ترفند گوگل

قابلیت تایید دو مرحله ای اکانت گوگل

قابلیت تایید دو مرحله‌ای Two-Factor Authentication اکانت گوگل

همانطور که مطمئناً شنیده اید، یکی از بهترین روش ها برای تامین امنیت اکانت گوگل ، استفاده از قابلیت تایید دو مرحله ‌ای (Two-Factor Authentication) می باشد. قابلیت تایید دو مرحله ای این امکان را فراهم می کند که بتوان درست بودن ورود را در دو مرحله متفاوت از هم انجام داد. بنابراین در این شرایط میزان امنیت بسیار بالاتر می رود. یکی از راه های متدوال در تایید هویت دو مرحله ای، تایید با پیامک و یا تماس تلفنی می باشد، که با فعال بودن این قابلیت، حتی اگر اطلاعات حساب شما به دست شخصی بیافتد برای ورود به حساب شما باید کد تاییدیه را نیز بگیرد! در این مقاله قرار است شما را با قابلیت تایید دو مرحله‌ ای (Two-Factor Authentication) آشنا کنیم و نحوه فعال نمودن آن را در گوگل شرح دهیم.

هر چه بشر به سمت و سوی استفاده از اینترنت، پیش رفته است و بسیاری از کارها با گوشی های هوشمند انجام می شود، مسئله امنیت بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد و در طرف دیگر توجه افراد سودجو به این مسئله بالاتر رفته است. در حال حاضر یکی از اصلی ‌ترین و مهم ترین سرویس ‌هایی که کاربران در کل دنیا از آن استفاده می ‌کنند به سرویس ‌هایی که گوگل به موجب ساخت یک اکانت یا حساب کاربری در اختیار افراد قرار می ‌دهد، مربوط می شود. ولی از طرف دیگر هم فرض کنید، فرد سودجویی به رمز عبور اکانت گوگل شما دسترسی پیدا کند، در آن شرایط به تمام محتوای شخصی، کاری شما دسترسی پیدا خواهد کرد. در صورتی که کاربری بیش از حد به اینترنت و فضای مجازی وابسته باشد و حتی فعالیت ‌های کاری و مالی خود را از آن طریق انجام دهد، اگر اکانت گوگل وی هک شود، اتفاق بسیار خطرناک و نگران کننده ‌ای برای زندگی او خواهد بود! 

آشنایی با قابلیت Two-Factor Authentication اکانت گوگل 

یکی از روش‌ هایی که با استفاده از آن می ‌توانید ضریب امنیت اکانت یا حساب کاربری گوگل خود را بالا ببرید، به استفاده از قابلیتی با نام تایید دو مرحله‌ای (Two-Factor Authentication) اکانت مربوط می گردد. با فعال نمودن این قابلیت اکانت گوگل، کاربر ملزم می‌ شود تا علاوه بر وارد کردن رمز عبور خود کد امنیتی ارسال شده به تلفن همراه خود را هم تایید کند. در این حالت وقتی فرد سودجویی شماره همراه ثبت شده شما در سرویس مورد نظر را ندارد نمی تواند این کد را تایید نماید.

ارسال کد شش رقمی مورد نظر به سه حالت قابل انجام می باشد. در راه اول با عنوان Google Prompt ، یک اعلان یا هشدار گوگل بر روی گوشی شما به نمایش در می آید که حاوی کد شش رقمی مورد نیاز شما می باشد. در راه دوم می توان از یک اپلیکیشن اختصاصی با نام Google Authenticator استفاده کرد که کد شش رقمی مورد نظر را دریافت خواهد کرد. در راه سوم هم از ارسال پیامک به شماره همراه ثبت شده در اکانت گوگل استفاده می گردد. گوگل این امکان را برای اپراتورهای کشور ما در جهت تایید دو مرحله‌ای (Two-Factor Authentication)  قرار داده است. پس مشکلی برای ارسال و دریافت کد از طریق گوگل و خطوط ایرانسل، همراه اول و غیر وجود ندارد. ما در پایین تر نحوه عملکرد هر سه روش مذکور را شرح می دهیم.

روش های فعال سازی قابلیت Two-Factor Authentication اکانت گوگل

هر کاربری با استفاده از مرورگر خود قادر است، نسبت به ورود به حساب کاربری گوگل و در نهایت فعال سازی قابلیت تایید دو مرحله‌ای (Two-Factor Authentication) اکانت گوگل وارد عمل شوید. بهتر است برای انجام این کار از مرورگر لپ‌ تاپ یا کامپیوتر خود استفاده نمایید، البته امکان انجام این کار از طریق مرورگر گوشی یا تبلت هم وجود خواهد داشت. بعد از اجرای مرورگر کامپیوتر وارد سایت myaccount.google شوید. در صورتی که وارد حساب کاربری یا همان اکانت گوگل خود شدید، به بخش Sign-in & Security و سپس Signing into Google بروید و بر روی گزینه 2-Step Verification کلیک نمایید.

در این بخش می توانید به سه روش مختلف برای انجام فرآیند تایید دو مرحله ‌ای (Two-Factor Authentication) اکانت گوگل دست به کار شوید. این سه راه با گزینه ‌های Google Prompt، Authentication App و SMS نمایش داده شده اند:

1) استفاده از  Google Prompt برای تایید دو مرحله ای اکانت گوگل

در صورتی که کاربری بخواهد از روش Google Prompt استفاده کند، حتما باید گوشی یا تبلت شما به اکانت گوگل مشابه متصل باشد. یعنی این که کاربر باید در گوشی یا تبلت خود اکانت مشابه را لاگین کرده باشد. در این صورت می ‌توانید گوشی مورد نظرتان را انتخاب کرده تا اعلان گوگل به طور اتوماتیک برای تایید دو مرحله‌ای (Two-Factor Authentication) اکانت برای آن دستگاه ارسال گردد.

استفاده از Google Prompt

استفاده از Google Prompt در تایید دو مرحله ای اکانت گوگل

2) استفاده از برنامه Authenticator App برای تایید دو مرحله ای اکانت گوگل

راه بعدی که مقابل شما قرار دارد استفاده از برنامه اختصاصی Authenticator App می باشد که کاربر می‌تواند همواره فرآیند تایید دو مرحله‌ ای (Two-Factor Authentication) اکانت گوگل را انجام دهد. برای این کار شما باید در تنظیمات امنیتی اکانت خود بین سه گزینه Google Prompt،Authenticator App و SMS گزینه Authenticator App را انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید این برنامه را نصب کنید ابتدا باید آن را دانلود و سپس در دستگاه اندرویدی خود نصب و آن را اجرا نمایید.

استفاده از برنامه Authenticator App

استفاده از برنامه Authenticator App در تایید دو مرحله ای اکانت گوگل

این اپلیکیشن به طور رندم و خودکار رمز عبورهایی را برای اکانت‌ های مورد نظر کار تعریف خواهد کرد و بدین صورت فرآیند تایید دو مرحله‌ ای (Two-Factor Authentication) اکانت گوگلتان را انجام خواهد داد. استفاده از این برنامه بسیار ساده است و نتیجه عالی را به همراه خواهد داشت. البته قابل ذکر است که اپلیکیشن Authenticator App  نسخه آی او اسی هم دارد و همین طور گوگل یک برنامه اختصاصی برای سیستم عامل اندروید ویر (Android Wear) طراحی نموده است که با استفاده از آن می‌تواند فرآیند تایید دو مرحله‌ای (Two-Factor Authentication) اکانت گوگل را با گجت ‌های مبتنی بر این سیستم عامل انجام دهید. اگر به خاطر داشته باشید، پیش از این در مقاله ای دیگر با عنوان”آموزش دریافت کد تایید دو مرحله ای جیمیل با Google Authenticator” نحوه تایید دو مرحله ای را در جیمیل آموزش داده ایم

3) استفاده از SMS یا پیامک برای تایید دو مرحله ای اکانت گوگل

ارسال پیامک یا SMS  روش آخریست که با استفاده از آن می ‌توان قابلیت تایید دو مرحله ‌ای (Two-Factor Authentication)  اکانت گوگل خود را راه‌ اندازی کرد. برای این کار باید در بین سه مورد گفته شده امنیتی ارائه شده گزینه SMS را انتخاب نمایید. با انتخاب این گزینه وارد صفحه ‌ای خواهید شد که باید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. به این مورد توجه کنید که در لیست کشورهای موجود، ایران (+98) را انتخاب نمایید.

برای این که شماره تماس را تایید شود، دو گزینه با عناوین Text Message و Voice Call وجود دارند. اگر گزینه Text Message را انتخاب نمایید، کد تاییدی از طریق پیامک برای شماره مورد نظر ارسال خواهد شد، ولی اگر گزینه Voice Call را انتخاب کنید، تماسی از سوی گوگل دریافت خواهید کرد که به موجب آن کد مورد نظر توسط اپراتور خاصی گفته می ‌شود. وقتی کد ارسالی در فیلد ارائه شده، وارد می گردد، شماره همراهی که ثبت کرده‌ اید به عنوان شماره همراه قابلیت تایید دو مرحله‌ای (Two-Factor Authentication) اکانت گوگلتان ثبت خواهد شد و از این پس کد شش رقمی امنیتی برای دستیابی به محتوای اکانت گوگل به این شماره پیامک خواهد شد.

همانطور که مشاهده کردید، قابلیت تایید دو مرحله‌ای (Two-Factor Authentication) اکانت گوگل بسیار آسان و راحت بود. بیشتر کاربران از روش ارسال پیامک استفاده می ‌کنند، ولی استفاده از روش Google Prompt یا اعلان گوگل و اپلیکیشن تایید هویت گوگل یا Google Authenticator App هم می تواند بسیار کاربردی باشد.

فعال سازی قابلیت تایید دو مرحله‌ ای اکانت گوگل بدون استفاده از گوشی

خوشبختانه گوگل در هر شرایطی به همه ی موارد اندیشیده است و در اینجا راهی برای فعال کردن قابلیت تایید دو مرحله ‌ای (Two-Factor Authentication) اکانت گوگل ارائه کرده است که در آن نیازی به وجود گوشی برای تایید هویت دو مرحله‌ای نیست. در این مسیر، گوگل به طور رندم، ده کد عبور هشت رقمی را برای اکانت شما تولید خواهد کرد که هر کدام از آن‌ ها یک بار مصرف می باشند. شما می ‌توانید این کدها را در جایی یادداشت کرده و هر بار که می خواهید تایید دو مرحله‌ای (Two-Factor Authentication) اکانت گوگل را انجام دهید، یکی از آن ها را در مرحله دوم تایید هویت اکانت وارد نمایید. . برای دسترسی به این قسمت باید به اکانت گوگل خود وارد شوید و بعد وارد بخش تنظیمات یا Settings آن شوید. حال بر روی گزینه Print یا Donwload  کلیک کرده تا لیستی از کدهای 8 رقمی مورد نظر مقابل تان نمایان شود.

فعال سازی تایید دو مرحله‌ای اکانت گوگل بدون استفاده از گوشی

فعال سازی تایید دو مرحله ‌ای اکانت گوگل بدون استفاده از گوشی

مطمئناً مشخص است که مزیت این روش به عدم نیاز قطعی به وجود یک دستگاه اندرویدی مانند گوشی یا تبلت مربوط خواهد شد، ولی از معایب آن هم می توان به افزایش احتمال گم شدن این کدها اشاره کرد

رمز عبور اختصاصی برنامه‌ ها در تایید دو مرحله ای اکانت گوگل

در شرایطی که در گوشی غیر اندرویدی از اکانت گوگل خود استفاده نمایید، این امکان وجود دارد که تمام سرویس ‌های آن از قابلیت تایید دو مرحله‌ای (Two-Factor Authentication) پشتیبانی نکنند. مثلاً برنامه ‌هایی مانند تقویم (Calendar) و ایمیل آیفون را در نظر بگیرید. در این صورت گوگل امکان ساخت رمزهای عبور یک بار مصرفی را با عنوان one-time-only password ارائه خواهد کرد.

رمز عبور اختصاصی برنامه‌ ها

رمز عبور اختصاصی برنامه‌ ها در تایید دو مرحله ای اکانت گوگل

به منظور دسترسی به این بخش وارد اکانت گوگل خود شده و به قسمت app passwords مراجعه کنید. حال مانند عکس فوق سیستم عامل و اپلیکیشن مد نظرتان را انتخاب کنید. دقت کنید که با استفاده از گزینه Other می‌ توانید اپلیکیشن یا برنامه‌ های دیگری را هم به این لیست اضافه کنید. گزینه Done را انتخاب کنید تا فرآیند ساخت رمز عبور یک بار مصرف مختص برنامه مورد نظر انجام شود. چنانچه در مورد هر یک از بخش‌ها و موارد شرح داده شده سوالی داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌ های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن ‌ها راهنمایی دقیق ‌تری بخواهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *