اخبار فناوری

هزینه گمرک گوشی مسافرتی و رجیستر کردن

هزینه گمرک گوشی مسافرتی و رجیستر کردن

در صورتی که بخواهید به یکی از کشورهای دیگر به جز کشور خودمان، به مسافرت بروید و در آن جا یک گوشی بخرید، اگر بخواهید از آن در ایران استفاده کنید، آن گوشی باید اصحطلاحاً ریجستر نمایید. حال می خواهیم بدانیم که هزینه گمرک گوشی مسافرتی و رجیستر کردن آن چقدر می شود؟ ما قرار است در این مقاله در مورد هزینه گمرک گوشی مسافرتی و رجیستر کردن آن صحبت کنیم و اطلاعات کاملی در این مورد، در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

گوشی مسافرتی

در ابتدای این مقاله و قبل از هر چیز، بهتر است برای شروع، اول از همه برای شما توضیح دهیم که منظور از گوشی های مسافرتی چیست؟ در واقع گوشی های مسافرتی، گوشی های موبایلی هستند که از خارج کشور وارد ایران می شوند و قرار است در ایران با سیم کارت اپراتورهای داخلی مثل همراه اول و ایرانسل استفاده شوند. فرض کنید شما به کشوری دیگر سفر می کنید و در آن جا یک گوشی می خرید و گوشی را با خود به داخل ایران می آورید و قصد دارید از آن گوشی در ایران استفاده کنید، گوشی شما یک گوشی مسافرتی است و توضیحاتی که در پایین تر در این مورد به شما ارائه می کنیم.

فقط به این نکته توجه کنید که گوشی هایی که موقتاً وارد ایران می شوند و قرار نیست برای همیشه از سیم کارت های داخلی کشور سرویس گیری کنند، هیچ نیازی به رجیستر شدن ندارند. فرض کنید یکی از دوستان شما از خارج از کشور به ایران سفر می کند، او لازم نیست گوشی خود را رجیستر کند، زیرا قرار نیست که از آن گوشی به طور دائم در ایران استفاده نماید. حال اگر وی از خارج کشور برای شما یک گوشی هدیه آورده است، چون شما قرار است دائما از آن در داخل کشور استفاده نمایید، دستگاه تحت ضوابط گوشی های مسافرتی قرار می گیرد.

رجیستر کردن گوشی موبایل

این طرح یعنی طرح رجیستری موبایل، توسط دولت پیاده سازی شده و انصافا هم تا به امروز نتایج قابل قبولی با خود به همراه داشته است. با اجرا شدن طرح رجیستری موبایل باید تمام گوشی هایی که به داخل کشور وارد می ‌شوند و برای استفاده کاربران ایرانی هستند و قرار است سیم کارت های اپراتور های داخلی روی آن نصب شود، در سامانه ‌ای تحت عنوان سامانه همتا ثبت گردد. بدین ترتیب هر گوشی به نام فردی که آن را خریداری کرده ثبت می ‌شود و با سیم کارت وی قابل استفاده می باشد. با این کار، علاوه بر جلوگیری از قاچاق گوشی های موبایل، سرقت این گجت ها هم تقریباً بی ‌فایده است و به همین دلیل است که طی چند وقت اخیر و پس از پیاده سازی طرح رجیستری موبایل، آمار سرقت گوشی های موبایل به شدت کم شده است. فقط توجه کنید که برای رجیستر کردن گوشی های موبایل هیچ نیازی به پرداخت هزینه نیست و این عمل به طور رایگان و توسط خود کاربر قابل انجام است. برای اطلاعات بیشتر، پست هزینه رجیستری گوشی آیفون ما را بخوانید.

هزینه گمرک گوشی مسافرت

در صورتی که بخواهید یک گوشی که توسط شما وارد ایران شده را در ایران رجیستر کرده و از آن استفاده نمایید یا آن را بدون مشکل به دیگران بفروشید، حتما باید هزینه گمرک گوشی را پرداخت کنید و از گمرک یک رسید دریافت نمایید. باید بدانید که فقط با داشتن این رسید می ‌توانید گوشی که وارد ایران کرده بودید را رجیستر نمایید و بعداً بدون مشکل از آن استفاده کنید. اما مهم ترین سوالی که در این راستا ذهن خیلی از افراد را مشغول کرده مربوط به هزینه گمرک گوشی مسافری است و بسیاری از افراد می خواهند بدانند، نحوه تعیین هزینه گمرک گوشی مسافری چگونه است و برای وارد کردن یک گوشی به داخل ایران باید چقدر هزینه گمرک پرداخت کنند؟ که به این مورد نیز در همین مقاله خواهیم پرداخت.

هزینه گمرک و رجیستری گوشی مسافری

در واقع با اطلاعاتی که ما از منابع مختلف بدست آورده ایم، هزینه گمرک گوشی مسافرتی برابر با 16 درصد از ارزش اصلی خود گوشی است. این عدد یعنی 16 درصد شامل 4 درصد حق گمرک، 2 درصد حق بازرگانی، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 1 درصد عوارض هلال احمر است. شاید این سوال در ذهن تان ایجاد گردد که هزینه گمرک گوشی مسافرتی برابر 16 درصد از ارزش گوشی خواهد بود، یعنی چه؟ به عنوان مثال فرض کنید شما به خارج کشور سفر کرده و یک عدد آیفون X اپل را وارد ایران می ‌کنید. قیمت این گوشی هم اکنون چیزی در حدود 15 میلیون تومان است، شما باید 16 درصد این مبلغ را به عنوان هزینه گمرک گوشی پرداخت کنید. با یک ضرب و تقسیم ساده مشخص است که 16 درصد مبلغ 15 میلیون تومان چیزی در حدود 2 میلیون و 400 هزار تومان می ‌شود. پس برای وارد کردن گوشی مثل آیفون X که قیمتی در حدود 15 میلیون تومان دارد شما باید مبلغی در حدود2.400.000 تومان را به عنوان هزینه گمرک گوشی پرداخت کنید.

چگونگی پرداخت هزینه گمرک گوشی

برای پرداخت هزینه گمرک گوشی به دو روش می‌توانید وارد عمل شوید. در روش اول می‌توانید به محض ورود به داخل کشور به یکی از دفاتر گمرک مراجعه نمایید و با معرفی گوشی خود از کارشناس گمرک بخواهید که آن را ثبت کند. در این حالت هزینه گمرک گوشی موبایلتان مشخص شده و از شما خواسته می‌شود تا هزینه آن را پرداخت کنید. وقتی هزینه گمرک گوشی را پرداخت کردید، گمرک یک رسید به شما خواهد داد.

چگونگی وارد کردن گوشی های مسافرتی به ایران را مطالعه کنید.

شما باید از این رسید به خوبی نگهداری کنید و بعداً از اطلاعات آن برای رجیستر کردن گوشی های موبایل تان استفاده نمایید. این روش پرداخت، اولین و بی‌ درد سرترین روشی ست که با استفاده از آن می ‌توانید هزینه گمرک گوشی موبایل خود را سریع پرداخت نمایید. ولی اگر به هر دلیلی نتوانستید با مراجعه حضوری به دفاتر گمرک، هزینه مورد نظر را پرداخت کنید هم جای نگرانی نیست. شما به راحتی می توانید با مراجعه به سایت و سامانه ‌ای که گمرک کشور بدین منظور ارائه نموده است، هزینه گمرک گوشی را به صورت آنلاین پرداخت کنید.

پروسه بعد از پرداخت هزینه گمرک گوشی مسافرتی

وقتی هزینه گمرک گوشی پرداخت شد، باید به سامانه همتا گوشی موبایل مراجعه کنید و بعد گوشی خود را ریجستر کنید. روش های مختلفی برای انجام این کار می ‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، که برای این کار می توانید به مقالاتی که در این مورد آمده است مراجعه نمایید. پس با یکی از روش های که وجود دارد، گوشی خود را رجیستر یا فعال کنید. فقط به این نکته توجه کنید که گوشی را با سیم کارتی رجیستر کنید که می ‌خواهید بعداً از آن استفاده نمایید.

ولی اگر گوشی را قرار است به کسی هدیه بدهید، حتما سیم کارت را به نام فرد هدیه گیرنده در دستگاه نصب و با آن سیم کارت گوشی را رجیستر نمایید. این کار به سادگی امکانپذیر است و شما می‌ توانید این کار را به فردی که گوشی را به آن هدیه داده اید هم بسپارید. فقط توجه کنید که برای رجیستر کردن گوشی موبایل هیچ نیازی به صرف هزینه و پرداخت مبلغ وجود ندارد و این کار به طور کاملاً رایگان صورت می گیرد. برخی مواقع، دیده شده که افراد سودجو از از بی اطلاعی کاربران سوء استفاده می ‌کنند و برای ثبت گوشی آن ها در سامانه همتا و فعال سازی دستگاه هزینه می گیرند که این مسئله اصلا درست نبوده و نوعی کلاه ‌برداری به حساب می آید.

اگر هزینه گمرک گوشی را پرداخت نکنیم و رجیستر نشود چه اتفاقی می افتد؟

در حالتی که شما گوشی را وارد کشور کنید و بنا به هر دلیل هزینه گمرک گوشی را پرداخت نکنید و هیچ یک از کارهای رجیستری موبایل را هم انجام ندهید چه اتفاقی می افتد؟ بعد از اینکه گوشی وارد کشور شود و یک سیم کارت را در آن نصب کنید، سازمان گمرک به شما حدودا 30 روز مهلت می ‌دهد که نسبت به پرداخت هزینه گمرک گوشی مسافرتی و رجیستر کردن آن اقدام کنید. اگر در این مدت زمان، شما هزینه گمرک گوشی را پرداخت کنید، قادر به رجیستر کردن آن هستید و بدون مشکل می ‌توانید از دستگاه استفاده کنید.

ولی اگر در این بازه هزینه گمرک گوشی مسافرتی را پرداخت نکرده و آن را در سامانه همتا ثبت نکنید، دچار مشکل می‌ شوید و سرویس دهی دستگاه قطع می گردد. یعنی عملاً دیگر قادر نیستید گوشی خود را در داخل کشور و با سیم کارت اپراتورهای داخلی مورد استفاده قرار دهید. برای رفع این مشکل بهتر است مراجعه حضوری به دفاتر گمرک داشته و از کارشناسان بخواهید تا مسئله را برای شما پیگیری کنند. احتمال دارد با پرداخت هزینه گمرک گوشی مشکل شما خیلی زود رفع شود، اما در اغلب موارد گوشی هایی که با بی ‌توجهی کاربر دچار مشکلات این چنینی گردد، برای اینکه رفع مشکل شوند نیاز به صرف زمان زیادی خواهند داشت. بنابراین از همان مرحله نخست با پرداخت هزینه گمرک گوشی مسافرتی خود نسبت به رجیستر کردن آن اقدام کنید تا دچار مشکلات و درد سرهای دیگر نشوید.

برای فروش گوشی ریجستری شده چه کنیم؟

فکر کنید که برای مدت زمانی از گوشی که قبلاً هزینه گمرک آن پرداخت کرده اید و به نام شما رجیستر شده و از آن استفاده می کرده ‌اید و حالا می‌خواهید آن را به فروش برسانید! مطمئناً می خواهید بدانید که در این شرایط باید چکار کنید؟ برای اینکه شخص دیگری بتواند با سیم کارت خود از دستگاه استفاده کند، چه راهی وجود دارد؟ در این حالت هم اصلاً جای نگرانی نیست و برای پیاده سازی طرح رجیستری موبایل به همه چیز خیلی خوب فکر شده است و برای فروش گوشی ها هم راه حلی وجود دارد. برای این کار فقط باید فرد فروشنده که صاحب گوشی است آن را “انتقال مالکیت” دهد.

برای انتقال مالکیت گوشی موبایل هیچ نیازی به صرف هزینه وجود ندارد و انجام این کار به طور رایگان، ممکن است. شما می‌ توانید به مقالات مربوطه در این مورد مراجعه کرده و با استفاده از روش هایی که وجود دارد، انتقال مالکیت گوشی موبایل خود را انجام دهید و نسبت به فروش آن اقدام نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *