اخبار فناوری

اینترنت استارلینک در ایران و نحوه استفاده از اینترنت ماهواره ای استارلینک

استارلینک چیست؟ هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

اینترنت استارلینک در ایران از زمانی به بحث داغ محافل خبری و کاربران شبکه های اجتماعی تبدیل شد که ایلان ماسک، موسس تسلا و بنیانگذار شرکت اسپیس اکس خبر ارائه سرویس اینترنتی ماهواره ای به کشور ایران را رسانه ای کرد. او ابتدا خواستار معافیت تحریمی اینترنت ماهواره ای برای ایران شد و برای این مهم، از وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا، درخواست مجوز کرد. شاید هیچکس انتظار دریافت مجوز را نداشت و خیلی ها هم می گفتند که ایرانی ها امکان اتصال به استارلینک را ندارند. تا بالاخره این توئیت جنجالی از آقای ماسک منتشر شد. ایلان ماسک در پاسخ به این سوال که آیا از استفاده از اینترنت استارلینک در ایران اطلاعاتی دارید، گفت:  «بله، تعدادی ترمینال در ایران فعال شدند».صفحه توئیت و پاسخ ایلان ماسک به یکی از طرفدارانش در مورد اینترنت استارلینک

توئیت ایلان ماسک در مورد اینترنت استارلینک موجب شد که در ایران کاربران زیادی در گوگل به دنبال وصل شدن به استارلینک، نحوه استفاده از اینترنت استارلینک، ثبت نام اینترنت استارلینک،  نصب اینترنت استارلینک و هر آنچه که باید در مورد این فناوری بدانند، بگردند. از اینرو، ما نیز مقاله ای برای شما کاربران عزیز نوشتیم و در مورد این فناوری پیشرفته صحبت کردیم.

در این مقاله از استارلینک چیست تا نحوه استفاده، خرید تجهیزات، برنامه استارلینک، نحوه اتصال و قیمت اینترنت استارلینک خواهیم گفت و مطالبی را برای آشنایی بیشتر شما با وضعیت اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران و جهان ارائه می کنیم.

اینترنت استارلینک چیست؟

اینترنت استارلینک یک سیستم ماهواره ای (Starlink satellites) است که هدف آن ارائه پوشش اینترنتی جهانی است. اینترنت استارلینک برای مناطق روستایی و از نظر جغرافیایی دور افتاده که در آن اتصال به اینترنت ممکن نیست، بسیار ایده آل است.

اینترنت استارلینک

اینترنت استارلینک

استارلینک در شرکت SpaceX طراحی و ساخته شده است. این فناوری، از مجموعه ای ماهواره تشکیل شده است که در مدار پایین زمین  قرار می گیرند و یک صورت فلکی را می سازند. هدف آنها ارائه خدمات اینترنت پرسرعت و ایجاد شبکه اینترنت با پهنای باند گسترده است. اسپیس ایکس که به طور رسمی با نام شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی شناخته می‌شود، یک شرکت خصوصی موشک و فضاپیما است که ایلان ماسک در سال 2002 تأسیس کرد.

اینترنت ماهوارهای استارلینک چگونه کار می کند؟

استارلینک بر روی یک فناوری خدمات اینترنت ماهواره ای کار می کند که برای دهه ها وجود داشته است. یک سیستم ماهواره ای که به جای استفاده از فناوری کابل، مانند فیبر نوری، از سیگنال های رادیویی استفاده می کند تا داده های اینترنتی را با سرعت زیاد انتقال دهد. یک سری ایستگاه‌های زمینی نیز وجود دارند که سیگنال‌هایی را به این ماهواره‌ها ارسال می‌کنند، آنها پس از دریافت سیگنال، داده‌ها را به کاربران استارلینک در زمین ارسال می‌کنند. هر ماهواره در صورت فلکی استارلینک حدود 260 کیلوگرم وزن دارد و بدنه ای صاف دارد. با این اوصاف، یک موشک فالکون 9 اسپیس ایکس می تواند تا 60 ماهواره را در خود جای دهد.

هدف Starlink ایجاد یک شبکه اینترنت است که پهنای باند گسترده و تاخیر کم در انتقال داده ها داشته باشد. ایجاد این شبکه جهانی در فضا، و رفع نیاز کاربران به خصوص به این دلیل که اینترنت با تاخیر کم می خواهند، چالش خاص خود را دارد. اسپیس ایکس یک صورت فلکی متشکل از تقریباً 42000 ماهواره به اندازه تبلت را پیشنهاد کرده است که دور کره زمین و در مدار پایین می چرخند تا بتوانند این تقاضا را برآورده کند. نام این ماهواره های تبلتی شکل، CubeSats نام دارند، آنها ماهواره‌های مینیاتوری هستند که قادرند شبکه پایدار و با تأخیر کم ایجاد کنند. در کل اینترنت استارلینک ساز و کار خاص خود را دارد.

اینترنت استارلینک با ارتباط ماهواره ای اپل که در آیفون 14 ارائه شده است کاملاٌ متفاوت است. برای اطلاع بیشتر این مقاله را بخوانید.

چند نکته در مورد استارلینک

  • تجربه کاربری استارلینک روی مکالمات ویدئویی متغیر است، اما کاربران راضی هستند.
  • دیش استارلینک باید در یک فضای کاملاً باز و بدون مانع و به سمت اسمان نصب شود.
  • وجود درختان و جنگل می تواند در ارائه این سرویس، تداخل ایجاد کند.
  • نصب راحتی دارد، اما دیش های استارلینک، حتماً باید روی یک تیرک و در ارتفاع نصب شود.
  • در برخی مواقع بلافاصله متصل می شود و در برخی مناطق دیگر باید کمی صبر کنید.
دیش ماهواره استارلینک

دیش ماهواره استارلینک

با این حال، اینترنت Starlink تنها رقیب در مسابقه فضایی نیست و دارای چند رقیب از جمله OneWeb، HughesNet، Viasat و Amazon است. HughesNet از سال 1996 پوشش سیگنال را از 22000 مایلی بالای زمین ارائه کرده است، اما استارلینک رویکرد کمی متفاوت را دنبال می کند و پیشرفت های قاب لتوجهی را ارائه می دهد:

نحوه استفاده از اینترنت استارلینک در ایران

استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران قبل از هر چیز نیاز به مجوز دارد. اما اگر خواستید از این فناوری به صورت غیر قانونی استفاده کنید که ما آن را توصیه نمی کنیم، به یک سری تجهیزات خاص نیاز دارید.

نصب و استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک کار پیچیده ای نیست، در اینجا به شما آموزش خواهیم داد که چگونه تجهیزات اینترنت استارلینک (Starlink) را نصب و راه اندازی کنید.

نحوه اتصال به اینترنت استارلینک به این صورت است که شما باید یک سری تجهیزات داشته باشید. اجزاء آن را به درستی به یکدیگر متصل کنید و یک کیت تشکیل دهید، سپس آن را به پریز برق متصل کنید و براحتی از اینترنت پر سرعت استفاده نمایید. در زیر نحوه راه اندازی سرویس اینترنت ماهواره ای استارلیک در خانه در 5 مرحله ساده شرح داده شده است.

این تجهیزات یا به عبارتی کیت استارلینک شامل ترمینال یا دیش به عنوان دستگاه گیرنده، یک پایه دیش و یک روتر Wi-Fi هستند. روی این تجهیزات یک کابل برق برای روتر و یک کابل حدود 2 متری برای اتصال دیش به روتر قرار دارد.

برای استفاده از این سرویس، مشتریان استارلینک ابتدا باید دیش ماهواره را به روتر وصل و تنظیم کنند تا دریافت سیگنال و ارسال داده امکان پذیر شود. شما حتماً باید دیش را در مکان هایی سر باز از حیاط، پشت بام و روی نمای بیرونی خانه نصب کنید.

پس از اتصال و سرهم بندی اجزاء اینترنت استارلینک، جهت همسویی کیت با ماهواره های در مدار، مراحل زیر را دنبال کنید:

یک فضای باز و بدون مانع پیدا کنید

همانطور که گفتیم اینترنت استارلینک از سیگنال های خود را از ماهواره هایی که در مدار پایین زمین قرار دارند دریافت می کنند، بنابراین برای اینکه سیگنال ها به درستی و بدون قطعی دریافت شوند، دیش استارلینک باید در فضایی باز و بدون وجود موانع نصب شود. علاوه بر این، زاویه دید دیش با آسمان صاف باید حدود 100 درجه باشد تا به راحتی ب ماهواره ها متصل شود.

جعبه را باز کنید و مطابق با دستورالعمل پیش بروید 

داخل جعبه خاکستری استارلینک، دستورالعمل نصب و راه اندازی این سیستم ارائه شده است. طبق دستورالعمل، سه پایه کیت استارلینک را به دیش وصل کنید، کابل روتر و کابل برق را به درستی متصل کنید و برای قرار دادن کیت اماده شوید.

دیش را در جای مناسب نصب کنید 

سه پایه دیش را روی زمین صاف قرار دهید و میله ترمینال را روی سه پایه وصل کنید. روتر که از قبل به ترمینال و کابل برق متصل است، را به دیش وصل کنید.

استارلینک را روشن کنید

کابل برق را به منبع تغذیه شهری متصل کنید تا کیت روشن شود. دو چراغ روی آداپتور روشن می شود و الان هست که ترمینال به سمت بالا حرکت کند.

اپ استارلینک را روی گوشی خود نصب کنید 

برنامه Starlink برای سیستم عامل اندروید و iOS اپل وجود دارد که باید آن را روی از اپ استور گوشی هوشمند خود دانلود و روی موبایل خود نصب کنید. از طریق راهنمای این برنامه می توانید بهترین مکان و موقعیت برای نصب دیش را دریافت کنید.

دانلود برنامه استارلینک

همانطور که گفتیم برای مدیریت و کنترل بهتر این اینترنت ماهوره ای، اپلیکیشن استارلینک طراحی شده است. برای دانلود اپ از روی گوشی تان به فروشگاه اپ دانلود بروید. پس از دانلود و نصب، آن را باز کنید. روی گزینه شروع راه اندازی (strat setup) ضربه بزنید. اکنون مطابق با دستورالعمل اپ پیش بروید. ابتدا از شما درباره نصب بودن کیت سوال می کند. ان را تایید کنید و سپس به مرحله بعدی که تنظیمات وای فای است بروید و به شبکه استارلینک وصل شوید.

برای تنظیم وای فای خود، از نام و کلمه عبور داخل اپلیکیشن استفاده کنید و سپس از تنظیمات وای فای گوشی تان به آن وصل شوید. مجدداً به برنامه بازگردید و از اتصال ترمینال به ماهوره ها اطمینان حاصل کنید. اکنون ترمینال استارلینک به گونه ای تنظیم می شود تا با هزاران ماهواره استارلینک موجود در مدار زمین ارتباط برقرار کند. این کار ممکن است چنددقیقه ای طول بکشد، لطفاً صبور باشید.

دریافت سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک از طریق تلفن همراه و با نصب اپلیکیشن موبایل امکان پذیر است. امکان دانلود استارلینک روی گوشی های اندروید و iOS وجود دارد. نصب و اجرای این اپ به شما کمک می‌کند، تنظیمات آن را سفارشی کنید، به آپدیت ها و به‌روزرسانی‌ها و پشتیبانی دسترسی داشته باشید و همچنین اطلاعات لحظه ای عملکرد مانند سرعت دانلود، تأخیر و آپتایم را ببینید.

بهتر است قبل از اینکه دیش را وصل کنید، دانلود برنامه استارلینک را استارت بزنید و ان را روی گوشی خود نصب و اجرا کنید. با کمک این برنامه می توانید بهترین مکان نصب دیش را پیدا کنید چرا که استارلینک برای اتصال به ماهواره ها نیاز به دید واضحی از آسمان دارد.

مزیت استفاده از برنامه استارلینک اندروید و iOS

  • شناسایی محل نصب برای تضمین دریافت بهترین کیفیت خدمات
  • بررسی موانعی که در سرویس دهی اختلال ایجاد می کند
  • راه اندازی و تنظیم تجهیزات و سخت افزار اینترنت ماهواره ای استارلینک
  • بررسی اتصال وای فای
  • دریافت نوتیفیکیشن و هشدارها
  • دسترسی به آمار اتصال خود
  • شناسایی دستگاه های متصل به شبکه
  • عیب یابی مشکلات اتصال
  • تماس با پشتیبانی

می توانید جدیدترین نسخه برنامه استارلینک برای موبایل اندروید با لینک مستقیم را از سایت رسمی دانلود کنید. جدیدترین بروزرسانی و آپدیت های این اپلیکیشن بلافاصله پس از انتشار در همین صفحه در اختیار شما عزیزان قرار می گیرد تا آن را به آسانی در گوشی موبایل و تبلت اندروید خود نصب کنید. همچنین کاربران گوشی های اپل و سیستم عامل iOS نیز می توانند استارلینک برای آیفون را نیز از سایت دریافت کنند.

سرعت اینترنت استارلینک چقدر است؟

تست سرعت اینترنت استارلینک

تست سرعت اینترنت استارلینک

استارلینک داده های نامحدودی با سرعت بالا را از طریق مجموعه ای از ماهواره های کوچک ارائه می دهد که تا 150 مگابیت در ثانیه (Mbps) سرعت اینترنت را ارائه می دهند. اسپیس ایکس قصد دارد این میزان را در ماه های آینده دو برابر کند.

براساس Speedtest اخیر توسط شرکت Ookla، استارلینک سریعترین سرعت متوسط دانلود خود را در سه ماهه اول سال 2022 با سرعت 160 مگابیت در ثانیه در لیتوانی ثبت کرد. استارلینک همچنین سرعت 91 مگابیت در ثانیه در ایالات متحده، 97 مگابیت در ثانیه در کانادا و 124 مگابیت در ثانیه در استرالیا را دارد. فناوری اینترنت استارلینک در مکزیک سریعترین اینترنت ماهواره ای در آمریکای شمالی با سرعت دانلود متوسط 105.91 مگابیت بر ثانیه بود. سایت اسپیدتست همچنین نشان داد که سرعت آپلود با استفاده از این تکنولوژی، منحنی نزولی حداقل 33 درصدی در ایالات متحده داشته است (از 16.29 مگابیت بر ثانیه در سه ماهه اول سال 2021 به 9.33 مگابیت در ثانیه در سه ماهه دوم سال 2022).

خرید دیش استارلینک چقدر پول می خواهد؟

هزینه استارلینک

هزینه استارلینک

قیمت اینترنت استارلینک با سه بسته اینترنتی زیر امکان پذیر است و هر کدام ارزش خاص خود را دارند. برای خرید استارلینک می توانید یکی از سه بسته زیر را انتخاب کنید:

  • اینترنت استارلینک طرح خانگی. این بسته برای مصارف خانگی طراحی شده است و ماهانه 110 دلار به اضافه 599 دلار (برای یک بار) هزینه نصب تجهیزات سخت افزاری برای شما آب می خورد.
  • اینترنت استارلینک، طرح بیزینس. بسته بیزینس استارلینک، قابلیت آنتن دهی دو برابری نسبت به اینترنت خانگی با سرعت اینترنت سریعتر را به همراه دارد. هزینه آن 500 دلار در ماه با یک بار شارژ تجهیزات 2500 دلاری است.
  • Starlink RV. در ژوئن 2022، کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده به SpaceX اجازه داد تا از استارلینک برای سرویس دهی به وسایل نقلیه متحرک، از جمله وسایل مترو، قطار، خطوط هوایی، کشتی‌ها و کامیون‌ها استفاده کند.

بنابراین، افرادی که در جاده هستند اکنون می توانند با پرداخت 135 دلار در ماه به اضافه 599 دلار برای نصب استارلینک و تجهیزات سخت افزاری، به سرویس Starlink RV دسترسی داشته باشند.

نحوه ثبت نام اینترنت استارلینک

برای درخواست سرویس، کاربر باید آدرس خود را در وب سایت استارلینک وارد کند تا در دسترس بودن خدمات در منطقه خود را بررسی کند. اگر این سرویس در منطقه آنها در دسترس نباشد، استارلینک تاریخ تقریبی از زمان رسیدن آن را ارائه می دهد. اکثر کاربران برای ماه‌ها در لیست انتظار باقی می‌مانند و بیشتر لیست‌های انتظار به اوایل سال 2023 منتقل شده‌اند.

برای مناطق تحت پوششی که خدمات در حال حاضر در دسترس است، استارلینک درخواست‌های خدمات را بر اساس اولویت‌ها پر می‌کند. برای رزرو مکان برای خدمات، مشتری می‌تواند Starlink را از طریق وب‌سایت خود پیش‌سفارش کند که مستلزم پرداخت مبلغ 99 دلار است.

آیا استفاده از اینترنت استارلینک به صرفه است؟

طبق وب‌سایت استارلینک، سرعت و تأخیر بالا در اکثر مکان‌ها تا ۲۰ میلی‌ثانیه ارائه می‌شود. خبر خوب اینکه، این فناوری، برای موبایل های با پشتیبانی از اینترنت 4G و 5G بسیار مناسب است. پس اگر به خرید آیفون 14 پرو مکس 256 گیگابایت و همزمان استفاده از اینترنت استارلینک فکر می کنید، باید به شما بگوییم که این دو با هم کاملاً سازگار هستند.

مزایای اینترنت استارلینک

  • استارلینک به جای استفاده از چند ماهواره بزرگ، از هزاران ماهواره کوچک استفاده می کند.
  • Starlink از ماهواره‌های در فاصله حدود 500 کیلومتری از سطح زمین دور سیاره می‌چرخند.
  • سرعت اینترنت را بهبود می بخشد و میزان تاخیر را کاهش می دهد.
  • جدیدترین ماهواره‌های استارلینک برای انتقال سیگنال‌ها بین ماهواره‌ها از فناوری لیزری استفاده می کنندو وابستگی به ایستگاه‌های زمینی متعدد را کاهش می‌دهند.
  • اسپیس ایکس قصد دارد تا 40000 ماهواره را در آینده نزدیک پرتاب کند تا از پوشش ماهواره ای جهانی و از راه دور با کاهش قطع خدمات اطمینان حاصل کند.
  • استارلینک این مزیت را دارد که بخشی از SpaceX است که علاوه بر پرتاب ماهواره‌های Starlink، پرتاب‌های شرکت های شخص ثالث را نیز انجام می‌دهد. سایر ارائه دهندگان اینترنت ماهواره ای ممکن است به دلیل عوامل گران قیمت، توان پرتاب ماهواره را نداشته باشند.

مناطق تحت پوشش اینترنت ماهواره ای استارلینک

ارائه خدمات استارلینک

ارائه خدمات استارلینک

این فناوری در حال حاضر به 36 کشور با مناطق تحت پوشش محدود خدمات ارائه می دهد. در ایالات متحده، این شرکت قصد دارد تا پایان سال 2023 پوشش خود را به سایر نقاط قاره ایالات متحده گسترش دهد. اگرچه چند کشور از جمله پاکستان، هند، نپال و سریلانکا قرار است «به زودی» در نقشه پوشش استارلینک قرار داده شوند. استارلینک اکنون، برنامه ای برای ارائه خدمات به چندین کشور از جمله روسیه، چین، کوبا و کره شمالی ندارد. اینترنت استارلینک در ایران نیز ارائه می شود.

نقشه پوشش در وب سایت استارلینک (Starlink map) نشان می دهد که این فناوری، فعلا در کدام مناطق ارائه می شوند. از آنجا می توانید مناطق تحت پوشش استارلینک را پیدا کنید.

آیا می توانید از Starlink در شرایط آب و هوای بد استفاده کنید؟

قرار گرفتن استارلینک در شرایط آب و هوایی ناهموار

قرار گرفتن استارلینک در شرایط آب و هوایی ناهموار

استارلینک با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی ناهموار طراحی شده است. آنچه که وب سایت این شرکت ادعا کرده است:

«استارلینک متناسب با استفاده در طیف وسیعی از دما و شرایط آب و هوایی طراحی و آزمایش شده است، در برابر سرما و گرمای شدید، برف، باران شدید و بادهای شدید مقاومت می کند – و حتی این قابلیت را دارد که برف را ذوب کند».

استارلینک از ماهواره‌های مدار پایین زمین و یک آنتن آرایه‌ای فازی برای کمک به حفظ عملکرد خود در شرایط آب و هوایی بد استفاده می‌کند. در ادامه به بررسی چگونگی عملکرد ماهواره Starlink در شرایط مختلف آب و هوایی می پردازیم:

هوای ابری. روزهای ابری معمولی روی استارلینک تأثیری نخواهند گذاشت. با این حال، ابرهای سنگین و باران زا می توانند بر سیگنال ها تأثیر بگذارند، زیرا تمایل به ایجاد باران دارند که ممکن است باعث قطع سیگنال شود. این ابرها نیز مرطوب تر و متراکم تر هستند که می تواند نقش مهمی در تخریب سیگنال ماهواره ایفا کند.

باران. باران ملایم معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند، اما بارندگی شدید می تواند بر کیفیت سیگنال Starlink تأثیر بگذارد. باران شدید با ابرهای غلیظ و متراکم همراه است. هر چه ابرها متراکم‌تر باشند، احتمال مسدود شدن سیگنال‌های رادیویی که به ماهواره‌های استارلینک می‌رسند و از آن‌ها می‌آیند، بیشتر می‌شود.

باد. دیش استارلینک که به درستی محکم شده و نصب شده باشد و تکان نخورد و حرکت نکند تحت تأثیر بادهای شدید قرار نخواهد گرفت. دیش استارلینک دارای یک آنتن آرایه فازی است که می تواند ماهواره هایی را که در بالای سر خود پرواز می کنند بدون نیاز به حرکت فیزیکی ردیابی کند. این همچنین به جلوگیری از قطع شدن سیگنال کمک می کند.

برف. بارش برف خفیف نباید بر سیگنال های استارلینک تأثیر بگذارد، اما برف سنگین به دلیل تجمع رطوبت می تواند عملکرد را تحت تأثیر قرار دهد. دیش استارلینک دارای عملکرد گرمایشی است که برف را به طور خودکار ذوب می کند، اما اگر تجمع برف در بالای ظرف باشد، بهتر است برای جلوگیری از مشکلات سیگنال، آن را به صورت دستی تمیز کنید.

باران و یخ. مانند باران و برف، برف و یخ سنگین نیز می تواند بر سیگنال های Starlink تأثیر منفی بگذارد. عملکرد گرمایش به طور خودکار یخ و برف را ذوب می کند، اما زمانی که برف و یخبندان با هم اتفاق می افتند باید برای تمیز کردن دیش با دست اقدام کنید.

مه. مه معمولی نباید سیگنال استارلینک را تحت تأثیر قرار دهد، اما مه غلیظ می تواند باعث از دست دادن یا قطع سیگنال شود. مه سنگین رطوبت زیادی را حمل می کند و می تواند به اندازه کافی متراکم باشد که سیگنال را قطع کند.

چند ماهواره استارلینک در فضا وجود دارد؟

از 24 جولای 2022، اسپیس ایکس 53 ماهواره را در سی و سومین پرتاب استارلینک در سال 2022 پرتاب کرد. این به دنبال پرتاب موفقیت آمیز در 22 ژوئیه 2022 است که در آن 46 ماهواره استارلینک به مدار فرستاده شد. این شرکت تاکنون تقریبا 3000 ماهواره را در مدار پایین زمین پرتاب کرده است.

هدف استارلینک ارائه پوشش اینترنت پرسرعت در مناطق دورافتاده و روستایی است، اما برخی از کاربران از سیگنال های نقطه ای شکایت دارند. آیا پوشش استارلینک برای کار از راه دور کافی است؟ باید ببینیم که در آینده چه پیش می آید. اگر شما نیز در مورد اینترنت استارلینک چیزهایی می دانید که ما در اینجا یادداشت نکرده ایم، آن را در قسمت دیدگاه برای ما ارسال کنید. ممنون از اینکه تا انتها با ما همراه بودید.

سوالات متداول اینترنت استارلینک

1- اینترنت ماهواره‌ ای استارلینک چیست؟

جدیدترین فناوری اینترنت است که با اتصال به ماهواره های طراحی شده برای این منظور به کاربران روی زمین اینترنت سریع ارائه می دهد.

2- سرعت، پینگ و هزینه استفاده از اینترنت ماهواره‌ ای استارلینک چقدر است؟

در متن مقاله در مورد سرعت، هزینه و و استفاده از این فناوری به طور کامل صحبت کرده ایم.

3- مشکل اینترنت استارلینک در ایران چیست؟

مشکل استفاده از اینترنت استارلینک در ایران در وهله اول مربوط به نداشتن مجوز از طرف مراجع ذیصلاح است. در وهله بعدی ورود و نصب تجهیزات این فناوری به کشور غیر قانونی است.

4- برای وصل شدن به اینترنت استارلینک به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

یک کیت مخصوص، شامل دیش، مودم روتر وای فای، سه پایه و کابل که همگی در جعبه بسته بندی این محصول وجود دارد.

5- آیا می توان هر اپ استارلینک را دانلود کنیم؟

خیر. در حال حاضر امکان دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران وجود ندارد، اپلیکیشن های مدعی نیز همه بدافزار هستند و نباید آن‌ها را روی موبایل تان نصب کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *