راهنمای خرید تبلت

راهنمای خرید تبلت برای بچه ها و خردسالان

blank

در روزگاری زندگی می کنیم که بچه ها هم همپای بزرگسالان به دنیای فناوری علاقه مندند و دوست دارند تبلت داشته باشند. تبلت ها می توانند حکم یک اسباب بازی و گاهی همدم برای بچه ها داشته باشند. بسیاری از بچه ها از حدود سن 2 سالگی به دستگاه های هوشمند علاقه نشان می دهند و ترجیح می دهند که برای خوابیدنشان از تبلت آهنگ پخش شود و یا با دیدن موزیک ویدیوهای رنگی و شاد درون تبلت ها و دستگاه های هوشمند با صفحه نمایش بزرگ ذوق کنند. خیلی از بچه هایی که کمی بزرگتر هستند دوست دارند روی تبلت خودشان فیلم و کارتون ببینید و یا بازی کنند. با این اوصاف ناگزیر می بایست به فکر خرید تبلت برای بچه ها بفتیم. تبلت ها جز دستگاه های هوشمند گران قیمت دسته بندی می شوند و با قابلیت اتصال نامحدودی به اینترنت دارند، پدرها و مادرها را کمی نگران می کنند.  این دو مساله باعث می شود که پدر و مادرها در خرید تبلت برای فرزندانشان کمی تامل کنند.  حقیقت این است که راهنمای خرید تبلت برای کودکان و خردسالان موضوعی کاملاً متفاوت از راهنمایی برای خرید تبلت بزرگسالان است.  تبلتی که مناسب خرید برای بزرگسالان است احتمالا بسیار نازک و سبک، سریع در پردازش برنامه ها و اجرای پردازش هاست؛ اما تبلتی که قرار است برای بچه ها خریداری شود می بایست ارزان و امن باشد و بتوان تنظیمات آن را به راحتی تغییر داد و آن را سفارشی سازی کرد.

در ادامه این مقاله مهم ترین نکاتی را که می بایست در خرید تبلت برای بچه ها مدنظر داشت، عنوان می کنیم و در ادامه تعدادی از بهترین انتخاب های خرید تبلت برای بچه ها را معرفی خواهیم کرد.

اولین نکته مهم در خرید تبلت برای بچه ها: ویژگی های سخت ­افزاری و نرم ­افزاری

اینکه قرار است تبلتی را برای فرزند خود بخریم، دلیل نمی شود که نسبت به ویژگی های ساخت سخت افزاری و قابلیت های نرم افزاری دستگاه بی تفاوت باشیم.  ویژگی های سخت افزاری تبلتی که برای بچه ها خریداری می شود خیلی مهم است. اولین نکته در این ارتباط مربوط به اندازه صفحه نمایش و تراکم تصویر تبلت است. تبلت های 8 اینچی با رزولوشن 1280 در 800 گزینه های مناسبی هستند و با استفاده از این تبلت ها می توان کتاب های تصویری را خواند و ویدیوهای با کیفیت بالا را به راحتی و بدون دردسر تماشا کرد. این اندازه از صفحه نمایش و رزولوشن بهترین و ارزان ترین گزینه های انتخابی را در میان تمامی دستگاه های هوشمند با اندازه صفحه نمایش بزرگ برای شما به ارمغان خواهد آورد.

ویژگی-های-سخت-­افزاری-و-نرم-­افزاری

ویژگی-های-سخت-­افزاری-و-نرم-­افزاری

علاوه بر اندازه صفحه نمایش، می بایست به ظرفیت حافظه داخلی تبلت هم دقت شود. بچه ها دوست دارند که موزیک ویدیوها و بازی های زیادی روی تبلت هایشان داشته باشند و در نتیجه اندازه حافظه تبلتی که قرار است برای آنها خریداری شود می بایست حداقل 8 گیگابایت باشد. با خرید تبلتی که حداقل 8 گیگ فضای حافظه داخلی دارد، می توانید تعداد مناسبی از بازی های فکری و آموزشی را بر روی دستگاه نصب کنید و تعداد زیادی تصاویر رنگی و موزیک ویدیوهای رنگارنگ را روی تبلت جا دهید. با این حال اگر نیاز به حافظه بیشتری هم حس شد، می بایست مدل تبلت را از برندهایی انتخاب کنید که امکان درج SD کارت روی آنها وجود داشته باشد تا از این طریق بتوانید فضای حافظه دستگاه را گسترش دهید.

 برای انتخاب رم دستگاه نیز باید موردهایی را در نظر داشته باشید که رم هایی با ظرفیت 1.5 گیگابایتی و یا بیشتر داشته باشند. هر چه اندازه رم دستگاه بیشتر باشد، کودک می تواند برنامه ها و بازی ها را راحت تر و روان تر اجرا کند و با هنگی دستگاه مواجه نشود. این مورد مخصوصاٌ برای بچه های بی حوصله مهم تر است چرا که ممکن است با باز کردن برنامه ها متنوع و اجرای آنها در پس زمینه سیستم عامل رم پر شود و دستگاه هنگ کرده و کودک عصبی شود.

 نکته آخر در مورد ویژگی های سخت افزاری تبلت بچه ها، باتری آن است. حتما دوست ندارید تبلتی بخرید که در میانه راه مسافرت خاموش شود و کودک را کلافه کند. در نتیجه تبلتی مناسب بچه ها است که طول عمر باتری قابل قبولی داشته باشد و یا تبلتی که حتماً همراه خود باتری بکاپ داشته باشد.

 آیا آیپد گزینه مناسبی برای بچه ها است؟

 مدل های جدید آیپدها با قیمتی متعادل تر و بهتر روانه بازار شده اند و قابلیت های آنها پیشرفت خوبی داشته است. آیپدها با بهترین برنامه ها سازگار هستند و هر نوع برنامه و هر ژانری از برنامه ها برای آنها توسعه داده شده اند. از بازی های فکری و آموزشی گرفته تا بازی های مهیج و سرگرم کننده در لیست برنامه های آیپدی موجود است. بسیاری از برنامه های آیپد به گونه ای است که کودکان را برای کار با پی سی و لپ تاپ آماده می کند. سیستم عامل جدید iOS یعنی iOS12 راهی جدید برای کنترل برنامه هایی که روی تبلت بچه ها اجرا می شود، به والدین ارائه داده است تا از این طریق روی رفتار سایبری کودک خود کنترل داشته باشند.

آیپد-اپل-به-همراه-قلم

آیپد-اپل-به-همراه-قلم

اپل همچنین  با استفاده از اعمال برخی از کنترل های والدین، می تواند محتواهای در دسترس کودکان را از طریق آیپد فیلتر کند. یکی دیگر از امکاناتی که با خرید آپید در اختیار والدین قرار می گیرد، تسلط بر خرید برنامه ها توسط کودکان است که با استفاده از برنامه Family sharing  ایجاد می شود. برای کسب اطلاعات مبسوط در این مورد و نحوه کنترل خرید بچه ها از اپل استور می توانید پست “آموزش Family Sharing اپل” را ببینید.

نکته آخر در مورد آپیدها این است که لوازم جانبی و دستگاه های حقیقت مجازی و حقیقا افزوده بسیاری برای کار کردن بچه ها و برای این تبلت های محبوب توسعه داده شده است که می توان با بهره گیری از آنها خلاقیت و توانایی های شخصی کودکان را پرورش داد. از جمله این موارد می توان به قاب های هوشمند، کیبوردها و قلم های اپل اشاره کرد.  پس اگر می توانید مبالغ بیش از 3 میلیون در خرید تبلت برای بچه ها هزینه کنید، آپید را گزینه اول انتخاب خود قرار دهید و در غیراینصورت به دنیای اندروید نگاهی بیندازید.

 گزینه دوم انتخاب تبلت برای بچه ها: تبلت های آمازون فایر

 گزینه دوم برای انتخاب تبلت بچه ها از شرکت آمازون است. این شرکت انواع تبلت ها از قیمت کم تا زیاد را تولید می کند. بسیاری از تبلت های آمازون و ارزان هستند و دقیقا برای بچه ها طراحی شده اند. این تبلت ها ساختاری محکم دارند و تا دو سال گارانتی را قبول می کنند. نسخه های طراحی شده برای بچه ها اندازه صفحه نمایش 10 اینچی و مدل های متناسب بزرگسالان ال سی دی 8 اینچی دارند. اگر دوست دارید تبلت 8 اینچی برای کودک خود بخرید می توانید مدل  Fire HD 8 را انتخاب کنید که حدود یک میلیون و سیصدهزار تومان قیمت دارد.

تبلت-های-آمازون-فایر

تبلت-های-آمازون-فایر

 رابط کاربری تبلت های آمازون بسیار ساده است و دکمه های سخت افزاری کنترل تبلت بسیار محکم در جای خود قرار گرفته اند. این تبلت ها می توانند از بستر وب نرم افزار و ویدیو دانلود کنند و یک میز مدیریتی مختص والدین هم دارند. این میز مدیریتی که تحت عنوان “parent dashboard” شناخته می شود، به شما امکان رهگیری و کنترل رفتار سایبری فرزندتان را می دهد. شما می تواند با استفاده از این داشبورد، زمان استفاده آنها از صفحه نمایش را محدود و مشخص کنید. این تبلت ها همچنین می توانند در یک لحظه چندین کاربر و اکانت را بپذیرند و از این جهت هم محدودیتی ندارند. تنها محدودیت این تبلت ها این است که بایستی برنامه ها و محتوای مورد نیاز را از آمازون خریداری کنید.

گزینه سوم: استفاده از یک تبلت اندرویدی برای بچه ها

اگر نه آیپد را می پسندید و نه آمازون فایر را، خوب است نگاهی به تبلت های اندروید بیندازید. استفاده از تبلت های اندروید امکان بهره مندی گسترده از برنامه های گوگل و سرویس های آن را فراهم می آورد. با خریدن یک تبلت اندرویدی می توانید یک ایمیل گوگل را به کودک خود هدیه دهید و برنامه های اندرویدی رایگان فراوان و مفیدی که برای نصب روی سیستم عامل اندروید توسعه داده شده اند را نصب کنید.

تبلت-مناسب-بچه-ها

تبلت-مناسب-بچه-ها

 قیمت تبلت های اندروید خیلی کمتر از نمونه های آپید است و محدودیتی روی دسترسی به برنامه ها را ندارد.  در مورد کنترل برنامه ها و محتوای در دسترس کودکان، اندروید هم فکر کرده است. شما می توانید پروفایل کودک خود را روی گوگل پلی استور تعریف کنید تا از خریدهای تصادفی و دسترسی های نامربوط مصون بمانند. اگر می خواهید که کنترل بالایی روی رفتار سایبری کودک خود داشته باشید می بایست یکی از برنامه های کنترلی والدین را روی تبلت فرزند خود نصب کنید. برای این منظور می بایست پس از باز کردن پلی استور کلیدواژه  parental control را جستجو کنید.

 گزینه چهارم: تبلت های بازی و اسباب بازی

بسیاری از شرکت ها همانند Fuhu, Kurio Leapfrog  تبلت هایی را توسعه داده اند که فقط و فقط برای کودکان طراحی شده است و نرم افزارهای مناسب کودکان روی این تبلت ها نصب شده است. این تبلت ها اجازه دسترسی کودک را به فضای باز اینترنت شناخته شده برای ما نمی دهد. این تبلت ها ارزان هستند و برای مدت های مدیدی است که اندرویدهای نسخه قدیمی روی آنها اجرا می شود. اندازه آنها بزرگ است. یکی از معروفترین این مدل تبلت ها Verizon’s GizmoTab نام دارد که تنها با شبکه LTE کار می کند و مشخصاً برای استفاده در آمریکا طراحی شده است.

 در ادامه برخی از بهترین گزینه های موجود را معرفی خواهیم کرد.

  • تبلت (Amazon Fire HD 10 (Kids Edition
Amazon Fire HD 10 (Kids Edition)

(Amazon Fire HD 10 (Kids Edition

قیمت: از حدود 2 میلیون تومان

نقاط قوت: قیمت معقولتری نسبت به رقبا، دسترسی به محتوای غنی با استفاده از FreeTime  که همگی بازنگری می شوند و تقریباً ایمن هستند.

نقاط ضعف: عدم توانایی در استفاده از محتوایی غیر از محتوای قرار گرفته روی سایت آمازون، قیمت آمازون فایر 8 اینچی که کوچکتر است تقریبا مشابه این نسخه از تبلت است در حالی که قابلیت های تقریبا یکسانی دارند. این تبلت ضدآب نیست.

  •  تبلت (Apple iPad(2018
Apple iPad(2018)

(Apple iPad(2018

 قیمت در حدود 3 میلیون و سیصد هزار تومان

نقاط قوت: عملکرد بسیار عالی در مقایسه با قیمت، با امکان نصب و اجرای برنامه های بسیار عالی و قدرتمند. پشتیبانی از قلم اپل که برای نقاشی و مواردی مشابه مورد استفاده قرار می گیرد. این تبلت دقیقا با قیمت تبلت سال 2017 اپل به بازار ارائه شده است ولی بهبودهای اساسی پیدا کرده است.

نقاط ضعف: این تبلت ضدآب نیست و اضافه کردن اکسسوری هایی همانند کیبورد و قلم قیمت آن را به شدت بالا می برد. کارایی کروم بوک های گوگل بیشتر از نسل ششم تبلت های اپل است.

  •  تبلت “Asus ZenPad 3S 10
Asus ZenPad 3S

Asus ZenPad 3S

قیمت این تبلت  10 اینچی در حدود 3 میلیون تومان است.

نقاط قوت: صفحه نمایش درخشان، وزن بسیار پایین و اسپیکرهای قدرتمند امکان بازی و تماشای کارتون و فیلم های جذاب را می دهد.

نقاط ضعف: عمر باتری کوتاه و استفاده از صفحه نمایشی که نور را بازتاب می دهد.

  •  تبلت “Lenovo Tab 4 8
تبلت Lenovo Tab 4

تبلت Lenovo Tab 4

 قیمت این تبلت 8 اینچی در حدود یک میلیون و سیصدهزار تومان است.

نقاط قوت:  بدنه محکم و کارایی کلی بالا، عمر باتری عالی

نقاط ضعف: کیفیت دوربین پایین و عدم پشتبانی از باند دوگانه وای فای، قدرت پخش مالتی مدیا روی این تبلت در حد متوسط است.

مطالب مرتبط