تعمیرات اپل

برطرف کردن مشکل لرزش تصویر دوربین iPhone 7

blank

عناوین این مقاله

یکی از کاربران iPhone 7 مشکل خود را اینگونه در وب سایت اپل مطرح کرده است و از پشتیبانی شرکت اپل درخواست کمک کرده است:

” هنگام گرفتن عکس، تصویر دوربین موبایل من بسیار می لرزد. با این حال وقتی آن را به یک طرف کج می‌کنم، تصویر ثابت به نظر می‌رسد. کسی می‌تواند به من کمک کند تا این مشکل را حل کنم؟ “

بعد از آن بسیاری از کاربران iPhone 7 نیز گزارشاتی در این خصوص دادند که دوربین‌های پشت آن‌ها هنگام گرفتن عکس می‌لرزند. با این حال، دوربین جلو به طور عادی کار می‌کند. آن‌ها برای پیدا کردن راه ‌حل به صورت آنلاین جستجو کردند ولی چیزی پیدا نکردند. وهمچنین پس از به روز رسانی به جدیدترین نسخه iOS هیچ چیز تغییر پیدا نکرد و مشکل آنها همچنان پابرچا بود.

برطرف کردن مشکل لرزش تصویر دوربین iPhone 7

برخی از مردم یک راه‌حل پیدا کردند. وقتی آن‌ها  یک آهن‌ربا را به حلقه نگهدارنده دوربین متصل می‌کنند. دوربین پشت دیگر نمی لزرد. اما وقتی آهن‌ربا را جدا می کنند، دوربین عقب فورا شروع به لرزیدن می‌کند. یک سیم‌پیچ برای فوکوس در داخل دوربین پشت وجود دارد. آهن‌ربا می‌تواند از لرزش سیم‌پیچ با نفوذ در میدان مغناطیسی جلوگیری کند.

حال سوال اینجاست چرا دوربین‌های iPhone 7 می لزرد و نحوه تعمیر آیفون 7 چگونه خواهد بود؟

دو دلیل برای مشکل لرزش دوربین پشت iPhone 7 وجود دارد.

۱. دوربین پشت شکسته است که باید دوربین عقب را تغویض کرد.

۲. مدار دوربین عقب به درستی کار نمی کند که باید مدار را مورد تعمییر قرار دهیم.

در این مقاله ما در مورد دوربین پشت iPhone 7 صحبت می کنیم که مشکل لرزش دوربین عقب آن ناشی از نقص عملکرد مدار دوربین است.

گام اول : عیب یابی

در ابتدا باید اطمینان حاصل کنیم که ایراد لرزش دوربین عقب از مدار است .گوشی را باز می کنیم صفحه نمایش، باتری و سایر قطعات را جدا می کنیم سپس بورد منطقی را برمی داریم. اولین کاری که انجام می‌دهیم این است که اتصال رابط دوربین عقب را چک کنیم. برای چک کردن آن از حالت دیود چک مولتی متر استفاده می کنیم. مقدار اندازه گیری شده برای پین شماره 16 برابر صفر است که این مقدار غیر عادی است و مقدار درست آن برابر 600 است در نتیجه پین شماره 16 اتصال کوتاه به زمین شده است.

 

برطرف کردن مشکل لرزش تصویر دوربین iPhone 7

عیب یابی

 

گام دوم : پیدا کردن قطعه یا قطعات معیوب

به دیتا شیت و شماتیک مدار مراجعه می کنیم و قطعات مرتبط با پین شماره 16 را بررسی می کنیم مشاهده می شود چند بخش مختلف مدار با این پین در ارتباط اند و از آنجایی که خازن های فیلتر در این قسمت های مدار وجود دارد. ما می توانیم قطعه آسیب دیده را از روش تشخیص توسط رزین شناسایی کنیم بدین منظور ابتدا رزین را توسط هویه می سوزانیم و دود حاصل از آن را روی بورد می نشانیم.

بعد از آن بورد منطقی را با استفاده از منبع تغذیه مستقیم به ولتاژ 2.2 ولت متصل می کنیم در اینجا برای اعمال ولتاژ دو پروب قرمز و مشکی داریم که مشکی اتصال به زمین است و قرمز 2.2 ولت. پروب مشکی را به بدنه بورد متصل می کنیم و پروب قرمز رنگ را به پین 2 از FL2502 متصل می کنیم مشاهده می شود رزین روی خازن C2519 فورا آب می شود که نشان دهنده ی اتصال کوتاه بودن قطعه است و باید آن را تعویض کنیم.

 

پیدا کردن قطعه یا قطعات معیوب

پیدا کردن قطعه یا قطعات معیوب

 

گام سوم : برطرف کردن نقص

از آنجا که خازن C2519 یک خازن فیلتر است، ما می‌توانیم به سادگی آن را از بورد جدا کنیم. و با یک خازن جدید جایگزین کنیم. برای این کار از هویه هوا گرم استفاده می کنیم و با دقت آن را از بورد جدا می کنیم و بعد از آن با پاک کننده بورد، بورد را به خوبی پاک می کنیم. سپس قطعه جدید را به بورد اتصال می دهیم حال با استقاده از حالت دیود چک مولتی متر به بررسی پین 16 و سایر قسمت ها می پردازیم که مشاهده می شود عیب آن برطرف شده است.

 

blank

برطرف کردن نقص

 

گام چهارم: مونتاژ iPhone 7 و تست عملکرد

بعد از خنک شدن بورد آن را برمی داریم و در مکان اصلی اش قرار می دهین و باتری و سایر قطعات را مونتاژ می کنیم و آیفون را می بندیم سپس آن را روشن می کنیم و به سراغ دوربین می رویم هر دو دوربین را چک می کنیم با آنها چند عکس می اندازیم مشاهده می شود که همه چیز عادی است و آیفون ما به درستی کار می کند.

مونتاژ iPhone 7 و تست عملکرد

مونتاژ iPhone 7 و تست عملکرد

سوالات متداول در مورد برطرف کردن مشکل لرزش تصویر دوربین iPhone 7

1- چرا دوربین گوشی آیفون 7 هنگام ضبط تصویر، لرزش پیدا می کند؟

اگر دوربین موبایل آیفون 7 شما به طور غیرقابل کنترل لرزش دارد و نمی توانید تصاویر با کیفیتی ضبط کنید، ممکن است لنز آن کثیف باشد. مسئله این است که اگر لنز شما گرد و غبار یا روی آن خاک جمع شده باشد، قابلیت فوکوس خودکار دوربین (AF) ویژگی تمرکز و فوکوس کردن روی سوژه را از دست می دهد و شروع به لرزش می کند. بنابراین، سعی کنید لنز دوربین گوشی iPhone 7 خود را با یک پارچه میکروفیبر ملایم پاک کنید

2- دلیل مشکل لرزش دوربین پشت آیفون 7 چیست؟

هرچند که مشکل لرزش در دوربین اصلی گوشی آیفون 7 می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، این مشکل معمولاً ریشه در عیب و نفص مربوط به ساخت در کارخانه می باشد. در واقع اپل خود به مشکل لرزش دوربین اشاره کرده است. از اینرو برنامه iSight Camera Replacement برای کمک به کاربرانی که مشکل لرزش دوربین آیفون دارند را منتشر کرده است.

3- آیا با تمیز کردن لنز دوربین پشت آیفون 7 می توان مشکل لرزش در دوربین را برطرف کرد؟

ساده ترین راه برای رفع مشکل لرزش دوربین اصلی گوشی آیفون 7 تمیز کردن آن است. براحتی با پارچه میکروفیبر و یا پارچه ای که نرم باشد و روی لنز دوربین خط و خش نیندازد، لنز دوربین را پاک کنید. برای تمیز کردن، پارچه را با هیچ گونه مایع شوینده آغشته نکنید. حتی اگر گوشی خود را به تعمیرکار نشان دهید اولین کاری که او می کند این است که لنز را با پارچه تمیز می کند.

4- آیا ریستارت گوشی به رفع مشکل لرزش دوربین آیفون 7 کمک می کند؟

در بسیاری از موارد، ریستارت کردن ساده گوشی می تواند مشکل لرزش دوربین آیفون 7 شما را برطرف کند. در برخی موارد پس از ریستارت کردن، علاوه بر اینکه لرزش دوربین از بین می رود عملکرد و سرعت آن نیز بهبود پیدا می کند.

5- انجام ریست فکتوری یا برگشت تنظیمات به کارخانه چه قدر در رفع مشکل لرزش دوربین آیفون 7 پلاس کمک می کند؟

انجام ریست فکتوری گوشی آیفون یک راه حل سریع و بسیار کاربردی در رفع بسیاری از مشکلات نرم افزاری این دستگاه می باشد. استفاده از این روش برای رفع لرزش دوربین آیفون 7 نیز موثر بوده و در بسیار از مواقع باعث برطرف کردن این مشکل شده است. بازگردانی تنظیمات گوشی آیفون به کارخانه، آیفون شما را به اصطلاح پاک می کند، یعنی تمام داده ها و یا تنظیمات فعلی پاک خواهند شد. به همین خاطر توصیه می شود قبل از انجام این کار حتماً از گوشی خود بکاپ بگیرید.

6- آیا کاور و قاب محافظ گوشی آیفون 7 می تواند باعث لرزش دوربین پشت این گوشی شود؟

دوربین اصلی گوشی آیفون 7 از ویژگی تثبیت کننده تصویر اپتیکال برخوردار است، این ویژگی از یک ژیروسکوپ داخلی کوچک بهره می برد که لرزش های دست هنگام استفاده از دوربین پشت را جبران می کند. این ژیروسکوپ مجهز به سنسورهای مغناطیسی که موقعیت لنزها را کشف می کند. صورتی که از قاب های محافظ که پایه متالیک دارد و یا در برخی از قسمت های آن از فلز استفاده شده باشد، به خاطر وجود مگنت های ریز داخل گوشی، استفاده از این نوع کاورهای فلزی باعث ایجاد میدان مغناطیسی می شود که می تواند روی عملکرد لنز و لرزش دوربین تاثیر بگذارد.

7- آیا برای رفع مشکل لرزش دوربین اصلی آیفون 7 حتماً باید دوربین پشت را تعویض کنیم؟

روش های برطرف کردن مشکل لرزش دوربین اصلی گوشی iPhone 7 متعدد هستند که در بالا به برخی از آنها اشاره شد، در صورتی که تمامی ترفندهای رفع این مشکل را امتحان کردید و موفق به برطرف کردن لرزش در دوربین نشدید، دوربین گوشی خود را تعویض کنید.

8- چرا هنگام بزرگنمایی دوربین آیفون من تکان می خورد؟

وقتی بزرگنمایی می کنید بخاطر لرزش دست یا دست هایتان، دوربین و تصویر به لرزش می افتد. مگر اینکه آیفون روی سه پایه سوار شود. اگر می خواهید لرزش را به حداقل برسانید، می توانید یک سه پایه خریداری کنید.

9- آیا با نصب آهن ربا به کاورهای محافظ سیلیکونی گوشی آیفون 7 می توان به کاهش لرزش دوربین پشت آیفون 7 کمک کرد؟

در برخی موارد نصب آهن ربا با ایجاد میدان مغناطیسی و جلوگیری از لرزش مگنت ها و سنسورهای فوکوس خودکار بکار رفته در دوربین اصلی گوشی آیفون 7 می تواند از به کاهش لرزش دوربین هنگام گرفتن عکس و فیلم کمک کند.

10- هزینه تعویض دوربین اصلی گوشی آیفون 7 چقدر است؟

به طور کلی هزینه تعویض دوربین اصلی نسبت به سایر تعمیرات آیفون مثل تعویض برد و یا گلس و ال سی دی به مراتب پایین تر است. هزینه تعویض دوربین پشت گوشی آیفون 7 بسته به اینکه دوربین اورجینال خریداری و تعویض می شود با نرخنامه مصوب صنف تعمیرات موبایل تعیین می شود.

11- برای رفع مشکل لرزش گوشی آیفون 7 خود به کجا مراجعه کنم؟

برخی از ترفندها و روش های ساده برای برطرف کردن مشکل لرزش دوربین گوشی آیفون 7 وجود دارند که براحتی می توانید از آنها استفاده کنید و مشکل دوربین گوشی آیفون خود را حل کنید. از پاک کردن ساده لنز دوربین تا ریستارت و بردن تنظیمات گوشی به کارخانه گرفته تا تعویض دوربین همگی روش هایی هستند که برای رفع این مشکل انجام می شوند. در صورتی که با انجام هر یک از موارد مذدکور هنوز در دوربین اصلی آیفون شما لرزش دیده می شود، می توانید از خدمات تعمیرات آیفون ویژه کوک موبایل استفاده کنید. متخصصان تعمیرکار ما با استفاده از ابزارها و تجهیزات تشخیصی پیشرفته در سریع ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه مشکل دوربین شما را رفع خواهند کرد.

مطالب مرتبط