اخبار فناوری

چرا تولید گوشی موبایل LG متوقف شد؟

چرا تولید گوشی موبایل LG متوقف شد

کمپانی ال جی رسما خروج از بازار گوشی های موبایل را تایید کرد، ولی چرا LG مجبور به توقف تولید گوشی موبایل خود شد؟ وقتی چند ماه پیش در رویداد رونمایی از محصولات جدید ال جی، طرح اولیه گوشی موبایل رول شونده این شرکت معرفی شد، تعداد زیادی از منتقدان فکر می کردند که موبایل ال جی با عضو جدیدش جان تازه ای خواهد گرفت. همچنین با معرفی گوشی ال جی وینگز هم طراحی جالب و متفاوت آن مورد توجه خاص پسندان قرار گرفت. ولی شایعات حول و حوش توقف بخش تولید گوشی های موبایل LG شدت گرفت تا اینکه این شرکت رسما توقف تولید خود را اعلام کرد. در این مقاله قصد داریم تا دلایل اصلی خروج ال جی از بازار موبایل را بررسی کنیم. گوشی های این شرکت زمانی نه چندان دور مورد توجه عده زیادی از کاربران قرار داشت.

تاریخچه ای از حضور ال جی در بازار موبایل

در اواخر دهه 90 و اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، تمام تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی که حرفی برای گفتن داشتند، شروع به ساخت گوشی ‌های تلفن همراه کردند. گوشی موبایل از حالت یک کالای لوکس خارج شد و خرید گوشی موبایل یک الزام به شمار می رفت. بنابراین فرصت بزرگی برای تولیدکنندگان فراهم آمد تا با موقعیت شناسی مناسب خود را در این بازار به اثبات برسانند. اکثر ابتکار عمل ‌هایی که شرکت ‌های تولید گوشی موبایل به خرج دادند مربوط به سخت ‌افزار می ‌شد و در دوره زمانی کوتاهی شاهد پیشرفت ‌های سریع فناوری مانند دوربین ‌ها و نمایشگرهای رنگی بودیم.

تاریخچه ای از حضور ال جی در بازار موبایل

تاریخچه ای از حضور ال جی در بازار موبایل

اما با روی کار آمدن گوشی های موبایل هوشمند ناگهان تغییر عظیمی در این بازار به وجود آمد. گوشی های موبایلی مثل بلک بری که کاربران زیادی را تحت پوشش خود قرار می داد دیگر نمی توانست با همه آنچه ارائه می داد کاربران را راضی کند. بنابراین اجتناب ناپذیر بود که شاهد تلفات زیادی در این بازار باشیم. همانطور که شرکت هایی مثل HTC، سونی و بلک بری دیگر به دوران اوج خود برنگشتند. بسیاری از شرکت ‌هایی که در بازار گوشی ‌های همراه پیشرو به حساب می ‌آمدند، یا تاثیر سال‌ های پیش خود را از دست دادند یا خیلی ساده از فعالیت در این بازار دست کشیدند. نزول شدید نوکیا نشان ‌داد که این بازار وارد جریان جدیدی شد. در ظرف یکی دو سال اخیر و خصوصا با عرضه گوشی های موبایل 5G کم کم شاهد پیوستن گوشی موبایل LG هم به لیست حذف شدگان بودیم.

ال جی پیشرو در ارائه مدل های متنوع گوشی موبایل

بر هیچ کس پوشیده نیست که ال جی در بازار لوازم الکترونیک حرف های زیادی برای زدن دارد. محصولات الکترونیک و وسایل خانگی این کمپانی در حال حاضر به طور جهانی فروش بالایی دارد. در این میان لپ تاپ و تبلت ال جی هم عرضه می شود. حتی مدل های جذابی از اسمارت فون هم توسط این شرکت عرضه شد که نشان می دهد این شرکت می تواند تولیدات جذابی برای این بازار داشته باشد. در سال ۲۰۰۶ موبایل کشویی LG Chocolate عرضه شد که درست مانند موبایل تاشوی Motorola Razr، فقط یک وسیله ارتباطی نبود بلکه می ‌توانست نقش لوازم جانبی را در دنیای مد ایفا کند. این مدل از گوشی موبایل ال جی پر فروش‌ ترین موبایل کمپانی LG در تمام تاریخ این شرکت بود.

سال بعد از آن هم گوشی LG Prada آمد که حتی از گوشی موبایل قبلی بهتر هم بود. این نخستین موبایل جهان بود که همراه با نمایشگر لمسی خازنی عرضه می شد و خیلی ساده نشان می ‌داد LG در دوران اوج خود به سر می ‌برد. اما ال جی نتوانست در این اوج دوام بیاورد. هر چند تا سالها در بازار پر طرفدار سیستم عامل های iOS و اندروید در کنار برندهای بزرگی کار می کرد. حتی این کمپانی با کمپانی گوگل وارد همکاری شد و موبایل نکسوس ۴ را در  سال ۲۰۱۲ میلادی طراحی کرد. از سوی دیگر هم موبایل ‌های پرچم‌دار سری G را تولید کرد که باعث شدند LG بتواند به آسانی جایگاه سومین تولید کننده برتر بازار را از آن خود کند.

ال جی پیشرو در ارائه مدل های متنوع گوشی موبایل

ال جی پیشرو در ارائه مدل های متنوع گوشی موبایل

دهه اخیر با چالش های فراوان ادامه یافت و بازار موبایل روز به روز رقابتی تر شد و عرصه برای هر شرکت کوچکی با یک اشتباه کوچک تنگ تر می شد. در این میان سامسونگ به رقیب قدری برای ال جی تبدیل شد و گوشی های متنوعی را به بازار عرضه می کرد که هم اقتصادی بودند و هم در مدل های پرچمدار عرضه می شدند. خرید گوشی موبایل شیائومی روز به روز متدوال تر می شد و گوشی اوپو و هوآوی هم خریداران خود را داشتند. طبیعی بود که در این بازار نوظهور ال جی کمی از قافله عقب بماند.

پایان راه LG در بازار گوشی موبایل

ال جی تا همین اواخر هم دست از تلاش برنداشت. آخرین دیوایس ‌های پرچمدار LG هم در تأثیرگذاری روی بازار و هم در به دست آوردن دل مشتریان ناکام ماندند. روزهای اوج گوشی LG Chocolate به پایان رسیده بود. هرچند یکی از بازارهای نوید بخش برای کره‌ای ‌ها بازار ایالات متحده بود که در تاریخچه این کمپانی همواره از به قهقرا رفتن آن جلوگیری می کرد، اما سهم LG از این بازار هم در سال های اخیر چیزی فراتر از ۹ الی ۱۳ درصد نرفت.

با سهم ۲ درصدی از بازار گوشی موبایل هوشمند در تمام جهان و ضررهایی که میلیارد دلاری بودند، شرکت LG تحت فشار فراوانی بود و باید بالاخره به فعالیت ‌هایش پایان می ‌داد. هرچند در ماه ‌های اخیر سؤال این نبود که آیا LG از تجارت موبایل‌ های هوشمند خارج می ‌شود یا خیر، بلکه سؤال این بود که چطور از بازار خارج می ‌شود. شایعه ‌ها از این حکایت داشتند که LG به گفت ‌وگو با چندین تولیدکننده موبایل پرداخته تا حداقل آنها به تولید و عرضه گوشی موبایل هوشمند برند LG ادامه دهند.

پایان راه LG در بازار گوشی موبایل

پایان راه LG در بازار گوشی موبایل

در این میان متخصصین عقیده دارند که کمبود جهانی تراشه که به معضلی تبدیل شده است، از دیگر فاکتورهای مؤثر بر وضعیت بد LG بوده است. بر خلاف رقبایی مانند سامسونگ، LG بدون تردید به ‌سختی قادر به تأمین منابعی باثبات از تراشه و دیگر قطعات موبایل لازم برای تولید موبایل ‌های هوشمند بوده است. در کنار مشکلات دیگری نظیر آوردن گوشی موبایل به بازار و انجام این کار با ضررهای مالی قابل توجه، LG باید راجع به سرنوشت خود یک تصمیم قاطع اتخاذ می کرد. این موضوع یک حقیقت جالب دیگر را هم فاش می‌کند که بزرگترین تولیدکنندگان قطعات موبایل در جهان مانند کوالکام، همواره امثال کمپانی هایی مثل اپل، سامسونگ و شیائومی را در اولویت قرار می‌ دهند.

در نهایت فرجام کار LG غم‌انگیز خواهد بود. بسیاری از مردم خلاقیت ها، ابتکار عمل‌ ها و گستردگی فعالیت‌ های LG را دوست داشتند. به ‌خصوص از نظر طراحی گوشی موبایل. البته که بازار موبایل کنونی بسیار گسترده تر از آن بازاری است که LG چند دهه پیش به آن ورود کرد اما فرصت‌ ها هم بیشتر شده ‌اند. دسترسی به شبکه‌ اینترنت 5G  (و در آینده نزدیک 6G) جهانی تازه از دستگاه های متصل به یکدیگر را به عرضه خواهند کرد و موبایل ‌های هوشمند تنها یکی از آن دستگاه ‌ها هستند. در مجموع بازار بی رحم گوشی موبایل باعث ناکام ماندن امثال ال جی و جان گرفتن برندهای دیگری شد.

مطالب مرتبط

2 thoughts on “چرا تولید گوشی موبایل LG متوقف شد؟

  1. blank آیدین گفت:

    ال جی از نظر من خیلی گوشی های خوبی داشت حیف شد از ساخت گوشی سازی انصراف داد خیلی بد شد گوشی‌ های ال جی خیلی خوب بود و قشنگ یک گوشی سه میلیون ال‌جی به ده تا گوشی هفتاد میلیونی سامسونگ میرزه

    1. blank تحریریه کوک موبایل گفت:

      سلام. ممنونم از کامنتی که گذاشتید. نظر شما محترم هست و معلومه که از طرفدارای دو آتیشه گوشی های ال جی هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *