تاریخچه برندها

با تاریخچه شرکت Microsoft آشنا شوید

تاریخچه شرکت Microsoft

شرکت مایکروسافت در سال 1975 توسط بیل گیتس و یکی از دوست‌های دبیرستانش یعنی پل آلن تاسیس شد و شرکت را در شهر ردم وند از شهرهای ایالت واشینگتن آمریکا مستقر کردند. شرکت Microsoft اولین محصول خود را یک نسخه فشرده از زبان برنامه‌نویسی بیسیک برای ابتدایی‌ترین کامپیوترهای شخصی بود. بعد از گذشت چند سالی، شرکت مایکروسافت با ارائه نسخه‌های از زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل به اولین شرکت توزیع کننده ابزارهای توسعه نرم‌افزار شد.

همکاری با شرکت IBM

شرکت IBM در سال 1980 از شرکت مایکروسافت خواست که یک سیستم عامل برای رایانه‌های شخصی تولیدی آنها تولید کند. بیل‌گیتس برای این کار یک سیستم عامل موجود در آن زمان را با قیمت 50 هزار دلار از یک برنامه نویس محلی خرید و در آن تغییراتی ایجاد کرد تا این سیستم عامل این امکان را داشته باشد که با ریزپردازنده‌های اینتل بدون مشکل و به خوبی کار کند. پس از ساختن این سیستم عامل، بیل گیتس نام آن را MS-DOS گذاشت و سبب شد که این سیستم عامل روی کامپیوترهای شخصی IBM قرار گیرد. سیستم عامل ساخته شده بیل گیتس در سال 1985 توانست 85 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد و موجب شد که در آمد فروش مایکروسافت به 100 میلیون دلار برسد.

میلیاردر شدن بیل‌گیتس

 بیل‌گیتس در سال 1986 سهام شرکت مایکروسافت را عمومی کرد و این اقدام او باعث افزایش سهام و سه برابر شدن ارزش شرکتش در مدت زمان یک سال شد. همین عامل سبب میلیاردر شدن بیل‌گیتس در سن 31 سالگی شد.

اولین سیستم عامل با رابط گرافیکی

 در سال 1981 میلادی شرکت مایکروسافت طراحی و اجرایی یک رابط گرافیکی به نام ویندوز را آغاز نمود و 4 سال بعد اولین نسخه آن را به بازار عرضه کرد. در آن سال‌ها، شرکت مایکروسافت با IBM در زمینه توسعه سیستم عامل جدید OS/2 همکاری داشت. Microsoftعلاوه بر آن تعداد زیادی برنامه کاربردی برای سیستم عامل MS-DOS تولید کرد ولی در این زمینه بسیار موفق نبود.

ارائه نسخه سوم ویندوز

  در دهه 90 فروش سیستم عامل بخش اصلی درآمد شرکت مایکروسافت را تشکیل می‌داد. نسخه 3 ویندوز در سال 1990 ارائه شد و انتخاب به عنوان بهترین رابط کاربری برای رایانه‌های سازگار با IBM در ژوئن سال 1990 سبب به شهرت رسیدن این ویندوز شد.

ویندوز 3 به کاربران این امکان را می‌داد که به راحتی به برنامه‌های قدیمی تحت DOS را می‌داد و همزمان راحتی استفاده در شکل ظاهری مک را برای آنها فراهم می‌کرد. با توجه به اینکه رایانه‌ها برای اجرای ویندوز 3 کماکان نیازمند سیستم عامل MS-DOS بودند، DOS و ویندوز دو محصول مکمل به حساب می‌آمدند. بدین ترتیب مایکروسافت، به طور موثری درآمد حاصل از سیستم عامل را به ازای هر رایانه به دو برابر افزایش داد.

ارائه ویندوزهای 95 و 98

شرکت مایکروسافت در سال 1995 سیستم عامل کامپیوترهای رومیزی را از ویندوز 3 به ویندوز 95 ارتقا داد و در سال 1998 نسخه ویندوز 98 را ارائه داد. علاوه بر این‌ها در سال 1993 برای رایانه‌های سرور شبکه و کابران تجاری ویندوز NT را راه اندازی کرد.

ارائه نرم افزارهای کاربردی

 در آن سال‌ها بازار سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی کاملاً باهم متفاوت بود. به طوری که درصد زیادی از فروش سیستم عامل‌ها به شرکت‌های سازنده کامپیوترها می‌رسید. اما برنامه‌ها کاربردی از روش‌های مختلفی همچون تک فروشی و اینترنتی توسط شرکت‌های کامپیوتری و تحت لیسانس به فروش می‌رسید.

پس از آنکه ویندوز رشد کرد شرکتMicrosoft تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده برنامه‌های کاربری برای رایانه‌ها شد. این شرکت از ویندوز نهایت استفاده را برای تولید برنامه‌ها به کار گرفت و همین عامل هم باعث رشد برنامه‌های ساخته شده مایکروسافت شد.

با تاریخچه شرکت مایکروسافت آشنا شوید

با تاریخچه شرکت مایکروسافت آشنا شوید

ارائه مجموعه نرم افزارهای آفیس

 ساخت برنامه‌های کاربردی مایکروسافت منجر به تولید مجموعه نرم‌افزارهای کاربردی آفیس شد در سال 2000، یک سوم از کل فروش مایکروسافت را مجموعه نرم‌افزاری آفیس تشکیل داد و پیش‌بینی می‌شد درآمد حاصل از این مجموعه به 10 میلیارد دلار در سال 2004 برسد. در سال 1999، Microsoft 95% بازار نرم‌افزارهای پایه تجاری را از آن خود کرد.

برنامه‌های که به صورت مجموعه‌ای ارائه می‌شد از نظر نسخه‌های استاندارد، حرفه‌ای و تجارت کوچک و همچنین در فرمت‌های مک و ویندوز متفاوت بود و بر اساس نیاز مشتری در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت.

پیدایش اینترنت

پیدایش اینترنت افکار مایکروسافت را در اواخر 1990 به خود متمرکز کرد. رقبای مایکروسافت پیش بینی می‌کردند که این شرکت نابود می‌گردد. اولین اقدام Microsoft برای بازی اینترنتی پس از یادداشت مشهور گیتس در 1995 با عنوان «موج گسترده اینترنت» آغاز شد.

در سال‌های بعد مایکروسافت با تمام قوا به سمت تجارت مرورگر رفت، به‌طوری که محصولی را به نام اینترنت اکسپلورر  تولید کرد و با سیستم عامل خود همراه کرد.  در آن سال‌ها Microsoft به سمت جایگیری در رده اول خدمات اینترنتی حرکت کرد.

در سال 2002 اینترنت مایکروسافت خدمات بسیار زیادی از جمله هات میل، تلویزیون تحت وب، مجله الکترونیکی، خدمات پزشکی، پردازش کارت اعتباری، پرداخت آنلاین صورت حساب‌ها و بیمه را ارائه نمود.

سیستم عاملی برای اینترنت؟

همان‌طوری که کامپیوترهای شخصی به سیستم عامل نیاز دارند، مایکروسافت به این نکته رسید که شبکه وب جهانی هم به خدمات تحت شبکه نیاز دارد تا بتواند زمینه نوشتن برنامه‌های لازم برای تعامل کامپیوترها در اینترنت را فراهم آورد. 2 میلیارد دلار که نصف بودجه تحقیق و توسعه سالیانه شرکت بود صرف دات نت گردید تا کامپیوترها و سایت‌های مختلف نسبت به گذشته دارای ارتباط و همکاری بیشتری باشند.

blank

ارائه ویندوز XP

 بحث دیگری که همزمان با استراتژی دات نت شکل گرفت، چگونگی ادغام ویندوز با تکنولوژی دات نت بود. راه حل مایکروسافت برای این مشکل تولید ویندوز XP بود که با دات نت و XML به خوبی کار می‌کرد. نسخه قبلی ویندوز به درستی روی MS-DOS کار نمی‌کرد اما ویندوز XP مطمئن‌تر و بهتر بود. قیمت XP به اندازه نسخه قبلی بود و 199 دلار برای مشتریان جدید به‌صورت تک فروشی و 99 دلار برای به روزرسانی هزینه داشت.

تجهیزات غیرکامپیوتری

 استراتژی جدید اینترنت مایکروسافت که برای کامپیوترهای شخصی گسترش یافته بود در سال 2001 با افت قیمت و تقاضای کاربران همراه بود. گیتس پیش بینی می‌کرد که نرم افزار  مایکروسافت دات نت بتواند به سرعت مرزهای میان کامپیوترهای شخصی، سرورها، اینترنت و دیگر وسایل ارتباطی را از بین ببرد: «ما تنها شرکت نرم‌افزاری هستیم که اعلام می‌کنیم اولین استراتژی ما تجمیع تمام خدمات در کنار یکدیگر بوده است».

گیتس معتقد نبود که تجهیزات متفرقه جایگزین کامپیوترها می‌شود، وی برای سالیان بسیار بازار تجهیزات غیر کامپیوتری را به طور جدی پیگیری می‌کرد. از جمله Microsoft برای کامپیوترهای جیبی و تجهیزات قابل اتصال به اینترنت تولیداتی را به بازار عرضه کرد. در نوامبر 2001 در رقابت با نینتندو سونی، Microsoft ایکس باکس را به بازار آورد که قابلیت بازی‌های ویدئویی را داشت.

blank

پایان مدیرعاملی بیل گیتس

 در ژانویه سال 2000 مؤسس شرکت مایکروسافت یعنی بیل گیتس از سمت مدیرعامل اجرایی کناره گیری کرد و استیو بالمر به عنوان مدیرعامل اجرایی شرکت Microsoft منصوب شد.چند سال پس از ارائه و تولید اکس باکس،Microsoft در سال 2007 ویندوز ویستا و مجموعه نرم افزار آفیس 2007 را ارائه نمود. در نهایت در 27 ژوئن 2008 بیل گیتس تصمیم گرفت بیشتر به خیریه‌ای بپردازد که به کمک همسرش آن را تأسیس کرده بودند بنابراین بیل گیتس از فعالیت‌های خود در شرکت Microsoft کاست و بیشتر مشغول فعالیت روی خیریه شد. درهمین دوران گوشی های لومیای مایکروسافت هم معرفی شدند که با اقبال خوبی مواجه نشدند.  این بود تاریخچه شرکت مایکروسافت از زمان تأسیس تا بازنشستگی و پایان مدیر عاملی بیل گیتس امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.

مطالب مرتبط