تاریخچه برندها

تاریخچه شرکت اچ پی (HP)

blank

شرکت  Hewlett-Packard که همه ی ما با نام HP (شرکت اچ پی) می شناسیم، یک شرکت آمریکایی است که در زمینه خدمات کامپیوتری و نرم افزاری فعالیت می کند.

تاریخچه شرکت اچ پی (HP)

دفتر مرکزی این شرکت در شهر پالوآلتو ایالت کالیفرنیا قرار دارد. برخی از محصولات این شرکت عبارتند از: پرینتر، محصولات نرم افزاری، محصولات ابری همگرا، دوربین های دیجیتالی، اسکنر، تبلت، گوشی تلفن همراه، کامپیوتر و ماشین حساب رومیزی، نوت بوک های تجاری، نوت بوک های شخصی، سرور و … .

تاسیس و رشد زود هنگام شرکت HP

شرکت HP در تاریخ 1 ژانویه 1939 توسط ویلیام ردینگتون هیولت (William R. Hewlett)  و دیوید پکارد (David Packard) که هر دو دانش آموخته ی مهندسی برق از دانشگاه استنفورد بودند، تاسیس شد.

اولین مشتری این شرکت، والت دیزنی بود که در سال 1940 هشت نوسان ساز صوتی شرکت HP را برای استفاده در ساخت انیمیشن بلند فانتاسیا خریداری کرد. در طول جنگ جهانی دوم، شرکت HP محصولاتی با کاربرد نظامی تولید می کرد که اهمیت این امر باعث شد تا پکارد از خدمت معاف شود، در حالی که هیولت در بخش مخابراتی ارتش خدمت می کرد. در طول جنگ، این شرکت در زمینه ی ساخت فناوری ضد رادار و فیوزهای پیشرفته خمپاره توپخانه با آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی همکاری می کرد.

رشد HP در دوران پس از جنگ

پس از اتمام جنگ، پکارد مسئولیت کسب و کار شرکت را بر عهده گرفت و هیولت به تحقیق و توسعه پرداخت. پس از کاهش فعالیت در قراردادهای دفاعی در دوران پس از جنگ، در سال 1947، شرکت HP به درآمد سال های جنگ بازگشت و پس از آن با استراتژی “تنوع در محصولات تولیدی”، به طور مداوم رشد کرد.

یکی از محبوب ترین محصولات اولیه شرکت اچ پی ، شمارنده فرکانس با سرعت بالا بود که در سال 1951 معرفی شد. این محصول در بازار در حال رشد ایستگاه های پخش تلویزیون و رادیوی FM، برای تنظیم دقیق فرکانس های سیگنال بر طبق مقررات کمیسیون ارتباطات فدرال مورد استفاده قرار گرفت. فروش نظامی در دوران جنگ کره نیز درآمد شرکت را افزایش داد.

به منظور تامین بودجه برای توسعه محصولات جدید، شرکت HP سهام خود را در سال 1957 به صورت عمومی منتشر کرد. علاوه بر این، اقداماتی همچون خرید شرکت F.L. Moseley (سازنده دستگاه های ضبط گرافیکی) را در جهت گسترش خط تولید خود انجام داد. در سال 1961، با خرید شرکت سانبورن، وارد عرصه ی تولید تجهیزات پزشکی شد.

در سال 1964 با استفاده از یک ترفند تبلیغاتی تکنولوژیکی، شناخت بین المللی از تجهیزات Hewltt-Packard به دست آمد. مهندسان این شرکت با دستگاه پرتو سزیم HP 5060A به سراسر جهان می رفتند تا ساعت های اتمی جهانی را در یک میلیونم ثانیه همگام سازی کنند.

چهار سال بعد شرکت HP اولین ماشین حساب رومیزی خود را معرفی کرد و در سال 1972، با استفاده از تکنولوژی پیشرفته مدارهای مجتمع، اولین ماشین حساب جیبی خود را عرضه کرد. با فروش این ماشین حساب جیبی به قیمت یک ششم دستگاه رومیزی، خط کش محاسبه که قبلا مورد استفاده قرار می گرفت، به یکباره منسوخ شد.

اگرچه این شرکت هیچ گاه سیستم های تسلیحاتی تولید نکرد، اما در طول تاریخ خود به شدت بر کارهای نظامی خود وابسته بود، چرا که تجهیزات این شرکت برای تولید و آزمایش محصولات نظامی مورد استفاده قرار می گرفت و این امر از زمانی که سیستم های تسلیحاتی وابستگی بیشتری به تکنولوژی های نیمه هادی و الکترونیکی پیدا کردند، نمود بیشتری یافت.

در سال 1969 که پکارد از جانب رئیس جمهور ایالات متحده، ریچارد نیکسون، به معاونت دپارتمان دفاع منصوب گردید، تجربه نظامی شرکت اچ پی برجسته تر گردید. پکارد در این سمت بر برنامه های اولیه خود برای توسعه دو برنامه موفق جت جنگنده یعنی F-16 و A-10، نظارت می کرد.

کسب و کار مربوط به کامپیوتر

اولین کامپیوتر شرکت اچ پی با نام HP 2116A، در سال 1966 به طور خاص برای مدیریت دستگاه های اندازه گیری و تست شرکت، توسعه یافت. در سال 1972، مینی کامپیوتر چند منظوره HP 3000 برای استفاده در کسب و کار، به بازار عرضه شد که امروزه هم این خط تولید مورد استفاده قرار می گیرد.

در سال 1976 استیو وازنیاک که در آن سال ها به عنوان کار آموز مهندسی در شرکت Hewlett-Packard مشغول به کار بود، یک نمونه اولیه برای اولین کامپیوتر شخصی ساخت و آن را به شرکت ارائه داد. شرکت این نمونه اولیه را نپذیرفت و تمام حق و حقوق این ایده را به خود وازنیاک واگذار کرد، وازنیاک بعدها به همراه استیو جابز شرکت کامپیوتری اپل را راه اندازی کردند.

در سال 1980، شرکت Hewlett-Packard اولین کامپیوتر رومیزی خود را با نام HP-85 معرفی کرد. به دلیل عدم سازگاری با کامپیوتر شخصی IBM که در آن زمان به استاندارد صنعت تبدیل شده بود، HP-85 شکست خورد.

دومین محصول خاص این شرکت در بازار کامپیوترهای شخصی، کامپیوتری به نام HP-150 بود که با سیستم کامپیوتر شخصی IBM سازگار بود و یک صفحه نمایش لمسی داشت. اگرچه HP-150 از لحاظ فنی جالب بود، ولی این کامپیوتر هم با شکست مواجه شد. در واقع، اولین محصول موفق این شرکت برای بازار کامپیوتر شخصی، یک پرینتر بود. HP LaserJet که در سال 1984 ارائه شد، تنها محصول موفق شرکت اچ پی بود.

در اواسط دهه 1980، شرکت اچ پی دریافت که در حال واگذاری حوزه های علمی و مهندسی به شرکت های کامپیوتری رقیب مانند شرکت های سان میکروسیستم (Sun Microsystems, Inc.)، سیلیکون گرافیک (Silicon Graphics, Inc.) و آپولو کامپیوتر (Apollo Computer) است.

در سال 1989، شرکت HP، شرکت آپولو را خریداری کرد تا به برترین سازنده ی ایستگاه کاری در جهان تبدیل شود. موقعیتی که متناوباً با شرکت سان و بعدها با شرکت دل (Dell) به اشتراک گذارد.

در اوایل دهه 1990، این شرکت برخی اهداف سود و درآمد خود را از دست داد و باعث کاهش شدید قیمت سهام شرکت شد. در نتیجه، پکارد که خود را بازنشسته کرده بود، دوباره نقش فعالی در مدیریت شرکت بازی کرد. قابل توجه ترین تغییرات در گروه بی نظیر کامپیوترهای شخصی این شرکت به وجود آمد و این گروه، کامپیوترهای جدید، پرینترهای رنگی و لوازم جانبی با قیمت پایین را عرضه کرد و همین امر باعث شد تا شرکت Hewlett-Packard به یکی از سه تولید کننده برتر کامپیوترهای شخصی در جهان تبدیل شود.

در سال 1993، با پایان یافتن دوران تکمیل شرکت، پکارد دوباره بازنشسته شد. در سال 1997، شرکت Hewlett-Packard به یکی از 30 شرکت حاضر در میانگین صنعتی داو جونز در بورس اوراق بهادار نیویورک تبدیل شد. در سال 1999، این شرکت بخش های اندازه گیری، اجزای الکترونیکی و کسب و کار پزشکی را به صورت شرکت مستقلی با نام اجیلنت تکنولوژی در آورد و این شرکت اکثر سهام خود را تا سال 2000 حفظ کرد. همچنین در طول دهه 1990، شرکت Hewlett-Packard با شرکت Dell (تولید کننده ی مدار های مجتمع) در طراحی ریز پردازنده 64 بیتی ایتانیوم همکاری کرد که این ریز پردازنده در سال 2001 معرفی گردید.

در طول دهه 2000، شرکت HP با افتتاح آزمایشگاه های تحقیقاتی در شهرهای بنگلور هند (در سال 2002)، پکن چین (در سال 2005) و سنت پترزبورگ روسیه (در سال 2007) فعالیت های جهانی خود را گسترش داد. این آزمایشگاه های تحقیقاتی به فهرست آزمایشگاه های Hewlett-Packard که قبلا شامل آزمایشگاه های بریستول انگلستان (تاسیس 1984)، توکیو ژاپن (تاسیس 1990) و حیفا اسرائیل (تاسیس 1994) بود، اضافه شدند.

شرکت اچ پی در سال 2002 شرکت Compaq Computer را که یکی از تولید کنندگان بزرگ کامپیوتری در آمریکا است، خریداری کرد. این حرکت با درخواست کارلی فیورینا مدیر عامل جدید شرکت انجام شد که با مخالفت شدید برخی از اعضای هیئت مدیره شرکت و برخی از سهامداران عمده از جمله والتر هیولت پسر موسس شرکت مواجه بود. کارلی فیونا اولین زنی بودکه باعث شد یک شرکت در فهرست داو جونز قرار گیرد. هنگامی که مزایای در نظر گرفته شده از این ادغام تحقق نیافت، کارلی فیونا در سال 2005 مجبور به استعفا شد. با این وجود، تراز نامه شرکت خیلی زود به نتیجه مطلوبی رسید و درسال 2007 شرکت Hewlett-Packard اولین شرکت فناوری بود که بیش از 100 میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش در یک سال مالی داشت.

ورود مدیر عامل جدید

پس از فیونا، مارک هارد که مدیر عامل شرکت NCR بود به عنوان مدیر عامل و رئیس شرکت اچ پی انتخاب شد. در دوران تصدی هارد، یک ابتکار راهبردی برای ورود به عرصه گوشی تلفن همراه آغاز شد. به همین منظور، شرکت Hewlett-Packard در سال 2010، شرکت پالم را که یک شرکت آمریکایی تولید کننده ی دستیارهای دیجیتالی شخصی (PDAs) و گوشی های هوشمند بود، خریداری کرد. موقعیت پالم در بازار رقابتی گوشی های هوشمند ضعیف بود، اما سیستم عامل چند وظیفه ای آن به نام WebOS (نسل بعدی جانشین سیستم عامل اصلی پالم) توسط تحلیل گران به عنوان سیستم پیشرو برای گوشی های هوشمند مورد توجه قرار گرفت. خرید شرکت پالم، دو خط تولید گوشی های هوشمند iPAQ شرکت Hewlett-Packard  را که سیستم عامل تلفن همراه ویندوز شرکت مایکروسافت را اجرا می کردند، تکمیل کرد.

با این حال، هارد پس از یک رسوایی که شامل روابط مشکوک با یک پیمانکار بود، در سال 2010 از شرکت اخراج شد. لئو آپوتکر که مدیر عامل شرکت SAP، غول نرم افزاری آلمان بود، جایگزین او شد. در اوت سال 2011 شرکت اچ پی اعلام کرد که ساخت گوشی های هوشمند و تبلت و تاچ پد (که تنها هفت هفته قبل در ماه ژانویه عرضه کرده بود) را متوقف خواهد کرد و تصمیم گرفته است که کسب و کار کامپیوترهای شخصی خود را  به یک شرکت دیگر بسپارد.

از آن پس، شرکت Hewlett-Packard بر روی نرم افزار و خدمات کسب و کار تمرکز کرد و شرکت نرم افزاری کسب و کار بریتانیا با نام Autonomy Corporation را به مبلغ 1/11 میلیارد دلار خریداری کرد. در سپتامبر سال 2011 یکی از اعضای هیئت مدیره به نام مگ ویتمن که مدیر عامل شرکت فروش آنلاین ebay بود، جایگزین اپوتکر شد. در ماه نوامبر 2012 شرکت Hewlett-Packard مدیریت شرکت Autonomy را به افزایش بیش از حد ارزش شرکت از طریق اشتباهات حسابداری متهم کرد و اعلام کرد که ارزش واقعی شرکت Autonomy، 8/8 میلیارد دلار است.

رویکرد مدیریتی شرکت اچ پی

در اوایل شکل گیری شرکت، بنیان گذاران این شرکت از روش های مدیریت رسمی استفاده می کردند و شرکت Hewlett-Packard یکی از اولین شرکت هایی بود که از رویکرد “مدیریت هدف دار” استفاده می کرد. همچنین بنیانگاران شرکت، یک محل کار خودمانی را ایجاد کرده بودند که کارمندان شرکت همدیگر را با نام کوچک صدا می زدند. پکارد و هیولت به “مدیریت با قدم زدن در شرکت” نیز شناخته می شوند. آنها تا جایی که در توان داشتند بدون قرار ملاقات های برنامه ریزی شده، از بخش های مختلف بازدید می کردند و با کارگران و مدیران صحبت می کردند تا از عملکرد شرکت مطلع شوند.

شرکت Hewlett-Packard  یکی از اولین کسب و کارهای ایالات متحده بود که این ایده را که “کارمندان، مشتریان و جامعه، به اندازه ی سهامداران به عملکرد شرکت علاقمند هستند” را تایید می کرد. در نتیجه، شرکت Hewlett-Packard همواره یکی از بهترین مکان ها برای کار زنان و اقلیت ها معرفی می شد. همچنین این شرکت یکی از شرکت کنندگان پیشرو در سازمان های خیریه است که 4/4 درصد از سود پیش از کسر مالیات را به خیریه اختصاص می دهد.

مطالب مرتبط