تست و بررسی وان پلاس

بررسی رابط کاربری و عملکرد اندروید وان پلاس 7

رابط کاربری و عملکرد اندروید وان پلاس 7
4-سیستم عامل OxygenOS مبتنی بر اندروید پای 9.0 وان پلاس

سیستم عامل OxygenOS  وان پلاس به گونه ای طراحی شده است که با چند ویژگی سفارشی شده درست مانند توزیع اندروید استوک به نظر می رسد، و به تجربه کلی اضافه شده است. وان پلاس در طی سالیان متمادی چندین تغییر زیر هود ایجاد کرده و این ویژگی، این سیستم عامل را را به یکی از بهترین ها در بازار تبدیل کرده است، حتی اگر به طور معمول سازنده چینی، با انجام کارهای پس زمینه کمی تهاجمی تر عمل کرده است.

blank

بخش بزرگی از آنچه احساس می شود OxygenOS خیلی سریع است عدم وجود انیمیشن های خاصی است که در غیر این صورت مجبور هستید منتظر بمانید در حالیکه در حال ناوبری و حرکت در رابط کاربری UI هستید.

blank blank
منوی تنظیمات عمومی

یکی دیگر از مزیت های بزرگ تلفن های وان پلاس نسبت به بقیه، مخصوصا این تلفن جزء گوشی های میان رده است، اگر بتوانیم آنرا اینطور بنامیم. هزاران رام شخص ثالث برای گوشی های وان پلاس پشتیبانی شده و بهترین بخش این است که برای سازندگان قطعات اصلی اهمیتی ندارد که تلفن شما روت شده است یا دارای رام های مختلف است. این امر گارانتی شما را باطل نمی کند و بدین ترتیب سال به سال تعداد زیادی از علاقه مندان به سیستم عامل اندروید را جذب خود می کند.

blank blank blank blank blank blank
صفحه اصلی، پنجره اعلان، منوی برنامه های اخیر، کشو برنامه ها و غیره

اما وقتی پای ویژگی های این سیستم عامل در میان است، OxygenOS به اندروید استوک نزدیک تر است تا نسخه های تکراری سازندگان قطعات اصلی مانند One UI سامسونگ یا EMUI  هواوی. برخی ممکن است آن را «barebones» بنامند و این ممکن است درست باشد.

blank

ویژگی های اضافه شده شامل ژست حرکتی با صفحه نمایش خاموش، مانند روشن کردن چراغ قوه یا دوربین با کشیدن یک حرف روی صفحه قفل شده، این ناوبری مبتنی بر ژست حرکتی و کشویی هشدار وان پلاس، منحصر به فرد است، و در گوشی های دیگر این قابلیت وجود ندارد.

ما دریافتیم که ژست حرکتی برای روشن کردن چراغ قوه در این گوشی بسیار بهتر از وان پلاس 6T سال گذشته است. هیچ محرک تصادفی وجود نداشت و ژست حرکتی تقریبا در هر زمان کار می کرد. در این گوشی گزینه های کشویی هشدار نسبت به مدل قبلی تغییر نکرده اند. دو حالت وجود دارد – لرزشی و سکوت. نام حالت ها به طور کامل خود رت توصیف می کنند.

آفرین به وان پلاس برای ارائه سه گزینه ناوبری که ارائه می کند. می توانید با دکمه های خوب نرم افزار قدیمی پیش بروید یا از گوگل یا وان پلاس، حرکات جدید را انتخاب کنید.

اولین مورد از گزینه های ژست حرکت، ناوبری معروف به قرص (pill) است که تقریبا در تمام تلفن های اندرویدی موجود در بازار پیدا می کنید. در وان پلاس، با سوایپ (کشیدن) از وسط به پایین صفحه، به صفحه اصلی باز می گردید، کشیدن انگشت در نزدیکی پایین از سمت چپ به راست، به عنوان دکمه عقب عمل می کند در حالی که با کشیدن انگشت و نگه داشتن آن، برنامه های اخیر باز می شود. با کشیدن سریع انگشت از وسط پایین به سمت راست، تعویض سریع بین برنامه های قبلی و فعلی انجام خواهد شد. کمی طول خواهد کشید تا به هر یک از این ژست های حرکتی عادت کنید، اما همچنین بسیار خوب کار می کند.

blank blank
ژست های حرکتی و دکمه های ناوبری

جهت بررسی تست های آزمایشگاهی وان پلاس 7 اینجا کلیک کنید.

برای یک سال دیگر ، وان پلاس از معرفی یک ویژگی مناسب صفحه نمایش همیشه روشن امتناع می ورزد. در جای خود، وان پلاس 7، صفحه نمایش محیطی (Ambient) را ارائه می دهد. هنگامی که یک اعلان را دریافت می کنید، وقتی یک یا دو بار به آن ضربه بزنید یا وقتی آن را کمی تغییر دهید، صفحه روشن می شود. هر یک از این موارد باعث می شود صفحه نمایش محیطی، ساعت، اطلاعیه ها و ناحیه اسکنر اثر انگشت را نمایش دهد.

blank blank blank
گزینه های صفحه نمایش

اکنون که در مورد اسکنر اثر انگشت صحبت کردیم، باید بگوییم که از این به روزرسانی بیش از حد استقبال شده است. وان پلاس می گوید مدل 7 و 7 پرو مجهز به جدیدترین نسل های اسکنر اثر انگشت نوری زیر صفحه نمایش هستند که از نظر اندازه نیز بزرگتر هستند.

این اسکنر در همه شرایط فوق العاده سریع عمل می کند و یکی از سریعترین اجرای اسکنرهای اثر انگشتی زیر صفحه نمایش است که ما تا بحال دیده ایم. این اسکنر با انگشتان کثیف و یا عرقی میانه خوبی ندارد، در این مواقع، باز کردن قفل صورت سریع، به ویژه جایگزین اثر انگشت می شود و می تواند به عنوان یک نسخه پشتیبان قابل اعتماد باشد.

blank

همچنین یک ویژگی به نام Quick Launch وجود دارد. می توانید با نگه داشتن ناحیه اثر انگشت، پس از آنکه تلفن قفل شد و چند میانبر ظاهر شد، برنامه یا عملی را انتخاب کنید.

در بررسی منوی تنظیمات عمومی، آپشن های معمول نشان داده می شود. زیر منوی صفحه نمایش، تنظیمات معمول مانند حالت شب، حالت خواندن (طرح سیاه و سفید برای خواندن راحت تر)، مخفی کردن ناچ دوربین و سفارشی سازی نوار وضعیت را ارائه می دهد.

بخش باتری تمام تنظیمات معمول اندروید پای مانند بهینه سازی باتری و ویژگی تطبیقی باتری را ارائه می دهد. و البته تمام اطلاعات مربوط به مصرف باتری مورد نظر شما به نمایش گذاشته می شود

blank blank blank blank
منوی تنظیمات باتری

زیرمنوی Utilities جایی است که شما می توانید برخی از ویژگی های مفید از جمله حالت بازی را در آنجا پیدا کنید که ممکن از آن استفاده کنید. این روزها، حالت های بازی پیشرفته ای وجود دارند که هدف آنها بهبود عملکرد گوشی در حین گیم پلی است و همچنین در هنگام بازی باعث می شود حواس پرتی کمتری داشته باشید. در این گوشی می توانید حین بازی، نحوه نمایش اعلان های خود و نحوه پاسخگویی به تلفن – از طریق بلندگوها یا هدفون را تنظیم کنید.

blank blank blank
برنامه های کاربردی، ویژگی های اضافی و حالت بازی

وان پلاس در حال بازاریابی یک ویژگی خاص بازی با نام Fnatic mode است. این حالت DND را به سطح دیگری می برد و فقط هنگامی که باتری در وضعیت شارژ کم و بحرانی است، زنگ هشدار و تایمر، اطلاع رسانی می کند. تماس ها و سایر اعلان ها از بین نمی روند و جالب اینکه تماسهای از دست رفته ممکن است در سیاهه های مربوط به تماس ضبط نشوند.

این سیستم همچنین برای بهبود عملکرد، بازی را بر سایر برنامه های در حال اجرا در پس زمینه اولویت بندی می کند در حالی که شبکه را تقویت می کند، شکاف سیم کارت دوم شما را غیرفعال می کند تا دخالت و تأخیر، که برای بازی رقابتی آنلاین ضروری هستند، را به حداقل برساند.

نکته جالب در مورد حالت بازی این است که شما می توانید اجرای سایر برنامه ها، مانند یوتیوب یا نتفلیکس، را روی حالت خودکار تنظیم کنید بنابراین می توانید کلیپ ها و فیلم های خود را بدون وقفه تماشا کنید.

عملکرد

وان پلاس 7 با چیپ ست اسنپدراگون 855، جدیدترین و بزرگترین تراشه کوالکام عرضه شده است. ما دیدیم که عملکرد SoC در تلفن های دیگر مثل وان پلاس 7 اولین گوشی نیست که این ویژگی را دریافت کرده است. این تراشه 7 نانومتری دارای یک پردازنده هشت هسته ای با پیکربندی هسته 1 + 3 + 4 (1 هسته Kryo 485 با سرعت 2.84 گیگاهرتز، 3 هسته Kryo 485 با سرعت 2.42 گیگاهرتز و 4 هسته Kryo 485 با سرعت 1.80 گیگاهرتز) است. و یک پردازنده گرافیکی Adreno 640 برای مراقبت از گرافیک کارهای دقیق و حساس است.

این گوشی به ترتیب با 6 گیگابایت یا 8 گیگابایت رم LPDDR4X همراه با 128 گیگابایت یا 256 گیگابایت حافظه داخلی جفت شده است. نکته جالب اینجاست که وان پلاس 7 مانند جدیدترین خواهران و برادران پرو خود، دارای جدیدترین حافظه فلش UFS 3.0 است. این فناوری، زمان بارگذاری به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، سرعت خواندن و نوشتن دو برابر سریعتر از UFS 2.1 نسل قبلی دارد.

به هر حال ، در اینجا تست های بنچمارک معمول وجود دارد که گوشی را طبق آنها تست کردیم.

GeekBench 4.1 (چند هسته ای)

هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

blank

GeekBench 4.1  (تک هسته ای)

هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

blank

AnTuTu 7

هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

blank

GFX 3.1 Manhattan (1080p off-screen)

هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

GFX 3.1 Manhattan (onscreen)

blank

هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

GFX 3.1 Car scene (1080p off-screen)

blank

هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

GFX 3.1 Car scene (onscreen)

blank

GFX 3.1 Manhattan (onscreen)

هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

blank

نتایج دقیقا همان چیزی است که از یک گوشی با تراشه اسنپدراگون 855 انتظار می رفت، آخرین Exynos سامسونگ از نظر قدرت تک هسته ای و عملکرد اما با قیمت پایین تر از چند هسته ای ها، کمی بهتر عمل می کند. هواوی Kirin 980 از عملکرد CPU بسیار مشابه با اسنپدراگون برخوردار است، اما نمی تواند با توان پردازنده گرافیکی آن مطابقت داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *