تعمیرات اپل

نحوه بازیابی اطلاعات از مادربورد سوخته ی iPhone X

blank

به گفته ی اپل، iPhone X آینده ی تلفن های هوشمند است. در این که iPhone X تجربیات جدید و شگفت انگیزی را برای کاربران به ارمغان آورده است، شکی نیست. با این حال، هنوز  بسیاری از کاربران به خاطر از دست دادن داده‌ها در زمان استفاده از iPhone X گلایه دارند. البته شما می‌توانید برای بازیابی اطلاعات از بین رفته از برنامه iTunes / iCloud استفاده کنید. یا یک نرم‌افزار بازیابی اطلاعات خریداری کنید تا بتوانید دوباره داده های خود را بازیابی کنید. پس با استفاده از این روش‌ها می توانید اطلاعات iPhone X روشن خود را بازیابی کنید.

بسیاری از کاربرانی که آیفون آنها در آب افتاده و دیگر روشن نمی شود، می پرسند ” آیا می‌توانم اطلاعات خود را از آیفون خاموش و خراب بازیابی کنم؟ ” به نظر شما چگونه می توان اطلاعات را از  آیفونی که روشن نیست، بازیابی کرد؟ اگر می خواهید بدانید که چگونه می توانیم آیفونی  که روشن نمی شود را تعمیر کنیم مقاله های تعمیر iPhone 6 ای که به دلیل خیس شدن روشن نمی شود و آیفون ۶ یا ۶s روشن نمی‌شود – تعویض قطعه PMIC را مطالعه کنید.

همانطور که همه ما می‌دانیم، برای متخصصان تعمیرات موبایل هم بسیار دشوار است که اطلاعات از بین رفته را از یک آیفون خاموش استخراج کنند. این کار نیازمند عملیات دقیق با circumspection است. و این چیزی است که می خواهیم راجع به آن صحبت کنیم.

iPhone X ای داریم که خیس شده است و روشن نمی شود. و پس از بررسی های مختلف متوجه شدیم که بورد منطقی آن سوخته است میخواهیم اطلاعات داخل آن را بازیابی کنیم.

با استفاده از یک منبع تغذیه به بورد بالایی ولتاژ اعمال می کنیم تا عملکرد آن را بررسی کنیم. مشاهده می شود که بورد به میزان بیش از حد (غیر طبیعی ) جریان می کشد که می تواند نشانه ای از سوختن مادربورد باشد.

 

تست جریان کشی

تست جریان کشی

 

برای بازیابی اطلاعات، نیاز داریم قطعات CPU ,Baseband CPU ,EEPROM ,NAND و Baseband EEPROM را از روی مادربورد آسیب دیده جدا کنیم و سپس آنها را به یک مادربورد جدید اتصال دهیم.

قسمت بالایی بورد را بر روی یک نگهدارنده ی مخصوص بورد قرار می دهیم و با استفاده از هویه هواگرم چسب مشکی رنگ اطراف آی سی NAND را بر می داریم. سپس با ادامه ی حرارت دادن و به کمک یک چاقوی مخصوص تراشه NAND از روی بورد بر می داریم. همین کار را برای چهار آی سی دیگر یعنی CPU ,Baseband CPU ,EEPROM و Baseband EEPROM نیز انجام می دهیم.

 

برداشتن تراشه NAND

برداشتن تراشه NAND

 

حال باید قطعات جداشده را پاک سازی کنیم و با قلع تمیز، پین های آن ها را بپوشانیم و آماده اتصال به مادربورد جدید کنیم.

برای این کار ابتدا از محلول تمیز کننده و هویه استفاده می کنیم. وقتی سطح پین های آی سی به صورت کامل پاک شد، با استفاده از قلع روی آی ی را می پوشانیم و بعد با استفاده از ماسک مخصوص هر آی سی، فرآیند را تکمیل می کنیم تا آی سی آماده اتصال به بورد شود.

توجه داشته باشید که ماژول وای فای با آدرس ذخیره شده در تراشه NAND عمل می کند پس باید ابتدا تراشه NAND را به کامپیوتر متصل کنیم و داده ذخیره شده در آن را تغییر دهیم.

 

تغییر دادن داده ذخیره شده در آی سی NAND

تغییر دادن داده ذخیره شده در آی سی NAND

 

بعد از تغییر دادن داده ذخیره شده در آی سی NAND نوبت به اتصال قطعات به مادر بورد جدید می رسد.با استفاده از BGA و به کمک هویه هوا گرم تراشه ها را به بورد متصل می کنیم و سپس با استفاده از تمیز کننده بورد، آن را تمیز می کنیم.

نکته مهم: در زمان استفاده از هویه هوا گرم مراقب حرارت باشید تا به سایر قطعات آسیبی نرسد و پس از اتصال هر تراشه کمی صبر کنید تا بورد خنک شود و بعد از آن، به سراغ اتصال قطعه بعدی به بورد بروید.

پس از اتمام اتصال قطعات، لایه بالایی و لایه پاینی را قبل از اتصال دائمی با قلع به کمک یک رابط به هم و همچنین سایر قطعات متصل می کنیم و بعد از آن با اتصال منبع تغذیه مشاهده می شود هیچ جریان غیرعادی از بورد کشیده نمی شود.

حال باید بورد بالایی و بورد زیرین را به یکدیگر اتصال دهیم. برای اتصال این دو بورد مانند تمام مراحل از هویه هواگرم استفاده می کنیم. پس از برقراری اتصال کمی برای خنک شدن بورد صبر می کنیم و سپس بورد را به سایر قطعات متصل می کنیم و آیفون را می بندیم.

حال نوبت به تست گرفتن است. ابتدا آیفون را روشن می کنیم. همه ی موارد را بررسی می کنیم و مشاهده می شود تمام قسمت ها به درستی کار می کنند . سپس به بازیابی اطلاعات می پردازیم و مشاهده می شود تمام داده ها با موفقیت در دسترس قرار دارند.

مطالب مرتبط