ترفند iOS

همه چیز در رابطه با دستیار صوتی هوشمند Siri

blank

به Siri فرمان بدهید!

صحبت کردن با Siri و ارائه ی فرمان صوتی برای اجرای دستورها،  راهی سریع برای انجام کارها توسط Siri است. از سیری بخواهید برای گوشیتان یک آلارم را تنظیم کند، به او دستور دهید تا روی نقشه یک مقصد مشخص را پیدا کند، از او درخواست کنید میزی را در رستورانی دلخواه رزرو کند و یا اصلا یک یادداشت دوستانه را برای یکی از مخاطبانتان ارسال کند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که سیری حتی می تواند نور یک اتاق مجهز به چراغ های تحت کنترل HomeKit را تغییر دهد.  Siri دستیار صوتی هوشمند دستگاه های اپل است که هر چه بیشتر با او در ارتباط باشید او از شما بیشتر یاد می گیرد و می تواند دستوراتتان را بهتر و بهتر به انجام برساند.

blankتوجه: آیفون و آیپد شما برای استفاده از Siri، باید به اینترنت متصل شوند. دقت کنید که به دلیل اتصال گوشی به اینترنت حین استفاده از سیری، ممکن است استفاده از دیتای موبایل افزایش یابد و به همین جهت بهتر است استفاده سیری از اینترنت را مدیریت نمایید.

همه چیز در رابطه با دستیار صوتی هوشمند Siri

برای شروع به کار کردن سیری، تنها کافی است خیلی ساده به سیری سلام کنید. برای این منظور باید به گوشی خود بگویید: “Hey Siri”  پس از شنیده شدن صدای سلام شما توسط سیری، دستیار صوتی برای انجام فرامین صاحب گوشی و تبلت اعلام آمادگی می کند. پس از شنیدن اعلام آمادگی توسط سیری، می توانید درخواست خود را به سیری بگویید. برای مثال اگر می خواهید بدانید آب و هوا چگونه است، به سیری بگویید:

“Hey Siri, how’s the weather today?”

پاسخ سیری که روی صفحه نمایش، نشان داده می شود،  اغلب حاوی اطلاعات یا تصاویری است که می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد درخواستی که از سیری کرده اید، از آنها استفاده کنید.دقت کنید برای آن که سیری بتواند با شنیدن Hey Siri به درخواست شما پاسخ دهید، باید این قابلیت در تنظیمات گوشی فعال شده باشد.  برای روشن کردن یا خاموش کردن Hey Siri، از طریق مسیر زیر اقدام نمایید:

“Settings > Siri & Search > Listen for “Hey Siri

همه چیز در رابطه با دستیار صوتی هوشمند Siri

فعال کردن Hey Siri

blankتوجه: در برخی از مدل های دستگاه های اپل، “Hey Siri” تنها زمانی قابل شناسایی است که آیفون به شارژر متصل باشد.

دستیار-صوتی-هوشمند-Siri

دستیار-صوتی-هوشمند-Siri

 احضار سیری (Siri)

مدل گوشی

نحوه ی احضار Siri

آیفون X

دکمه ی ساید را که در قسمت جانبی و سمت راست گوشی است، نگه داشته و آن را تا زمانی که سیری ظاهر شود نگه دارید. پس از ظاهر شدن سیری روی گوشی، درخواست خود را مطرح کنید.

مدل های غیر از آیفون X
 دکمه Home را فشار داده و انگشتتان را تا زمانی که Siri روی صفحه نمایش گوشی ظاهر شود، روی دکمه ی هوم نگه دارید. پس از ظاهر شدن سیری روی صفحه نمایش، درخواست خود را مطرح کنید.

هدست (Headset )
دکمه تماس (Call) و یا دکمه ی میانی هدست را فشار داده و انگشتتان را تا زمانی که Siri روی صفحه نمایش گوشی ظاهر شود، روی آن نگه دارید. پس از ظاهر شدن سیری روی صفحه نمایش، درخواست خود را مطرح کنید.
ایرپادها (AirPods)
 دو بار روی ایرپاد تپ کنید (ضربه بزنید) تا سیری ظاهر شود. پس از ظاهر شدن سیری روی صفحه نمایش، درخواست خود را مطرح کنید.

برای آن که بفهمید سیری می تواند چه کارهایی انجام دهد، از او سوال کنید: “?What can you do” و یا به سادگی بر روی آیکون the Help button تپ کنید.

اصلاح درخواست از Siri

شما می توانید از دو طریق درخواست خود را به صورت شفاف به سیری اعلام کرده و یا آن درخواست را اصلاح و ویرایش کنید.

  • شفاف سازی درخواست: اگر سیری درخواست شما را متوجه نشد، تنها کافی است بر روی آیکون the Listen button  تپ کنید تا درخواست خود را بار دیگر به صورت شفاف و روشن به سیری اعلام کنید.
  • ویرایش درخواست با استفاده از نوشتن برای سیری: برای این منظور کافی است که بر روی عبارت Tap to Edit که در بالای صفحه مشاهده می کنید، تپ کرده و با استفاده از کیبوردی که روی صفحه نمایش داده می شود، شروع به تایپ و ویرایش درخواستتان از سیری کنید.
  • تغییر دادن پیام قبل از ارسال آن: برای این منظور تنها بایستی به سیری بگویید: “Change it”

Siri به عنوان مترجم

شاید برایتان جالب باشد بدانید که سیری می تواند یک عبارت را از زبان انگلیسی به زبان های چینی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی یا ایتالیایی ترجمه کند. برای این منظور همانطور که در مقاله ی “همه چیز در رابطه با استفاده از Siri به عنوان مترجم” آمده است، باید از سیری عبارت “How do you say” را بپرسید و بعد از عبارت جمله ای را که قرار است به زبان چینی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی یا ایتالیایی ترجمه شود، به انگلیسی تلفظ کنید. پس از تمام شدن جمله، سیری آن عبارت را با صدای بلند ترجمه می کند و این فرآیند می تواند کمک عمده ای به بهبود تلفظ شما در زبان های خارجی کند.

Siri به عنوان مترجم

Siri به عنوان مترجم

  • تغییر صدای Siri: برای این منظور باید ابتدا به مسیر Settings > Siri & Search > Siri Voice بروید و یکی از دو صدای زن و مرد را برای سیری انتخاب کنید.  دقت کنید که این قابلیت برای همه زبان ها وجود ندارد.
  • ویژگی های صدا را برای Siri تنظیم کنید: می توانید با استفاده از دکمه های Volume و آنگاه که در حال تعامل با سیری هستید صدا را کم و زیاد کنید. برای فعال کردن بازخورد صوتی بایستی به مسیر Settings > Siri & Search > Voice Feedback بروید.
بازخورد صوتی سیری

بازخورد صوتی سیری

  • غیرفعال کردن دسترسی به Siri را زمانی که گوشی قفل است:  برای این منظور بایستی به مسیر Settings > Siri & Search > Allow Siri When Locked بروید.
    مجوز دسترسی های Siri

    مجوز دسترسی های Siri

  • گرفتن جلوی جوابدهی سیری زمانی که به آن احتیاج ندارید: برای این منظور بایستی گوشی را طوری روی زمین بگذارید که صفحه نمایش آن به سمت زمین باشد.

خودتان را به Siri بشناسانید!

چنانچه در مورد خودتان با سیری حرف بزنید و چیزهایی مانند خانه و محل کار و روابطتان را برای دستیار صوتی آیفون خود توضیح دهید، خواهید توانست خدماتی شخصی تر و مناسب تر دریافت کنید. نکته ی جالب این است که سیری می تواند روابط شما را متوجه شود و فرامین صوتی را راحت تر انجام دهد.  پس از شناساندن افراد خانواده به سیری، برای مثال، می توانید دستورهایی مانند «ارسال پیام به برادر من= “Send a message to my brother”» را به سیری دستور دهید.

برای شناساندن روابط به سیری می توانید از مسیر زیر اقدام کنید و سپس به سیری بگویید چه کسی هستید. برای این منظور ابتدا باید کارت اطلاعات خود را در بخش «مخاطبین» پر کنید و سپس به  Settings > Siri & Search > My Information بروید و روی نام خود ضربه بزنید تا اطلاعات را تکمیل و یا ویرایش کنید.

خودتان را به Siri بشناسانید!

خودتان را به Siri بشناسانید!

  • به سیری بفهمانید که دوست دارید چگونه نام شما را بگوید: ابتدا جمله ی  “Learn to pronounce my name” را بگویید و سپس نام خود را برای سیری ادا کنید تا در مکالمات تعاملی بتوانید از شنیدن نامتان توسط سیری لذت ببرید.
  • با سیری درباره روابط خانوادگی تان سخن بگویید:  برای مثال می توانید جملاتی شبیه به این را بگویید: “Ali is my brother”
  • محافظت از آنچه که سیری در مورد شما و دستگاه های اپل شما می داند: برای حفاظت از اطلاعاتی که تا کنون به سیری داده اید،  به تنظیمات بروید، سپس با اپل آی دی تان به سرویس iCloud وارد شوید. دقت کنید که اپل آی دی تمامی دستگاه های اپل شما باید یکسان باشد تا اطلاعات روی آنها سینک شود. همانطور که می بینید، همه اطلاعات سیری در مورد صاحب دستگاه، رمزگذاری شده است و بنابراین اطلاعات شخصی شما به صورت خصوصی و تنها برای شما حفظ می شود.

blankتوجه: زمانی که درخواست هایتان از Siri نیاز به دانستن موقعیت مکانیتان دارد،  سیری از سرویس های موقعیت مکانی برای دسترسی به خدمات موجود استفاده می کند.

هوش پیشگیرانه

سیری دستیار صوتی هوشمند اپل است و بدیهی است که از شما می آموزد و گاهی هم پیش می آید که آنچه را که میخواهید طی پیشنهادی هوشمندانه به شما معرفی و اعلام می کند. شما حتی می توانید قبل از درخواست دادن به سیری با او مشورت کنید تا درخواستی دهید که خروجی آن برای شما مطلوب تر واقع شود. سیری اطلاعات شخصی شما را رمزگذاری کرده و به صورت خصوصی  باقی می گذارد. با توجه به ذات یادگیرنده ی سیری،  همانطور که این دستیار صوتی اطلاعات بیشتری از شما و نحوه ی تفکرات شما به دست آورد، تجربه تعامل با سیری در دستگاههای دیگرتان هم بهبود مییابد. واضح است که اطلاعات دریافتی توسط تعامل با سیری، روی سرویس آی کلودی که تمامی دستگاه های سینک شده با اپل آی دی واحد از آن استفاده می کنند، ذخیره می شود. دلیل این که تعامل با سیری روی آیفونتان می تواند سیری روی آیپد شما را هم بهبود دهد، همین مطلب است.

بر اساس نحوه استفاده از آیفون، سیری پیشنهاداتی را برای درخواست های آینده از خودش ذخیره و نگه داری می کند. سیری در مواقعی که مشغول کارهای زیر هستید، اطلاعات را درباره شما ذخیره و پردازش می کند و به اصطلاح یاد می گیرد.

  • ایجاد ایمیل و Event: زمانی که شروع به اضافه کردن افراد به یک رویداد، ایمیل یا تقویم می کنید، سیری افرادی را که در ایمیل یا رویدادهای قبلی وارد شده اند نشان می دهد. این بدان معنا است که سیری می داند باید در چه زمانی چه پیشنهاداتی به شما دهد.
  • دریافت تماس: اگر تماس دریافتی از یک شماره ناشناس دریافت کنید، Siri با بررسی شماره تلفن های سینک شده با ایمیل های مخاطبان، سعی می کند نام و نام خانوادگی تماس گیرنده را استخراج کرده و آن را به شما نمایش دهد.
  • ارزیابی شرایط رسیدن به یک رویداد: اگر رویداد تقویم تان شامل مکانی به خصوص باشد، سیری شرایط ترافیکی جاده های منتهی به مقصد ایونت را ارزیابی می کند و زمانی که می خواهید راه بیافتید شرایط ترافیک را به اطلاع شما می رساند.
  • تایپ(Type): هنگام وارد کردن متن، سیری می تواند نام فیلم ها، مکان ها و هر چیزی که اخیرا آنها را مشاهده کرده اید، نمایش دهد. نکته ی بسیار جالب این است که اگر در پیامی به یک دوست می گویید که در راه هستید، سیری می تواند زمان تقریبی رسیدن شما به مقصد را محاسبه کند و آن را هم درون پیام شما بگنجاند تا به اطلاع دوستتان برسد.
  • جستجو در Safari: سیری در گوشی های آیفون 6s و مدل هایی که بعد از آن به بازار ارائه شدند، پیشنهاداتی را براساس آنچه روی وب مشاهده کرده اید، نمایش می دهد.
  • تأیید قرار ملاقات ها و یا خرید از وب سایت های مسافرتی: سیری در گوشی آیفون 6 و مدل هایی که بعد از آن ارائه شد، قرارا ملاقات های شما را تایید می کند.
  • پیشنهاد موضوعات مورد علاقه: همانطور که قبلا هم گفتیم، سیری از تعامل با شما یاد می گیرد و نسبت به شما و علایق تان شناخت پیدا می کند و به همین دلیل هم می تواند زمان بررسی سایت های خبری، اخبار مرتبط با موضوعات مورد علاقه تان را به شما پیشنهاد کند.

سیری و برنامه های آیفون (Apps)

سیری می تواند با بسیاری از برنامه های موجود در iPhone تعامل داشته باشد و کار کند، از جمله این برنامه ها می توان به تلفن، پیام ها، نقشه ها، ساعت، تقویم و موسیقی اشاره کرد. برای مثال می توانید موارد زیر را که در ارتباط با App ها هستند، دستور دهید.

دستورات به Siri

دستور به فارسی

دستور به انگلیسی

“تماس با مامان (تلفن منزل)”

“Call Mom at home”

“آیا SMS جدیدی از علی دارم؟”

“Do I have any new texts from Ali?”

” عطرم در حال تمام شدن است”
(تنها در صورتی که امکان خرید با استفاده از سیری فراهم باشد)
“I’m running low on perfume”
“زنگ هشدار (آلارم) را برای ساعت 8 صبح تنظیم کن”
“Set an alarm for 8 a.m.”

برای دریافت خدمات شخصی تر و برای درخواست هایی چون «FaceTime Mom» نیاز است که به سیری درباره خودتان و روابطتان توضیح دهید و این رابطه ها را به Siri بگویید. مثالهای بیشتر از نحوه استفاده Siri  از برنامه ها و تعامل با آنها در ادامه آمده است.

  • از سیری به عنوان DJ شخصی خود استفاده کنید: برنامه ی  Apple Music سلیقه شما را در گوش دادن به موسیقی ها می داند بنابراین وقتی که به Siri بگویید موسیقی دلخواهی را پخش کند،  آهنگی را که بیشتر از بقیه دوست دارید بشنوید، برایتان پخش خواهد کرد. این دستیار صوتی هوشمند، همچنین می تواند سؤالاتی را راجع به موسیقی که می شنوید ، پاسخ دهد. برای مثال می توانید زمان پخش یک موزیک از آیفون از سیری سوال کنید: “?Who’s the drummer in this song”
  • جدیدترین اخبار را گوش کنید: ابتدا باید بگوییم که این قابلیت در همه مناطق موجود نیست. برای این منظور می بایست به سیری جمله ی “. Hey Siri, play some news” را بگویید.
  • از Siri درون برنامه های واسط استفاده کنید: برخی از برنامه های واسط اپل هستند که از App استور و همچنین از Siri پشتیبانی می کنند؛ برنامه هایی که به شما امکان خواندن کتاب می دهند،  اجازه می دهند پیام متنی و تصویری ارسال کنید، عکس ها را جستجو کنید، تماس بگیرید و …. اگر دوست دارید بتوانید از Siri درون برنامه های واسط هم استفاده کنید، زمان دانلود برنامه ها به اینکه آیا برنامه می تواند با سیری و یا با اپ استور ارتباط برقرار کرده و با آنها تعامل کند را در نظر بگیرید.

نکته: برای غیرفعال کردن پیشنهادات سیری به هنگام جست و جو ها باید از طریق مسیر  Settings > Siri & Search  به بخش سیری و جست و جو رفته و گزینه ی Search & Siri suggestions را برای هر برنامه ی دلخواه غیرفعال نمایید.

Siri درون برنامه های واسط

Siri درون برنامه های واسط

قابلیت آیز فری سیری (Siri Eyes Free)

زمانی که در ماشین و مشغول رانندگی هستید، می توانید با استفاده از Siri Eyes Free و بدون نگاه کردن یا لمس کردن iPhone از آن استفاده کنید. در واقع با فعال کردن این قابلیت روی گوشی تان امکان کنترل گوشی تنها با استفاده از صحبت کردن با سیری برایتان فراهم می شود. برای صحبت کردن با سیری، دکمه فرمان صوتی را روی فرمان ماشین خود نگه دارید تا صدای سیری را بشنوید. شما می توانید تمامی فرامینی را که سیری در حالت عادی اجرا می کند به او فرمان دهید. این فرامین شامل تماس با مخاطبان گوشی، انتخاب و پخش موسیقی، شنیدن و نوشتن پیام های متنی برای ارسال اس ام اس، راهنمایی از روی نقشه، خواندن اعلان و نوتیفیکیشن هایی که به گوشی وارد می شود، پیدا کردن اطلاعات تقویم، اضافه کردن یادآورها و موارد دیگر می باشد. Siri Eyes Free تنها بر روی برخی ماشین های خاص عمل می کند و نباید انتظار داشته باشید که بتوانید از آن روی تمامی ماشین ها استفاده کنید.

blank هشدار: دلیل توسعه ی  Siri Eyes Free افزودن ایمنی به استفاده از آیفون حین رانندگی بوده است، با این حال اگر حس می کنید استفاده از این قابلیت شما را در معرض خطر قرار می دهد، می توانید از آن استفاده نکنید.

مطالب مرتبط