تاریخچه برندها

تاریخچه شرکت موتورلا

blank

شرکت موتورلا یکی از شرکت های آمریکایی معتبر و پیشگام در ارتباطات الکترونیک است که در اوایل دهه 1990 در میان 25 شرکت برتر و بزرگ جهان قرار داشت.

تاریخچه شرکت موتورلا

در آن زمان، 45 درصد از گوشی های همراه جهان محصول شرکت موتورلا بود و نزدیک به 85 درصد از پیجرها محصول این شرکت بود که در جهان فروخته می شد. موتورلا با تاکید بر کیفیت توانست جایگاه بسیار خوبی را در جهان پیدا کند و اولین جایزه کیفیت ملی سالانه مالکوم بلدرگر را در سال 1988 به دست آورد. این شرکت برای آموزش و رفاه کارکنان خود برنامه های ویژه و خلاقانه ای را داشت و این خود یکی دیگر از دلایل پیشرفت آن بود.

بنیانگذران شرکت موتورلا

پس از جنگ جهانی اول؛ پل گالوین، علاقه زیادی به تغییرات در تکنولوژی پیدا کرد. در سال 1920 او در یک شرکت باتری سازی کار می کرد. یک سال بعد، همراه برادرش جوزف گالوین، یک شرکت باتری سازی به نام ادوارد استوارت را تاسیس کرد. پس از دو سال کار، دولت به دلیل پرداخت نکردن مالیات، این شرکت را تعطیل کرد.

شرکای گالوین که ناامید و شکست خورده بودند، پس از سه سال دوباره با یکدیگر شروع به کار کردند. در آن زمان مردم هنوز هم به این باتری ها علاقه مند بودند اما به خاطر مصرف برق زیاد، باتری ها محبوبیت خود را میان مردم از دست دادند. استوارت برای حفظ کسب و کار خود، دستگاهی تولید کرد که این امکان را داشت تا بتوان رادیو را به یک پریز برق معمولی وصل کرد که به آن battery eliminator (حذف باتری) می گفتند.

با تولید این محصول، این شرکت باز هم شکست خورد و آنها مجبور شدند، قطعات این دستگاه را از هم جدا کنند و به خرده فروشان بفروشند. در سال 1928 ، پل، شرکت تولید گالین را با 5 کارمند و سرمایه ای حدود 565 دلار تشکیل داد و همچنان به تولید دوباره و کار بر پیشرفت دستگاه حذف باتری ادامه داد.

تولید نخستین محصول جهانی

پس از چند سال آزمون و خطا، و کاهش پذیرش دستگاه حذف باتری، گالوین در سال 1930، شرکت موتورلا نخستین محصول بین المللی خود را تولید کرد که یک رادیوی ماشین بود و به نام گالوین، روانه بازار شد. جالب است بدانید که پیش از این، رادیو بر روی ماشین غیر ممکن به نظر می رسید.

در طول دهه 1930، این شرکت شروع به تبلیغات گسترده در روزنامه ها و بیلبوردهای بزرگراه ها کرد و همچنین شروع به تحقیق و سپس تولید دستگاه های رادیویی برای پلیس کرد. در سال 1937 شرکت گالوین، وارد بازار خانگی شد و این کار را با تولید دکمه های تنظیم انجام داد.

گالوین در سال 1936، پس از آنکه مطمئن شد جنگ تمام شده است، همراه خانواده اش به زادگاهش باز گشت. او به مسائل جنگ واقف بود، به همین دلیل تحقیقاتش را در زمینه هایی که می توانست برای ارتش مفید باشد ادامه داد. دستگاه واکی تاکی Walkie-Talkie و دستگاه ارتباطی دو طرفه به نام Handie-Talkie از مهم ترین محصولات این شرکت بود که در آن زمان یکی از مهم ترین قطعات تجهیزات ارتباطی در جنگ جهانی دوم بود.

گالوین در سال 1947، شرکتی با حدود 5000 نیروی انسانی داشت و به رفاه آنها بسیار بها می داد. در این سال، رابرت و دانیل نوبل که تاثیر بزرگی در روند کاری این شرکت داشتند، به آنها ملحق شدند و در همان سال نام این شرکت به موتورلا تغییر یافت. این نامگذاری ترکیبی از دو واژه موتور motor فشرده ی کلمه موتورماشین motorcar به همراه اولا ola به معنای صدا بود.

محصول محبوب با قیمت مناسب

اولین تلویزیون تولید موتورلا در همان سال معرفی شد. قیمت این تلویزیون 180 دلار بود که نسبت به سایر رقبا بسیار پایین تر بود، در آن زمان نزدیک ترین قیمت تلویزیون رقبا بیش از 300 دلار بود. تلویزیون مدل Golden View یکی از محصولات بسیار محبوب این برند بود که موجب شد طی چند ماه پس از معرفی، نام موتورلا را به عنوان چهارمین فروشنده ی تلویزیون در کشور معروف کند.

بعد از سال 1947، موتورلا شرکت دیترولا را که یک شرکت تجهیزات رادیویی اتومبیل بود، خریداری کرد. با این کار توانست طی فعالیت مداوم، 50 درصد از رادیوهای ماشین های کمپانی فورد، کرایسلر و تمام ماشین های آمریکایی را تولید کند.

در سال 1948 ، تولید ترانزیستور با قدرت 3 آمپر، نقطه عطف بزرگی برای موتورلا بود، پس از آن یک کارخانه محصولات نیمه هادی در آریزونا ساخته شد. موتورلا با تولید گسترده ترانزیستور برای شرکت های دیگر در محصولاتی که خود موتورلا نیز تولید می کند، یک اقدام ناشیانه را انجام داد و دسترسی رقبا را به این محصول ایجاد کرد.

در اواسط دهه 1950، پل گالوین احساس کرد که این شرکت بیش از اندازه بزرگ شده است و وی به تنهایی نمی تواند برای همه موضوعات تصمیم گیری کند. به همین دلیل بخش های مختلف را به نیروهای متخصص سپرد و به نوعی مدیریت غیر متمرکز را آغاز کرد. پل گالوین تا سال 1959 رییس هیئت مدیره و رییس شرکت موتورلا باقی ماند.

از سال 1958، شرکت موتورلا در برنامه های فضایی آمریکا شرکت کرد. تقریباً تمامی پروازهای با سرنشین یا بدون سرنشین در آن زمان از برخی قطعات شرکت موتورلا استفاده می کردند.

در دهه 1960 ، این شرکت دچار نوسانات بسیاری شد و محصولاتی را در زمینه های مختلف ساخت و آزمون و خطاهای بسیاری را انجام داد. این روند با ورود به دهه 1970 ثبات پیدا کرد. این شرکت در مکزیک کارخانه ای ساخت و بازاریابان آن در هشت کشور جهان از جمله ژاپن مشغول فعالیت شدند. در اواخر این دهه، شرکت موتورلا به تدریج شروع به قطع خطوط محصولات مصرفی کرد تا بتواند وارد تولید قطعات الکترونیکی پیشرفته شود.

در سال 1974، موتورلا بخش تولید محصولات مصرفی خود که شامل تلویزیون کوازار بود به یک شرکت صنعتی برق در ژاپن فروخت. سه سال بعد، شرکت کوداکس در ماساچوست را خریداری کرد. در سال 1983، این شرکت آخرین رادیوی ماشین خود را روانه بازار کرد و پس از آن تمام تمرکز خود را بر تکنولوژی های پیشرفته گذاشت.

خرید مهم شرکت موتورلا و ورود به عرصه های بزرگتر

بزرگترین و مهم ترین خرید شرکت موتورلا، در سال 1982 اتفاق افتاد که این شرکت با خرید 4 پایگاه سیستم، حدود 253 میلیون دلار هزینه کرد. موتورلا به دنبال تولید کامپیوترهای سفارشی بود و با کمک این 4 پایگاه استراتژی بزرگی را در زمینه اتوماسیون اداری و پردازش داده ها پیش رو گرفت. موتورلا امیدوار بود که سابقه ی تولید سیستم های رادیویی می تواند کمک بزرگی در این زمینه به آنها کند. با تمامی تلاش ها بین سال های 1985 تا 1989 این شرکت حدود 200 میلیون دلار از دست داد.

بعد از آن، شرکت موتورلا سیستم های تلفن از راه دور و تلگراف را که در اوایل دهه 1970 تولید شده بود، توسعه داد. پس از آن وارد طراحی و آزمایش گوشی های جدید شد و بسیاری از تجهیزات مربوط به انتقال سوئیچینگ را تولید کرد.

در اوایل دهه 1980، موتورلا در بازار تلفن ها، حدود 1 میلیون کاربر داشت. مسائل مربوط به دریافت مجوز و ساخت و تولید تاخیر زیادی را در کارها ایجاد می کرد، اما کیفیت بالای این گوشی ها و اعتمادی که در بین مصرف کنندگان به وجود آمده بود سبب شد که همچنان طرفداران خود را داشته باشد. در این میان، شرکت های ژاپنی به دلیل پایین آمدن فروش، شروع به کاهش قیمت های خود کردند و برخی از آنها حتی تا نصف قیمت ها را پایین آوردند. موتورلا به ایالات متحده رفت و در آنجا درخواست تحریم 8 شرکت ژاپنی را اعلام کرد. در سال 1986 اداره بازرگانی این شرکت ها را توبیخ کرد و این موضوع سبب شد تا موتورلا دوره ی جدیدی را در بازار تلفن همراه تجربه کند و با وجود رقابت شدید تبدیل به یکی از تامین کننده های برتر تلفن همراه در جهان شد.

در طول دهه 1980 ، دریافت گواهینامه ی TQM ( مدیریت کیفیت) سبب افزایش جایگاه و تحسین تحلیلگران و رقبای این شرکت شد. شرکت موتورلا همواره به دلیل داشتن نیروهای متخصص و در حال پیشرفت شهرتی خاص داشت و نیروی خالص کار آن همیشه در حال افزایش بود. این مساله موجب شده بود تا نرخ خطا و نقص در محصولات به پایین ترین حد ممکن برسد. در سال 1988، کمپین موتورلا برای کیفیت، اولین جایزه ملی سالانه مالکون بلدرگری را دریافت کرد.

در سال 1989 شرکت موتورلا کوچکترین تلفن همراه را معرفی کرد اما به سرعت متوجه شد که این محصول به طور ناگهانی از بازارهای توکیو و ناگویا، دو شهری که بیش از 60 درصد از بازار تلفن همراه ژاپن در آنجا است، جمع آوری شده است. این مسئله موجب خشم بسیار مسئولان موتورلا شد و دوباره این محصولات فقط به توکیو بازگشت.

شرکت موتورلا

شرکت موتورلا

رشد صنعت کامپیوتری، فرصت های نوینی را برای شرکت موتورلا فراهم کرد. در طول دهه 1980 ، 68000 کامیپوتر از این شرکت وارد بازار خانگی و دفاتر کاری شرکت هایی مانند اپل، اچ پی ، سان میکروسیستم و … شد.

از سال 1993، موتورلا سومین تولید کننده قطعات نیمه هادی در جهان است که رتبه های پیشین به شرکت اینتل و NEC ژاپن تعلق دارد.

در دهه 1990 ، شرکت موتورلا نیروی بیشتری را برای بازاریابی در جهان گذاشت و متخصصانی را از شرکت اپل، جنرال الکتریک و بلک اند دکر استخدام کرد. همچنین در این دهه، شرکت موتورلا شروع به تولید دستگاه های خود در رنگ های متنوع کرد.

در طول دهه 1980 ، فروش و سود شرکت موتورلا به 9.6 میلیارد و 498 میلیون دلار رسید. تا سال 1993 این میزان به 16.96 میلیار دلار رسید و درآمد این شرکت پس از مدتی بیش از 2 برابر شد. پس از بازنشستگی رابرت گالوین در سن 71 سالگی، گری توکر مدیرعامل این شرکت شد.

جهانی شدن شرکت موتورلا در اوایل دهه 1990 در بازارهای آسیایی، اروپای شرقی و آمریکایی لاتین متمرکز بود. در سال 1993، این شرکت اعلام کرد که بزرگترین شرکت تولیدی آمریکایی در چین است. دو کارخانه بزرگ این شرکت در تولید مدارهای یکپارچه، پیجر و تلفن همراه است.

در سال 2002، شرکت موتورلا و سیسکو اولین مودم کابلی خود را تولید کرد که یک روتر مودم کابلی با سرعت بالا و سوئیچ اترنت و وایرلس خانگی بود. در سال 2003 اولین گوشی همراه A760 را با فناوری جاوا و سیستم عامل لینوکس تولید کرد.

در سال 2005 مدل دیگری از این برند وارد بازار شد که دارای سیستم عامل ویندوز بود. پس از آن نیز انواع گوشی های همراه سری U9 و U3 را تولید کرد.

گوشی مدل FlipOut یکی دیگر از مدل های متفاوت برند موتورلا بود که صفحه کلید آن شبیه برند بلک بری بود. این گوشی با سیستم عامل اندروید کار می کرد و رنگبندی زیبایی داشت.

در سال 2010 گوشی هوشمند برند موتورلا به نام دروید ایکس تولید شد که از دلایل محبوبیت آن می توان به دوربین 8 مگاپیکسلی آن اشاره کرد. در سال 2014 گوشی های مدل موتو جی و موتو ای ، از تلفن همراه های مشهور و محبوب این برند شدند و فروش خوبی را در جهان داشتند.

واگذاری و نتیجه گیری

سیل نزولی و فراز و نشیب های زیاد این کمپانی سبب شد تا در سال 2014 شرکت لنوو ، کمپانی موتورلا را با قیمت 2.91 میلیار دلار خریداری کرد و مالک این شرکت شد.

مطالب مرتبط