تاریخچه برندها

نوکیا از زمان ناصرالدین‌شاه در ایران فعالیت می‌کند!

blank

تاریخچه کمپانی نوکیا

مجله موبایل خریده بودم تا اولین گوشی خودم را انتخاب کنم، تمام مدل‌ها و قیمت‌ها را از بر بودم. نوکیا آن‌قدر مدل‌های متفاوتی داشت که نمی‌توانستم تصمیم بگیرم. این داستان تنوع و قدرت گوشی‌های نوکیا در سال‌های 79 تا 89،  حرف تازه‌ای نیست، اما آنچه امروز می‌خواهم بگویم، قدمت این کمپانی است.

تأسیس این شرکت بزرگ به قرن 19 برمی‌گردد؛ یعنی سال 1865. برای آنکه کمی قدمت این کمپانی ملموس شود بگذارید این‌طور بگویم که هنگام افتتاح شرکت نوکیا، ناصرالدین‌شاه در ایران حاکم بوده است. این کارخانه، در ابتدا نوعی خمیر چوب برای ساخت صفحه‌های کاغذی تولید می‌کرده اما به مرور زمان، بخش‌هایی همچون ساخت کابل، محصولات کاغذی، چکمه و چرخ‌های لاستیکی، موبایل، و تکنولوژی‌های مخابراتی را به کمپانی خود اضافه کرد.

ناصرالدین‌شاه

ناصرالدین‌شاه

با تلاش‌های مهندس فنلاندی، فردریک ایدستام، بخش دوم کارخانه کنار رودخانه‌ای به نام «نوکیا» افتتاح شد، نام این شرکت پرآوازه از همان رودخانه گرفته شده است.

فردریک ایدستام

فردریک ایدستام

نوکیا، کارخانۀ فنلاندی تا سال 1980 چنان پیشرفت کرد که به عنوان برندی در اروپا مطرح شد. این صعود چنان حیرت آور بود که در اواسط دهه 1990، به برندی جهانی تبدیل شد.

درحقیقت اگر بخواهم در یک جمله بگویم : « نوکیا، تکنولوژی‌های مخابراتی را از سال 19880 تولید کرده است، به‌عبارتی هم‌زمان با گسترش این علم، نوکیا هم قدم به قدم با آن پیش آمده است.»

در این سال‌ها، حدود 102 هزار نفر، در بیش از 100 کشور، در نوکیا فعالیت کرده‌اند. درآمد سالیانۀ این کمپانی نیز 23 بیلیون یورو بوده است.شرکت نوکیا در پیشرفت تکنولوژی‌هایی مثل 3G، GSM، LTE همکاری غیرقابل وصفی داشته است و اکنون به پیشرفت  5G کمک می‌کند؛ ولی از همه مهم‌تر، مدت زمان طولانی است که این کمپانی به عنوان بهترین ارائه دهندۀ موبایل چه هوشمند، و چه غیر هوشمند فعال بوده است.

از سال 2007 و با معرفی گوشی‌های اپل، فروش موبایل‌های نوکیا کم شد اما این تنها دلیل افت فروش این کمپانی نبود. شرکت هایی مثل سامسونگ و سونی‌اریکسون، سیستم‌عامل اندروید را به سیستم‌عامل‌های خودشان ترجیح داده اما نوکیا در تلاش بود که سیستم عامل «سیمبین» و در ادامه «می‌گو» را ارتقا دهد؛ اما با پیشرفت سیستم‌عامل ای‌او‌اس(IOS) و اندروید، تلاش نوکیا به سرانجام خوبی نرسید.

 

 

سال 2011، شرکت اپل گوشی‌های هوشمند بیشتری تولید کرد و مشارکت با شرکت مایکروسافت برای نوکیا ضروری‌تر شد. در همین سال، نوکیا 3500 نفر از کارکنان خودش را از دست داد.

blank

 

این شرکت که رتبۀ اول فروش موبایل را در جهان داشت، به رتبۀ دهم فروش گوشی‌های هوشمند رسید و در سال 2012، دومیلیون گوشی لومیا فروخت، این درحالی بود که در آن سال 26 میلیون دستگاه آیفون و 105 میلیون گوشی اندرویدی در جهان فروخته شده بود. تا سال 2014 نوکیا تلاش می‌کرد تا اوضاع را به حالت اول برگرداند اما روزبه‌روز، کارکنان بیشتری از دست می‌داد و شعبه‌های آن در سراسر جهان تعطیل می‌شدند.

آپریل 2014 مایکروسافت بخش تولید موبایل نوکیا را به قیمت 17/7 بیلیون دلار خرید و موبایل خودش را در همان سال عرضه کرد. این معامله قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای مایکروسافت داشت.

 

blank

 

بعد از این اتفاق، نوکیا بیشتر روی زیرساخت‌های مخابراتی و همچنین اینترنت اشیا تمرکز کرده است. از سال 2016 نیز با پیوستن به Alcatel-lucent ، به‌طور جدی‌تری اهداف خودش را دنبال می‌کند.

این کمپانی خوش‌نام، بر حوزه‌های دیگری از تکنولوژی مانند «واقعیت مجازی» و «سلامت دیجیتالی» کار کرده و نقشه‌های دیجیتال خود را، Here، به سه شرکت مهم آلمانی، بی‌ام‌دبلیو، دایملر و فولکس واگن، به قیمت 8/2 بیلیون یورو فروخت.

 

blank

 

بخشی از این شرکت به نام Nokia Networks  با تمام قوا در حال فعالیت است و با تمام فراز و نشیب‌ها، جز سه شرکت بزرگ سازندۀ تجهیزات مخابراتی است.

blank

مطالب مرتبط