ترفند, ترفند آیفون

دکمه هوم آیفون کار نمی کند، چه می توان کرد؟

blank

 در این پست قصد داریم راه حل مشکل کارنکردن دکمه هوم آیفون را آموزش دهیم.  دو دلیل عمده ی اخلال در عملکرد  دکمه هوم آیفون مشکلات سخت افزاری و مشکلات نرم افزاری است. اگر ریشه ی مشکل، نرم افزار موبایل باشد راه حل آسان است و در زمان کوتاهی می توان مشکل را حل کرد؛ اما اگر ایراد سخت افزاری باشد تعمیر کمی زمان بر خواهد بود. با این حال حتی اگر ریشه ی اخلال در عملکرد دکمه هوم آیفون مشکلات سخت افزاری باشد،می توانید با استفاده از برخی ترفندها دکمه هوم را به گوشی بازگردانید تا تعمیر دکمه هوم آیفون انجام بگیرد.

حال قصد داریم تجربه ی یکی از مراجعان به مرکز تعمیراتی موبایل را با شما در میان بگذاریم. وی پس از مراجعه به مرکز تعمیرات موبایل گفت:  دکمه هوم آیفون من کار نمی کند و برای آن که عمل کند باید آن را محکم فشار دهم. با این حال گاهی پس از فشار دادن محکم دکمه هوم، باز هم عکس العملی نمی بینم… سوال او از کارشناسان این بود که آیا دکمه هوم آیفون من برای همیشه از کار افتاده است؟ آیا امیدی به تعمیر دکمه هوم است؟ چطور می توان دکمه هوم آیفون را تعمیر کنم؟

مشکل کار نکردن دکمه هوم آیفون، در برخی از مدل های این گوشی بسیار شایع تر از بقیه ی مدل های آن است. برای مثال دکمه ی هوم آیفون 4 به راحتی از کار می افتد. در ادامه قصد داریم روش حل مشکل در دکمه هوم آیفون را ارائه دهیم. گاهی پیش می آید که با استفاده از تعمیرات سخت افزاری هم نمیتوان مشکل عدم عملکرد دکمه هوم آیفون را حل کرد. در این صورت تکلیف چیست؟  در این حالت هم می توان با استفاده از برنامه نرم افزاری دکمه هوم را روی صفحه نمایش نشان داد و از همین طریق به تمام کارکردهای دکمه فیزیکی هوم دسترسی پیدا کرد.

در جدیدترین مدل گوشی اپل iPhoneX خبری از دکمه هوم فیزیکی نیست، اما مدل های کمی قدیمی تر مانند آیفون 8، آیفون 8 پلاس، آیفون 7 پلاس و مدل های قبل تر از اینها، دکمه هوم فیزیکی وجود دارد. در تمام مدل های آیفون با دکمه ی هوم، ریسک شکستن، از کار افتادن و مشکل دار شدن دکمه هوم وجود دارد. اپل با اضافه کردن گزینه ی ایمنی در برابر از کارافتادگی (Fail-Safe)هنگام بروز مشکل در دکمه هوم مدل های جدیدتر آیفون مانند iPhone 7  و iPhone 7 Plus، نرم افزار پیغام خطایی را مبنی بر مشکل در کارکرد دکمه هوم نشان می دهد و در ادامه با نمایش دکمه هوم نرم افزاری روی صفحه نمایش کاربر را به استفاده از دکمه هوم لمسی دعوت می کند تا زمانی که کاربر فرآیند تعمیر را آغاز سازد.

 خوب حالا اگر آیفون ما آیفون 7 و آیفون 7 پلاس و مدل های پس از آن نبود و از طرفی هم مشکل دکمه هوم آیفون بروز کرد، چکار می توانیم کنیم؟

پس از خراب شدن دکمه هوم آیفون، نیاز به صرف وقت و هزینه ی قابل توجهی برای تعمیر آن است. شرکت اپل در کشورهایی که نمایندگی مجاز دارد اقدام به گرفتن گوشی ها و تعمیر دکمه هوم آیفون می کند. یکی از مهم ترین کارکردهای دکمه هوم، سنس کردن اثرانگشت کاربر و قفل گشایی گوشی است. از آن جا که سریال حک شده روی گوشی با سریال دکمه هوم همخوانی دارد، تنها در صورتی که دکمه هوم در خود شرکت اپل روی گوشی اسمبل شده باشد می توان از قابلیت فینگر پرینت گوشی استفاده کرد. هر گونه خرابی دکمه هوم که منجر به تعویض دکمه هوم آیفون شود، قابلیت تاچ آی دی دکمه هوم را از کار خواهد انداخت. نکته ی قابل توجه در مورد تعمیرات سخت افزاری دکمه هوم این است که پس از تعویض دکمه هوم آیفون، این دکمه تنها کلیک می کند و جنبه ی زیبایی خواهد داشت و نباید به قفل گشایی گوشی با استفاده از لمس دکمه هوم امیدی داشت.

در حال حاضر تعویض دکمه هوم ایفون 7 و آیفون 7 پلاس در منصف ترین مرکز تعمیراتی موبایل تهران با قیمت حدود 150 هزار تومان صورت می گیرد. قبلا هم گفتیم که پس از تعویض  دکمه هوم، این قطعه تنها جنبه ی زیبایی خواهد داشت و دیگر قادر به شناسایی اثر انگشت و … نخواهد بود.

فرض کنیم که دکمه هوم آیفون از کار افتاده است، چطور می توانیم آن را تعمیر کنیم؟

از آن جا که ریشه ی مشکل می تواند سخت افزاری و یا نرم افزاری باشد، راه حل هم طبیعتا یا سخت افزاری است و یا نرم افزاری. در ادامه هر دو راه حل را توضیح خواهیم داد و در مورد آنها به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

تعمیر سخت افزاری دکمه هوم آیفون

ممکن است دکمه هوم آیفون  به دلیل ضربه خوردن، سقوط از ارتفاع، آب خوردگی، تحت فشار بودن(گوشی داخل جیب باشد و روی آن بنشینید ) از کار بیفتد.  قبلا هم گفتیم  که از میان تمامی آیفون ها، آیفون 4 حساسیت بیشتری به خرابی دارد و راحت تر از بقیه مدل ها از کار می افتد. برای برخی دیگر از مدل های آیفون ها این حساسیت به خرابی در مورد سایر قطعات آیفون وجود دارد. برای مثال در میان آیفون ها، آیفون 5 دارای بیشترین حساسیت به خرابی دکمه ی پاور است و دکمه خاموش/روشن آن بسیار ساده تر از بقیه مدل ها از کار می افتد.

مشکلات ناشی از خرابی سخت افزاری دکمه هوم آیفون بسیار گسترده است و همگی در نهایت منجر به خرابی و عدم عملکرد صحیح تاچ آی دی می شوند. خوب سوالی که مطرح می شود این است که آیا شما می توانید در خانه و بدون کمک متخصصان تعمیرات موبایل اقدام به تعمیر دکمه هوم آیفون خود کنید؟ اگر گوشی را از مراکزی تهیه کرده اید که به شما گارانتی داده اند و دکمه هوم در زمان اعتبار گارانتی خراب شده است، به آنها مراجعه کنید تا دکمه هوم را برایتان تعمیر و یا تعویض کنند. اگر از مدت اعتبار گارانتی گذشته است و دکمه هوم شکسته است و باعث بدنمایی گوشی شما شده است می توانید به مراکز تعمیرات موبایل مراجعه کنید تا با استفاده از تعویض دکمه هوم، زیبایی را به گوشی شما بازگردانند. در مورد شکستگی دکمه هوم آیفون 7 و 7 پلاس و مدل های قدیمی تری که منجر به از کار افتادگی تاچ آی دی شده است، تنها راه تعویض دکمه هوم است و نتیجه از دست رفتن تمام کارکردهای نرم افزاری دکمه هوم است؛اما اگر علت از کار افتادگی دکمه هوم آب خوردگی گوشی است قضیه کمی متفاوت است.

در صورتی که دکمه هوم با آب خوردگی از کار افتاده باشد، سولفاته شدن اجزای دکمه ی هوم و فلت های آن باعث کار نکردن آن می شود. در این صورت می توان با استفاده از سرویس فلت هوم و شستن دکمه هوم آن را به گوشی بازگرداند. اگر عمل شستن دکمه هوم و سرویس فلت هوم به درستی و توسط متخصصان تعمیرات آیفون صورت بگیرد، دکمه هوم می تواند مانند روز اول کار کند و تمامی قابلیت های نرم افزاری آن حفظ شود. با تمام این تفاسیر، قبلا هم به شما گفته ایم که خرابی دکمه ی هوم فیزیکی آیفون، نمی تواند شما را از داشتن دکمه هوم نرم افزاری منع کند و می توانید با استفاده از دکمه هوم نرم افزاری به تمامی کارکردهای دکمه هوم  فیزیکی دسترسی داشته باشید.

تعمیر نرم افزاری دکمه هوم آیفون

اگر مشکل در دکمه هوم آیفون بدون هیچ دلیلی به وجود آمده است و گوشی هیچ پیشینه ی ضربه و آب خوردگی ندارد، می توانید اقدام به ریستور گوشی کنید. اگر پس از ریستور کردن گوشی مشکل کار نکردن دکمه ی هوم آیفون برطرف شد، دیشه مشکل نرم افزاری بوده است .  سیستم عامل آیفون ها این قابلیت را برای کاربران فراهم آورده است که در صورت خرابی دکمه هوم فیزیکی با استفاده از ویژگی های iOS به دکمه هوم مجازی دسترسی پیدا کنند و کارشان لنگ نماند.برای فعال کردن قابلیت دکمه هوم مجازی باید از طریق مسیر زیر اقدام کنید:

گام اول: به Setting بروید.

گام دوم: روی General تپ کنید.

گام سوم: روی Accessibility تپ کنید.

گام چهارم: صفحه را به پایین اسکرول کنید تا به بخش تعامل برسید و روی AssistiveTouch تپ کنید.

گام پنجم: حال روی تانگلی که مقابل AssistiveTouch می بینید تپ کنید تا رنگ آن به سبز تغییر کند و به اصطلاح on شود.

پس از آن که این گزینه را روی گوشی خود فعال کردید، شمای کوچکی از دستیارلمسی(AssistiveTouch) در سمت راست و پایین صفحه نمایش گوشی ظاهر می شود.

 دکمه هوم آیفون_1

اگر روی مدل های قدیمی تر iOS می خواستید این ویژگی را فعال کنید، باید مسیری کاملا متفاوت از آن چه که ذکر شد را طی می کردید.  برای مثال اگر سیستم عامل نصب شده روی آیفون شما iOS 6 است، برای فعال کردن دستیار لمسی سیستم عامل باید این مسیر را طی کنید:

گام اول: روی Setting تپ کنید.

گام دوم: روی General تپ کنید.

گام سوم: صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا به Accessibility برسید.

گام چهارم: می توانید آپشن AssistiveTouch  را زیر گزینه ی Physical & Motor ببینید.

گام پنجم: روی AssistiveTouch تپ کنید و آن را به سمت راست بکشید تا این قابلیت on شود.

 دکمه هوم آیفون_2

پس از فعال سازی AssistiveTouch مربعی روی صفحه نمایش ظاهر می شود که می توانید آن را دراگ کرده و به هر طرفی که دوست دارید و از نظر شما کمتر مزاحم کار شما باشد، بکشانید. در هر صورت اگر مدتی با این دستیار لمسی کاری نداشته باشید و آن را لمس نکنید، این دستیار از روی صفحه نمایش آیفون شما حذف خواهد شد.

 دکمه هوم آیفون_3

با تپ کردن روی AssistiveTouch، 6 گزینه در اختیار شما قرار خواهد گرفت که عبارتند از:  دکمه خانه، Siri، Custom، مرکز اعلانات (Notification Centre)، دیوایس و مرکز کنترل سیستم عامل که با استفاده از این گزینه ها می توانید به تمام کارکرهایی که دکمه هوم فیزیکی در اختیار شما قرار می دهد، دسترسی پیدا کنید. از طرفی iOS نحوه ی نمایش و چیدمان گزینه های موجود روی AssistiveTouch را به گونه ای طراحی کرده است که در صورت خرابی هر کدام از دکمه های فیزیکی روی آیفون، این دستیار لمسی بتواند کار آنها را انجام دهد. به همین علت است که می گوییم در صورت خرابی هر دکمه سخت افزاری روی آیفون ها، راه حلی نرم افزاری برای دسترسی و استفاده از قابلیت های دکمه سخت افزاری از کار افتاده وجود خواهد داشت.

هر کدام از گزینه های مرکز اعلانات (Notification Centre)، Siri و مرکز کنترل (Control Center) دارای کارکردهای جداگانه ای هستند و برای پاسخ به از کار افتادگی دکمه های فیزیکی طراحی نشده اند. شما با استفاده از قابلیت Custom می توانید ژست های لازم و اکشن هایی را که توسط هر ژست صورت می گیرد تنظیم و تعریف کنید. ژست ها به صورت پیش فرض شامل Pinch، دابل تپ و تاچ سه بعدی هستند.

با استفاده از گزینه ی Device می توانید گزینه های اضافی تر مانند کنترل ولوم، mute کردن صدا،  چرخش صفحه نمایش و قفل کردن صفحه نمایش را در اختیار داشته باشید. اگر روی این گزینه تپ کنید می توانید به گزینه های بیشتری که همه مربوط به استفاده از دکمه های فیزیکی گوشی است، دسترسی پیدا کنید. این گزینه های بیشتر شامل گرفتن اسکرین شات و … است، هرچند که اسکرین شات گرفتن از صفحه با استفاده از این دکمه مجازی، کاری سخت و طاقت فرسا است.درمدل های قدیمی تر iOS، تنها با یک بار فشردن دکمه می توانستید به گزینه های کنترل صدا، دکمه هوم و گزینه های محبوب دسترسی پیدا کنید.

خلاصه اینکه:

گاهی اوقات دکمه هوم آیفون به دلیل مشکلات نرم افزاری و یا سخت افزاری چون ضربه خوردگی، آب خوردگی و … دچار مشکل می شود و از کار می افتد. در مورد ار کارافتادگی دکمه هوم ناشی از آب خوردگی می توان راه حل های سخت افزاری ارائه داد که دکمه هوم مانند روز اول شود اما قضیه در مورد شکستگی دکمه هوم متفاوت است. بیشتر تعمیرات سخت افزاری مربوط به تعویض دکمه هوم ایفون باعث از کار افتادن قابلیت تاچ آی دی دکمه هوم می شود.

مطالب مرتبط