اخبار فناوری

تغییرات پردازنده ی بعدی اپل A13 نسبت به گذشته

blank

هنوز قریب به 4 ماه زمان مانده است تا اپل از پردازنده ی بعدی خود رونمایی کند. A13 پردازنده ی بعدی اپل قطعا دارای ویژگی های قوی تر نسبت به مدل قبلی یعنی A12 است و احتمالا در ماه سپتامبر از آن رونمایی خواهد شد.

همانطوری که شما می دانید ایجاد تغییرات بنیادین و طراحی یک پردازنده ی جدید، وقت و هزینه ی زیادی از یک شرکت خواهد برد و بهبود عملکرد یک پردازنده نسبت به عملکرد قبلی آن کار بسیار سختی است.

انتظاراتی زیادی از پردازنده ی بعدی می رود که در ادامه برای شما شرح خواهیم داد ولی اگر به صورت کلی بخواهیم بیان کنیم، ساخته شدن آن در تکنولوژی 7 نانومتر، عملکرد بهتر CPU و GPU، پردازش تصویر، موتور عصبی قوی تر و آیا 5G یا خیر؟ می تواند مهمترین بخش درگیری ذهن ما برای پردازنده ی بعدی باشد

همانطوریکه انتظار می رفت آیفون هر سال تکنولوژی خود را قوی تر کرد و امسال به احتمال زیاد ما شاهد تغییر این تکنولوژی از 10 نانومتر به 7 نانومتر خواهیم بود.

حتی در خبرگزاری های چینی خبری منتشر شده بود که اپل اولین شرکتی خواهد بود که از تکولوژی جدید pro-7 استفاده خواهد کرد که این تکنولوژی از تکنولوژی 7 نانومتر استفاده می کند ولی چیزی فراتر از آن خواهد بود.

در پردازنده ی A12 شاهد افزایش تعداد ترانزیستور ها به 6.9 میلیارد عدد بودیم و مساحت آن حتی به 83 میلی متر مربع افزایش پیدا کرده بود که اختلاف خیلی زیادی با نسخه های قبلی این پردازنده داشته است.

ما انتظار حداقل 10 میلیارد ترانزیستور از پردازنده ی بعدی اپل داریم و همچنین ابعاد آن احتمالا 25 درصد بزرگتر خواهد شد.

از لحاظ عملکرد CPU ما در هر نسخه شاهد افزایش سرعت آن و عملکرد بهتر CPU ها بودیم در جاییکه از A8، از 1464 تا A12 عدد به 4813 رسیده است ولی در CPU بعدی این افزایش آنقدر چشمگیر نخواهد بود ولی احتمالا به 5200 بسنده کند.

تغییرات پردازنده ی بعدی اپل A13 نسبت به گذشته cpu تک هسته

تغییرات پردازنده ی بعدی اپل A13 نسبت به گذشته cpu تک هسته

این عدد برای عملکرد تک هسته ی CPU بود و برای عملکرد 4 هسته ی CPU در نسخه ی بعدی احتمال افزایش چشمگیری خواهیم داشت و آن احتمالا به 12500 برسد.

cpu چهار هسته

cpu چهار هسته

عملکرد گرافیکی در سالیان اخیر با شیب کمی افزایش پیدا کرده است. در جاییکه A10 نسبت به A11 فقط 300 تا افزایش داشتیم و A 11 به  A12 هم افزایش 320 تایی را شاهد بودیم ولی در A13 افزایشی که ما انتظار داریم رسیدن به عدد 4500 است و ما امیدواریم که اپل ما را با یک شگفتی رو به رو کند و این افزایش بیشتری باشد نسبت به قبل.

تغییرات پردازنده ی بعدی اپل A13 نسبت به گذشته

تغییرات پردازنده ی بعدی اپل A13 نسبت به گذشته GPU تک هسته

تغییرات پردازنده ی بعدی اپل A13 نسبت به گذشته

GPU چهار هسته

پردازش تصویر و موتور عصبی آیفون بعدی به چه صورت خواهد بود؟

از آن جا که ما اعتقاد داریم پردازنده بعدی 25 درصد بزرگتر ساخته می شود، این اجازه را به آیفون می دهد که حدود 10 میلیارد ترانزیستور قرار دهد، یعنی بیش از 40 درصد نسبت به حالت قبل این ترانزیستور ها افزایش پیدا می کند. از آنجاییکه CPU و GPU ما پیشرفت های متوسطی را خواهند داشت، این افزایش ترانزیستور ها قاعدتا باید به سمت موتور عصبی حرکت کند و سرعت آن را از A 11 که 600 میلیارد عملیات در ثانیه بود در A12 به 5 تیریلیون عملیات در ثانیه رساند و ما انتظار یک پرش 5 برابری را با توجه به این ابعاد در A13 خواهیم داشت.

تصوری که ما داریم این است که تعدادهسته CPU ممکن است زیاد تغییر نکند ولی GPU تا 6 هسته رشد کند. شبکه عصبی ما احتمالا بسیار بزرگتر می شود و یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در آن جای خواهند گرفت و اتفاقات خیلی قوی تری را از Siri و باقی قسمت های هوش مصنوعی اپل شاهد خواهیم بود و امیدواریم این تعداد عملیات به 20 تیریلیون عملیات در ثانیه برسد.

پردازش تصویر اپل هم که به تکنولوژی Face ID آن کمک خواهد کرد احتمالا ما را در A13 سورپرایز خواهد کرد.

از آنجاییکه مودم ها در پردازنده ی سری A جایی ندارند و جداگانه قرار می گیرند، انتظار اینکه 5G را در تلفن های اپل ببینیم وجود دارد. ولی اگر بخواهیم بگوییم که اپل مودم ها را خودش تولید کند، شاید آن را تا سال 2021 هم مشاهده نکنیم ولی امید آن را داریم که اپل مانند همیشه ما را خوشحال و غافلگیر کند.

مطالب مرتبط