اخبار فناوری

کلاب هاوس، شبکه اجتماعی یا اتاق فکر؟

برنامه کلاب هاوس شبکه اجتماعی یا اتاق فکر

برنامه کلاب هاوس یک پلتفرم جدید است که افراد می توانند در آن به صورت گروهی با هم صحبت کنند. اپلیکیشن Clubhouse عمر کوتاهی دارد اما در همین مدت کوتاه هم توانسته است تا مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. این روزها شبکه های اجتماعی متعددی وجود دارند که برخی از آنها محبوب تر و برخی دیگر کمتر مورد توجه قرار می گیرند. هرچند این شبکه های اجتماعی کاربردهای گوناگونی دارند اما آیا واقعا به فضای مجازی جدیدی نیاز داریم یا خیر؟ برنامه Clubhouse، که یکی از جدید ترین این شبکه های اجتماعی که این روزها خیلی معروف شده است، یک شبکه اجتماعی مبتنی بر صدا است و فضایی را برای کاربران فراهم می آورد که در آن بتوانند با هم درباره موضوعات مشترکی بحث و تبادل نظر کنند. فضایی که تحت عنوان اتاق ایجاد می شود، موضوع واحدی دارد و می تواند تعداد زیادی از افراد را دور هم جمع آورد تا درباره آن موضوع نظرات خود را بیان کنند.

کلاب هاوس برای اندروید و iOS

اپلیکیشن Clubhouse در ماه آپریل سال 2020 برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت. سازندگان این برنامه در ابتدا آن را فقط برای سیستم عامل iOS در نظر گرفتند. چرا که تعداد افرادی که از دیوایس های اندرویدی استفاده ی کردند بیشتر بود و در نتیجه برای بررسی و تست اولیه و گسترده این برنامه فقط در اختیار افرادی که گوشی موبایل آیفون و آیپد داشتند مورد استفاده قرار گرفت.

با معروفیت و محبوبیت بیشتر این برنامه نسخه های غیر رسمی متعددی از آن برای کاربران فراهم شد که خیلی از افراد با خرید گوشی موبایل اندرویدی هم می توانستند از این برنامه استفاده کنند. نسخه ‌های غیر رسمی که توسط توسعه‌ دهندگان اپلیکیشن ‌های موبایل نوشته شده‌ بودند اگرچه نمی ‌توانستند امنیت برنامه را تضمین کنند اما می ‌توان برای آشنا شدن با این اپلیکیشن و امتحان کردن قابلیت ‌های آن از این نسخه ‌ها بهره گرفت. هرچند به تازگی نسخه رسمی برنامه کلاب هاوس برای اندروید هم عرضه شده است.

کلاب هاوس برای اندروید و iOS

کلاب هاوس برای اندروید و iOS

چطور از کلاب هاوس استفاده کنیم؟

استفاده از برنامه کلاب هاوس بسیار ساده است اما پیش از نصب و استفاده آن باید بدانید که در حال حاضر برای استفاده از این اپلیکیشن باید از طرف شخص دیگری دعوت ‌نامه داشته باشید یا نام خود را در لیست انتظار رزرو کنید. بعد از دریافت دعوت ‌نامه تنها کاری که باید انجام دهید این است که در اتاق ‌ها (Rooms) عضو شوید یا روم جدیدی را با میزبانی خودتان ایجاد کنید. مانند سایر شبکه ‌های اجتماعی نیز در بخش Feed مواردی به شما نمایش داده می ‌شوند که آنها را دنبال (Follow) کرده باشید و مرتبط با حرفه و تخصص شما باشند.

در منوی اصلی در کلاب هاوس می ‌توانید افراد، نام‌ها و کلمات کلیدی را جستجو کنید. همچنین امکان ارسال دعوت‌ نامه، مشاهده رویدادها و اعلان ‌ها و دسترسی به پروفایل از طریق این بخش انجام می‌گیرد. شما می توانید با زدن بر روی عکس هر پروفایل تصویر آن فرد را ببینید و در واقع بدانید چه کسانی در این اتاق عضو هستند. برای ارسال دعوت‌ نامه، آیکونی شبیه به پاکت نامه وجود دارد که با لمس آن، امکان ارسال دعوت ‌نامه را برای شما فراهم می آورد. به این نکته توجه کنید که با استفاده بیشتر از اپلیکیشن، اجازه ارسال دعوت ‌نامه ‌های بیشتری را خواهید داشت.

ساده ‌ترین راه برای دریافت دعوت نامه کلاب هاوس این است که اعضای فعلی کلاب هاوس درخواست کنیم تا برای ما دعوت نامه ارسال کنند. همچنین با دانلود این برنامه در فروشگاه اپل، با ثبت‌ نام و رزرو نام خود در فهرست انتظار کلاب ‌هاوس می ‌توانید منتظر دریافت دعوت نامه باشید.

چطور از کلاب هاوس استفاده کنیم

چطور از کلاب هاوس استفاده کنیم

بخش های مختلف در Clubhouse

در کلاب هاوس شما می توانید هم به عنوان میهمان و هم به عنوان میزبان فعالیت داشته باشید. در هر صورت شما باید وارد فضایی به نام تالار ورودی یا Hallway شوید. هال یا تالار نامی است که کلاب هاس برای صفحه فید در نظر گرفته است و در آن، چت ‌روم ‌های آنلاین و فعال را می توان مشاهده کرد. شما می توانید از طریق آیکون Member Search افرادی را که در این برنامه عضو شده اند را جستجو کنید. قسمت مهم دیگر در این برنامه Rooms هستند. روم ‌ها به عنوان قلب کلاب هاوس شناخته می ‌شوند و برای پیدا کردن آنها کافی است در Hallway اسکرول کنید. نکته مهم در رابطه با روم ‌ها این است که شما تمامی آنها را مشاهده نمی‌کنید بلکه آنها توسط الگوریتم ‌های اپلیکیشن به شما نمایش داده می‌ شوند.

بعد از این‌که وارد یک روم شدید، صحنه یا Stage را به همراه شنوندگان آن مشاهده می‌کنید. فهرستی از تمامی افراد حاضر در صحنه به همراه عکس پروفایل و نام کوچک آنها نمایش داده شده می شود. اگر کاربری در هفته گذشته عضو شده باشد، آیکونی شبیه ایموجی یک مهمانی در کنار نام او نمایش داده خواهد شد. علامت میکروفون در روم ها بیانگر قطع یا وصل بودن صدای کاربر خواهد بود.

بخش های مختلف در clubhouse

بخش های مختلف در clubhouse

شما با وارد شدن به یک روم می توانید در بحث و موضوع آن روم شرکت نمایید. اگر تصمیم ورود به اتاقی را دارید، به عنوان شنونده و بدون دسترسی به میکروفون در آن شرکت خواهید کرد. در این مدت می توانید مکالمات افراد را گوش کنید تا موضوع را متوجه شوید. همچنین می توانید بر روی عکسهای کاربران دیگر کلیک کنید تا ببینید چه کسانی در اتاق هستند.  وقتی برای پرسیدن سوال یا مشارکت آماده شدید، روی نماد دست کلیک کنید و ناظران می توانند انتخاب کنند تا شما را به صحنه وارد کنند. شما می ‌توانید خودتان یک اتاق مجازی ایجاد کنید یا به اتاقی بپیوندید که دیگران در آن صحبت می‌کنند. در کلاب هاوس همچنین، همه چیز زنده و همزمان اتفاق می ‌افتد. این اپلیکیشن مکالمات را ضبط نمی‌کند و نمی ‌توان بعدا آنها را گوش کرد، برای همین باید به طور زنده مسائل را دنبال کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *