ترفند کامپیوتر

گوگل ترند و نحوه استفاده از گوگل ترند

گوگل ترند و نحوه استفاده از آن

گوگل ترند چیست؟

گوگل ترند یکی از ابزارهای معروف گوگل می باشد که به شما اجازه می دهد تا در مورد تعداد موارد استفاده یک کلمه خاص، یک موضوع و یا یک عبارت در یک بازه زمانی مشخص در سرچ گوگل اطلاعاتی بدست آورید.

گوگل ترند این عدد را در نتیجه آنالیز کردن و محاسبه تعداد دفعاتی که یک کلمه در موتورهای جست و جو گر آن سرچ شده است به شما می دهد. ربات های گوگل هر روز این کار را انجام می دهند با این حال ممکن است در برخی موارد آمارهای حاصله دارای خطا نیز باشند. این خطاها در اغلب موارد به علت شباهت هایی است که بین برخی کلمات وجود دارد و ممکن است بر جامعه نمونه مورد آنالیز تاثیر گذارد. با این حال باید اشاره کرد که یکی از مزیت های فوق العاده گوگل ترند که باعث می شود شما به آماری کاملا واقعی (صرف نظر از خطاهای احتمالی) دست یابید، این است که گوگل ترند جست و جوهایی که توسط یک شخص برای یک کلمه در زمان های نزدیک به هم انجام شده است را حذف می کند. به عبارت دیگر از حساب کردن تکرارها جلوگیری می کند و بدین وسیله آماری دقیق تر به شما می دهد.

امکانات و ابزار گوگل ترند

یکی از امکاناتی که گوگل ترند در اختیار شما قرار می دهد این است که شما می توانید به صورت همزمان برای پنج عبارت از آنالیزهای گوگل ترند استفاده کنید. گوگل ترند نتایج را به صورت یک نمودار به شما ارائه می دهد و بنابراین شما به راحتی می توانید بین عبارات سرچ شده و نتایج حاصله مقایسه انجام دهید. این نتایج هم چنین می توانند به صورت یک فایل با فرمت .csv دانلود شده و توسط نرم افزار excel باز شوند.

یکی دیگر از ویژگی های گوگل ترند وجود ابزاری به نام “hot searches” می باشد که 40 مورد از بیشترین عبارات سرچ شده در آمریکا در هر روز را در اختیار کاربران قرار می دهد. ابزار دیگری به نام ” Google Trends for Websites ” ترافیک وبسایت های مختلف را آنالیز کرده و در اختیار شما قرار می دهد. این ابزار تعداد بازدیدهای انجام شده از وبسایت مورد نظر شما را به تفکیک موقعیت های جغرافیایی بازدیدکنندگان در اختیار شما قرار می دهد. ابزار جالب توجه دیگری نیز به نام های “also searched for” و “also visited” وجود دارند که به ترتیب؛ سایر وب سایت های پر ترافیک مشابه با وب سایت سرچ شده توسط شما و سایر کلمات و عبارات بیشتر جست و جو شده مشابه با کلمه و یا عبارت وارد شده توسط شما را نیز به نمایش می گذارند.

یک ابزار قدرتمند دیگر گوگل ترند ابزاری به نام “Google Insights for Search” می باشد که در سال 2008 توسط گوگل معرفی شد. این ابزار به شما امکانات پیشرفته ای در زمینه آنالیز داده می دهد. به وسیله این ابزار شما می توانید عبارات و کلمات کلیدی مورد استفاده خود را بهبود بخشیده و با توجه به مکان جغرافیایی و زمان افزایش به کارگیری یک کلمه، با به کار گیری کلمات مناسب در زمان های مختلف و مناسب با موقعیت جفغرافیای مورد نظر خود قدرت وب سایت خود و تعداد بازدید کنندگان تان را افزایش دهید.

در تصویر زیر شما می توانید نتایج حاصل گوگل ترند برای کلمه facebook را مشاهده کنید.

نتایج حاصل گوگل ترند برای کلمه facebook

نتایج حاصل گوگل ترند برای کلمه facebook

نحوه استفاده بهینه از ابزار گوگل ترند

امروزه بسیاری از افراد برای افزایش رنک و سئو سایت خود ازابزار گوگل ترند استفاده می کنند. اما بسیاری از آن ها با بی اطلاعی از سیاست های آن به خوبی نمی توانند این ابزار و نتایج حاصله از آن ها را به کار گیرند. در ادامه مطلب با چند نکته که به شما کمک می کند به بهترین شکل ممکن از این ابزار استفاده کنید آشنا خواهید شد.

1- ترندهای فصلی را شناسایی کنید

همان طور که پیش از این گفتیم گوگل ترند این توانایی را دارد تا بتواند مشهوریت و موارد جست و جوی یک کلمه در طول زمان های خاص را به شما نشان دهد. شما می توانید از این نتایج به دو منظور استفاده کنید: اول اینکه با داشتن چنین اطلاعاتی می توانید قبل از رسیدن به زمان مورد نظر برای مانور روی کلمه مذکور مقدمات طراحی پیج های مرتبط با آن را شروع کنید و دوم اینکه با رسیدن به زمان مورد انتظار نسبت به انتشار پست ها و مطالبی حاوی کلمه مورد نظر بازدیدکنندگان بیشتری به وب سایت خود جذب کنید.

2- از کلمات محبوب استفاده کنید

درزمان آنالیز کلمات برای یافتن کلمه کلیدی تنها به مشهور بودن کلمه دریک زمان واحد دقت نکنید بلکه محبوبیت آن در طول زمان را بسنجید. به عبارت دقیق تر ممکن است یک کلمه در یک زمان خاص به دلایل مختلف شهرت آنی پیدا کرده و پس از مدتی جست و جو درباره آن کاهش یابد. در چنین شرایطی نوشتن محتوا برای این کلمه کار مناسبی نخواهد بود. به جای آن سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که دارای محبوبیت در طول زمان هستند.

3- از کلمات مشابه برای ایجاد کلمات کلیدی جدید استفاده کنید

همان طور که پیش از این گفته شد گوگل ترند می تواند کلمات بیشتر جست و جو شده مشابه با کلمه مورد نظر شما را به شما پیشنهاد دهد. شما می توانید از این کلمات برای ایجاد و تعریف کلمات کلیدی جدید استفاده کنید و بدین ترتیب آمار بازدیدهای سایت خود را به مقادیر قابل توجهی افایش دهید. برای مثال اگر کلمه کلیدی شما کفش ورزشی است و گوگل ترند در کنار آن برندهایی مانند آدیداس و نایکی را به عنوان ترندهای مورد جست و جو به شما نشان می دهد، شما می توانید از ترکیب آن ها با کلمه مورد نظر خود یک کلمه کلیدی عالی بسازید.

4- موقعیت جغرافیایی را فراموش نکنید

اگر شما یک فروشگاه آنلاین دارید و به دنبال افزایش فروش هستید، باید به ابزارهای موقعیت سنجی گوگل ترند بیشتر بها دهید. با در نظر گرفتن اینکه افراد یک منطقه بیشتر به دنبال چه نوع کالا و خدماتی هستند شما می توانید استراتژی های تبلیغاتی مناسب هر موقعیت جغرافیایی در پیش گرفته و بدین ترتیب ازیک طرف تبلیغات خود را هدفمند کرده و هزینه های تبلیغاتی خود را مدیریت کنید و از طرف دیگر شاهد نتایج بهتری باشید.

مطالب مرتبط