ترفند آیفون

آموزش مشاهده قدرت سیگنال آیفون به صورت عددی

آموزش مشاهده قدرت سیگنال آیفون به صورت عددی

تا به حال به نقاط یا خطوط سیگنال سمت چپ نوار وضعیت گوشی آیفون خود دقت کرده اید؟

از میزان دقیق و صحیح سیگنال گوشی آیفون خود مطمئن هستید؟

تا به حال به این فکر کرده اید که گوشی آیفون شما در واقع باید از قدرت سیگنال بیشتری برخوردار باشد؟

این خطوط یا نقاط در گوشی های موبایل بهترین نشانگر دیداری برای اطلاع از کیفیت و میزان دریافت سیگنال توسط دستگاه بر اساس موقعیت مکانی شما است؛ اما به نظر می رسد که این خطوط یا نقاط خیلی دقیق و صحیح نیستند. این خطوط به جای نشان دادن مقدار حقیقی دریافت سیگنال، میزان کلی سیگنال را نشان می دهند و شما نمی دانید که این سه خطی که از چهار خط پر است کیفیت خوب ارتباط و اتصال را نشان می دهد یا خیر. اما شیوه ای برای فهمیدن عدد دقیق میزان سیگنال وجود دارد. ما در این مقاله به شیوه آسان دسترسی به قدرت سیگنال گوشی آیفون به صورت عدد اشاره خواهیم کرد. دقت داشته باشید که این عدد با مقیاس استاندارد دسی بل نشان داده می شود.

اگر گوشی آیفون شما مدل 10 و یا مدل های پایین تر با سیستم عامل IOS پایین تر از ایفون 11 است، برای مشاهده قدرت سیگنال خود می توانید به راحتی از روش زیر استفاده کنید.

تنها چیزی که نیاز دارید این است که دستگاه خود را از حالت مخفی Field test بیرون بیاورید. پس با توجه به مراحل زیر عمل کنید و نتیجه را ببینید:

1- ابتدا وارد قسمت تماس گوشی آیفون خود شوید و از طریق صفحه کلید شماره گیری این ارقام را به ترتیب وارد کنید: *3001#12345#* و سپس دکمه تماس را بزنید. این فرمول شما را به حالت Field Test وارد می کند.

قسمت تماس گوشی آیفون

قسمت تماس گوشی آیفون

2- در حالت Field Test به جای پنج نقطه یا خط سیگنال در گوشه سمت چپ، عددی منفی مثل -100 خواهید دید. هر چقدر که این عدد به صفر نزدیکتر باشد، سیگنال شما قوی تر است. می توان گفت بر اساس تحقیقات تا به حال 113- دسی بل پایین ترین سیگنال و حوالی 50- دسی بل بالاترین میزان سیگنال بوده است. دقت کنید که این اعداد منفی هستند؛ یعنی هر چقدر که عدد شما بدون در نظر گرفتن علامت منفی، کوچکتر باشد ، گوشی آیفون شما از قدرت سیگنال بیشتری برخوردار است. مثلا پر بودن سه نقطه سیگنال معادل 100- دسی بل خواهد بود. پنج خط سیگنال نشان دهنده حدود 40- تا 77- دسی بل است. اگر یک خط یا نقطه سیگنال را نشان می دهد، عدد واقعی سیگنال شما بین 102- تا 120- دسی بل است.

حالت Field Test

حالت Field Test

اگر دکمه صفحه خانگی یا Home را فشار دهید، نقاط یا خطوط سیگنال به حالت اول بر می گردند. اگر می خواهید آن عدد باقی بماند، به جای فشردن دکمه home، دکمه power را تا زمانی که پیغام Slide to power off دیده شود، نگه دارید و سپس آن را رها کنید.

دکمه صفحه خانگی یا Home

دکمه صفحه خانگی یا Home

 

3- در صفحه خاموش شدن یا slide to turn off که بودید دکمه home را برای 5 تا 10 ثانیه به شدت فشار دهید تا زمانی که از حالت FieldTest خارج شده و به صفحه Home منتقل شوید. به این صورت عدد قدرت سیگنال در بالای صفحه باقی خواهد ماند و با ضربه بر روی عدد می توانید آن را به نقاط یا خطوط قبلی تبدیل کنید و دوباره با ضربه بر روی نقاط یا خطوط به عدد دست پیدا کنید. حتی اگر گوشی آیفون خود را روشن و خاموش (restart )کنید می توانید این حالت را باز هم داشته باشید.

برای حذف حالت نشان دادن قدرت سیگنال به صورت عدد به حالت Field Test برگردید و همانطور که در گام اول عمل کردید پیش رفته یعنی دوباره شماره *3001#12345#* را درقسمت تماس وارد کرده و دکمه تماس را فشار دهید و سپس به دکمه Home را بفشارید تا به سادگی از حالت Field Test خارج شوید. وقتی به صفحه اصلی گوشی ایفون برگردید همچون گذشته همان نقاط نشانگر قدرت سیگنال را در مکان قبلی خواهی دید. این روش، ساده ترین راه برای مشاهده قدرت سیگنال ایفون به صورت عددی است.

همچنین برای دسترسی به حالت Field mode می توانید به قسمت تنظیمات setting بروید، سپس به بخش cellular، سپس cellular Data options و بعد از آن حالت Enable LTE را در حالت خاموش یا Off قرار دهید (بعد از تست می توانید بازگشته و LTE را به voice & data یا data تغییر دهید).

دقت داشته باشید که به روزرسانی ایفون به IOS 11 ممکن است اجازه ندهد که اپل در حالت Test Field قرار بگیرد.

اما برای دریافت قدرت سیگنال ایفون به صورت عدد در ایفون مدل 11 و 12 بایست به روش زیر عمل کنید:

1- همچون روش قبل شماره مذکور را شماره گیری کنید. این عمل به سرعت صفحه حالت field test را باز می کند.

صفحه حالت field test

صفحه حالت field test

2- بر روی گزینه LTE بزنید

3- قسمت serving cell meas را انتخاب کنید

serving cell meas

serving cell meas

4- به دنبال rsrp0 بگردید، عدد متناظر مقدار عددی قدرت سیگنال ایفون در مقیاس دسی بل خواهد بود.

 

در این صفحه موارد دیگری را خواهید دید :

RSRP مخفف قدرت دریافت سیگنال مرجع است و متغیری برای اندازه گیری RSSI است.

RSRQ مخفف کیفیت دریافت سیگنال مرجع است.

ظاهرا rsrp0 برج اصلی موبایل است که به ان متصل شده است، و rsrp1 نزدیکترین برج موبایل است (یا یکی با قوی ترین اتصال)، هر کدام به وضوح دارای قدرت سیگنال موبایلی خود است که میزان ان به قدرت، اتصال، فاصله، تداخل و سایر مقادیر بستگی دارد.

rsrp0

rsrp0

توجه داشته باشید که جزییات سیگنال عددی دسی بل در هر مدل ایفون ممکن است متفاوت باشد. اگر بخواهید این عدد بر روی صفحه ایفون شما باقی بماند و همواره دیده شود، متاسفانه در این مدل ها یعنی ایفون 11 و 12 و جدیدتر با سیستم عامل IOS جدید امکانپذیر نیست. فقط مدل های قبل از ایفون 11 و قدیم تر می تواند نشانگر عددی دریافت سیگنال را به جای خطوط سیگنال موبایل به طور ثابت داشته باشند.

این روش زمانی بسیار کاربرد خواهد داشت که شما در نقطه ای کور قرار دارید و نیاز دارید بدانید به کدام سمت بروید تا سیگنال قوی تری داشته باشید. همچنین برای اینکه متوجه شوید نیاز به تقویت کننده دارید یا باید به مکان تقویت شده ای منتقل شوید .

مطالب مرتبط