تلفن هوشمند و تبلت

تمام راهکارهای افزایش سرعت اینترنت

blank

کاربران کوک موبایل سوالات بسیاری را در رابطه با سرعت اینترنت خود از ما پرسیده اند. سوالاتی از قبیل ” چرا سرعت اینترنت ما پایین است و برای بالا بردن سرعت اینترنت باید چه کار کنیم؟” ، ” آیا سرعت پایین اینترنت ما به دلیل شرکتی است که از آن اینترنت می گیریم؟” و یا اینکه ” راهی می توانید معرفی کنید تا سرعت اینترنت ما بالا برود؟”. ما سعی کرده اییم تا در این مقاله به تمام سوال هایی که در این مدت در رابطه با اینترنت از ما شده است را پاسخ دهیم.

سرعت پایین اینترنت دلایل بسیاری می تواند داشته باشد مانند مشکلات DNS، انتخاب مکان اشتباه برای مودمWi-Fi ، انتخاب کانال اشتباه Wi-Fi و همچنین چندین دلایل امنیتی می تواند سرعت اینترنت شما را کاهش دهد. همچنین راه کارها و ترفند هایی برای بالا بردن سرعت اینترنت وجود دارد چه نرم افزاری و چه به صورت سخت افزاری. همانطور که گفته شد دلایل سرعت پایین اینترنت دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد و ما در این مقاله در تلاش هستیم که تمام راهکارهایی که می توان سرعت اینترنت خود را افزایش دهید معرفی کنیم تا بتوانید اینترنت گردی را با سرعت بالایی تجربه کنید.

راهکار های نرم افزاری

سرعت اینترنت خود را چک کنید.

در قدم اول برای اشکال یابی و پیدا کردن راه مناسب برای بالا بردن سرعت اینترنت، ابتدا باید سرعت اینترنت خود را تست کنید. می توانید سرعت اینترنت خود را چک کنید. در این سایت می توانید اطلاعات سرعت دانلود و آپلود و همچنین Ping اینترنت را مشاهده کنید. ممکن است شرکتی که از آن اینترنت می گیرید سرعت پایینی داشته باشد و با طرح مورد استفاده شما سرعت پایینی داشته باشد. به هر حال با تست اولیه سرعت اینترنت می توانید اشکال احتمالی سرعت اینترنت خود را متوجه شوید.

blank

مرورگر خود را به روز کنید.

سرعت پایین اینترنت هنگام استفاده از مرورگر ممکن است ناشی از قدیمی بودن ورژن مرورگر مورد استفاده شما باشد. مطمئن شوید از به روزترین ورژن هر مرورگری استفاده می کنید زیرا در هر به روز رسانی اشکالات فنی که باعث پایین آمدن سرعت اینترنت می شود رفع می شود و سرعت اینترنت بیشتر می شود. اگر برای شما پیدا کردن آخرین ورژن های مرورگر سخت است می توانید در لینک های پایین به راحتی آخرین ورژن مرورگر خود را دانلود کنید.

دانلود آخرین ورژن مرورگر Mozilla Firefox

دانلود آخرین ورژن مرورگر Google Chrome

دانلود آخرین ورژن مرورگر Safari

دانلود آخرین ورژن مرورگر Internet Explorer

فعالیت های اضافی سیستم خود را کنترل کنید

فعالیت های اضافی و برنامه های در حال اجرا که از آن ها استفاده نمی کنید بزرگ ترین دشمن سرعت اینترنت شما می باشد.  یکی از راه های افزایش سرعت اینترنت حذف کردن فعالیت های اضافی سیستم می باشد. در سیستم عامل ویندوز با استفاده از Ctrl+Shift+Esc می توانید این فعالیت ها را مشاهده کنید و در سیستم عامل mac برای مشاهده این فعالیت های اضافی در قسمت  جست و جو سیستم خود Monitor Activity را سرچ کنید.

یکی از فعالیت های اضافی که می تواند خیلی از سرعت شما را کاهش دهد آپدیت خودکار سیستم عامل و یا برنامه های نصب شده می باشد که به محظ تمام شدن دانلود آپدیت سرعت اینترنت به حالت عادی خود باز می گردد و یا اینکه می توانید آپدیت را قبل از به اتمام رسیدن لغو کنید. شما می توانید فعالیت تمام برنامه هایی که مورد استفاده نیستند و از اینترنت بهره می برند را برای بالا بردن سرعت اینترنت به اتمام برسانید.

ترفند درست کردن DNS برای سرعت بخشیدن به اینترنت.

DNS نام یک پایگاه داده است که IP تمام سرورهایی است که کامپیوتر به دامنه های آن ها متصل می شود. برای مثال سایتی به نام www.kookmobile.com دارای IP 207.177.467.75 می باشد ولی شما برای ورود به این سایت IP آن را داخل مرورگر خود وارد نمی کنید بلکه نام دامنه آن را وارد می کنید و DNS شما IP را ترجمه می کند. در حالت کلی DNS مانند یک دفترچه تلفن می باشد که IP تمام سایت ها را با نام دامنه آن ها را داخل خود ذخیره می کند.

اکثر سیستم ها DNS پیش فرض خود را دارند و برای سرعت بخشیدن به اینترنت خود ترفند هایی وجود دارد که می توانید DNS پیش فرض سیستم خود را عوض کنید.

برای تعویض DNS  در سیستم عامل ویندوز مراحل زیر را طی کنید:

  • کنترل پنل را بازکرده و به قسمت Network and sharing center بروید.
  • داخل این قسمت بر روی نام Wi-Fi یا سیستم LAN که به آن متصل هستید کلیک کنید.

blank

  • بر روی گزینه properties کلیک کنید.

blank

  • بر روی گزینه Protocol Version 4(TCP/IPv4) کلیک کنید.

blank

  • حالا می توانید با کلیک بر روی گزینه Use the following DNS server با پر کردن جای خالی preferred DNS server و Alternate DNS server از DNS دیگر غیر از حالت همیشگی و خودکار ویندوز خود استفاده کنید.

blank

در این مقاله آدرس 2 تا از مبدا های DNS که رایگان به کاربران سرویس می دهند را معرفی می کنیم:

برای استفاده از Google DNS از IP های زیر استفاده کنید:

برای IPv4: 8.8.8.8 و/ یا 8.8.4.4

برای IPv6: 2001:4860:4860:8888 و/ یا 2001:4860:4860:8844

برای استفاده از Open DNS از IP های زیر استفاده کنید:

برای IPv4:

Preferred DNS server:208.67.222.222

Alternate DNS server:208.67.220.220

برای IPv6:

Preferred DNS server: 2620:0:ccc::2

Alternate DNS server: 2620:0:ccd::2

دانلودهای Torrent و آپلود های خود را متوقف کنید.

 دانلود توسط تورنت و برنامه های دانلود دیگر یا آپلود در این برنامه ها مسلما از سرعت اینترنت شما کم می کند و این یک حقیقت تازه ایی نیست. نکته ایی که در این قسمت مقاله قصد گفتن آن را داریم این است که در اکثر مواقع کاربران متوجه نمی شوند که برنامه تورنت آن ها در حال دانلود یا آپلود است و برنامه هنگامی که کامپیوتر خود را روشن کرده ایید خودکار در حال اجرا می باشد بدون آنکه متوجه باشید.

اگر به دنبال سرعت بالا اینترنت هستید فعالیت این برنامه ها را در سیستم خود مدیریت کنید و در این برنامه ها مانند برنامه تورنت از دانلود و آپلود فایل ها جلوگیری کنید.

اپلیکیشن های غیر ضروری را پاک کنید.

شاید پاک کردن برنامه ها و فایل های غیر ضروری که بر روی هارد قرار دارد برای بالا بردن سرعت اینترنت موثر به نظر نرسد ولی پاک کردن این برنامه ها و مدیریت و مرتب کردن فضاهای خالی باعث بالا رفتن سرعت سیستم و همچنین اینترنت شما می شود. برنامه هایی که استفاده نمی کنید ممکن است برای آپدیت و به روز رسانی اطلاعات از اینترنت بدون آنکه شما در جریان باشید استفاده کند پس بنابراین پاک کردن این برنامه ها سرعت اینترنت شما را بالا می برد. فقط یادتان باشد که فایل temporary internet data که توسط این برنامه ها ساخته شده است را پاک کنید.

راهکار های سخت افزاری

سیگنال Wi-Fi را چک کنید.

اگر از نظر نرم افزاری همه مراحل را انجام دادید و هنوز سرعت اینترنت شما درست نشده است باید سخت افزار خود را مورد بررسی قرار دهید. اپلیکیشن های بسیاری وجود دارد تا با آنها بتوانید قدرت سیگنال Wi-Fi خود را بسنجید. در این مقاله اپلیکیشن ofcom Wi-Fi checker را پیشنهاد می کنیم تا با نصب بر روی گوشی و تبلت خود می توانید کیفیت و قدرت سیگنال Wi-Fi خود را بسنجید و اگر سیگنال دچار اشکال بود قطعا فاصله شما با مودم Wi-Fi زیاد است یا مودم شما دچار اختلال می باشد.

 جای مودم Wi-Fi خود را عوض کنید.

برای بهره برداری بیشتر از سیگنال Wi-Fi و قدرت کافی سیگنال در محیط توصیه می شود که مودم را در وسط محیط قرار دهید تا به بهترین سرعت اینترنت دست پیدا کنید. طی تحقیقات تنظیم آنتن های مودم بر روی قدرت سیگنال آن تاثیر دارد. اگر آنتن های مودم را به سمت بالا تنظیم کنید قذرت سیگنال به صورت افقی زیاد می شود و اگر آنتن های خود را به صورت افقی تنظیم کنید قدرت سیگنال را به صورت عمودی زیاد می شود. سعی کنید هیچ گونه مودم نزدیک به ماکروویو و وسایل رادیویی نباشد زیرا باعث اختلال در سیگنال Wi-Fi می شود و قدرت آن را برای استفاده بهینه پایین می آورد و سرعت اینترنت افت می کند.

سیگنال Wi-Fi را با استفاده از آلمینیوم و قوطی کنسرو تقویت کنید.

شاید گذاشتن قوطی کنسرو بر روی آنتن های مودم روشی خنده دار و جالبی به نظر برسد ولی باید بدانید که در واقع روش بسیار موثری برای تشدید سیگنال Wi-Fi می باشد. برای اینکار باید قوطی کنسرو را باز کنید و قسمت آلمینیومی داخل کنسرو را به دور آنتن مودم قرار دهید و یا به جای قوطی کنسرو از توری و ورقه آلمینیوم استفاده کنید. آلمینیوم باعث انعکاس بهتر سیگنال Wi-Fi می شود و به صورت موضعی می توانید سیگنال را به هر نقطه ایی که می خواهید تقویت کنید. البته با این روش انتشار سیگنال Wi-Fi به سمت دیگرمختل می شود و باید هر بار صفحه های آلمینیومی را به سمتی که می خواهید تنظیم کنید.

استفاده از تشدید کننده و تکرار کننده سیگنال Wi-Fi.

اپر در خانه بزرگی زندگی می کنید و مودم شما قدرت کافی را ندارد بهتر است از تشدید کننده و یا تکرار کننده سیگنال مودم استفاده کنید. شما حتی می توانید از مودم قدیمی به عنوان تکرار کننده سیگنال استفاده کنید.

از LAN به جای Wi-Fi استفاده کنید.

اگر کاری دارید که نباید حین انجام کار اینترنت قطع شود و یا نمی خواهید با افت سرعت اینترنت مواجه شوید استفاده از LAN می توانید استفاده کنید و استفاده از آن بهتر از Wi-Fi است. همچنین استفاده از LAN می تواند ایمن تر و سریع تر باشد و مشکلات استفاده از Wi-Fi را نخواهید داشت.

سخت افزار لپ تاپ یا سیستم خود را تمیز کنید

شاید تمیز کردن سخت افزار یک راه مستقیم برای افزایش سرعت اینترنت نباشد ولی با این کار CPU شما خنک می ماند و این برای سیستم شما اتفاق خوبی است. خنک ماندن CPU باعث افزایش سرعت عملکرد سیستم شما می شود و این افزایش سرعت باعث بالا رفتن سرعت اینترنت خواهد شد. برای خنک ماندن سیستم خود ما پیشنهاد می کنیم که هر از چند گاهی فن و خنک کننده سیستم خود را برای جریان هوایی بهتر تمیز کنید تا بهره برداری بهتری از سرعت سیستم خود داشته باشید.

توجه داشته باشید تا مودم هک نشده باشد.

یکی از عامل های پایین آمدن سرعت اینترنت این است که ممکن است مودم شما هک شده باشد و از اینترنت شما فرد دیگری نیز استفاده می کند.

چگونه متوجه شویم که آیا مودم ما هک شده است یا خیر؟

برای متوجه شدن هک شدن باید در مرورگر خود آدرس  IPبرای دست یابی به تنظیمات مودم را وارد کنید.برای اکثر مودم ها این آدرس به صورت 192.168.1.1 و 192.168.2.1 می باشد. با وارد شدن به تنظیمات مودم می توانید تشخیص دهید که چند نفر از مودم شما استفاده می کنند و یا Connection مودم خود را مخفی کنید. همچینین شما می توانید در تنظیمات به مودم با استفاده از MacAdress دستور دهید که چه دستگاه هایی اجازه دارند به مودم شما وصل شوند.

خلاصه اینکه:

تمام دلایل ممکن و علت هایی که باعث می شود اینترنت سرعت پایینی داشته باشد و نتوانید از بالاترین سرعت اینترنتی خود بهره ببرید را در این مقاله گنجانده اییم و سعی شده است تا تمام سئوالاتی که از تیم متخصص کوک موبایل در این رابطه شده است را جواب دهیم. اگر روشی برای بالایردن سرعت اینترت را از قلم انداخته اییم و یا اینکه روش دیگری را می شناسید، خواننده محترم خوشحال می شویم تا ما را در این راستا کمک کرده و نکات را به ما گوشزد کنید.

مطالب مرتبط