تلفن هوشمند و تبلت

آی سی تغذیه در موبایل چیست

blank

آی سی تغذیه در موبایل چیست، در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

در بردهای موبایل امروزی به از یک آی سی برای تامین ولتاژ و جریان در مسیر اجرای دستور، و همچنین برای حفاظت در مدار و تامین انرژی آی سی ها کمک می کند. این آی سی را آی سی تغذیه می نامند.

این آی سی معمولاً وظایفی از قبیل کنترل درایور بک لایت و تامین تغذیه بخشهای مختلف بر عهده آنها است. در بعضی از موارد تشخیص اتصال هدفون نیز بر عهده این آی سی است. کلیدهای ولوم، کلید منو، کلید پاور و در بعضی از گوشی ها کلید سایلنت و کلید های دیگر نیز علاوه بر CPU بخش Application به این آی سی وصل می شود. در گوشی های آیفون یک عدد کریستال ساعت نیز به این آی سی وصل است و کلاک را برای آن تامین میکند و این آی سی کلاک را به عنوان Sleep Clock به سایر بخشها ارسال میکند. این آی سی با استفاده از چند عدد NTC کنترل دمای بخشهایی نظیر CPU، پاور آمپلی فایر های RF، دوربین، باطری و…   بر عهده دارد. در صورت لحیم سردی در پایه های این آی سی، ممکن است هر یک از بخشهای اشاره شده دجار مشکل شوند و باعث خاموش شدن گوشی میشود.
آی سی تغذیه Base Band  به شماره فنی pm8018 برای گوشی های آیفون که ساخت شرکت Qualcomm و وظیفه تامین ولتاژهای این طبقه بر عهده آن است. یک آی سی کریستال هم به این آی سی وصل است و کلاک مورد نیاز طبقه Base Band توسط این آی سی تولید و توزیع میشود خرابی آن باعث خاموشی گوشی و لحیم سردی آن باعث عدم آنتن دهی میشود.

آی سی تغذیه توسط سه یا چهار پین به باتری متصل میشود و با گرفتن ولتاژ باتری و بر اساس طراحی داخلی ولتاژ برای قسمت های دیگر می سازد. برای این منظور ولتاژ از طریق پین مثبت باتری وارد مدار حفاطت جریان داخل آی سی می شود. این مدار وظیفه ی محافظت از باتری و آی سی تغذیه در برابر سوختگی یکی از بلوک های خروجی را بر عهده دارد. بدین صورت که اگر جریان کشیده شده از آی سی تغذیه از حد معینی بیشتر شود، باعث عمل کردن مدار مدار حفاظت جریان شده، در نتیجه آی سی تغذیه کل موبایل را خاموش می کند. توجه داشته باشید که در موبایل علاوه بر آی سی تغذیه، تغذیه چهار قطعه دیگر معمولاً به طور مستقیم از باتری دریافت می شود و ارتباطی به آی سی تغذیه ندارد. این چهار قطعه شامل آی سی پاور آمپلی فایر، لایت  و تقویت زنگ و تغذیه پردازش است.

برای تعمیر و تعویض آی سی و هر گونه قطعه دیگر بهتر است که نقشه تعمیرات موبایل را در اختیار داشته باشید. با داشتن نقشه هم کار تعمیر و تعویض اصولی تر و دقیق و کامل پیش می رود و هم شما با نتیجه گرفتن مطلوب از موفقیت خود احساس رضایتمندی کامل خواهید داشت.

سوالات متداول- معرفی آی سی تغذیه

1- آی سی تغذیه در موبایل چیست؟

آی سی تغذیه (Power IC) یک میکرو تراشه مهم است که در بخش تامین ولتاژ و جریان در مسیر اجرای دستور همه تلفن های همراه وجود دارد. آی سی تغذیه یک تراشه الکترونیکی کامپوننت است که مقدار مورد نیاز یا اندازه گیری ولتاژ جریان را به سایر قسمت های تلفن همراه توزیع می کند.

2- مورد استفاده IC چیست؟

مدار یکپارچه (IC)، که گاهی اوقات تراشه یا میکروچیپ نیز خوانده می شود، یک ویفر نیمه هادی است که بر روی آن هزاران یا میلیون ها مقاومت، خازن و ترانزیستور ریز ساخته شده است. یک IC می تواند به عنوان تقویت کننده، نوسان ساز، تایمر، پیشخوان، حافظه کامپیوتر یا ریز پردازنده عمل کند.

3- کار IC تغذیه در تلفن های همراه چیست؟

IC کنترل ولتاژ (Power Management IC) یک آی سی تغذیه است که مدیریت، کنترل و توزیع ولتاژهای انرژی از منبع باتری به مدارهای دیگر یا تراشه های مربوطه را انجام می دهد. این قطعه برای تبدیل، تنظیم، تثبیت جریان و ولتاژهای جریان طراحی شده است.

4-فرکانس baseband چیست؟

Baseband به محدوده فرکانس اصلی یک سیگنال انتقال قبل از تبدیل یا تعدیل آن به محدوده فرکانس متفاوت اشاره دارد. به عنوان مثال، یک سیگنال صوتی ممکن است دارای دامنه بیس باند بین 20 تا 20،000 هرتز داشته باشد.

5- چند نوع آی سی موبایل وجود دارد؟

براساس فناوری، دو نوع IC وجود دارد: آی سی خطی (Linear IC) – این نوع IC بر روی سیگنال آنالوگ کار می کند که سیگنال خروجی با توجه به سیگنال ورودی متغیر تغییر می کند. آی سی دیجیتال (Digital IC) – این نوع IC بر روی سیگنال دیجیتال کار می کند.

6- داخل تراشه IC چیست؟

گوشته واقعی یک IC لایه بندی پیچیده از ویفرهای نیمه هادی، مس و دیگر مواد است که به یکدیگر متصل شده اند تا ترانزیستورها، مقاومتها یا سایر اجزای یک مدار را جای دهند. یک برش یا سطح مقطع و ترکیبی از این ویفرها، قالب (die) نامیده می شود.

7- IC چگونه کار می کند؟

مدار مجتمع از یک ماده نیمه رسانا، به عنوان میز کار استفاده می کند و اغلب از سیلیکون ساخته شده است. پس از آن، قطعات الکتریکی از قبیل دیودها، ترانزیستورها و مقاومتها و غیره به شکل بسیار ریز به این تراشه اضافه می شوند. در این مونتاژ، سیلیکون تحت عنوان ویفر شناخته می شود.

8- مزایای IC چیست؟

به دلیل اندازه کوچکتر مصرف انرژی کمتری دارد. به راحتی قابل تعویض است اما در صورت خرابی به سختی می تواند تعمیر شود. به دلیل عدم وجود اثر پارازیتی و خازنی، سرعت کارکرد را بالا برده است. اختلاف دما بین اجزای یک مدار، ناچیز است.

9- بزرگترین شرکت تولید کننده آی سی ها کدامند؟

  • Samsung.
  • Intel.
  • Taiwan Semiconductor.
  • SK Hynix.
  • Micron Technology.
  • Broadcom.
  • Qualcomm.
  • Texas Instruments.

10- مشکل در آی سی تغذیه بیس باند منجر به چه چیزی می شود؟

آی سی تغذیه  Base Bandبه شماره فنی pm8018 برای گوشی های آیفون که ساخت شرکت Qualcomm است و وظیفه تامین ولتاژهای این طبقه بر عهده آن است. یک آی سی کریستال هم به این آی سی وصل است و کلاک مورد نیاز طبقه Base Band توسط این آی سی تولید و توزیع می شود، خرابی آن باعث خاموشی گوشی و لحیم سردی آن باعث عدم آنتن دهی می شود.

مطالب مرتبط