نمایید

حال گوشی یا تبلت خود را بر روی میز قرار دهید و در کامپیوترتان به بخش My Computer یا This PC مراجعه کنید. همانطور که می بینید یک درایو جدید در این بخش اضافه می گردد که مربوط به دستگاه هوشمند کاربر می باشد. بر روی این درایو دوبار کلیک کنید تا محتوای آن قابل مشاهده گردد.

وارد بخش My Computer یا This PC شوید

با ورود به این بخش دو درایو مجزا را می بینید. البته این دو درایو در شرایطی به نمایش در می آید که دستگاه شما از حافظه جانبی پشتیبانی می کند و دارای رم میکرو اس‌ دی باشد. در غیر این صورت تنها یک درایو را در این قسمت مشاهده می کنید که مربوط به حافظه داخلی دستگاه شما می باشد. با فرض اینکه گوشی یا تبلت شما از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی خواهد کرد جلو می‌ رویم. یکی از دو درایو موجود مربوط به حافظه داخلی بوده و درایو دیگر مربوط به حافظه جانبی دستگاه می ‌شود. درایو با عنوان Phone مربوط به حافظه داخلی دستگاه است و درایو Card محتوای رم میکرو اس‌دی را در بر می ‌گیرد.

حافظه داخلی و حافظه جانبی دستگاه

حالا باید به مسیر مورد نظرتان وارد شوید که فایل‌ های مورد نظر برای انتقال از گوشی به کامپیوتر در آن‌ قسمت ذخیره شده است. این فایل‌ ها را کپی کنید و بر روی حافظه کامپیوترتان پیست (Paste) نمایید. برای انتقال فایل از کامپیوتر به حافظه داخلی یا رم میکرو اس‌ دی دستگاه موبایلی خود هم پروسه کپی و پیست مورد نظر به شکل برعکس انجام می‌ گردد.

بعد از پایان رد و بدل فایل، به بخش تنظیمات یا Settings دستگاه خود وارد شده و گزینه USB Storage را غیرفعال نمایید.

گزینه USB Storage را غیرفعال نمایید

بعد از پایان کار می ‌توانید کابل USB از کامپیوتر و گوشی هوشمندتان را جدا کنید.

انتقال فایل با کابل USB

2) استفاده از قابلیت همگام‌ سازی از طریق وای ‌فای (WiFi Sync) در آیفون‌ ها

آیفون ‌های اپل قابلیتی دارند که با استفاده از آن می ‌توان به شکل بی ‌سیم فایل ‌های مورد نظر را از آیفون به کامپیوتر و برعکس انتقال داد. برای این کار باید حتما سیستم عامل آیفون شما بالاتر از آی او اس 5 بوده و ابزار iTunes  در کامپیوتر یا لپ ‌تاپ شما نصب باشد. با استفاده از این روش فایل ‌هایی مانند تصاویر، ویدئوها، فایل ‌های صوتی و … را می توان منتقل کرد. برای استفاده از این قابلیت ابتدا به بخش تنظیمات یا Settings آیفون خود وارد شوید.

بعد گزینه “General” و پس از آن “iTunes Sync” را انتخاب کنید. حال باید گزینه “Sync Now” را انتخاب نمایید. با انتخاب این گزینه فرآیند مورد نظر انجام می گردد.

blank

3) استفاده از ایمیل

در این روش از ایمیل برای رد و بدل فایل ‌های مورد نظر استفاده می گردد. در مرحله اول نیاز است که شما به یک شبکه وای ‌فای یا موبایل دیتا متصل باشید که سرعت خوبی هم داشته باشد.

حالا فایل‌ های مورد نظرتان را برای آدرس ایمیل خود ارسال نمایید. با استفاده از کامپیوتر خود به شبکه وای ‌فای متصل شوید و نسبت به بررسی ایمیل دریافتی خود اقدام کنید. همه ی فایل ‌های ضمیمه شده در ایمیل دریافتی را بر روی کامپیوتر تان را ذخیره کنید.

4) استفاده از کارت‌ خوان

استفاده از کارت‌ خوان

این روش تنها در شرایطی کاربرد دارد که گوشی یا تبلت شما از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می کند و فایل ‌های مورد نظر شما در این بخش ذخیره شده باشند. در این حالت شما می ‌توانید با خارج کردن حافظه جانبی گوشی یا تبلت خود و اتصال آن به کارت ‌خوان لپ ‌تاپ نسبت به رد و بدل فایل ‌های ذخیره شده در آن بین کامپیوتر و گوشی یا تبلت خود اقدام نمایید. این راه هم یکی از آسان ترین و کاربردی ‌ترین روش‌ ها برای رد و بدل فایل بین کامپیوتر و دستگاه ‌های هوشمند موبایلی به شمار می رود. دقت کنید که در این روش هیچ نیازی نسبت به استفاده از شبکه وای‌ فای و این موارد نیست.

معمولاً لپ‌ تاپ‌ ها شیار کارت‌ خوانی به همراه دارند و می ‌توان مستقیما قطعاتی مانند رم میکرو اس‌دی و … را به آن‌ ها متصل نمود. ولی کامپیوترهای رومیزی از این شیار بهره ‌مند نبوده و اگر می خواهید فایل ‌های مورد نظرتان را بین گوشی و یک کامپیوتر این چنینی رد و بدل کنید می ‌توانید از قطعاتی مانند رم ریدر (RAM Reader)  استفاده نمایید.

5) استفاده از قابلیت بلوتوث

با استفاده از قابلیت اتصال بلوتوث هم می ‌توان به رد و بدل فایل بین یک دستگاه موبایلی و لپ‌تاپ یا کامپیوتر اقدام کرد. برای این کار باید مراحل زیر را انجام داد:

 ابتدا اتصال بلوتوث تبلت یا گوشی هوشمند خود را فعال نمایید. لپ ‌تاپ ‌ها به طور پیش فرض قابلیت اتصال بلوتوث را ارائه کرده اند، ولی اگر می خواهید به رد و بدل فایل بین دستگاه موبایلی و کامپیوتر رومیزی خود را داشته باشید باید نسبت به خرید قطعه‌ ای الکترونیکی با نام “آداپتور بلوتوث” (Bluetooth Adapter)  اقدام کنید. آداپتورهای بلوتوث معمولاً قیمت ‌های مختلفی را به همراه دارند. این آداپتورها که دارای پورت اتصال USB هستند به کامپیوترتان متصل شده و آن را قادر به رد و بدل فایل از طریق اتصال بلوتوث می ‌کنند.

روش های دیگر انتقال فایل از موبایل به کامپیوتر را مطالعه کنید.

در این بخش باید نسبت به قابل مشاهده بودن بلوتوث کامپیوترتان مطمئن شوید. برای این کار به بخش Control Panel  وارد شده و گزینه Network and Internet Sharing را انتخاب نمایید. نهایتاً وارد بخش Bluetooth Devices شوید. دقت کنید باید تیک گزینه نمایش داده شده در کادر قرمز رنگ زده شده باشد. در غیر این صورت هیچ دستگاهی نمی تواند بلوتوث کامپیوترتان را شناسایی کند.

همین طور برای رد و بدل فایل بین دو دستگاه مورد نظر نباید فاصله آن ‌ها زیاد شود. به طور استاندارد این فاصله باید کمتر از 9.1 متر باشد.

در تبلت یا گوشی اندرویدی خود به مسیر فایل مورد نظر جهت انتقال فایل مراجعه نمایید. شما می ‌توانید تمامی فایل ‌های مورد نظر برای انتقال را به یک پوشه جدید منتقل کنید و در نهایت تمامی محتوای آن پوشه را از طریق اتصال بلوتوث به کامپیوتر یا لپ ‌تاپ‌ تان انتقال دهید. بعد از انتخاب فایل یا فایل ‌های مورد نظرتان به دنبال گزینه ‌ای مانند Share یا Send بگردید و آن را انتخاب نمایید. بعد گزینه “Via Bluetooth” را انتخاب کرده تا فایل‌ های مورد نظر از طریق اتصال بلوتوث منتقل شوند. حالا تبلت یا گوشی شما شروع به جستجو برای یافتن دستگاه ‌هایی که با بلوتوث فعال در محدوده مورد نیاز وجود دارند، می‌کند. اگر در پنجره پاپ‌ آپ به نمایش درآمده گزینه ‌ای با عنوان More Devices موجود بود این گزینه را انتخاب نمایید.

حال گزینه All Devices را انتخاب کنید تا تبلت یا گوشی هوشمند شما نام تمام دستگاه ‌های مختلف با قابلیت بلوتوث فعال موجود در محیط پیرامون تان را نمایش دهد.

در این بخش دستگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید. یک پیغام هشدار برای دستگاه ارسال می گردد که باید با آن موافقت نمایید. بعد از موافقت کردن با این پیغام، فایل ‌های مورد نظرتان برای دستگاه انتخاب شده ارسال خواهند شد.

6) استفاده از قابلیت CDMA در دستگاه‌ هایی امکان پشتیبانی از آن را دارند

در این روش از قابلیت CDMA برای انتقال فایل ‌هایی مانند لیست مخاطبین، تصاویر و .. استفاده می ‌شود. برای این کار باید از یک کابل USB دیتا لینک (Data Link) سازگار با دستگاه هوشمندتان استفاده نمایید. معمولاً این کابل ‌ها به همراه یک CD ارائه می‌ شود. این CD را در کامپیوتر مورد نظرتان قرار داده درایورهای موجود در آن را نصب کنید. سپس با استفاده از لینک زیر نسبت به دانلود ابزار BitPim  اقدام نمایید.

بعد از دانلود ابزار BitPim آن را بر روی کامپیوترتان نصب کنید. حال این ابزار را اجرا کرده و با استفاده از کابل مذکور، دستگاه خود را به کامپیوتر متصل نمایید. در این حالت ابزار BitPim به طور اتوماتیک دستگاه هوشمند موبایلی‌تان را شناسایی خواهد کرد. حال به آسانی می ‌توانید به رد و بدل فایل و اطلاعات بین دستگاه موبایلی و کامپیوتر خود بپردازید. شما با انتخاب گزینه View و سپس View Filesystems می ‌توانید به تنظیمات پیشرفته ‌تری دست پیدا کنید. با مراجعه به این بخش امکان انتقال فایل‌ های دیگر مانند فایل‌ های ویدئویی، موزیک‌ ها و … نیز ایجاد می گردد.

7) استفاده از کد QR

استفاده از کد QR

در این روش از کدهای QR برای انتقال فایل بین گوشی و کامپیوتر استفاده می گردد. در این روش می ‌توان نوشته ‌ها، تصاویر و یا لینک ‌های خاصی را از مرورگر کامپیوتر به گوشی انتقال داد. برای این کار اپلیکیشن و ابزار سازنده کدهای QR را بیابید. با استفاده از این اپلیکیشن برای لینک یا تصاویر مورد نظرتان یک بارکد اختصاصی تعریف می ‌کند. بعد با استفاده از اپلیکیشن مربوط به آن در گوشی یا تبلت خود بارکد مورد نظر را اسکن می ‌کنید و در نهایت می توانید به فایل‌ های مورد نظر دسترسی پیدا کنید. در صورتی که در رابطه با این روش سوالی داشتید می ‌توانید با کارشناسان کوک موبایل تماس گرفته و از آن ‌ها راهنمایی بخواهید.

8) استفاده از سرویس دراپ‌ باکس (Dropbox)

استفاده از سرویس دراپ‌ باکس

با استفاده از سرویس ذخیره‌ سازی ابری دراپ‌ باکس هم می ‌توانید فایل ‌های مورد نظرتان را بین کامپیوتر و لپ‌تاپ رد و بدل کنید. برای این کار کافیست که مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

ابتدا از طریق مرورگر کامپیوتر یا لپ ‌تاپ خود وارد سایت دراپ ‌باکس شوید. برنامه دراپ ‌باکس را در کامپیوتر خود دانلود و نصب نمایید. بعد از نصب برنامه دراپ‌ باکس، آن گروه از فایل ‌هایی که می خواهید از طریق این سرویس آن‌ ها را از کامپیوتر به دستگاه موبایلی خود منتقل کنید انتخاب کنید و به پوشه مربوط به این برنامه انتقال دهید. مسیر پیش فرض مورد نظر بدین شکل است:

“C:\Users\<your user name>\Dropbox”

حالا در این بخش اپلیکیشن دراپ‌ باکس را در تبلت یا گوشی هوشمندتان دانلود و نصب کنید. اپلیکیشن دراپ ‌باکس را در دستگاه موبایلی خود اجرا کنید و به حساب کاربری خود وارد شوید. در اینجا از طریق اپلیکیشن دراپ ‌باکس نصب شده بر روی گوشی یا تبلت خود به مسیر فایل‌ های ذخیره شده در کامپیوترتان مراجعه نمایید. سپس باید گزینه‌ با عنوان Export حق که در بخش فوقانی و سمت راست پنجره اپلیکیشن نمایش داده شده را انتخاب کنید.

در این مرحله باید مسیر مورد نظر به منظور دریافت فایل ‌های انتخابی را مشخص نمایید. این مسیر می‌ تواند شامل حافظه داخلی یا رم میکرو اس ‌دی دستگاه تان باشد. با انتخاب گزینه Export فرآیند انتقال فایل ‌های مورد نظر شروع می ‌شود. کمی منتظر بمانید تا این فایل ‌ها به حافظه تبلت یا گوشی هوشمندتان انتقال داده شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *