تلفن هوشمند و تبلت

چرا و چگونه فست شارژ گوشی را غیرفعال کنیم؟

blank

چرا و چگونه فست شارژ گوشی را غیرفعال کنیم؟ سوال پر تکراری است که در اینجا به آن می پردازیم.

شارژ سریع و یا همان Fast Charging یکی از جدیدترین و هیجان انگیرترین فناوری های روز موبایل است. این فناوری پیشتر تحت عنوان  “Quick Charge” و در سال 2013 توسط شرکت مطرح کوآلکوم معرفی گردید ولی امروزه بیشتر برندهای سازنده گوشی از فناوری فست شارژ در ساخت موبایل های خود استفاده می کنند و همین شارژ سریع یکی از نکاتی است که همه ما هنگام بررسی و خرید گوشی موبایل به آن توجه می کنیم چون می خواهیم زمان کمتری را صرف شارژ گوشی کنیم.

مزیت استفاده از شارژ سریع کاملاً واضح و در نام خود فناوری نهفته است. در دنیایی که به سرعت پیش می رود و همه چیز تمایل به سریعتر شدن دارد، شارژ سریع می تواند تنها در کسری از ساعت گوشی های هوشمند ما را به سرعت شارژ کرده و آنها را برای استفاده مجدد در اختیار ما بگذارد.  اما یک شعار وجود دارد که می گوید: ” هر چه شارژر را زمان کمتری درون سوکت شارژ گوشی خود نگه دارید، می بایست ضررهای بیشتری را هم تحمل کنید!” در این مقاله قصد داریم معایب استفاده از شارژ سریع را عنوان کنیم و بگوییم که چرا همیشه استفاده از فناوری های نوین به صلاح ما نیست؟

blank هشدار: استفاده از شارژ سریع و فست شارژ معایبی هم دارد که برای افراد عادی و غیرمتخصص در حوزه موبایل مشهود نیست و تنها با گذشت زمان و تاثیر روی کارکرد موبایل ها خود را نشان می دهند.

چرا و چگونه فست شارژ گوشی را غیرفعال کنیم؟

ابتدا می بایست مکانیزم اثر شارژ سریع گوشی را کمی شرح دهیم. این اواخر شرکت های سازنده موبایل ها تصمیم گرفته اند که به تبلت ها و گوشی های کاربران اجازه ندهند حد بالایی از آمپراژ و جریان الکتریکی را به مدار گوشی ها وارد سازد. همین مساله می تواند در برخی موارد باعث صدمه به باتری موبایل شده و حتی برخی اوقات باعث منفجر شدن باتری گوشی و تبلت شود.

حالا شارژ سریع چه می کند؟ شما با فعال کردن شارژ سریع روی گوشی ها و دیگر دستگاه های هوشمند خود، حد بالایی از ولتاژ و آمپراژ را در زمان کوتاه اتصال گوشی به شارژر وارد برد الکترونیکی گوشی خود می سازید.  این مساله باعث ایجاد آسیب آنی و یا مشهودی به برد و باتری گوشی شما نخواهد شد اما اگر شیوه شارژ کردن گوشی خود را همواره بر همین مبنا قرار دهید و هر روز گوشی خود را با استفاده از شارژ سریع شارژ کنید، باید منتظر عواقب بدی باشید که در انتظار گوشی شما است.

 اول از همه، باتری های لیتیوم-یونی (Lithium-Ion (Li-Ion نسبت به شارژ سریع حساس تر هستند و اگر هر دفعه ای که گوشی را شارژ می کنید، از شارژ سریع استفاده  کنید این باتری های زودتر خراب می شوند. این موضوع زمانی مهم تر می شود که می خواهید از گوشی که با این روش شارژ شده است، برای مدت یک روز کامل استفاده کنید.

چرا و چگونه فست شارژ گوشی را غیرفعال کنیم؟

باتری-های-لیتیوم-یونی–گونه-رایج-باتری-های-موبایل

نکته دوم در مورد داغ شدن مداوم باتری حین شارژ سریع است. از آنجا که با فعال کردن شارژ سریع، حجم بالایی از توان و بار الکتریکی در زمانی بسیار کوتاه وارد باتری گوشی شما می شود، مقاومت بالایی ایجاد شده و این مقاومت خود را به صورت گرم شدن باتری و گاهی داغ کردن دستگاه نشان می دهد. اگر این موضوع هر روز تکرار شود؛ عمر باتری گوشی شما به شدت کاهش پیدا می کند و شما رو مجبور میکند تا به دنبال خرید باتری گوشی جدید باشید.  برای حل این مشکل می توانید گوشی را در زمان شارژ در نواحی خنک تر منزل و یا محل کار خود قرار دهید، اما به خاطر داشته باشید که در حال بازی کردن و یا اجرای برنامه ای سنگین گوشی را به فست شارژ متصل کنید! خوب در این حالت احتمالاً باتری گوشی در درازمدت آسیب جدی خواهد دید.

یکی دیگر از مسائلی که به همراه فست شارژ از عمر باتری گوشی می کاهد، رها کردن گوشی درون شارژر و در تمام طول شب است. خوب حالا فرض کنید که گوشی خود را به فست شارژ متصل کرده و تمام شب آن را به حال خود رها کرده اید، گوشی پس از نیم ساعت تا 100 درصد شارژ شده و مابقی اوقات را با همان شارژ 100 درصد و درون شارژر سپری می کند. حالا می توانید تصور کنید که با این کار چه بلایی سر باتری گوشی خواهد آمد؟

ما در این مقاله قصد نداریم بگوییم که فست شارژ چیز خوبی نیست و یا حتماً باتری گوشی شما را خراب خواهد کرد. ما تنها می خواهیم بگوییم که لازم نیست همیشه و همیشه از شارژ سریع استفاده کنید و می توانید تنها در زمان هایی که واقعا زمان ندارید، از این روش شارژ دستگاه های هوشمند بهره ببرید. در ادامه روش کنترل فست شارژ گوشی را آموزش خواهیم داد.

راه حل اول: بررسی تنظیمات گوشی

آسان ترین روش غیرفعال کردن شارژ سریع گوشی، استفاده از منوی تنظیمات گوشی و یا همان Setting گوشی است. برخی از سازندگان موبایل ها تاگلی را برای آسان کردن فعالسازی و غیرفعالسازی این فناوری روی گوشی ها تعبیه کرده اند. این تنظیمات بیشتر ذیل زبانه Battery و در منوی Setting پیدا می شوند.

غیرفعال-کردن-فست-شارژ-گوشی-از-طریق-منوی-تنظیمات

غیرفعال-کردن-فست-شارژ-گوشی-از-طریق-منوی-تنظیمات

اگر گوشی که دارید سامسونگ است، راه ساده ای پیش رو دارید. برای این منظور به آدرس  Settings -> Device Maintenance -> Battery بروید. حال بر روی منوی 3 نقطه ای که در قسمت راست و بالای صفحه می بینید تپ کنید و سپس روی گزینه Advanced Settings ضربه بزنید. حالا می توانید تاگل Fast cable و یا Wireless Charging را در این بخش ببینید. در روشی دیگر با استفاده از باز کردن فیلد جستجو و وارد کردن هر یک از عبارات “fast charging” و یا “quick charge” تنظیمات مرتبط را باز کنید.

دسترسی-به-تاگل-فعال-و-غیرفعالسازی-فست-شارژ

دسترسی-به-تاگل-فعال-و-غیرفعالسازی-فست-شارژ

اگر نمی توانید گزینه ای مرتبط با غیرفعال کردن فست شارژ را روی گوشی پیدا کنید، نگران نباشید و راه حل های دیگری که در همین مقاله آمده است را امتحان کنید.

راه حل دوم: از شارژرهای قدیمی برای شارژ گوشی های جدیدتان استفاده کنید!

 اگر شارژری معمولی و استاندارد برای شارژ کردن گوشی و تبلت خود دارید، می توانید از آن برای شارژ کردن گوشی و دیگر دستگاه های هوشمند خود در طول شب استفاده کنید.  برای این منظور می بایست مطمئن شوید که یک تبدیل USB تایپ C به USB معمولی دارید. اگر که چنین نیست، می بایست یک تبدیل برای یو اس بی خریداری کنید تا در مواقع لزوم و نیاز به شارژ کردن گوشی در طول شب، آن را همراه خود داشته باشید. برای اطلاع از قیمت شارژر اصلی گوشی موبایل و تبلت می توانید به فروشگاه ما مراجعه نموده و علاوه بر مشاهده محصولات اورجینال، آنها را به صورت اینترنتی نیز خریداری نمایید.

گشتن-به-دنبال-عباراتی-همانند--adaptive-fast-charging-روی-شارژرهای-قدیمی

گشتن-به-دنبال-عباراتی-همانند–adaptive-fast-charging-روی-شارژرهای-قدیمی

برای آن که مطمئن شوید شارژ های قدیمی تان هم از شارژ سریع استفاده نمی کنند، می بایست به دنبال نوشته هایی با مضمون “quick charge”, “fast charge”, “dash charge”, و یا “adaptive fast charging” به روی بدنه های آنها بگردید. چنانچه هیچ یک از این عبارات روی بدنه شارژر قدیمی تان نوشته نشده است، می توانید با خیال راحت از آنها برای شارژ کردن شبانه گوشی جدید خود استفاده کنید. یکی دیگر از راه هایی که می توانید از طریق آن مطمئن شوید که شارژرتان فست شارژ نیست نگاه کردن به آمپراژ و ولتاژ شارژ این دستگاه ها است. اگر عدد نوشته شده برای ولتاز زیر 5 ولت و عدد جریان و آمپراژ زیر 2 میلی آمپر باشد، شارژر یک شارژر استاندارد است و می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

راه حل سوم: با اتصال گوشی به لپ تاپ و کنسول های دیگر گوشی را شارژ کنید!

با-اتصال-گوشی-به-لپ-تاپ-و-کنسول-های-دیگر-گوشی-را-شارژ-کنید!

با-اتصال-گوشی-به-لپ-تاپ-و-کنسول-های-دیگر-گوشی-را-شارژ-کنید!

اگر نتوانستید گزینه فست شارژ را روی گوشی پیدا کنید و هیچ شارژر استانداردی هم دور و بر شما نبود، می توانید گوشی و تبلت را به USB لپ تاپ متصل کرده و دستگاه را از طریق پورت لپ تاپ و PC شارژ کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک کابل تبدیل است. هر دستگاهی چون لپ تاپ، پی سی، XBOX و پلی استیشن را می توان به این منظور به کار برد. پورت های خروجی این دستگاه ها توان و بار الکتریکی زیادی تولید نمی کنند و جریان و ولتاژ خروجی از آنها در محدوده استاندارد قرار دارد.

مطالب مرتبط