ترفند اندروید

نحوه اسکن عکس های قدیمی و چاپ شده

نحوه اسکن عکس های قدیمی و چاپ شده

برخی مواقع مایلید برخی از عکس های قدیمی خود را داشته باشید و جالب است بدانید شما با استفاده از گوشی هوشمند خود می ‌توانید به اسکن عکس ‌های قدیمی و چاپ شده خود بپردازید. فقط به این نکته توجه کنید که این روش بهترین انتخاب نمی باشد. ما در این مقاله قرار است روش‌ های اسکن گرفتن از عکس‌ های قدیمی و چاپ شده را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

مطمئناً برای هر کاربری پیش آمده که بخواهد یک عکس قدیمی و چاپ شده در آلبوم خانوادگی خود را در گوشی داشته باشد یا از طریق گوشی یا کامپیوتر برای فرد دیگری ارسال کند. در این شرایط شما برای این کار به اسکن گرفتن از عکس چاپ شده بر روی کاغذ مورد نظر نیاز پیدا خواهید کرد و به نوعی باید عکس مورد نظر را دیجیتالی نمایید. با اسکن گرفتن از عکس ‌های چاپ شده می ‌توانید آن ‌ها را از طریق اینترنت و دستگاه‌ های هوشمندی همچون گوشی، لپ ‌تاپ و … برای سایر دوستان خود ارسال کنید. حال می خواهیم بدانیم چگونه از عکس ‌های قدیمی و چاپ شده اسکن بگیریم و اصطلاحاً آن‌ ها را دیجیتالی کنیم؟

به طور کلی شما برای اسکن گرفتن از عکس ‌های قدیمی و چاپ شده بر روی کاغذ می ‌توانید از سه روش اصلی و کاربردی استفاده نمایید. ما در این مقاله می خواهیم این روش های کاربردی را به شما معرفی کنیم. با استفاده از هر روش مورد پسندتان می توانید عکس ‌های قدیمی و چاپ شده خود را اسکن کرده و در قالب اطلاعات دیجیتال در دستگاه‌ های هوشمندتان ذخیره نمایید.

1) با استفاده از دستگاه اسکنر با بیشترین کیفیت

بهترین روش برای اسکن گرفتن از عکس‌ های قدیمی و چاپ شده بر روی کاغذ استفاده از دستگاه اسکنر محسوب می ‌شود. با وجود اینکه اسکنرهای می‌ توانند بهترین بازده را در این زمینه داشته باشند، استفاده از این دستگاه‌ ها هم اکنون چندان مرسوم نبوده و هر کاربر عادی از آن ‌ها استفاده نمی ‌کند. اگر به قدری خوش شانس هستید که در خانه یا محل کار خود دستگاه اسکنر دارید، فرصت را از دست نداده و از آن برای اسکن گرفتن از عکس ‌های قدیمی و چاپ شده خود استفاده نمایید.

اسکن عکس با استفاده از دستگاه اسکنر

بهتر است، پیش از شروع اسکن گرفتن از عکس مورد نظرتان آن را کاملا تمیز کنید. برای این کار می ‌توانید از یک پارچه لطیف آغشته به مقدار ناچیزی الکل استفاده کنید. شیشه اسکنر هم به همین شیوه پاک کنید و از عدم وجود گرد و غبار بر روی آن اطمینان حاصل نمایید. دقت کنید که تمیز بودن شیشه اسکنر و همچنین خود عکس چاپ شده تاثیر به سزایی در کیفیت فایل اسکن شده نهایی دارند. سنسورهای دستگاه اسکنر بسیار حساس هستند و در صورتی که با گرد و غبار روبرو شوند سریعا پس ماندهای این گرد و غبارها را بر روی فایل اسکن دریافتی نمایش می ‌دهند. پس حتما پیش از شروع کار، شیشه دستگاه اسکنر و خود عکس چاپ شده را کاملاً تمیز کنید.

همین طور توصیه می ‌کنیم که برای اسکن گرفتن از عکس‌ های چاپ شده خود روش و سبکی را تعیین نمایید. برای مثال اگر تعداد این عکس ‌ها کم است، تمام آن‌ ها را طی یک مرتبه در دستگاه اسکنر قرار داده و از آن‌ ها اسکن بگیرید و نهایتا در محیط سیستم عامل ویندوز و با استفاده از ابزارهایی همچون فتوشاپ و حتی پینت (Paint)  می ‌توانید بخش ‌های مختلف فایل اسکن شده را برش داده و هر عکس را به طور جداگانه ذخیره نمایید. اگر می خواهید از تعداد زیادی عکس چاپ شده به طور جداگانه اسکن دریافت کنید، توصیه می ‌کنیم که آن کار را با توجه به تاریخ ضبط عکس‌ ها انجام داده و بدین صورت دسته ‌بندی بهتری از تصاویر اسکن شده دریافت خواهید کرد.

اسکنرها بیشتر این امکان را می ‌دهند تا کاربر به شیوه خاصی فایل‌ های مورد نظر خود را نامگذاری کند. توجه به این موضوع و اعمال تنظیمات آن هم می ‌تواند سبب دسته ‌بندی یا طبقه ‌بندی فایل‌ه ای تصویری اسکن شما مورد نظرتان گردد. حال و با آگاهی داشتن نسبت به موارد یاد شده می ‌توانید فرآیند اسکن گرفتن از عکس‌ های چاپ شده و قدیمی خود را آغاز کنید. از آنجایی که هر دستگاه اسکنر با توجه به مدل و نوع خود به شیوه منحصر به فردی کار می ‌کند، نمی ‌توانیم یک راهنمای گام به گام دقیق را در مورد نحوه استفاده از اسکنرها داشته باشیم. به طور کلی استفاده از دستگاه اسکنر کار چندان سختی نبوده و هر کاربر آشنا با کامپیوتری می ‌تواند از آن استفاده کند. در حین استفاده از اسکنرها برای اسکن گرفتن از عکس ‌های قدیمی و چاپ شده خود به موارد زیر دقت نمایید:

  • اسکن کردن همزمان عکس ‌ها را در نظر بگیرید. شما برای صرفه جویی در زمان می ‌توانید چند عکس را به طور همزمان در اسکنر قرار داده و آن ‌ها را دیجیتالی کنید. برخی از اسکنرها دارای نرم افزار داخلی بوده که قادر به برش تصاویر مختلف است، ولی در صورتی که اسکنر شما قادر به انجام این کار نباشد هم می ‌توانید در کامپیوتر خود و با استفاده از برنامه ‌هایی مانند فتوشاپ یا پینت این کار را انجام دهید.
  • شما می ‌توانید وضوح تصویر یا رزولوشن عکس‌ های اسکن شده خود را تعیین نمایید. سعی کنید که تا حد امکان حداقل از رزولوشن 300dpi و حداکثر از رزولوشن 600dpi  استفاده کنید.
  • از امکانات ویرایشی و ادیت اختصاصی دستگاه اسکنر استفاده نموده و بیشتر دستگاه ‌های اسکنر قابلیت ویرایش تصاویر را ارائه می ‌کنند. برای مثال شما می ‌توانید میزان شدت نور، رنگ ‌ها تصویر اسکن شده و … را به طور مستقیم از طریق اسکنر تغییر دهید. این موضوع هم از جمله نکات کاربردی است که توصیه می ‌کنیم حتما به آن توجه کنید.

2) با استفاده از گوشی به عنوان روشی در دسترس

در صورتی که از یک گوشی با دوربین با کیفیت نظیر آیفون 6S اپل یا گلکسی اس 7 سامسونگ استفاده می ‌کنید، می ‌توانید یک اپلیکیشن یا برنامه اختصاصی اسکن عکس را در دستگاه نصب کنید و به این صورت از عکس ‌های چاپ شده و قدیمی خود اسکن بگیرید. دقت کنید که در این روش بازده و خروجی نهایی به اندازه خروجی دستگاه‌ های اسکنر دقیق و با کیفیت نیست، اما از آنجایی که استفاده از گوشی در دسترس ‌تر از سایر موارد موجود است روز به روز شاهد افزایش استفاده از گوشی‌ ها برای اسکن فایل‌ های مختلف از قبیل عکس‌ های قدیمی و چاپ شده خواهیم بود.

اسکن عکس با استفاده از گوشی

نحوه ی اسکن کد QR توسط برنامه ی Camera را مطالعه کنید.

ولی از چه برنامه یا اپلیکیشنی برای اسکن گرفتن از عکس ‌های قدیمی و چاپ شده خود استفاده کنیم؟ ما برای این کار از برنامه رایگان Shoebox استفاده می ‌کنیم و توصیه داریم که شما هم از این اپلیکیشن در دستگاه خود استفاده نمایید. اپلیکیشن Shoebox برای دو سیستم عامل اندروید و آی او اس عرضه شده است. پیش از شروع استفاده از اپلیکیشن Shoebox به نکات زیر توجه کنید:

  • حتما قبل از اسکن عکس ‌های قدیمی مورد نظر آن ‌ها را با استفاده از پارچ ه‌ای لطیف و مقدار ناچیزی الکل تمیز کرده و برای اسکن گرفتن از عکس مورد نظر وارد محیطی شوید که نور مناسبی داشته باشد. این نور نباید زیاد زننده بوده یا بیش از اندازه کور باشد.
  • لنز دوربین گوشی خود را به خوبی تمیز کرده تا فرآیند اسکن عکس ‌های مورد نظر با استفاده از لنز دوربین گوشی شما انجام می گردد.

حال می ‌توانید فرآیند اسکن گرفتن از عکس‌ های چاپ شده و قدیمی خود را با استفاده از گوشی هوشمندتان شروع کنید. برنامه Shoebox را اجرا کرده و دکمه سبز رنگ موجود را انتخاب کنید. عکس مورد نظرتان را بر روی سطح صاف و همواری قرار داده و دوربین دستگاه را به صورت موازی با تصویر مورد نظر تنظیم نمایید. حال با استفاده از انگشت خود محل دقیق فوکوس دوربین دستگاه را تعیین نموده و دقت کنید که انجام صحیح این کار، نقش بسیار مهمی در افزایش کیفیت فایل اسکن شده نهایی دارد. در نهایت با انتخاب دکمه شاتر پروسه اسکن‌گیری از عکس مورد  نظر توسط اپلیکیشن Shorbox آغاز می گردد. بعد از اتمام این کار می ‌توانید عکس ضبط شده را برش داده و مشخصاتی مانند نام، تاریخ و .. را برای آن تعیین کنید.

3) استفاده از لنز ماکرو (Macro Lens) به عنوان روشی منحصر به فرد

با استفاده از یک دوربین DSLR و لنز ماکرو هم می ‌توان از عکس ‌های قدیمی و چاپ شده خود اسکن دریافت کنید. در این روش نیاز است تا چند سری عکس از فیلم تهیه شود و هر بار بر روی بخش خاص و متفاوتی از آن فوکوس گردد. پس از انجام پیاپی این عمل و ضبط تعداد تصاویر کافی، می ‌توانید از طریق یک نرم افزار عکس ‌های ضبط شده را ادغام نموده و در نهایت یک فایل اسکن شده از عکس مورد نظر را داشته باشید. به طور کلی استفاده از لنز ماکرو در دوربین‌های DSLR روش چندان ساده ‌ای برای اسکن گرفتن از عکس‌ های قدیمی و چاپ شده به حساب نمی آید.

4) استفاده از مراکز خدمات دهی مرتبط

همچنین شما می ‌توانید هر عکس قدیمی و چاپ شده خود را به عکاسی ‌های حرفه‌ ای یا مراکزی برده که خدمات ویرایش و اسکن حرفه ‌ای عکس را انجام می ‌دهند. این اشخاص به آسانی از عکس‌ های مورد نظرتان اسکن گرفته و آن ‌ها را در بهترین شرایط ممکن ویرایش می کنند. بی شک این روش هم یکی از گزینه ‌های مقابل تان محسوب می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *