ترفند, ترفند آیفون

استفاده از کیبورد بین المللی در آیفون

blank

با استفاده از کیبورد بین المللی در آیفون، می توانید متون خود را در زبان هایی متفاوت و مختلف تایپ کنید، از جمله زبان هایی که با تنظیم کیبورد بین المللی آیفون در دسترس شما قرار می گیرند عبارتند از زبان های آسیایی و زبان هایی مانند زبان فارسی که از راست به چپ نوشته می شوند و به اصطلاح “rtl” هستند. برای لیستی از صفحه کلید پشتیبانی شده، به وب سایت آیفون اپل به آدرس Apple مراجعه کرده و مدل گوشی آیفون خود را انتخاب کنید.

استفاده از کیبورد بین المللی در آیفون

حال روی Tech Specs کلیک کنید و سپس در صفحه نمایش داده شده به بخشLanguages بروید.

بخش مشخصات فنی محصول در سایت اپل

بخش مشخصات فنی محصول در سایت اپل

استفاده از کیبورد بین المللی در آیفون

برای انجام تنظیمات صفحه کلید آیفون به آدرس Settings > General > Keyboard > Keyboards بروید. برای مدیریت صفحه کلیدهای روی گوشی آیفون خود می توانید سه فرآیند عمده انجام دهید که در ادامه عنوان شده اند.

تنظیمات کیبورد در آیفون

تنظیمات کیبورد در آیفون

  • اضافه کردن یک صفحه کلید جدید: روی افزودن صفحه کلید جدید که با عبارت ” Add New Keyboard” مشخص شده است، ضربه بزنید، حال صفحه کلید دلخواه را از لیستی که نمایش داده می شود، انتخاب کنید. برای اضافه کردن صفحه کلیدهای بیشتر روی گوشی و تبلت اپل خود می توانید همین فرآیند را تکرار کنید.
  •  حذف صفحه کلید موجود: برای حذف کردن صفحه کلیدی که آن را نمی خواهید، بر روی ویرایش که با آیکون the Delete button مشخص شده است، ضربه بزنید، حال بر روی عبارت “Delete” که در کنار صفحه کلیدی که میخواهید حذف شود، نمایش داده می شود، تپ کنید و در نهایت هم بر روی عبارت “Done” تپ کنید تا فرآیند تکمیل شود.
  • ویرایش لیست صفحه کلیدها: برای ویرایش لیست صفحه کلیدهای موجود روی گوشی و تبلت اپل، بر روی عبارت  “Edit” ضربه بزنید و پس از آن دکمه Reorder را که با آیکون the Reorder button  و در کنار هر کدام از صفحه کلید ها مشخص شده است، بکشید تا آن صفحه کلید را به مکانی جدید در لیست منتقل کنید. پس از آن که هر کیبورد در مکان دلخواه و مطلوب قرار گرفت بر روی عبارت “Done” تپ کنید تا فرآیند تکمیل شود.

blankنکته: جالب است بدانید که چنانچه صفحه کلیدی به زبان های دیگر به آیفون خود اضافه کرده باشید، خواهید توانست بدون نیاز به تغییر و جا به جایی بین صفحه کلیدها، به هر دو زبان تایپ کنید. صفحه کلیدهای اپل به صورت خودکار میان دو زبانی که کاربر اغلب به آن زبان ها روی کیبورد تایپ می کند، قابلیت جا به جایی دارند. (این قابلیت برای همه زبان ها در دسترس نیست.) نکته ی دیگر این است که اگر می خواهید صفحه کلید شما شامل بیش از دو زبان باشد، باید به صورت دستی کیبوردهای مطلوب خود را به لیست کیبوردهای آیفون اضافه کنید.

تغییر و جا به جایی میان صفحه کلیدها

برای جا به جا شدن میان صفحه کلیدهای تنظیم شده روی گوشی بایستی دکمه Switch Keyboard روی کیبورد را که با آیکون  the Switch Keyboard button مشخص شده است، لمس کرده و انگشتتان را روی the Switch Keyboard button نگه دارید و سپس انگشت خود را به سمت نام صفحه کلید دلخواهی که می خواهید کیبورد به آن تغییر پیدا کند، بکشید.

تغییر زبان کیبورد آیفون

تغییر زبان کیبورد آیفون

همچنین می توانید برای تغییر از یک صفحه کلید به صفحه کلید دیگر، روی دکمه سوئیچ صفحه کلید the Switch Keyboard button ضربه بزنید. برای دسترسی به سایر صفحه کلیدهای فعال روی گوشی، متناوباَ بر روی the Switch Keyboard button ضربه بزنید

تایپ کردن حروف الفبای لهجه دار و سایر کاراکترهای خاص 

برای درج الفبای لهجه دار و یا اعداد،  نماد مرتبط را لمس کرده و  انگشتتان را روی آن نگهدارید و سپس از لیست نمایشی یک گزینه را انتخاب کنید. برای مثال:

  • روی صفحه کلید تایلندی ( Thai): با لمس کردن و نگه داشتن شماره عربی نمایش داده شده بر روی کیبورد، اعداد بومی مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • در صفحه کلید چینی، ژاپنی یا عربی: هنگام تایپ با این زبان ها،  کاراکترهای پیشنهادی یا کاندیداهایی در بالای صفحه نمایش، ظاهر می شوند.  برای انتخاب یکی از این کاندیداها، بر روی آن ضربه بزنید. می توانید با کشیدن لیست کاندیداها به سمت چپ، تعداد بیشتری از نامزدهای پیشنهادی برای انتخاب و درج در صفحه کلید را مشاهده نمایید.

 استفاده از فهرست کاراکترهای پیشنهادی برای هر زبان 

برای مشاهده لیست کامل کاندیداهایی که می توانید آنها را با استفاده از کیبورد آیفون تایپ کنید، پیکانی را که در سمت راست صفحه نمایش قرار دارد و به سمت بالا اشاره می کند، لمس کنید. برای بازگشت به فهرست کوتاه، پیکانی را که به سمت پایین اشاره می کند، تپ کنید.

blankنکته: موضوع جالب توجهی که در مورد استفاده از برخی از صفحه کلید های چینی یا ژاپنی وجود دارد این است که می توانید یک میانبر (جایگزین متنی) برای جفت کلمه های ورودی ایجاد کنید. میانبر به فرهنگ لغت شخصی (دیکشنری) شما افزوده می شود و هنگام تایپ میانبرها، زوج کلمه ی ورودی به جای میانبر قرار می گیرد. برای اطلاع در مورد میانبرهای کیبورد در آیفون، پست “آموزش مقدماتی- TEXT در آیفون” را مطالعه نمایید.

ایجاد میانبرها

برای ایجاد میانبر روی کیبورد می توانید از طریق مسیر Settings > General > Keyboard > Text Replacement اقدام کنید. میانبرها برای زبان های زیر وجود دارند:

ایجاد میانبر برای کیبورد آیفون

ایجاد میانبر برای کیبورد آیفون

  • چینی ساده شده: پینیین ( Pinyin)
  • چینی سنتی: پینیین و ژویین(Pinyin and Zhuyin)
  • ژاپنی: رومیجی و کانا (Romaji and Kana)

باز تنظیم فرهنگ لغت شخصی (دیکشنری)

به مسیر Settings > General > Reset > Reset Keyboard Dictionary بروید. با تپ کردن روی عبارت “Reset Keyboard Dictionary”، تمامی کلمات و میانبرهایی که آنها را ساخته اید و سفارشی کرده اید، حذف می شوند و دیکشنری صفحه کلید به حالت پیش فرض آن باز می گردد.

ریست کردن تنظیمات کیبورد آیفون

ریست کردن تنظیمات کیبورد آیفون

روش های تایپ کردن ورودی و کاراکترهای ویژه

می توانید از صفحه کلید برای درج  کاراکترهای خاص در برخی زبان ها و به روش های مختلف استفاده کنید. برای مثال زبان چینی دارای نمونه های Cangjie و Wubihua و زبان ژاپنی نیز نمونه های کانا و Facemarks را داراست. شما همچنین می توانید از انگشت یا قلمی که به همراه برخی مدل گوشی و تبلت ها است، برای نوشتن کاراکترهای خاص چینی و ژاپنی بر روی صفحه نمایش گوشی استفاده کنید.

  • ساخت کاراکترهای چینی با استفاده از کلید Cangjie :

همانطور که شروع به تایپ کردن می کنید، کاراکترهای پیشنهادی ظاهر می شوند. برای انتخاب هر گزینه ی پیشنهادی، کافی است به سادگی بر روی آن ضربه بزنید. برای دیدن کاندیداهای بیشتر، تا پنج جز از کلمه را بنویسید.

  • ساخت کاراکترهای Wubihua چینی:

با استفاده از صفحه کلید آیفون می توانید کاراکترهای چینی را تا حداکثر پنج وقفه (stroke) بسازید. برای ساخت این کاراکترها تنها می توانید از جهت های تعریف شده برای ساخت کاراکترها استفاده کنید که شامل جهت های: عمودی، افقی، از بالا به پایین، از پایین به بالا و هوک می باشد. برای مثال اگر قرار است کاراکتر چینی  را بسازید باید با استفاده از وقفه ی عمودی 丨 ساخت آن را شروع کنید.

  • همانطور که شروع به تایپ استروک丨می کنید، کاراکترهای پیشنهادی برای زبان چینی بر روی کیبورد آیفون ظاهر می شوند (کاراکترهایی که بیشترین استفاده را دارند، در ابتدای لیست ظاهر می شوند. برای انتخاب هر کاراکتر تنها کافی است که روی آن کاراکتر ضربه بزنید
  • اگر از صحت استروکی که آن را وارد کرده اید، مطمئن نیستید، کاراکتر ستاره (*) را درج کنید. برای دیدن کاراکترهای بیشتری که می توانند کاندیدای شما باشند، یک استروک دیگر را تایپ کنید و یا آن را  از لیست کاراکترهای نمایش داده شده انتخاب کنید.
  • اگر روی کلید تطابق که با آیکون 匹配 مشخص شده است، ضربه بزنید، فقط کاراکترهایی نشان داده می شوند که دقیقا  با همان چیزی که تایپ کرده اید، مطابقت داشته باشند.

نوشتن کاراکترهای چینی (Chinese)

زمانی که دو قابلیت Simplified و یا Traditional Chinese بر روی کیبورد شما فعال باشد، می توانید به سادگی و تنها با کشیدن انگشتتان روی صفحه نمایش آیفون، کاراکترهای چینی را درج کنید.

اضافه کردن کیبورد جدید به آیفون

اضافه کردن کیبورد جدید به آیفون

اگر گوشی که در دست دارید، از قابلیت تاچ سه بعدی پشتیبانی می کند، می توانید زمان نوشتن عبارات و کاراکترهای خاص چینی و ژاپنی با وارد آوردن کمی فشار بیشتر از چیزی که هنگام تایپ به صفحه نمایش وارد می کنید، ضخامت خطوط استروک ها را بیشتر کنید تا کاراکترها پر رنگ تر و به اصطلاح بولد درج شوند.

آیفون می تواند همانطور که کاربر نوشتن کاراکترها را انجام می دهد،  آنها را تشخیص دهد و کاراکتر های مطابق با یک لیست را به ترتیب بیشترین میزان تطبیق در بالای صفحه نشان دهد. در واقع زمانی که یک کاراکتر را انتخاب می کنید، احتمالا دنباله های آن کاراکتر نیز به عنوان گزینه های اضافی تر برای انتخاب، در لیست نمایش داده می شود.

اضافه-کردن-کاراکترهای-چینی-به-کیبورد-آیفون

اضافه-کردن-کاراکترهای-چینی-به-کیبورد-آیفون

شکل بالا، برنامه Notes را نشان می دهد که در آن نیمه پایین صفحه نمایش، توسط دست فردی لمس می شود و بخشی از یک کاراکتر چینی درون برنامه کشیده می شود. همانطور که مشاهده می کنید، نمونه هایی از کاراکترهای مطالب با انچه فرد می نگارد، در لیستی که بالای صفحه نقاشی است، نمایش داده می شود و کاربر می تواند کاراکتر مورد نظر را از میان آنها انتخاب کند.
نکته ی دیگری هم وجود دارد و آن هم این است که می توانید برخی از کاراکترهای پیچیده مانند (بخشی از نام فرودگاه بین المللی هنگ کنگ) را با نوشتن دو یا چند استروک جزء و به ترتیبی که درون کاراکتر قرار گرفته اند، تایپ کنید.  برای جایگزینی کاراکترهایی که قبلا آنها را تایپ کرده اید،  بر روی کاراکترهایی که در لیست پیشنهادی نمایش داده می شود، ضربه بزنید. کاراکترهای رومی در این بخش،  شناخته شده هستند.

تایپ  کردن ژاپنیِ کانا  

برای انتخاب هجا، باید از صفحه کلید کانا استفاده کنید. برای دیدن گزینه های بیشتر از هجاها، لیست را به سمت چپ بکشید یا روی دکمه ی فلش ضربه بزنید.

تایپ  کردن ژاپنیِ romaji 

برای تایپ هجاهای روماجی، از صفحه کلید Romaji استفاده کنید. گزینه هایی که می توانید برای هر هجا انتخاب کنید، در بالای صفحه کلید ظاهر می شوند؛ برای انتخاب این هجاها لازم است تنها یک ضربه روی آنها بزنید تا آن هجای خاص را تایپ کنید برای مشاهده ی  گزینه های بیشتر از هجاهای روماجی، روی دکمه ی فلش تپ کنید و یک هجا و یا واژه ای دیگر را از پنجره ای که نمایش داده می شود، انتخاب کنید.

تایپ علامت های مرتبط با شکلک ها و یا ایموجی ها

برای آن که بتوانید در متن خود شکلک و یا ایموجی شخصی سازی شده درج کنید، لازم است یکی از موارد زیر را انجام دهید:

  • از صفحه کلید ژاپنیِ کانا استفاده کنید: بر روی آیکون  the facemarks key تپ کنید.
  • از صفحه کلید ژاپنیِ Romaji استفاده کنید: بر روی دکمه ی اعداد که با آیکون the numbers key نمایش داده می شود، تپ کرده و  سپس بر روی آیکون the facemarks key تپ کنید.
  • از چینیِ (ساده شده = (Simplified)) پینیین یا (سنتی=(Traditional) ) که Zhuyin یا پینیین هستند، استفاده کنید: بر روی دکمه ی اعداد که با آیکون the numbers keyنمایش داده می شود، تپ کرده،حال بر روی آیکون the symbols key تپ کنید و در نهایت هم روی آیکون the facemarks key تپ کنید.

مطالب مرتبط