تاریخچه برندها

تاریخچه شرکت آلکاتل لوسنت

blank

شرکت آلکاتل لوسنت یک طراح برجسته در زمینه راه‌کارهای ارتباطات اینترنتی است که دفتر اصلی آن واقع در شهر پاریس- فرانسه است.  این شرکت در سال 2006 با ادغام شرکت‌های Alcatel که یک شرکت فرانسوی در حیطه کاری ذکر شده بود، و شرکت دیگری که اصالتاً آمریکایی بود و لوسنت نامیده می‌شد، پدید آمد. این شرکت درست در مرکز انقلاب همگانی، ارتباطات را در یک شبکه واحد با پهنای باند زیاد، ادغام نموده است.

تاریخچه شرکت آلکاتل لوسنت

تاریخچه شرکت آلکاتل لوسنت

 آلکاتل لوسنت، شرکتی با جذبه بی‌مانند بین‌المللی، روی کاربران و تکنولوژی، سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده است. این شرکت در طول حیات تجاری خود، فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است و گاه با زیان‌هایی مواجه شده که غیر قابل جبران می‌نمودند.

در این نوشته قصد داریم تا به تاریخچه شرکت آلکاتل لوسنت به عنوان بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌دهنده تجهیزات مخابراتی نگاهی مختصر داشته باشیم. با کوک موبایل همراه باشید.

تاریخچه شرکت آلکاتل لوسنت

تاریخچه شرکت آلکاتل لوسنت

تاریخچه شرکت آلکاتل لوسنت

همان‌گونه که گفتیم شرکت آلکاتل در حقیقت ادغامی از دو شرکت دیگر است که در سال 2006 فعالیت خود را آغاز نمود. در واقع این دو شرکت تحت رقابت شدیدی که در صنعت مخابرات ایجاد شده بود، مجبور شدند تا با یکدیگر ادغام شوند. شرکت آلکاتل لوسنت موفق شد تا در سال 2006، یعنی در همان اوایل فعالیت خود، کسب‌وکار رادیویی UMTS Nortel را به دست آورد.

در طی سال 2007 شرکت آلکاتل لوسنت تأمین‌کننده شبکه‌های مدار مترو کانادا شد. یک سال بعد این شرکت به نرم افزار مدیریت خدمات، برای خدمات پهن‌باند تلفن همراه، دست یافت. در همین سال‌ها بود که یک شرکت هلندی به نام دراکا که الکاتل لوسنت با آن سرمایه‌گذاری مشترک داشت 49.9 درصد از سهام آن را خریداری کرد. چنین شد که میشل کامبس مدیر اجرایی این شرکت و نیز فیلیپ کامو که حکم مدیر غیراجرایی شرکت را داشت، دچار دردسر بزرگی شدند. فیلیپ کامو در نهایت زمانی که متوجه شد پاتریشیا روسو، که اولین مدیر عامل آلکاتل لوسنت بود و نیز سرگئی تیمور دوباره مقامات کلیدی این شرکت را تصاحب کرده‌اند، از آلکاتل لوسنت استعفا داد.

با این حال در ماه می سال 2009 دوباره خریداری شده و این شرکت اعلام ادامه فعالیت نمود. گرچه این شرکت روز به روز مسیر پیشرفت را دنبال نمود، با این‌که حتی به عنوان نمونه درآمد خالص آن در حدود سال 2011، 16 میلیارد یورو بود.

 شرکت آلکاتل لوسنت در بعضی از سال‌ها مانند سال 2011 دچار زیان خالص می‌شد. گذشته از زیان‌های خالص الکاتل لوسنت، این شرکت جریانات نقدی منفی داشت و این امر بدین معناست که شرکت با کمبود نقدینگی مواجه بوده است.

تاریخچه شرکت آلکاتل لوسنت

تاریخچه شرکت آلکاتل لوسنت

بدین ترتیب شد که در سال 2013 این شرکت در حدود 10 هزار نفر از کارمندان خود را تعدیل نیرو کرد تا بتواند هزینه‌ها را کاهش داده و تا حدی وضعیت سود و زیان و جریانات نقدی را بهبود بخشد.

 همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید تاریخچه شرکت آلکاتل لوسنت نیز همانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه تکنولوژی همانند اپل دچار افت و خیز بسیار بوده است.

سال 2011 سالی بود که در آن الکاتل لوسنت مراکز فروش تماس‌های تلفنی، که در اختیار وی بودند، را به شرکتی به نام پرمیرا فروخت. پیش‌تر آلکاتل در سال 2000 این شرکت را خریداری کرده بود.

جالب این‌جاست که قیمت خرید و فروش این شرکت توسط آلکاتل قیمتی واحد، یعنی 1.5 میلیارد دلار بود! ممکن است فروش این شرکت بخشی از تلاش شرکت برای جبران زیان‌های مالی متعدد بوده باشد.

زیان‌های پیاپی آلکاتل لوسنت را بر آن داشت تا رویه‌ای جدید پی گرفته و همان‌گونه که خود آن را نامگذاری نموده است به دنبال «طرح تغییر» باشد. این طرح، برنامه‌ای سه ساله با تمرکز بر روی پلتفرم شبکه‌های IP، دسترسی به پهنای باند و فضای ابری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها تا حد امکان بود. علاوه بر این شرکت تصمیم گرفت تا با فروش بخشی از دارایی‌های سرمایه‌ای خود، بخشی از بدهی‌‌هایش را تسویه نماید.

یکی از پیشنهادات جالب توجهی که شرکت آلکاتل لوسنت دریافت کرد، این بود که در سال 2015 شرکتی فنلاندی به این شرکت پیشنهاد داد تا سهام خود را در ازای دریافت مبلغ 15.6 میلیارد یورو به آن واگذار نمایند.

تاریخچه شرکت آلکاتل لوسنت

تاریخچه شرکت آلکاتل لوسنت

 این شرکت فنلاندی قصد داشت تا با شرکت‌هایی نظیر نوکیا، اریکسون، هاوایی و … که سهم بزرگی از بازار را در اختیار داشته رقابت کنند. این پیشنهاد از سوی سهامدارن شرکت آلکاتل لوسنت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در سال 2016 سهامداران موافقت کردند تا بخش عمده این شرکت به آن شرکت فنلاندی منتقل شده و باقیمانده شرکت آلکاتل لوسنت نیز به نام نوکیا شناخته شود. با این حال در سال 2016 بار دیگر آلکاتل لوسنت موجودیت حقوقی خود را بازیافت و به عنوان جزئی از شرکت نوکیا آغاز به فعالیت نمود.

 اندکی پیرامون وضعیت آلکاتل لوسنت پیش از ادغام

در قرن بیست و یکم، شرکت آلکاتل لوسنت، دومین شرکت بزرگ فرانسوی در زمینه بازار سرمایه، پس از France Telecom، خود را به یک ارائه‌دهنده راه‌ کار در زمینه ارتباطات از راه دور تبدیل نمود. این شرکت با رهبری سرژ توروک، رئیس سابق نیروگاهی فرانسوی به نام TotalFina Elf، تلاش بسیاری کرد تا بخش بزرگی از مبانی صنعتی رایج خود را با هدف افزایش سلطه در بازار جهانی موبایل و نیز تلفن‌های ثابت به کار گیرد. تمرکز این شرکت روی تجهیزات ATM و هماهنگ‌سازی شبکه‌ها بود.

به تدریج این شرکت پیشرفت‌های بزرگی کرد و توانست غول‌های مالی‌ همچون Cisco و Lucent را خریداری نماید. بدین ترتیب شرکت آلکاتل هنگامی که شرکت Newebridge کانادا را، در معامله‌ای با ارزش 7 میلیارد دلار، خریداری نمود، گامی بزرگ به سمت موفقیت و توسعه بیشتر برداشت. استفاده از منافع این معامله زمانی که با منافع حاصل از خرید DSC که یک شرکت ارتباطی بود، و پیش‌تر در سال 1998 توسط آلکاتل خریداری شده بود، به این شرکت اجازه داد تا شبکه‌‌ای تولیدی و خدماتی را با قابلیت ارائه شبکه‌ها و پروژه‌های کلید در دست، افتتاح نماید.

علاوه بر این در مورد ظرفیت فیبر نوری می‌توان گفت که آلکاتل خود  شرکتی است که رهبری جهانی آن را در دست دارد. گذشته از این در حیطه تجهیزات DSL یعنی همان خط مشترک دیجیتال عمده دسترسی‌ها در اختیار این شرکت است.

تاریخچه شرکت آلکاتل لوسنت

تاریخچه شرکت آلکاتل لوسنت

آلکاتل لوسنت در حال حاضر

در حال حاضر شرکت آلکاتل صاحب آزمایشگاه‌های بل است که در آن‌ها بسیاری از پژوهش‌های مرتبط با صنعت ارتباطات در این آزمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد. تاکنون هفت نفر از محققان این آزمایشگاه‌ها توانسته‌اند جایزه نوبل دریافت نمایند.

مطالب مرتبط