تعمیرات اپل

حل مشکل شارژ نشدن آیفون

blank

دلیل شارژ نشدن ایفون چیست؟ چرا گوشی ایفون شارژ نمی شود؟ اگر در اینترنت به دنبال پاسخ به این سوالات هستید، مطلب زیر را تا انتها بخوانید. در این مقاله کوتاه و کاربردی ابتدا علت شارژ نشدن گوشی آیفون را بررسی می کنیم و سپس راه حل های فوری رفع این مشکل را به شما خواهیم گفت.

چندین دلیل ممکن است باعث عدم شارژ شدن آیفون شود. برخی از دلایل رایج عبارتند از:

  • گرد و غبار در سوکت USB
  • خرابی سوکت شارژ
  • آداپتور معیوب
  • کابل شارژ آسیب دیده
  • باتری از کار افتاده است

اینها ساده ترین علت شارژ نشدن ایفون هستند. شارژ نشدن گوشی ایفون به هر دلیلی که باعث آزار دهنده است. ارور charging not available در آیفون قدیمی باشد یا جدید، کلافه کننده است. بیایید این بحث را دقیق تر مرور کنیم.

دلیل شارژ نشدن آیفون چیست؟

دلیل شارژ نشدن آیفون چیست؟

آیا برای شما هم اتفاق افتاده است که آیفون را به شارژر متصل کنید اما گوشی تان شارژ نشود؟ خوب اگر پاسخ مثبت است، نباید از این موضوع عصبی شوید چرا که این موضوع یک مساله رایج در مورد شارژ و شارژرهای آیفون است. این مشکل مخصوصا در مورد دستگاه های iOS قدیمی شایع تر است. مشکل شارژ نشدن آیفون می تواند در سه جا ریشه داشته باشد. مشکل در شارژ آیفون یا مربوط به ساختار گوشی است، یا مربوط به کابل لایتنینگ آیفون است و یا مربوط به پریز برقی است که می خواهید آیفونتان را با استفاده از آن شارژ کنید.

 فرض کنیم که سیستم برق خانه و یا محل کار شما به درستی کار می کند و عملکرد صحیح کابل لایتنینگ هم پس از تست با دیگر آیفون ها و یا تعویض کابل شارژ موبایل، ثابت شده است. حال تنها گزینه ی موجود،  مشکل در خود آیفون و یا آیپد شما است.

خوب مشکلات مربوط به آیفون چگونه می توانند عدم شارژ شدن گوشی را به همراه بیاورند؟ مشکلات سخت افزاری مربوط به پورت شارژ گوشی، یکی از عمده ترین دلایل بروز این مشکل در آیفون و آیپد است. لازم است قبل از آن که گوشی خود را به مراکز تعمیرات موبایل ببرید، این روش ها و ترفندها را اجرا کنید تا ایراد را در صورت یافتن آن، مرتفع کنید.

در ابتدای امر باید بدانید که آیا مشکل شارژ نشدن آیفون شما به صورت ناگهانی رخ داده است و یا قبل ترها هم لازم بوده است که شارژر را بارها و بارها از گوشی خارج کرده و دوباره آن را به پورت شارژ متصل کنید تا آیفون شروع به شارژ شدن کند؟

باید به درستی بدانید که آیا گوشی با اتصال شارژر به صورت کامل فرآیند شارژ شدن را سپری می کند و یا نه، در حین شارژ شدن آن وقفه می افتد و لازم است کابل را جا به جا کنید تا آیفون شروع به شارژ مجدد کند؟

ترفندهای حل مشکل عدم شارژ شدن آیفون که می توانید آنها را در خانه به کار ببندید:

دلیل ایجاد مشکل: عمدتا پورت های لایتنینگ پس از مدتی که از عمر استفاده آنها می گذرد، شروع به استهلاک می کنند و به نقطه ای می رسند که اجرام باقی مانده روی پین های موجود در پورت لایتنینگ کابل، نمی تواند نقطه های اتصال روی گوشی را لمس کند. این می تواند از علائم خرابی سوکت شارژ محسوب شود در این حالت با اتصال کابل به گوشی جریانی از کابل به گوشی اتفاق نمی افتد و نباید انتظار داشته باشید که گوشی شارژ شود!

راه حل: با استفاده از یک خلال دندان می توانید این مشکل را حل کنید. خلال دندانی را بردارید و شروع به پاک کردن پورت لایتنینگ گوشی خود کنید. مراقب باشید که حین عملیات پاک کردن پورت لایتنینگ گوشی خود، به اتصالات آن صدمه وارد نکنید.  دقت داشته باشید که اجرامی که از پورت لایتنینگ خارج می کنید چه اندازه هستند و آنها را با دقت بسیار و با استفاده از نوک خلال دندان و به مرور خارج کنید.

نکته:  شاید اگر از بیرون به پورت آیفون بنگرید، این تصور به شما دست دهد که پورت کاملا تمیز است. خود را با این فرض که پورت لایتنیگ آیفون من تمیز است، فریب ندهید. برای آن که بتوانید به درستی اجرام مانده در پورت لایتنینگ آیفون را ببینید، یک چراغ قوه بردارید و پس از انداختن نور درون پورت، به دقت به درون آن نگاه کنید؛ تازه آن موقع است که درخواهید یافت فضای کافی برای اتصال پین های کابل لایتنینگ به پورت گوشی وجود ندارد. این موضوع مخصوصا برای گوشی های آیفونی که بیش از یکسال است در دستشان دارید و آن ها را درون کیف و یا جیب خود حمل می کنید مصداق بیشتری می یابد.اگر شغل شما به گونه ای است که در محیط های پر گرد و غبار و مرطوب وقت می گذرانید، باید هر از چند گاهی پورت لایتنینگ گوشی خود را تمیز کنید.

اگر گوشی آیفون خود را سالها قبل خریده اید و حجم زیادی از اجرام روی پورت و صفحه ی گوشی مانده است، استفاده از خلال دندان برای تمیز کردن پورت لایتنینگ آن کافی نیست و باید روش های دیگری را برای رفع مشکل شارژ نشدن آیفون خود امتحان کنید. یکی از این روش ها استفاده از یک اسپری بدون الکل و تاکید می کنم، بدون الکل برای پاک کردن اجرام از روی پورت است. این کار نیاز به مهارت و دقت فراوان دارد و اگر در خودتان نمی بینید که بتوانید این کار را انجام دهید بایستی گوشی را به مرکز تعمیرات تخصصی آیفون بسپارید تا کارشناسان این کار را برای گوشی شما انجام دهند.برای پاک کردن پورت لایتنینگ آیفون خود می توانید از برخی از اجکتورهای اپل که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، بهره ببرید.

توصیه موکد کوک موبایل برای شما این است که گوشی را به کارشناسان تعمیرات بسپارید تا با استفاده از تخصص و مهارت خود و عیب یابی گوشی، مشکل را به صورت ریشه ای حل نمایند.

سوالات متداول حل مشکل شارژ نشدن آیفون

1- چرا آیفون من هنگام وصل شدن به برق، شارژ نمی شود؟

اطمینان حاصل کنید که همه اجزای شارژ به طور ایمن وصل شده اند. اگر هنوز کار نمی کند، سعی کنید شارژر را به پریز برق دیگر وصل کنید. یكی از متداول ترین دلایلی كه آیفون شما شارژ نمی شود این است كه گرد و غبار، جرم و یا سایر مواد خارجی در درگاه شارژ جمع شده اند و مانع از درست كار كردن اتصالات شارژ می شوند.

2- چگونه مشکل شارژ نشدن آیفون را حل کنم؟

شارژر آیفون را به یکی از این سه منبع برق وصل کنید:

  • پریز برق دیوار. کابل شارژ USB خود را به آداپتور برق USB وصل کنید، سپس آداپتور را به دیوار وصل کنید.
  • کامپیوتر.
  • لوازم جانبی مثل پاور بانک

هنگام شارژ دستگاه، شکل رعد و برق در کنار آیکون باتری در نوار وضعیت یا یک آیکون باتری بزرگ در صفحه قفل خود مشاهده خواهید کرد.

3- آیفون من شارژ نمی شود، مشکل از کجاست؟

اغلب مشکل مربوط به کانکتور فلزی کوچک در پورت USB است که ممکن است به شکلی، کمی خم شود به طوریکه با کابل شارژ تماس خوبی برقرار نمی کند. اطمینان حاصل کنید کانکتورها سالم هستند.

4- از کجا بدانم که پورت شارژر آیفون من آسیب دیده است؟

ممکن است پورت شارژر روی تلفن همراه شما سست شده باشد و باید مجدداً در جای خود نصب و محکم شود. اگر همچنان در این شرایط شارژ تلفن خود را ادامه دهید، ممکن است پورت شارژ شما بسوزد و ممکن است تلفن شما را خراب کند. تلفن خود را زیر نور کافی نگه دارید و چک کنید ببینید که آیا در اطراف پورت شارژ آثاری از سیاهی و لکه وجود دارد یا خیر.

5- آیا خودم می توانم مشکل شارژ نشدن آیفونم را حل کنم؟

در برخی مواقع که پورت شارژ محکم است و کانکتورهای فلزی کوچک آن مشکلی ندارد، با نور چراغ قوه شرایط فیزیکی پورت را بررسی کنید ببینید که گرد و خاک و یا جرم نگرفته است، اگر وجود جرم مشاهده می شود، با خلال دندان و با دقت کانکتور لایتنینگ را تمیز کنید و دوباره امتحان کنید.

6- علائم مشکل شارژ نشدن گوشی چیست؟

علائم مشل شارژ نشدن گوشی می توانند به دلایل مختلف ظاهر شوند: پورت دستگاه iOS شما ممکن است آلوده یا آسیب دیده باشد، لوازم جانبی شارژر شما می تواند معیوب، آسیب دیده یا غیر از گواهی اپل باشد، یا شارژر USB شما برای شارژ آیفون طراحی نشده است. هر گونه جرم و یا مواد خارجی را از درگاه شارژ در پایین دستگاه خود را بردارید.

7- شارژرهای آیفون چه مدت دوام دارند؟

بستگی به میزان استفاده شما، محل نگهداری آن و یا اینکه شوک الکتریکی به آن وارد نشود. یک شارژر با استفاده روزانه حداقل باید یک یا دو سال یا بیشتر عمر کند.

8- آیا همه کابل های شارژ آیفون یکسان هستند؟

کابل های شارژ مهم نیست که یکسان باشند. عملکرد کابل ها باید یکسان باشد تا بتوان از آن برای هر آیفونی استفاده کرد.

9- چگونه می توانم شارژ آیفون خود را تست کنم؟

اگر شارژ باتری تمام شده است، بگذارید تا حدود دو ساعت شارژ شود و سپس آن را چک کنید. باید یک علامت رعد و برق در داخل یا در کنار نماد باتری در سمت راست بالای صفحه قفل آیفون مشاهده کنید. اگر هیچ شکل رعد و برق دیده نشد باتری شارژ نمی شود.

10- آیا شارژرهای ارزان قیمت به گوشی آسیب می رساند؟

بله، شارژرهای بی کیفیت و ارزان قیمت می توانند به باتری گوشی شما آسیب وارد کنند. نوسان ولتاژ می تواند به پورت شارژر صدمه بزند و حتی باتری شما را خراب کند.

مطالب مرتبط